Eksperimentas

Gali būti, kad rytoj dalyvausiu diskusijoje dėl vastybinių brandos egzaminų. Žurnalistė paprašė iš anksto atsiųsti klausimus, kuriuos reikėtų aptarti. Nusiunčiau štai tokius klausimus.

Klausimai:

  1. Ar valstybė pasirengusi šokui, kuris gali ištikti sužinojus, kiek iš tiesų abiturientai išsilavinę? Ar tam pasirengę švietimo vadovai?

  2. Kiekvienas abiturientas kartu su rezultatu turi matyti ir savo ištaisytą darbą! Informacinės technologijos tam gali būti pritaikytos. Apeliacija teikiama arba ne tik pažiūrėjus darbą.

  3. Abiturientai turi žinoti, kas parengė užduotis, kas ištaisė jų darbus. Žinoma – po egzaminų.

  4. Joks egzaminas negali trukti ilgiau 120 minučių!

  5. Egzamino užduotys turi būti tik klasika. Mocartas. Jokio džiazo, jokių improvizacijų, jokių “kabliukų”!

  6. Atsakymai turi tilpti abiejose vieno lapo pusėse. Gal tas lapas gali būti A3 formato.

  7. Kitais metais siūlau ekperimentą: lietuvių kalbos ir literatūros bei matematikos egzaminų įverčiai – ne norminiai, o kriteriniai. 10 balų sistema. Galiu parengti matematikos užduočių pavyzdžių. Galiu apibūdinti, kaip turi atrodyti lietuvių egzamino užduotys. Galiu apibūdinti vertinimą.

Gal jūs dar spėsite man ką nors patarti? Ačiū!

Atsakymai

Mantas, 2008-07-21 17:42:53

galbūt diskusija bus transliuojama per radiją ar tv?

Burgis, 2008-07-21 17:43:28

Nemanau, tai vyks kavinėje… :-)))

matematikos mokytoja, 2008-07-21 18:16:50

A3 formato lapas ir matomas darbas internete nėra naujiena . Tai jau yra Gruzijoje. Mokiniai mato savo darbą, ir kaip jis ištaisytas. Kiek suprantu, Lietuvoje galvojama (?) pereiti prie tokios sistemos. Šiais mokslo metais eksperimentinė – pilotinė matematikos užduotis ir buvo ant A3.

Klasika – labai gerai, ir aš su Jumis visiškai sutinku, bet gali būti, kad mes skirtingai įsivaizduojame tą klasiką. Vieno projekto metu aš pasiūliau tą patį, kaip ir Jūs. Man pasakė: tai dabar sakyk, kas ta klasika 🙂 Reikėtų, kad būtų labai aiški brandos egzamino programa su tiksliai apibrėžtais mokinių pasiekimais.

Būtų gerai, kad lietuvių kalbos egzamine daugiau jokių eksperimentų nebūtų. Kad būtų egzaminas tik raštingumui nustatyti, nes bet kokia interpretacija, rašinys ar samprotavimas visada bus subjektyvus dalykas, subjektyviai vertinamas. O “apsiskaitymui” nustatyti, gali būti visai kitas testas (neprivalomas), panašus į Jūsų KTUG bendro išsilavinimo testą. Juk visai puikiai Jūs tuo testu vaikelius išrikiavote? 🙂

Lietuva dar nepasirengusi egzamino rengėjų ir konkretaus darbo vertintojų paskelbimui. Bijau, kad net ir gero egzamino rengėjui gali tekti emigruoti 🙂 Visada bus tokių, kuriems bus blogai.

Vladas, 2008-07-21 21:54:43

Tikrai, jei jau tikslumą apibūdinti klasika, tai pavyzdys turėtų būti ne Mocartas, o Bachas. Mocartas mėgo pataikauti bulvarinėms madoms, tuo kėlęs sielvarto ir sutrumpinęs didžio mokytojo, draugo ir gerbėjo — savo tėvo — gyvenimą.

Nėra ko ir pataikauti kompromisais su A3. Tiek dalykinė užduotis, tiek ir dalykinis atsakymas turėtų tilpti viename įprastame lape — A4, be priminimų apie kitą pusę. Jei labai norisi pasireikšti, galima ir abipus, galima smulkinti raides, bet kuo sunkiau bus skaityti, tuo prastesnis atsakymas.

