Pavojus! Neris į Nemuną įteka Vilniuje!

NA, NERAŠYKITE DIDŽIOSIOS I SU TAŠKU! NERAŠYKITE DIDŽIOSIOS I SU TAŠKU! NERAŠYKITE DIDŽIOSIOS I SU TAŠKU! NERAŠYKITE DIDŽIOSIOS I SU TAŠKU!

„Mokslo lyderių turnyras“ KTU gimnazijoje. 2008 11 08. Išprusimo testas 8 kl. ir 9 kl. moksleiviams. Dalyvavo 58 devintokai ir 236 aštuntokai.

Komentarų paaiškinimai: 1) kai kurie atsakymai įrašyti ten, kur jie turėjo būti įrašyti; 2) ženklais (*) parodyta, kiek buvo tokių atsakymų; 3) pateikti ir tie atsakymai, kurie gal būti turnyro dalyvių pokštai.

1. Kas yra kūlgrinda?

Atsakymas: slaptas kelias, grindinys po vandeniu.

Kiti variantai: Sukulta žemė; Sukultos grindys; Iškultos grindys (**); Kultūros pagrindai (***\*); Netvarkingas žmogus; Kultūrizmo rūšis; Kai kūliais ritiesi per grindis; Grindų kūlimas; Griozdiška moteris; Kaulų susijungimas ties kulnu; Kūlimo įrankis (**).

Komentaras. Teisingai atsakiusių – vos keletas.

2. Kas yra misingis? („O cibukas – misinginis…“)

Atsakymas: žalvaris.

Kiti variantai: mislingas žmogus; dingęs; svogūnas – mėsingas, didelis; Kvailas; Tinginys; mėsingas (*\*); daržovė; protingas, galvotas (**); mėsinis; mėsingasis ožiuko apibūdinimas; palaptingas; nenuorama; grožis; cepelinas.

Komentaras. Teisingai atsakiusių – vos keletas.

3. Grupelėje yra du tėčiai ir du sūnūs. Turime tris vienodus obuolius. Kaip tiems vyrams po lygiai padalyti vaišes?

Komentaras. Radome tris atsakymo variantus: buvo du vyrai, trys vyrai, keturi vyrai, bet vos keletas dalyvių nagrinėjo bent du galimus variantus.

4. Penkiasdešimties metų tikslumu įvertinkite, kiek kuris gyveno anksčiau: LDK Gediminas ar Vytautas Didysis?

Atsakymas: Gediminas gyveno apie 100 m. anksčiau.

Komentaras. Teisingai atsakiusių – vos keletas.

5. Kiek maždaug kartų Mėnulio skersmuo didesnis ar mažesnis už Žemės skersmenį?

Atsakymas: maždaug keturis kartus mažesnis.

Kiti variantai: Mėnulis yra 10000 kartų didesnis; 5; 3; 2 kartus didesnis; 100 kartų mažesnis; mažesnis 150 milijonų kartų.

6. Parašykite dabartinio JAV prezidento vardą ir pavardę (lietuviškai arba angliškai).

Atsakymas: Džordžas Bušas.

Kiti variantai: Džordžas Vašingtonas (*\*); Jonas Makeinas; Džonas Makeinas (**); Obama Bin Laden; Švarcnegeris.

Komentaras. Daugelis prezidentu jau vadina B. Obamą, bet jis dar nėra prezidentas.

7. Kiek baitų sudaro gigabaitą?

Atsakymas: 2^30 baitų – apie milijardas baitų.

Kiti variantai: 1000 (******\*); 100 (***\*); 1004; 1240; 1024 (***); 512; 100000 (\*); 8824; 2000; 1100; 1206; 10000 (**); 10; 7424; 1484; 3072; 16; 128; 8194; 1236.

8. Matas, Morkus, (Lukas), Jonas. Šie keturi vardai žmonijos istorijoje dažnai minimi kartu. Įrašykite praleistą vardą.

Komentaras. Daug moksleivių atsakė teisingai.

9. Kokiu vardu ir pavarde pasirašė knygos „Tomo Sojerio nuotykiai“ autorius?

Atsakymas: Markas Tvenas.

