Kaip tai prasideda?

(Andreas Eriksson nuotrauka)

*

Pradėkime nuo to, kaip tai baigiasi.

Žmogus (vaikas, paauglys, studentas…) nebenori mokytis, nes nebegali laiku išmokti to, ko iš jo reikalaujama; žmogus negali, nemoka susirasti tinkamo, jam patinkančio darbo; žmogus darbe nepajėgia atlikti to, kas jam pavedama; žmogus neprisitaiko, neįtinka šeimoje – nei kitiems, nei sau; žmogus pradeda nekęsti aplinkos, aplinkinių žmonių; daugybė žmonių palūžta, ima girtuokliauti, ištvirkauti, svaigintis, vogti, muštis, lošti…

*

O prasideda viskas taip: aš to nenoriu! man per sunku; to man gyvenime neprireiks; noriu mokytis, dirbti tai, kas man patinka; reikia gi ir pailsėti! nieko gero iš tų mokslų, visi taip sako! tie mokytojai (dėstytojai) kažkokie buki, griežti, savanaudžiai; niekas nepražuvo ir aš nepražūsiu; tėti, mama, padėkite man, juk jūs mane mylite!

*

Netrukus aš to matysiu mažiau, bet tai, ką mačiau direktoriaudamas, mokytojaudamas, dėstytojaudamas, gi niekur nedings, tiesa?

*

Ką reikėtų daryti? Staiga nieko radikaliai nepakeisime. Kapitalizmas už lango. Žiauri sistema, bet geriausia iš blogiausių. Sudėkime akcentus (ypač vaikams):

  1. Gyvenimas negrindžiamas „noriu“, gyvenimas grindžiamas „reikia“.

  2. Tai, kas sukurta per šimtmečius, net tūkstantmečius (pavyzdžiui, švietimas) yra patikimiau už tai, kas kuriama dabar, čia…

  3. Tie, kurie jus moko, kurie jus verčia ką nors daryti, nebūtinai yra bukagalviai, nebūtinai nori jums pakenkti.

  4. Mokslo šaknys karčios, bet vaisiai saldūs.

  5. Lengvai pasiekiami tik menkaverčiai dalykai.

  6. Žmogų gamta (Dievas) parengė taip, kad menkos negandos jo negali pražudyti. Žmogus yra atsparus, patikimas tvarinys.

  7. Tik neįgalieji ar didelių nelaimių ištiktieji turi būti visuomenės remiami. Kiti turi išmokti gyventi patys! Socializmas baigėsi, komunizmas neatėjo…

***

Kodėl tu manęs neklausai? Gali įrodyti, kad aš gyvenu blogai? Gali įrodyti, kad aš tau nenoriu padėti?

Atsakymai

Burgis, 2014-12-11 09:48:29

Galvok nuo pat ryto…

Iznogoud, 2014-12-11 10:56:53

Kaip tik tai, ką man reikėjo išgirsti (perskaityti). Ačiū

skaitytoja, 2014-12-11 11:24:49

AČIŪ. Tai aksiomos, kurių net įrodinėti nereikėtų.

Bet tenka.

petras, 2014-12-11 11:27:35

Sutinku, viskas tvarkingai apmąstyta. tik vieną problemėlę įžvelgiu. visas šis algoritmas tinka auklėjant žmogų nuo pradžių (kol dar nesugadintas). bet ankstyvajam amžiuje, žmogui labai sunku suprast tai, nes labai menka reali patirtis. todėl reiktų gal dar ir papildomo algoritmo tėvams, kaip įtikinti vaikus ir pasiekti, kad jie vadovautųsi jūsų surašytais teiginiais. tada jau būtų galima įrėminti šią temą ir pakabinti kiekvienuose namuose, švietimo įstaigose ir kitose viešose vietose 😀

Elin Saulė, 2014-12-11 11:45:28

Petrui: kaip 25 metų darbo patirties pedagogė – pritariu 🙂

chemikas Rimas, 2014-12-11 11:48:54

gerbiamas Direktoriau, ar galiu sužinoti, kaip su jumis susisiekti dabar (tel. nr. ar e. pašto adresas)? Ačiū

Burgis, 2014-12-11 11:51:09

Petrui ir Elin: tam, kad tėvai įtikintų vaikus, tėvams reikia tuo tikėti, tuo remtis. Ydingas ratas!

