Kiek mokytojų reikia Lietuvai?

Aš vis dar turiu galimybių pakalbėti su mokytojais. Prieš tris dienas buvau Klaipėdoje, vakar – pietryčių Lietuvoje. Didelė laimė pakalbėti su Mokytojais!

Ir šiek tiek liūdna… Todėl, kad jie, Mokytojai, liūdnoki. Todėl kad jie dirba, o turėtų tik mokyti, turėti tik būti Mokytojai ir mėgautis tuo, kad gali būti Mokytojai, kad yra Mokytojai.

*

Esminis klausimas – mažai užmoka. O mažai užmoka todėl, kad mažai pamokų duoda. O pamokų mažai todėl, kad mažai mokinių. Ir visai mažai tų mokinių, kurie norėtų mokytis papildomai. Ir beveik nėra tų, kurie už papildomą mokymą (parengimą Oksfordui, Kembridžui, medicinai, informatikai…) sutiktų (galėtų) papildomai Mokytojui užmokėti.

*

Esminė problema – mokytojų yra per daug. O jų yra per daug todėl, kad švietimui vadovauja bukagalviai. Todėl, kad universitetai beveik nebeparengia Mokytojų, kurie galėtų pakeisti mokytojukus.

*

Dar svarbiau – bukagalviai niekaip nesusipranta įdiegti pas mus daniškosios sistemos: kiekvienas universitetą baigęs mokytojas gali mokyti bet kurio mokyklinio dalyko! Apie tai jau rašiau, pasakojau apie savo stažuotę Danijoje…

Ne, aš netikiu, kad ta sistema iškart bus įdiegta. To nė nereikia. Muziką ir dailę turėtų dėstyti tas pats mokytojas, bet dailę ir chemiją – nebūtinai. O matematiką ir fiziką – būtinai. O istoriją ir geografiją – būtinai. O anglų kalbą, lietuvių kalbą, anglų literatūrą, lietuvių literatūrą (būtų gerai dar ir/arba rusų, ir/arba vokiečių, ir/arba prancūzų literatūrą) – būtinai turi dėstyti tas pats Mokytojas! Eruditas, literatas, humanitaras, laisvai kalbantis mažiausiai trimis kalbomis. Kaip gali V.Šekspyrą moksleiviams pateikti lituanistė, kuri negali Šekspyro raiškiai perskaityti angliškai?!

*

Žinau, kokią problemą matote, – iš kur gauti tų eruditų? Atsakymas paprastas. Jei tas eruditas uždirbtų daugiausiai tame miestelyje – jis bematant atsirastų tame miestelyje! O jis turi uždirbti daugiau už bet kurį verslininką, informatiką, gydytoją, nes jis – Mokytojas. Jis tas, kuris ateičiai rengia ir verslininkus, ir informatikus, ir gydytojus.

*

Ak, pamiršau pasakyti, kiek Mokytojų reikia Lietuvai! Apytiksliai apskaičiuoti galima per dešimtį minučių: šalies moksleivių skaičių padalyti iš 25 (maksimalus moksleivių skaičius klasėje), padauginti iš vidutiniškai per savaitę klasei skiriamų pamokų skaičiaus ir padalyti iš 25 – tiek vidutiniškai reikia skirti pamokų mokytojui.

Žinoma, skaičiai turi skirtis didmiesčiuose, miesteliuose, rajonuose, bet ne tai esmė…

*

Esmė – niekas mano projekto nerealizuos. Niekas nepradės rengti eruditų. Niekas neskirs lėšų, kad dabartiniai mokytojai galėtų padidinti savo universalumą.

Tik protingi sutiks, kad Mokytojas turi būti aukščiausio luomo žmogus mūsų visuomenėje, nes jis moko mano ir tavo vaikus, anūkėlius, o už juos nieko brangesnio mes neturime.