Kiti variantai: L. Tostojus; O. Tvistas (*\*); Astrida Lindgren (*****\*); Čarlzas Dikensas (****\*); Tomas Sojeris (*****\*); Fenimoras Kuperis; Džekas Londonas (***); Žiulis Vernas (**\*); Hakas Finas (***); Donelaitis; Dikensonas (\**); Antanas Baranauskas; Tomas Kruzas; Tomas Main Ridas; Vincas Krėvė; Žanis Radaris; Thom Edison (**); Tadas Blinda

10. Kuriais metais Maskvą buvo užėmusi Napoleono armija?

Atsakymas: 1812 m.

Kiti variantai: 549 m.; 1910 m. 1236 m.

11. Jūra yra (Nemuno) intakas. Įrašykite praleistą pavadinimą.

Komentaras. Populiariausias atsakymas – vandenyno intakas (kas taip kalba?). Įdomiausias atsakymas – Jenisiejaus intakas.

12. Bosforo sąsiauris jungia (Juodąją) ir (Marmuro) jūras. Įrašykite jūrų pavadinimus.

Komentaras. Įdomiausias atsakymas – Baltijos ir Juodąją jūras.

13. Parašykite vardą ir pavardę žmogaus, sukūrusio Lietuvos himną.

Atsakymas: Vincas Kudirka.

Kiti variantai: M.K. Čiurlionis (****\*); Martynas Mažvydas (***\*); Vincas Krėvė (*******\*); Jonas Biliūnas; K. Donelaitis; Petras Cvirka (**); Simonas Daukantas; Maironis (*****\*); Juozas Naujalis; Kristijonas Donelaitis (***); Justinas Marcinkevičius (*).

14. Bent 50 km tikslumu įrašykite atstumus tarp Vilniaus ir Druskininkų (_\_) bei tarp Biržų ir Pasvalio (__).

Atsakymas: pažvelkite į žemėlapį…

Komentaras. Įdomiausi atsakymų variantai: 300 ir 250 km; 350 ir 400 km; 312 ir 100 km; 360 ir 200 km; 850 ir 150 km; 50 ir 250 km.

15. JAV plaukikas Pekino olimpinėse žaidynėse iškovojo aštuonis aukso medalius. Parašykite to plaukiko vardą ir pavardę.

Atsakymas: Maiklas Felpsas.

Komentaras. Teisingų atsakymų nemažai…

16. Parašykite visų šachmatų figūrų pavadinimus.

Komentaras. Įdomiausi atsakymų variantai: darbininkas, pėškiukas, šachas, matas, pieškas, pieška.

17. Kas yra bazilikas?

Atsakymas: augalas, kurio lapeliai vartojami kaip prieskonis.

18. Kodėl metuose – 365 (366) dienos?

Komentaras. Ne visi suprato klausimą… Įdomiausi atsakymų variantai: Žemė per tiek laiko apsisuka apie savo ašį (***\**); Per tiek laiko Saulė apsisuka apie Žemę (**); Nes Žemė kartais vėluoja vieną dieną, o kartais atskrenda anksčiau.

19. Skliausteliuose įrašykite įvykių eilės numerius – nuo ankstyviausio (1) iki vėlyviausio (5): (2 ) žmonės išsilaipino Mėnulyje; ( 5) Lietuva atgavo nepriklausomybę, nustojo buvusi sovietų sąjungos dalis; (4 ) įkurta KPI Eksperimentinė vidurinė mokykla, vėliau tapusi KTU gimnazija; (3 ) sprogo Černobilio atominė elektrinė; (1 ) nušautas JAV prezidentas D. Kenedis.

Atsakymas:

Nušautas JAV prezidentas D. Kenedis – 1963

Žmonės išsilaipino Mėnulyje – 1969

Sprogo Černobilio atominė elektrinė – 1986

Įkurta KTUG – 1989

Lietuva atgavo nepriklausomybę – 1990

Komentaras. Teisingai atsakiusių – vos keletas.

20. Kokie pinigai Lietuvoje buvo prieš įvedant dabartinius litus?

Komentaras. Įdomiausias atsakymas – gavnorkės. Dabar jau žinote teisingą atsakymą?