N.B, 2014-12-11 12:25:48

Autoriui: ” Gali įrodyti, kad aš gyvenu blogai ?” – taip, šiandien taip, nes nesat ten kur turit būti, nedirbat mėgstamo darbo…( esat stiprus,todėl rašau be gailesčio). “Gali įrodyti, kad aš tau nenoriu padėti ?” – padedat…tiems,kas gyvi…visiems…ir tiems, kas žino savo vertę (“talentas visada alkanas”)…

” Kodėl tu manęs neklausai?”- klausau, tik stinga man pasitikėjimo…ir gero starto :)…

Mokinė

skaitytoja, 2014-12-11 12:27:12

Prieštarauju, pati tai aš tuo tikiu absoliučiai.

Tik va atžalom įrodinėti sekasi sunkiai, ypač su tuo “to man gyvenime neprireiks”, ” nieko gero iš tų mokslų, visi taip sako”. Amžina diskusija.

Viena paguoda – vyresnioji atžala jau suaugo, ir ši

tema “kam man to reikia” jau baigėsi. Net keista buvo kai supratau. Bet su paaugle….Dar vis aiškinamės skirtumus tarp žodžių “noriu” ir “reikia”. Apskritai, visas paragrafas “Ką reikėtų daryti?” – neišsenkanti tema su paaugle namie. Dabar į savo argumentus įtrauksiu paragrafą ” kaip tai baigiasi”.

Bet esu optimistė – išaugs, ir supras viską. Tikrai supras. Kantrybės tik reikia .

Saulius, 2014-12-11 12:38:07

Tai kad švietimas, bent jau Lietuvoje, stipriai nuvažiavo į šoną. Keičiasi visuomenė, keičiasi vaikai, galimybės. Bizūnu jau nieko nepagąsdinsi. O Lietuvoje švietimas bando vaikus auklėti dar didesne prievarta (pamokos bukesnės, programos teletabinės). Ir reikalaujama, kad vaikai klusniai sėdėtų ramiai ir klausytų visų tų nesamonių, ypač kai nemato viso to prasmės. Ir tradicinio švietimo situacija pas mus tik prastės. Kol neprisikurs pakankamai privačių ugdymo įstaigų.

Burgis, 2014-12-11 12:50:33

chemikui: taigi spragtelkite vokelio ženkliuką šios svetainės tituliniame puslapyje ir rašykite…

Saulius, 2014-12-11 13:02:14

skaitytojai: na taip, paauglystė – metas, kai sugriaunama viskas iki pamatų ir statoma iš naujo. Kaip sakė vienas mokytojas, ‘deja, paauglystės išvengti neįmanoma, ją reikia tiesiog pergyventi’. Ir tai daugiau iššūkis tėvams suprasti paauglius, priimti juos tokius, kokie jie yra tuo metu. Nes jie save supranta dar mažiau.

Violeta, 2014-12-11 14:43:00

Prie paskutinio komentaro pridurčiau, kad lengviausia įtikinti asmeniniu pavyzdžiu.

Jei tėvai gyvena pagal principą “noriu”, o vaikus teoriškai moko gyventi pagal principą “reikia”, atsiras nesusikalbėjimas, kuris, beje, dažniausiai nurašomas kaip “sunki paauglystė’.

Violeta, 2014-12-11 14:54:36

Prašau atsakykite: ką reiškia prie komentarų skaičiukai: kai kur nuliai, kai kur plius tiek ir tiek? Čia mano nuomonė apie komentarą (sutinku ar nesutinku)? Ar čia puslapio šeimininko nuomonė apie komentarą?

Darius, 2014-12-11 15:18:03

Violetai: čia kitų skaitytojų Jūsų pasisakymo “reitingavimas”.

Violeta, 2014-12-11 15:21:29

Dėkui, Dariau. Tai ir svečiai gali kiek “pašeimininkauti”!

Violeta, 2014-12-11 15:24:52

Suprantu -4/+3.

Nesuprantu:

+4/8

Keturi pritartų, o kas tiems aštuoniems?