Kiti turi. Meilužę. „Ferrari“. Dvarą. Postą. Titulą…

O ministrė neprisimena Pitagoro teoremos…

Atsakymai

Matilda, 2015-10-30 17:25:13

Eruditų ir nereikia. Kas su jais bendraus ir su kuo jie bendraus? Reikia amatininkų. Niekam neįdomu, kas tu ir koks tu. Rask mokytoją, kuris domėtųsi teatru,muzika, daile. Sunku rasti bendraminčių mokykloje. Ką ten erudicija. Utopija. Jei mokytojai ruošia mokinius TIK egzaminui, ir tuos egzaminus mokiniai gerai išlaiko, tai jau etalonas. O kad išėjęs iš mokyklos po egzamino viską tuoj pat pamiršta, tai nesvarbu. Reikia ruošti žmogų gyvenimui. Tada ir eruditai mokytojai tiks.

Sokolovas, 2015-10-30 18:24:27

PER MATEMATIKOS PAMOKAS KEPSIM BANDELES?

Leisk, Viešpatie, numirti,

Leisk nesulaukt viso to…

Šį kartą ne visur pritariu gerbiamam Burgiui.

Dėl prasto mokytojų rengimo- pritariu. Jei dabar mokytojų gal ir “per daug”, tai po kelerių metų ( išėjus “seniems kadrams”) bus jų stygius. Pavyzdžiui, gerai matematiką mokantys moksleiviai nori būti gydytojai, psichologai, ekonomistai, bet…tik ne mokytojai. Kas dėstys? Vidutinybės dėstys!

Bet niekad nesitikėjau iš gerb. Burgio išgirst siūlymų, kad tas pats mokytojas dėstytų du ar daugiau skirtingų dalykų. Skandinaviška sistema baisi, ten jau seniai per matematikos pamokas “kepa bandeles”, skaičiuoja valiutų kursus, bet kvadratinę lygtį sprendžia arba “genijai”, arba ( Viešpatie, ko sulaukėm! ) kompiuterinės programos…

Baisi ta skandinaviška sistema. Kaip ir JAV. Baisiausia, kad mes septynmyliais žingsniais einame prie to. Va tada netrūks “mokytojų- bandelių kepėjų”, “mokytojų- ūkininkų bei palūkininkų”.

Gerb. Burgi, kaip kadaise radom, taip turime palikti. Kadaise, kai mokėtės Jūs, po to mokiausi aš…buvo puiki švietimo sistema. Moksleivių žinios buvo kur kas geresnės. Dabartiniai “strategai” visa tai sugriovė. Ir vienintelis geras darbas, kurį jie dar gali “nudirbt”, tai…pagaliau sustot. Dar bent matematika yra matematika, chemija- chemija, fizika- fizika. Nors tiek…

Tuo tarpu Jūsų, gerb. Burgi, siūlomas modelis (daniškas, jis ir suomiškas, skandinaviškas), kai mokytojas virs “kelių dalykų žinovu”, sąlygos beatodairišką “dalykų integraciją” ( beje, šis “perlas” jau seniai tapo šmėkla, klaidžiojančia mūsų besiblaškančiame “švietime”), kuomet ir matematika, ir kiti mokslai neteks prigimtinio savitumo. Pastarasis bus “išplėštas iš konteksto”, bei sudraskytas.

Siūlymų integruoti, pavyzdžiui, matematiką su fizika esu girdėjęs ir anksčiau, bet aš suvokiu, jog tai prilygtų ketinimui “sukryžminti arklį su karve”.

Duok Viešpatie man to nesulaukti ! Jau ir taip sulaukiau krūvos nesąmonių, man jau gana tų destrukcijų, įvilktų į “pažangos kailį”…

Burgis, 2015-10-30 18:27:35

Sokolovui: pažiūrėkite, jei Jūs išmoktumėte rašyti trumpiau, tai gal jau ir kito dalyko, ne vien matematikos galėtumėte imtis?