Nesupratau, ką reiškia „ne norminiai, o kriteriniai“? Ne pagal išvestą faktinių atsakymų vidurkį?

Bet apskritai koks tokių jūsų siūlymų tiklsas — ištaisyti esmines ydas, įtikinti, kad scholastinė švietimo sistema gali būti gera, tik atsakingi pareigūnai ją vis sugadina?

matematikos mokytoja, 2008-07-21 22:14:21

Ir kur 2007 matematikos VBE kokybinė analizė (NEC tinklalapyje jos nėra)? Žinau, kad ši analizė yra padaryta.

Burgis, 2008-07-21 22:28:58

Vladui: 1) na, muzikoje aš analfabetas, Mocartą paminėjau bendrine prasme – vis tiek klasikas!

  1. A3 formato lapą, ne puslapį, aš per 120 minučių prirašyčiau – ir matematikos, ir lietuvių kalbos. Žinoma, turi būti lietuvių kalbos ir literatūros egzaminas, todėl vieną pusę skirčiau kalbai, kitą – literatūrai. Bet visiškai pritarčiau ir A4 formatui!

  2. Norminis ir kriterinis vertinimas – esminė problema! Norminis vertinimas reiškia, kad visi išrikiuojami, kažkas laimi, kažkas pralaimi, nepriklausomai nuo to, kad gal nė vienas nevertas teigiamo pažymio – neatitinka pažangumo kriterijų. Taigi ir siūlau grąžinti vertinimą už darbą, o ne skelbti lenktynių rezultatus…

  3. Baisu yra nežinoti, kiek kas ko nežino! Nenoriu, kad mano Mildutė būtų taip mokoma, taip vertinama, todėl ir stengiuosi išguiti absurdą.

Tomas, 2008-07-21 22:57:59

Kodėl jokio džiazo? Džiazas turi daug labiau nelanksčią savo klasiką, nei kamerinė muzika, reikės pasidalinti gerais įrašais.

Vladas, 2008-07-21 23:10:50

Gerai, sugalvojau ir konstruktyvų pasiūlymą. Vieną, bet esminį: visai atsikratyti ekspertų. Kurie juk visada prisidirba. Ir niekada nebūna teisingai išrinkti. Tai štai: vertinti automatiškai pagal gautus atsakymus. Daugiausia vienodų atsakymų yra teisingiausi, o visi kraštutinumai ir retenybės — aiškios klaidos. Juk daugumos tiesa — vox populi, vox dei. Demokratijos klasika. Nepriekaištinga logika, visiškai politkorektiška.

Dar čia tiks pasiūlymas dėl atraktyvumo, interaktyvumo ir galutinio objektyvumo: išstatyti stambius reklamos ekranus ir rodyti egzaminų lenktynių eigą viešai. Su palaikymo sirgalių komandomis — jų išmonė ir išraiškos veiksmai įneša svarias korekcijas. Aišku, ir žiūrovai turi teisę balsuoti sms. Tai nacionalinė mokslo žinių šventė, visuotinė nedarbo diena.

Burgis, 2008-07-22 09:13:11

Tomui: ir muzikoje džiazą ne visi mėgsta, o, pavyzdžiui, matematikoje jis tiesiog pavojingas. Tarkime, duodu jums tokį uždavinį, kuris šiuo metu šovė į galvą (kaip džiazo improvizacija): koks bendras atstumas tarp penkių taškų, kurių keturi yra vienodais atstumais išdėstyti ant apskritimo (spindulys 5), o vienas – ant to apskritimo skersmens? Nei man rūpi, ar uždavinys vienareikšmiai išsprendžiamas, nei man gaila abiturientų, nei aš žinau, kaip vertinčiau jų samprotavimus, skaičiavimus…

Vladui: gera mintis! Tiesa, nelabai nauja. 1996 metais stebėjau tokias lenktynes “Star Wars” Idaho (JAV) valstijoje po matematikos olimpiados: pulkas žiūrovų, minia lenktyniaujančių… Tiesa, vertinami buvo tik teisingi atsakymai – jūs žengiate toliau! Dabar panašias lenktynes “Žvaigždžių valanda” kasmet rengiame Lietuvos gimnazijų komandoms.