21. Augalo pavadinimas užkoduotas trimis žodžiais: aliejus, saulė, gėlė. Parinkite tinkamiausią šiam kodui augalą.

Atsakymas: saulėgrąža.

Komentaras. Dauguma atsakė teisingai, bet įskaitytas ir atsakymas „rapsai“.

22. Kuris iš jų nebuvo kompozitorius: P.Čaikovskis, M.K.Čiurlionis, I.Niutonas, J.S.Bachas, E. Grygas?

Atsakymas: I.Niutonas.

Komentaras. Beveik visi atsakė teisingai…

23. Kur žmogaus kūne yra raktikaulis?

Komentaras. Paminėtos įvairiausios kūno vietos (nuo delno, galvos iki užpakalio, uodegikaulio…), bet dauguma atsakė teisingai.

24. Kokių dviejų didžiausių per mūsų sostinę tekančių upių santaka yra Vilniuje?

Atsakymas: Vilnelės ir Neries.

Kiti variantai: Nemuno ir Neries (*****************************\*); Neries ir Šešupės (******\*); Nemuno ir Vilnios (*****\*); Neries ir Šventosios (***); Nemuno ir Šešupės (\*); Neries ir Nevėžio (****\*); Nemuno ir Merkio; Vilnelės ir Nevėžio; Nemuno ir Dubysos; Neries ir Merkio (***); Nemuno ir Nevėžio (***); Nemuno ir Ventos; Vilnios ir Vyslos; Nevėžio ir Mūšos; Nemuno ir Šventosios; Vilnios ir Šventosios; Neries ir Dubysos.

Komentaras. Kur mes gyvename?

25. Guba sudaroma iš pėdų. Kas yra pėdas?

Komentaras. Teisingai atsakiusių – vos keletas.

Dabar jūs komentuokite…

Atsakymai

Mantas, 2008-11-19 21:28:41

Tokių kaip pirmas ir antras, tai nenuostabu, kad nežino.

Aistė, 2008-11-19 21:36:37

Žmogau, apie kūlgrindas reikėjo mokytis penktoj klasėj per istoriją…

Ieva, 2008-11-19 22:04:24

Oi, Aiste, dažnai visko būna ;D

Šiaip dabar kai skaičiuoju… 76%, 18 tikrai teisingų, dar po “pusę” kažkur. Neblogai, 8 vieta 🙂

;), 2008-11-19 22:12:18

“230 baitų – apie milijardas baitų.” Cia siek tiek nelogiskas sakinys. Toks ir yra tikrasis atsakymas?

Pijus, 2008-11-19 22:19:30

Tai kas tas pėdas ir guba ? (25)

Burgis, 2008-11-19 22:32:41

Atsiprašau, dėl formato dingo laipsnis: du trisdešimtuoju laipsniu yra apie milijardas baitų (1024 x 1024 x 1024).

Pėdas yra javų, linų, pupų (“…tu mažas vaikelis, kaip pupų pėdelis…”) ryšulys. Pėdai (pavyzdžiui, 6-8 pėdai) sustatomi į piramidę, vadinamą guba, kad grūdai išdžiūtų saulėje.

Liutauras, 2008-11-20 00:02:10

būtų smagu prisiminti užduotis, kurias sprendė mūsų karta – berods, buvo 1994-ųjų ruduo – o gal net ir yra išlikę kur nors ir sprendimai?

kodėl?, 2008-11-20 08:10:04

Ï

Raimundas Zabarauskas, 2008-11-20 08:11:35

Rašykite ją su dviem taškais?

Ï

Diogenas, 2008-11-20 08:36:49

Niekada nesupratau, kodėl reikalaujama, kad vaikai žinotų jau nebevartojamų žodžių reikšmes (kūlgrinda, misingis, guba, pėdas)…

Giedrius, 2008-11-20 08:48:40

Čia smulkmenos…Viename rajone statybos firmai prireikė darbuotojų…Samdėsi kiniečius. Vietiniai nesugebėjo pasirašyti…Kada “smilgose sudega” kultūros namai, bibliotekos, tiesiog sveikas “valdžiukės” protas…neturėtume tuo stebėtis.