*

Kitas argumentas: pradinių klasių vienas mokytojas moko visko. VISKO, įskaitant piešimą, muziką ir pan… O juk pradinukas – tokia trapi būtybė, tokia nežinoma žemė! Tai negi penktoką mokyti sunkiau?!

Sokolovas, 2015-10-30 18:51:11

Gerb. Burgiui:

Pirmoj klasėj mokoma “abėcėlių”.

Vėliau- mokslo dalykus. Mokytojas tuomet gali kokybiškai dėstyti VIENĄ DALYKĄ. Nes jis ir pats turi nuolat tobulėt, gilintis į jį ( ribų nėra), o ne blaškytis.

Neteigiu, kad nėra gerų išimčių. Gal yra puikių mokytojų, gerai dėstančių kelis dalykus. Bet tai neturi virst skatinama tradicija.

Be to, matematikos mokytojas turi gerai mokėt fiziką ( ir atvirkščiai). Bet ne tam, kad dėstytų abu dalykus. O tam, kad, pavyzdžiui, kelias ar greitis netaptų neigiamas, kaip nutinka net kai kuriems vadovėlių autoriams ( dėstant išvestinės fizikinę prasmę), kad masė nevirstų svoriu ( buvo per VBE), ir t.t.

Andrius, 2015-10-30 18:56:25

Tai kad judu abudu esate jau atsilikę nuo laikmečio. Dabartinis mokytojo preferencija yra mokėt šokt, o visi kiti dalykai gali būt, o gali ir nebūt.

Ar KTUG sudarė komandą ir priėmė iššūkį?

http://www.delfi.lt/news/daily/education/tarp-mokytoju-plinta-sokio-issukis-simtai-pedagogu-parode-ka-moka.d?id=69433218

skaitytojas, 2015-10-30 19:12:27

Nežinau,kaip ten yra su skandinavišku mokymo modeliu,tik žinau,kad skandinavų šalių ekonomika stipri ir stabili,mokslas ir kultūra (literatūra,muzika,dailė,architektūra ..)yra pasaulinio lygio.Kopenhagos universitetas pasaulio universitetų reitinge užima 69 vietą, Lundo (Švedija)-70 vietą,Helsinkio universitetas-96,Oslo universitetas-135. O Vilniaus universitetas yra tarp 500-550,KTU-701. Nesakau,kad tie reitingai yra tikslūs,bet tendenciją parodo.

Andrius-2, 2015-10-30 20:07:02

Gal galėčiau pasmalsauti? Ar žinote statistiką, su kokiu vidurkiu stoja į Pedagoginį universitetą? O Jūs – universalai, intelektualai, eruditai, humanistai, trys keturios kalbos. etc. Manau, kad 90 proc. iš jų reikia google.translate, kad suprastų šitus žodžius… Ir taip jau ne viena karta.

Tokių pašaukimo pateptųjų kaip Burgis – vienetai, tokių pasišventusių, nors ir šiek tiek pamišusių 🙂 kaip Sokolovas – irgi tik vienas kitas.

Tai nuo ko pradėti? Kas gali parengti jūsų Mokytoją iš didžiosios raidės, jeigu potencialių rengėjų dauguma – et… patys žinote.

Burgis, 2015-10-30 20:22:33

Andriui-2: Pirma. Tegu neįsižeidžia Sokolovas, bet jis mokyklai netinka ir iš jo mokytojo parengti neįmanoma. Kodėl? Iš etikos sumetimų neaiškinsiu…

*

Antra. Aš irgi būčiau galėjęs būti mokytojas, bet ir tada, kai aš baigiau mokyklą, nebuvo patrauklumo ruoštis būti mokytoju, nes ir aš, kaip daugelis šiandien, norėjau užsidirbti…

*

Trečia. Aš gerai žinau, kas studijuoja LEU. Mačiau jas, rūkančias ant centrinių rūmų laiptų. Mačiau naujuosius mokytojus mokyklose, skaičiau jų tekstus ne tik žiniatinklyje, girdėjau jų viešas kalbas…

*

Bet juk dėl to ir rašau, kad reikia viską keisti! Reikia keisti taip, kad bent dabar, 2016 metais, staiga į LEU vietoje įkurtą naują universitetą, bet senųjų dėstytojų, konkursas būtų bent trys į vieną vietą. Pačių geriausių abiturientų konkursas!