Žaviuosi jūsų subtilia ironija!

matematikos mokytoja, 2008-07-22 20:18:22

Ar susitikote?

Burgis, 2008-07-22 21:03:22

Taip, mieli mano svečiai, susitikau… Gerai, kad turėjau progą pasidžiaugti Mildute (ot, aukso vaikas!), kitaip kelionę vadinčiau nepasisekusia.

Pirmiausia, mes buvome tik penkiese – tikėjausi daugiau. Antra, nebuvo nė vieno, kuris galėtų jei ne nuspręsti, tai bent tinkamai perduoti mūsų nuostatas. Trečia, visi nori tik tobulinti VBE, o aš noriu keisti radikaliai.

Kas dalyvavo? “Atgimimo” žurnalistė, Licėjaus direktorius, moksleivių sąjungos (?) atstovas (šiemet baigęs mokyklą) ir tėvų forumo atstovas. Per 19 metų nieko nežinojau apie tokį forumą, tai kokia jo įtaka?

Mano nuostata nesikeičia: kasmet mokyklas baigia tūkstančiai bemokslių, o valstybė tai slepia! Tačiau kiek nedaug norinčių sužinoti karčią tiesą…

Nustebsiu, jei šis susitikimas ką nors pakeis.

matematikos mokytoja, 2008-07-22 22:29:12

Šis susitikimas gal ir nieko nepakeis, bet Jūs esate asmenybė, kuri įtakojo ir manau ateityje įtakos Lietuvos švietimo sistemą. Tai ne komplimentas. Tik konstatuoju faktą. Nors ne visada ir ne su visais Jūsų teiginiais sutinku, bet linkiu sėkmės beldžiantis į visas įmanomas duris. Kurios nors juk vistiek atsidarys.

Burgis, 2008-07-22 22:37:30

Ai, mokytoja, Jūs taip gražiai pasakote, kad aš išeisiu iš proto arba į Seimą…

matematikos mokytoja, 2008-07-22 22:40:24

Net ir nežinau, kuris pasirinkimas blogesnis…:)

Mantas, 2008-07-22 23:45:04

pradžiai į Seimą, po to į švietimo ministrus – kito kelio nėra 🙂

Dainius, 2008-07-23 01:17:33

Sakykite, direktoriau, o kuo vardu buvo “Atgimimo” žurnalistė?

Burgis, 2008-07-23 09:07:05

“Atgimimo” žurnalistė – Edita Gailiūtė. Man ji patiko – klausė visų beveik neįsiterpdama. Bet ar jai užteks ryžto pareikalauti, pavyzdžiui, slaptos medžiagos – rezultatų pasiskirstymo pagal pradinius balus, o ne pagal mongoliškus tugrikus, kuriais gali gėrėtis abiturientai… Visai nustebsiu pamatęs laikraštyje mistiškojo komiteto, priėmusio politinius sprendimus dėl rezultatų, sąrašą. Patirsiu lengvą šoką, jei Gerb. Editai pavyks gauti ir laikraštyje išspausdinti vieną kitą kopiją ištaisytų darbų. Prašiau, kad pareikalautų paskelbti dešimtuką iš lietuvių k. turėjusio abituriento, neišlaikusio lietuvių k. VBE, darbą bei darbą to moksleivio iš Licėjaus, kuris gavo du po 100 ir neigiamą lietuvių k. įvertį, po to neoficialiai – 91, dar po kurio laiko – 40 iš to paties lietuvių k. darbo. Juk toks darbas – nacionalinė vertybė!

sh, 2008-07-23 11:01:11

http://lrytas.lt/-12167124071214537820-p1-lai%C5%A1kai-redaktoriui-pama%C4%8Diau-savo-akimis-egzamino-vertinimas-buvo-tragi%C5%A1kas.htm

Burgis, 2008-07-23 11:44:11

sh: tai tik žiedeliai, bet pažiūrėkite, kaip šį abiturientą puola…

sh, 2008-07-23 12:20:35

O gal turite patirties užsienio mokyklose kokia tvarka, prieš šešis metus teko būti kelias savaites Prancūzijoje, tai Lietuvos moksleivei išsprendus paprastą kvadratinę lygtį kažkaip visi labai plojo (pas mus atitiktų vienuoliktokus). Tai kažkaip nepasirodė jei labai aukšto lygio mokiniai, kiek pamenu paprasta mokykla ten buvo.