Juk yra tik nykštys į viršų ir nykštys apačion?

loreta, 2014-12-11 15:50:02

Kaip Gėtės Faustui duoti du gyvenimai: vienas Dievo, kitas Mefistofelio. Dievas davė žmogui ko jam reikia, velnias – ko jis nori:) Kita vertus, Dievo duotą gyvenimą Faustas nori baigt savižudybe, o nuo to “velniško” tik pavargsta:):)

Gimnazistas, 2014-12-11 16:47:44

Violetai: pirmas skaičius yra reitingas, o antras — kiek žmonių reitingavo. Pavyzdžiui, jei yra +4/8. Tai reiškia, kad 6 žmonės vertino teigiamai ir 2 neigiamai.

jamaica, 2014-12-11 17:46:22

Violeta, +4/8 reiškia, kad iš viso buvo aštuoni balsavę, ir “nykščių į viršų balansas” yra +4. T. y., iš viso balsavo aštuoni žmonės, šeši spaudė nykščius į viršų, o du – nykščius į apačią (vadinasi, nykščių į viršų buvo keturiais daugiau negu nykščių į apačią).

Iš šalies, 2014-12-11 17:51:45

Violeta, +4/8 reiškia, kad komentarą iš viso vertino 8 skaitytojai, iš jų 6 įvertinimo teigiamai, o 2 neigiamai, +4 bendras rezultatas. -4/+3 rezultatas neįmanomas, nebent kieno nors balsas šioje svetainėje turėtų didesnį svorį.

Violeta, 2014-12-11 17:56:25

Ačiū visiems atsakiusiems.

Taip simboliška matematiko puslapyje kalbėti apie matematiką 🙂

N.B, 2014-12-11 18:07:30

…ir vėl L.r spaudoje straipsnis apie Direktorių…nesuprantu iš kur atsiranda tokie apgailėtini raštininkai??? ar jiems niekas kitur duonos neduoda…..

Ged@s, 2014-12-11 18:26:09

Nebūtina vartoti tokių painių terminų kaip “sunkus vaikas”, “neišauklėjamas paauglys”. Tiesa ta, esu įsitikinęs, kad veiksmingas auklėjimas, patarimai, į kuriuos bus žiūrima rimtai, yra įmanomi tik tuomet, kai auklėjamasis asmuo mato gyvus pavyzdžius. Nėra prasmės aiškinti apie rūkymo žalą, kai pats plėši dūmą; Neverta išvedžioti apie sporto naudą, jei pats vakarais sėdi su čipsais prieš TV; Ir kvaila aiškinti apie mokslų naudą ateityje, jei pats ne itin turi pasisekimo darbe, ar dirbi nemėgstamą darbą. Ir, ko gero, mokyti dera palikti tiems, iš kurių yra ko išmokti…

to N.B, 2014-12-11 18:41:23

tai gryna provokacija ;)žemas lygis, norint pasirodyti iš pogryndžio

Rasa, 2014-12-11 18:44:31

🙂 Nu nežinau nežinau… Kaip čia su tuo “reikia”… Aš tai vis tik pradėjau nuo to, kas atrodo neteisinga, t.y. “noriu mokytis, dirbti tai, kas man patinka; reikia gi ir pailsėti!” Bet ir gyvenu sau laimingai, išmokau to, ko noriu, dirbu tai, ką noriu ir ilsiuosi bambą išvertus, kai užsimanau pailsėt 🙂 O tai argi tai blogai? 🙂

Kažkada Neprisius, jei dar kas jį pamena, labai gražiai yra pasakęs: Norėti tiksliai to, ko ir reikia, yra tiesiausias — o gal ir vienintelis — būdas nugyventi šedevrą.

Aš, žinoma, ne šedevrą gyvenu, tik nuosavą gyvenimą, bet aš labai mažai apie ką sakau “reikia”. Dabar net pasvarsčiau, kada vaikams paskutinį kartą tai sakiau… Hmmm. Kai pasakiau, kad reikės rast laiko ir važiuot į kaimą močiutei malkų prikapot, nes ji baigia sukūrent. Bet šitas “reikia” visai savaime suprantamas, nes tai tiesiog daroma nesvarstytinai 🙂

Rasa, 2014-12-11 18:49:54

Manau žodžiu “reikia”, labiausiai vadovaujasi žmonės, kurie gyvenimą laiko nuolatine kova. Ir dar tokia kova, kur tu būtinai turi būti nugalėtojas, pirmas, geriausias 🙂

Man į tai nusispjaut. Aš ne kovotoja, aš laiminga būti noriu. Ir esu po teisybei… 🙂

Saulius, 2014-12-11 23:09:27

Vaikams kartais sakau “reikia”, ir dar: “neaiškinsiu, nes tu šito nesuprasi dabar, suprasi vėliau”. Gali bandyti įrodinėti kiek nori, ne viską vaikas supras, o juo labiau priims. Bet kadangi jie pasitiki tavim, tai daro. Nes jaučia, kad myli juos ir tai darai iš meilės jiems.