*

Jūs pasakysite, kad valstybė to negali padaryti? Netiesa! Kaune pastatė tiltą už 30 000 000 eurų. Kokia tilto tikroji vertė, nauda valstybei ir kokia Mokytojų, visuomenės elito vertė?

irena, 2015-10-30 20:32:37

paklausius Pitrėnienės kalbos per Žinių radiją diskutuojant su oponentais, nusviro rankos.Juk tai lietuviškoji(?) Furceva!!! na negali toks žmogus būt Švietimo ministre, negali! Jokios pagarbos oponentui, grubiai jį pertraukiant, neleidžiant išsakyti savo nuomonės ir t.t.t.Tokia ministrė tikisi rasti kalbą su Mokytojas, mokiniais ? Utopija.Jai tik Gulagui vadovauti.Na negalvojau , kad iki ko nuėjo “ikanomikas giniratariai”, negalvojau…

Jonelis, 2015-10-30 22:54:24

Žiūriu, kad visai įdomi diskusija gimsta. Panašu, kad joje dalyvauja esami ir ex-pedagogai. Tačiau, man nepedgogui, žmogui iš gatvės ir netgi mokykloje nemėgusiam matematikos, keista klausytis tam tikrų jūsų įžvalgų: vienas siūlote skandinavišką modelį, kitas jokiu būdu neskandinavišką, trečias dar kažkokį. Įsivaizduokime, kad pirmokėlis yra molio (granito, medžio, bronzos, aukso – kaip kam patinka) gabalas. O mokykla – skulptorius, kuris turi dvylika metu iš tos medžiagos kažką gražaus padaryti. Tai aš įsivaizduoju, kad pirmiausia skulptorius nusprendžia ar tai bus velnio skulptūra, ar gegutės skulptūra, ar tiesiog svoris raugintiems kopūstams paslėgti. Negali kažką dirbti, o kas gausis – tas ir bus gerai. Planas be darbo, kaip ir darbas be plano rezultato neduoda – senai žinoma tiesa. Taip ir mūsų švietimo sistema turi žinoti, kaip turėtų atrodyti žmogus baigęs 12 klasių, kokios jo turi būti kompetencijos, koks jo vaidmuo darbo rinkoje, visuomenėje ir pan. O jei, pvz., žmogus nuspręs mokytis amato, ir daugiau nebesimokys nei geografijos, nei istorijos, nei biologijos. Ar jis žinos ir turės savo argumentuotą nuomonę bei nešnekės žiniasklaidos pateikiamų niekalų apie skiepus, žaliavalgystę, homeopatiją, organizmo valymus ir pan. Ar jis žinos kodėl kilo Pasauliniai karai, kas juos laimėjo ir kaip jų buvo galima išvengti? Ar jis eis į rinkimus, bus pilietiškas ir išdidžiai nekalbės, kad jis baigė žinomą universitetą ir į Lietuvą tai jau tikrai negrįš. Ar jis mokės ir matys prasmę pasirūpinti už save silpnesniu? Va čia yra esmė, o ne tikslas matematikos ar dar kažkokį egzaminą padaryti/nepadaryti privalomu. Ir kas iš to, kad mokinys moka sinusą sukryžmint su kosinusu ir iš to dar ištraukti kubinę šaknį. Kiek jam to prireiks gyvenime jei jis nedirbs būtent tokio darbo? O kodėl tada per biologiją mokykloje nesimokyti biochemijos, molekulinės biologijos – ar čia mažiau rimta ir reikalinga? Ar tiesiog nėra kam to mokyti? Visi turbūt sutiksime, kad šių visų ir kitų disciplinų reikia quantum satis – tik tada susidėlios mozaika ir mes turėsime paruoštą visuomenei ir sau pačiam naudingą žmogų. Deja, tai labai sunkus darbas ir nepanašu, kad greitu metu atsirastų pajėgus žmogus jį padaryti.