matematikos mokytoja, 2008-07-23 12:36:24

Prieš tai buvęs NEC direktorius buvo atleistas dėl vieno skandalo, o šiai esant, mes jų net nesuskaičiuojame. Pernykštis ir šiųmetinis lietuvių kalbos VBE, IT įskaita. Tai tik tie apie, kuriuos garsiai pasakyta. Lietuvių kalbos vertintojų reikėjo 800, o buvo mažiau negu 400. Retorinis klausimas. Kas vertino?

Neįmanoma, kad vaikas mokantis matematiką šimtui, lietuvių kalbą mokėtų nuliui. Nebent jis nelietuvis, gyvenantis kitoje šalyje. Tokie vaikai visada būna raštingi. O apie jų gebėjimą logiškai dėstyti mintis, net neverta diskutuoti.

Kas nors privalo paduoti NEC į teismą. Ir nemažai sumai. Šio vaiko atžvilgiu buvo padarytas akivaizdus nusikaltimas.

Egidijus, 2008-07-23 12:56:21

Nenorėčiau sutikti, jog matematiką mokantis 100, jau labai gerai moka ir lietuvių kalbą, o ypač dėsto mintis logiškai. Matematikos mokėjimu nesiskundžiau, tačiau su lietuviu kalba turejau daug problemų, nors kaip parodė lietuvių VBE tai lietuvių kalbą turėčiau mokėti gerai, nors realiai apie save to nepasakyčiau.

matematikos mokytoja, 2008-07-23 13:40:56

Egidijau, tu tik patvirtinai, kad aš teisi 🙂

vvv, 2008-07-23 14:54:02

Gyvenime teko sutikti du žmones, kurių tiksliųjų mokslų žinios buvo gana aukšto lygio (pavadinkim jį ženkliai aukštesniu už vidutinį). Jie buvo komunikabilūs, pasižymėjo turtingu žodynu, sklandžiai reiškė mintis, tačiau rašydami darydavo po kelias klaidas beveik kiekviename žodyje.

amplitudė, 2008-07-23 15:03:28

Bent jau mano klasėje, matematikos vunderkindai lietuvių kalbos diktantų dešimtukui neparašydavo… o nematematikai parašydavo…

matematikos mokytoja, 2008-07-23 15:12:45

vvv: Matematikos 100, tai ne “gana aukštas” lygis, tai labai aukštas lygis. Ir tokių vaikų visų VBE rezultatai paprastai svyruoja nuo 90 iki 100. Ir, jei tas vaikas būtų buvęs Jūsų minėta išimtis, jis būtų nė nesirinkęs valstybinio egzamino. Beje, ir jo mokytoja(-as) jam 10 tikrai nebūtų rašiusi(-ęs).

Man teko mokyti keletą mokinių, kurie mokėjo matematiką gana gerai, o lietuvių kalba labai nesisekė. Bet jų matematikos VBE rezultatas tik iki 90.

Taip, kad dar kartą tvirtinu – neįmanoma, kad toks vaikas būtų analfabetas. Kas, beje, ir buvo įrodyta.

vvv, 2008-07-23 15:43:00

Matematikos mokytojai: net nebandau ginčytis dėl šiemetinio atvejo, nes apie jį nieko nežinau. Mano paminėti žmonės džiaugėsi turėdami sovietmečio trejetus iš lietuvių kalbos. Džiaugėsi, nes suprato, kad ir jų trejetai yra gerokai “pritempti”. O ar jų matematikos žinių lygis aukštas, ar labai aukštas, kas dabar besupaisys? Turėjo penketus abitūros egzaminuose, turėjo juos ir stojamuosiuose. Beje, nežinau, ar galima ir juos vadinti analfabetais. Gal greičiau disgrafais?