Burgis, 2008-11-20 11:22:48

Diogenui: o va, tikrasis Diogenas, net statinėje gyvendamas, domėjosi būties klausimais… Senieji žodžiai yra kultūros paveldas. O ir šiaip įdomu – technologijos kokios.

Liutaurui: deja, tokių archyvų neturiu, bet tikrai žinau, kad kažkada sirgau ir taisiau išprusimo testą, todėl juokas padėjo greitai pasveikti. Pavyzdžiui, sužinojau, kad virtuozas – tai girtas žmogus (virsta), kad velėti – tai žemę arti (velėną).

Giedrius, 2008-11-20 11:43:25

Tikrai taip…Diogenas domėjosi būties klausimais. Pikti liežuviai plerpia, jog statinėje atsidūrė todėl, kad dar anksčiau domėjosi monetų klastojimo klausimais…

Petras, 2008-11-20 19:04:08

gerb. Burgi, ar neketinate mesti issukio ir sudalyvauti “5-toku issukyje” ? 🙂

Burgis, 2008-11-20 19:15:11

Petrui: praloščiau… Kaip tik todėl, kad ne tik dabartiniai penktokai, bet ir jų tėvai, mokytojai nebežino, ką tokio amžiaus vaikai turi žinoti ir mokėti. Ir aš nežinau, nemokėčiau pasiruošti konkursui…

V., 2008-11-20 22:57:26

Juk ten (5-okų iššūkyje”) viskas iš mokyklinės programos! Taigi kaip ir nereikia ruoštis…

O jūsų MLT išprusimo testas – ne tik…

Raimundas Zabarauskas, 2008-11-21 08:45:39

Įžvelgčiau čia problemą: daliai mokytojų (ir kūrybingų, ir kitokių) į programas nusispjauti. Tikriausiai kaltos ir programos (ugdymo turinį nustatantys dokumentai), bet karalius nuogas:

Lietuvoje nėra aiškios ir vieningos mokinių vertinimo sistemos, paremtos ugdymo turinio dokumentuose numatomais mokinių pasiekimais.

Burgis, 2008-11-21 11:01:42

Taip, V., bet aš nežinau tos programos ir nežinau, kodėl ji tokia…

Petras, 2008-11-21 12:30:59

gerb. Burgi, aciu uz sazininga atsakyma 🙂 Bet kai anukai bus penktokai, konkursui busite visiskai pasiruoses.

Rimantė, 2008-11-21 14:56:14

Ir jūs tikrai stebitės, kad mokiniai nežino kūlgrindos ar misingio? Dėstau rinktiniams studentams, įstojusiems su itin aukštais konkursiniais balais, tačiau jie “žaliuoja” su kur kas paprastesniais klausimais susidūrę. Pavyzdžiui, kur žemėlapyje yra šiaurė…

V., 2008-11-21 15:31:39

Viskas yra penktokų vadovėliuose. Beje, vadovėliai neblogi.

Giedrius, 2008-11-21 18:20:46

Spėju, kad greitai vadovėlių nereikės…

Prezidentas Valdas Adamkus pasirašė Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymą, kurio priedėlyje nustatomi didesni Seimo narių atlyginimų koeficientai, nors anksčiau šalies vadovas buvo sakęs, jog, jeigu būtų jo valia, tokių įstatymų pataisų priėmęs nebūtų. „Aš laikau tai Seimo sprendimu, jeigu mano asmeninės nuomonės klausiat, ar būčiau to nedaręs“, – lapkričio 17 d. žurnalistams sakė V. Adamkus.

Burgis, 2008-11-21 19:37:04

Giedriui: taip, aš irgi labai nusivyliau Prezidentu… Ne pirmas kartas, žinoma, bet vis tiek: argi dabar, krizės akivaizdoje, nebuvo galima pademonstruoti solidarumo su piliečiais? Absurdų absurdas, kai žmonės (seimūnai) patys sau skiria algas, rentas, privilegijas, pigų maistą savo restorane. Bet, kita vertus, taip jiems ir reikia: pripažinti save neįgaliu didelio proto, garbės ir kultūros nereikia.

Giedrius, 2008-11-21 19:50:17

Nusiviliama žmonėmis ir panašiais į žmones (čia Jūs teisus).