Aitvaras, 2015-10-31 10:34:01

Sakalovas netinkamas mokyklai, nes kabinėjasi prie neesminių smulkmenų sprendimuose.

Andrius, 2015-10-31 13:44:32

Joneli, esi visas JONAS, kad gali taip aiškiai pakomentuot švietimo problemas.

Taip ir yra, bet kiekvienas stumia savo.

Su pagarba.

Andrius.

qwerty, 2015-10-31 19:52:07

Andriau, praeitame gyvenime tu buvai mano mėgiama a.d.e.f.a.gi.ja.Moterim. Kadangi moterų pedagogių yra absoliuti dauguma, todėl turėtum tinkamai atsakyti į klausimą, kokie mokytojai mokino tokį veikėją V.Šustauską. jei pastarasis savo fb rašo taip: ” mieliieji ir gerbemieji artėja lapkričio 1-oji visu šventūjų diena…”

Burgis, 2015-10-31 20:01:33

qwerty: Andrius tikrai nėra Adefagija… Jau nusibodo tokie juokeliai.

aleksandras, 2015-11-01 08:35:01

„Aš dažnai prisimenu pokalbį su vienu iš mano draugų-rašytojų. Jis sielvartavo tuomet dėl to, kad negali laikyti savęs pilnai išsilavinusiu žmogumi, būdamas absoliučiu nemokša matematikoje. Šis trūkumas pasireiškė net jo kasdieniame rašytojo darbe. Jis naudojosi palyginimuose matematinėmis sąvokomis, kurios įkrito jam į atminti dar nuo mokyklos suolo,- pvz. koordinačių sistema. Tačiau mano draugas buvo įsitikinęs, kad jam, rašytojui, matematikoje atsirastų dar daug ir labai naudingos medžiagos, ir kaip pasakotojas, jis yra netekęs galimybių semtis iš šio turtingo šaltinio“. /…/ Tai kad čia platus veiklos laukas, man buvo aišku nuo pat pradžių; juk man matematikoje lemiamu yra emocinis elementas, o ar ne iš šio šaltinio semiasi rašytojai ir menininkai?“ (vertimas mano)

Роза Петер „Игра с бесконечностью“ 1943/1960

P.S. O dėl p. Sokolovo nesutinku, jis PUIKUS MATEMATIKOS MOKYTOJAS.

Sokolovas, 2015-11-01 20:13:31

GERB. BURGIUI: NEI AŠ ĮSIŽEIDŽIU, NEI “PRIE MANĘS LIMPA” 🙂

Rašote: ” Tegu neįsižeidžia Sokolovas, bet jis mokyklai netinka…”

Teigsiu plačiau- Sokolovas netinka ne tik “mokyklai”, bet ir visam dabartiniam vandalizmo ( visko griovimo) laikmečiui. Arba šis laikmetis netinka Sokolovui 🙂

Galite ir toliau “distanciniu būdu” apie mane daryti išvadas. Žadu ir ateity neįsižeist. “Nelimpa prie manęs”. Bet kuriuo atveju tai yra niekis, lyginant su tuo, kad siekiantys permainų švietimo sistemoje draskosi, užuot susivieniję. “Vanagai- reformatoriai”, taip pat ir visokios “pravieniškės” tokiam “draskymuisi” audringai plos….:)

Su pagarba.

Alma, 2015-11-03 08:41:35

Manau, kad mokytojų perteklius išsispręstų, jeigu būtų sumažintas klasėse mokinių skaičius. Tada ir ugdymo kokybė pakistu.