Vaikui gi daug smagiau gulėti prie TV ar trintis kieme nei išvažiuoti į stovyklą. Gali nurodyti n būdų, kodėl jam tai į naudą, bet jis suras n+m atsakymų, kodėl tai netinka. Todėl vietoje bergždžių ginčų tiesiog pasakai ‘reikia, važiuosi’. Užaugęs jis tik padėkos.

Rasa, 2014-12-11 23:53:30

Sauliui: bet ne visi vaikai pasitiki tėvais, kaip tu sakai. Tikiu, kad esi geras tėtis ir jie tavimi pasitiki. Deja, dažnai jau labai maži vaikai atskiria, kai tėvai jiems meluoja. Paskutiniu metu labai dažnai į tai atkreipiu dėmesį. Į tai, kaip tėvai meluoja, manydami, kad vaikas per mažas kažką suprasti. O dar dažnas tėvų pasirenka tą “reikia” kai pritrūksta vaikui suprantamų argumentų.

Šiaip tai vienas iš būdų gražiuoju susitarti su vaiku, kai manai, kad tavo manymu “reikia” kažką padaryti 🙂 tai leisti jiems rinktis iš kelių variantų. Tada jie pasirenka ir nori to, ko reikia, tik jiems priimtinesniu būdu. Ne priverstiniu būdu, o savo sąmoningu sprendimu. Teisingas požiūris daug “reikia” pakeičia į “noriu”. Man taip atrodo. Man nepatiko mokytis dėl to, kad “reikia”. Mama tai kartodavo. Man to nereikėjo. Bet aš norėjau būti protinga, todėl norėjau mokytis 🙂 Na, gal netapau protinga, (pagal mano supratimą, kas yra protingas), bet nieko tokio 🙂 Tai nesukliudė norėti mokytis. Iki tam tikro laiko.

Pav. tas tavo manymas, kad stovykla gerai, vaikui gali pasirodyti kaip noras juo atsikratyti ar pan. Gal jam sunku bendrauti ir tai gali būti jam ne gerai praleistas laikas, o katorga. Visaip būna. Man nelabai patikdavo stovyklose. Pav. mano dukra su skautais visaip ten pristovyklaudavo, o sūnus nėra buvęs. Nors kai į juos pažiūri, tarsi būtų turėję būti atvirkščiai, nes dukra daug sunkiau bendraujanti ir uždara, o sūnus labai bendraujantis. Dukra daug ko nevalgė, maniau nuslabusią parsivešiu 🙂 Bet ji ten pati save prižiūrėjo, kad turėtų jėgų,nes niekas nevertė, tai bent ragavo, ką patys virė (o patys virdavo pakaitom) arba pasirinkdavo nors ką, ką gali valgyt. Ji brido per dumblynus ir per speigus eidavo pėsčiomis į keliones. Ji nedrąsi keliavo į naktinius žygius ir, kadangi su charakteriu, nesutarė dėl kelio, buvo pasiklydus viena naktį miške. Sakau, kaip nenumirei iš baimės? O ji sako: tai aš vis galvojau, kad reik ieškot kelio, o jei dar nerasiu, tai paskui numirsiu iš baimės… Bet rado… Greit. Gerai juos mokė visko 🙂 Manau, jai reikėjo sau įrodyti, kad ji gali daug ką. Ji tokia. O sūnus daugiau savim pasitikėjo visad, tai jam ir iššūkių mažiau sau kelti reikėjo, jis užsiimdavo kitais dalykais. Ir visai tingėjo mokytis 🙂 Iki tam tikro laiko. Dabar “kala” per naktis. Nes nori, nes mokosi ten, kur labiausiai svajojo. Bet jam ten labai sunku pagal jo sugebėjimus. Bet jis įrodinėja sau, kad gali…

Oi, jau vėl užsivedžiau. Einu miegot. Nes ryt “reikia” važiuoti dirbti į Elektrėnus, tai anksti keltis. Hmmm… Ar man to reikia? Nelabai. Bet noriu, nes noriu padėti kolegei, jai būtinai reikia laisvos dienos 😀

Labanakt 😀

Rasa, 2014-12-11 23:54:56

Oi, kaip ten sakoma… Jėzusmarijajuozapaišventas… Atsiprašau. Kaip aš čia taip ir sugebėjau šitiek pripliurpt 😛

Agnė, 2014-12-12 00:59:41

Ačiū Rasai už patarimą, kaip “reikia” pakeisti į “noriu”. Turiu ilgą sąrašą darbų, kuriuos reikia, hmm t.y., noriu padaryti. Labai pravers ir apsibrėžiant najus kitų metų uždavinius.