Dainius, 2008-11-21 21:13:08

“Pagal Seimo nutarimą, Seimo nariams kas mėnesį nebebus skiriama 3 VMDU dydžio suma kanceliarijos, pašto, telefono, transporto ir kitoms išlaidoms. Parlamentarai neteks ir 0,4 VMDU sumos Seimo nario biuro išlaidoms apmokėti, nebus padengiamos išlaidos telefonui, neviršijančios 0,3 VMDU dydžio sumos per mėnesį, ir kompensuojamos įvairias pareigas užimančių parlamentarų išlaidos už naudojimąsi telefonu.”

Kitaip tariant, jie atsisako virš 8000 Lt/mėn atlyginimo “vokeliuose” ir kompensuoja bent dalį jo (nežinau, kiek atlyginimas jiems padidintas) pinigais, kurių dalis mokesčių pavidalu keliaus valstybei.

Burgis, 2008-11-21 21:49:27

Protingam vyrui Dainiui: aš suprantu, kad privačiai kiekvienas gali uždirbti kiek nori (kiek kapitalizmas sutinka…), bet niekada nesupratau ir nesuprasiu, nepateisinsiu, kad kažkas, turėdamas panašią į mano galvą, rankas, kojas, skrandį ir kt., iš VALSTYBĖS gauna 2-3-5 kartus daugiau. Už ką? Kodėl? Kas taip nutarė? Jei dviejų žmonių kvalifikacija, stažas, darbo laikas ir rezultatų kokybė vienoda, tie žmonės turi gauti PO LYGIAI. Tai, žinoma, taikytina ir man. Kol taip nebus, neturėsime nei tikro kapitalizmo, nei tikro socializmo – tai blogai…

Dainius, 2008-11-21 22:20:18

Tiek tikras kapitalizmas, tiek tikras socializmas yra blogai. Taip kad tai, kad neturėsim nei vieno, nei kito – nėra taip blogai:)

O kažkas, turėdamas panašią į Jūsų galvą, rankas, kojas, skrandį ir kt. iš valstybės daugiau gauna dėl to, kad su jo darbu ateinanti atsakomybė yra atitinkamai didesnė. O ir dėl darbo krūvių drįsčiau pasiginčyti.

Kelis mėnesius teko stebėti, kaip iš vidaus atrodo LR Ministro Pirmininko darbas. Po tų kelių mėnesių supratau, už ką jam yra mokamas toks sąlyginai nemažas atlyginimas. Darbo krūvis ir tempas – beprotiškas. Atsakomybė – milžiniška. Tik nesmagu, kad kuomet į šiuos postus pakliūva buki žmonės, už pareigas mokamas atlyginimas yra sukompromituojamas, nes darbo rezultatai pradeda nebetenkinti. Tai dabar ir vyksta su Seimo nariais.

Gal tokiu atveju Seimo narių atlyginimą visiškai sumažinti, kad į Seimą dirbti eitų tik turtingi, savo verslą turintys ir save patys gebantys išlaikyti žmonės, kuriems nerūpėtų pinigai, o rūpėtų tik valstybė ir jos žmonės? Galima taip.

O gal atlyginimą kaip tik reikėtų dešimteriopai padidinti, kad į Seimą dirbti eitų protingi ir gabūs žmonės, kurie užima atsakingas ir svarbias pareigas įvairiausiose kompanijose ir galėtų puikiai prisidėti prie įstatymų leidybos, tačiau dabar neina į Seimą, nes jiems tai paprasčiausiai finansiškai neapsimoka? Galima ir taip.