Aurelija, 2008-07-23 16:43:37

Na jums leidus ikišiu savo trigrašį. Jau jūs man atleiskit, bet tikrai nemanau, kad egzaminai turi būti sudaromi taip, kad tik vunderkindas galėtų 100 % gauti. Aš manau, kad mūsų švietimo problema Nr. 1 yra tai, kad mokyklinės programos skirtos vunderkindams, kurių procentas labai mažas. Vat būtent dėl to, kad siekiame nežinau ko ir nežinau ką, taip ir gaunasi, kad už matematiką 100%, o už lietuvių 0%. Būtent dėl to, kaip p. Burgis ir sako, lietuviškos mokyklos išleidžia daug bemokslių! Juk patys pagalvokite, labai ramiai pagalvokite, ar spėja mokinys įsiminti tiek daug informacijos?

Egidijus, 2008-07-23 16:54:53

matematikos mokytoja, kurioje vietoje patvirtinu, kad Jūs esate teisi? Aš teigiau, jog matematikos mokėjimu nesiskundžiau, tiksliau pasakysiu is VBE surinkau 98 balus, (pagal Jus tai labai aukštas lygis) tai jei ne keli apsižioplinimai, būtų buvęs ir šimtukas, tačiau su lietuviu kalba niekaip nesutariau, žemesnėse klasėse vos 6 rašydavo, na 12 šiaip ne taip 8 ištempiau per kančias.. Tad teigti, jog jei matematiką moka, tai ir lietuviu mokės tikrai negalima. Nemažai tokių žmonių tenka sutikti.

Burgis, 2008-07-23 19:12:01

Sutinku su Aurelija! Kodėl bijoma, kad 20-30 proc. abiturientų gaus po 100 (tpfu, turiu galvoje – maksimalų rezultatą, o ne tą politinį skaičių!)? Normalios programos, normalūs mokytojai, normalūs mokiniai, normalus darbas – ir toks rezultatas neišvengiamas! Kodėl apie tai nekalbama! Kodėl būtinai turi būti daug “pažemintųjų ir nuskriaustųjų” ir daug gavusių nepelnytą atestatą?!

matematikos mokytoja, 2008-07-23 20:03:35

Egidijui: Na, Jūs ir vėl patvirtinote, nes akivaizdžiai parodėte, kad esate raštingas. O raštingas žmogus negali gauti 0. Dėl šešeto žemesnėse klasėse… Lituanistės yra kitokia auditorija. Pvz.: mano sūnus yra paskelbtas raštingiausiu penktoku mokykloje (7 penktos klasės), bet lietuvių kalbos turėjo 8, nes labai negražus raštas ir dar tankų paraštėse pripiešė bei matlankį ant viršelio.

Burgis, 2008-07-23 22:20:29

“Atgimimas” atsiuntė mūsų diskusijos aprašo juodraštį. Skaitykite laikraštį “Atgimimas”! (Šis tas pateko, bet per švelniai, per švelniai…)

sh, 2008-07-24 10:27:20

Klasioke labai gerai mokejo tiek matematika tiek lietuviu, na kaip kaimo mokykloje, is matematikos gavo 94, is lietuviu kur teksto suvokimas gramatika 94, is interpretacijos 54. Manau kad jos neivertino arba tiesiog nepatiko nuomone, nes visgi interpretacija tai manau kuryba. Beja tada lietuviu egzaminas buvo bendras – viskas ta pacia diena. Jau praejo 7 metai bet eksperimentai kazkaip niekaip nesibaigia….

marius, 2008-07-25 16:18:19

ai, mane tai tenkina egzai,

dabar, kai juos praėjau, tegu kru**si kiti su jais :DDD

aha aha viskas labai blogai, nėr ekspertų ahaha nuivertino, kažkas gavo 99 o turėjo gaut 108 aha, juokinga tiesą sakant tie verkimai, necas visai geras daiktas pagalvojus :>

Burgis, 2008-07-25 16:30:24

mariui: NEC tikrai labai gera isnstitucija, bet dirba blogai… O jei nebandysi šalinti negerovių, Mariau, tai anksčiau ar vėliau pats kaip nors pasikeisi: tapsi prisitaikėlis, imsi ir duosi kyšius; būsi labai piktas ir skriausi kitus; vogsi; tyčiosies iš silpnesnių (suprask, ir mane jaunystėje skriaudė…); pagaliau gali būti blogiausia – tapsi viskam abejingas – kaip daržovė: ramiai praeisi pro mušamą, skęstantį, mirštantį…

marius, 2008-07-25 17:42:53

gamta viską sutvarko,

mes tik kritikos dulkės