Rasa, 2014-12-12 07:31:54

Su gimtadieniu, p. Burgi! 🙂

http://www.myliugeles.lt/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/g/mg2688008.jpg

Ina, 2014-12-12 07:51:59

Kai rūkas padengia slėnius, žvelkite į kalnų viršūnes. Kai kalnus užkloja tamsa, pakelkite akis į žvaigždes /W. Whitman/

Su Gimtadieniu!

sonata, 2014-12-12 08:56:41

Su Jubiliejum! Sveikatos, sveikatos ir dar kartą sveikatos!

V.T., 2014-12-12 08:57:27

Gerb.B.,

Tegul visada Jums užtenka laiko pakelti akis į dangų.Nusišypsoti, apkabinti savus, Jus gerbiančius ir mylinčius.Tegul užtenka laiko visiems darbams,kuriuos taip mylite ir norite nudirbti,nes jų dėka suprantama,kad tai dažnai nepakartojama šioje žemėje…Tegul užtenka laiko pastebėti kaip viskas gana greit keičiasi,kaip mes to norėtume ar ne…Tegul užtenka laiko rinktis įdomiausius darbus,knygas,gariausius draugus,gyvenimo kelią…Tegul užtenka laiko tylai,savimeilei ir meilės jaunimui…Tegul užtenka laiko ir sau,miegui.Tegul užtenka laiko pasakyti ką norite ir norėtumėt išgirsti..Prisiglausti prie ąžuolo ir pajausti rauplėtą jo žievę po savo delnu,o gal dar pamatyti kybančią ir gilę…

Nuoširdžiausi sveikinimai GIMTADIENIO proga!

ne humanitaras, 2014-12-12 09:52:41

Gražiai skamba “Tik neįgalieji ar didelių nelaimių ištiktieji turi būti visuomenės remiami. Kiti turi išmokti gyventi patys!”, bet ką tai reiškia praktiškai?

Tai pritariate mažus vaikus auginančiųjų rėmimu, kad porą metų paaugintų tuos vaikučius o ne strimgalviais lėktų atgal į darbus? Ar tos vaiko auginimo išmokos patartumėte nemokėti, nes šeimai jokia didelė nelaimė neištiko? O kaip tada su vaikų darželiais? Finansuoti darželius, ar palikti tėvams kad savo jėgomis finansuotų privačius darželius arba valdiškus darželius už realią kainą?

Burgis, 2014-12-12 10:06:32

ne humanitarui: atsakymas trumpas: šeimoms su mažais vaikais reikia sudaryti pačias geriausias sąlygas, žymiai geresnes nei dabar sudarytos!

D.S., 2014-12-12 10:33:15

Gerb. Direktoriau Burgi, negaliu sakyti, kad visada sutinku su visomis Jūsų mintimis, tačiau dažniausiai negaliu nepritarti. Nors niekada neturėjau privilegijos išgirsti Jus šnekant gyvai, atrodo, kad, kaskart kai prasižiojate, iš Jūsų burnos iškrenta aukso grynuolis. Štai, kad ir šis straipsnis- Jūs ir vėl kaip pirštu į akį! Tai labai vaizdus, aiškus ir lakoniškas apibendrinimas. Būtent su tokiais pasisakymais galima mėginti žmonėms atverti akis. Žinote, apmaudu, dėl susiklosčiusios situacijos, bet tuo pačiu atrodo, kad jūs žengiate į naują etapą. Dabar Jūsų “gimnazija” gali tapti visa Lietuva.

Jonas, 2014-12-12 14:51:03

Su Gimtadieniu! Nuoširdūs sveikinimai ir palinkėjimai.

Rimvydas, 2014-12-12 20:56:49

Su Gimtadieniu!

N.B.< V.T., 2014-12-12 23:05:55

Keletą kartų skaičiau Jūsų žodžius. Jie tokie šilti. Šilti gruodžio mėnesį…atrodė, kad jie skirti ir man 🙂 matyt visi laukiam tokių žodžių…

Tik paskutinis sakinys ne man 🙂 ir supranti, kad visi žodžiai, mintys skirtos šios dienos Jubiliatui !

Nuo:)širdžiai sveikinu !