Tačiau dabar turime tai, ką turime. Ir, nepaisant visų stereotipų, Seimo nario darbas, jei dirbamas nuoširdžiai, yra sunkus ir atsakingas bei reikalauja daug nervų ir jėgų. Ir nors ne visi Seimo nariai savo darbą dirba nuoširdžiai, bet yra nemažai ir tokių, kurie jį dirba atsakingai. Ir tokiems žmonėms man tikrai negaila jų gaunamo dabartinio atlyginimo:)

Burgis, 2008-11-21 22:38:50

Dainiui: taip, žinojau, kad Tavęs lengvai neįveiksiu :-). Kiti svetainės lankytojai nežino, su kuo diskutuoju, bet dabar jau turbūt pajuto…

Taigi vis tiek nesutinku! Nenori būti premjeras – būk gimnazijos direktorius, kas draudžia? Jis dirba beprotiškai daug? Mano vaikai dirba daugiau, aš tai žinau, Dainiau. Mano atsakomybė mažesnė? Žinoma, jei aš pats sau taip pasakau. Bet premjeras ateina pagėręs į susitikimą su moksleiviais, aš sau to neleidžiu. Prezidentas su eskortu važinėja į baseiną, aš sau to negaliu leisti. Bet aš iš visų visų jėgų stengiuosi ugdyti tokius kaip Dainius – ir moku už tai krauju…

Mano požiūrio skirtumas tas, kad mes visi turime dirbti ne už pinigus, todėl ir turime gauti jų po lygiai. O neatiduodantis viso savęs gyvenimui (darbui) yra visiškas vargšas…

Giedrius, 2008-11-21 23:46:20

Apie kokią atsakomybę kalbama? Kuris “milžiniškai atsakė” už “Lietuvos kurą”,”Kuro aparatūrą”, “Leo” ir kt.?

Rimantė, 2008-11-21 23:56:27

…o atiduodantis visą save darbui ir neišgyvenantis iš gaunamo atlyginimo yra visiškas kvailys?

V., 2008-11-22 01:50:18

Rimantei. Taip, mes tokie – mokytojai. “Atiduodantys visą save darbui ir neišgyvenantys iš gaunamo atlyginimo”.

Man fantastiškai patinka tas darbas, ir nesu tokia jau kvaila bent profesijos prasme – parašiau vienintelius du savo dalyko vadovėlius.

Bet “visos savęs darbui” tikrai nebeatiduodu,- negaliu, nes turiu užsidirbti kitur ir kitaip – turiu du savo vaikus moksleivius, kuriems paprastoje mokykloje nevyksta tai anglų, tai porą mėnesių mokykla negavo fiziko, paskui jį pavadavo informatikas, tai tris savaites nesant matematikės (sirgo), vaikai tik savarankiškai bandė spręsti matematikos uždavinius lituanistės užimamose pamokose…

Taigi, turiu organizuotis beveik privatų savo vaikų mokymą, – ir jei mano mokytojos atlyginimas to neleidžia, turiu energiją eikvoti kitur – nes nėra išeities.

marius, 2008-11-22 14:54:12

taigi linksminasi vaikai :DDD

nu as irgi ne i visus atsakyciau, bet vietom tiesiog rodomas aukstas kurybiskumo laipsnis :DD

jega, prisiminiau kaip mes linksmindavomes kai i mokykla pareidavo kokia apklausa ahaha

tapdavom ir narkomanais ir butkutem ir kuo tiktai noredavom :DD

ieva, 2008-11-22 18:07:39

negaliu skaityti tokio idealizuoto patoso apie ministro pirmininko darba. Mes eiliniai ne mažiau turim atsakomybės tik jeigu ateina koks virsininkas pasiima rezultatus ir paateikia tam pačiam MP kaip savo asmenini nuopelną.

Žinoma, mes neinam į televiziją aiškindami, kad kainos didėja lėtėjančiai. Paaiškinkit man logiką gerb. Dainiau, gal tuo metu ir stebejote MP darbą???

Burgis, 2008-11-22 18:44:06

Rimantei: ne, tai beveik išminčius. Jam trūksta tik tiek išminties, kad išmoktų išgyventi. Pavyzdžiui, kaip mokytoja V.

Dainius, 2008-11-22 19:19:32

ievai: Kalbėdamas apie Ministro Pirmininko darbą kalbėjau apie Ministro Pirmininko darbą, o ne apie G.Kirkilo darbą. Kaip ir sakiau, pinigai šiuo atveju yra mokami už pareigas (postą) ir su jomis ateinančią atsakomybę, o ne už konkrečius nuveiktus darbus. Ir tai, kad G.Kirkilas ar kai kurie Seimo nariai savo elgesiu ar sprendimais kompromituoja šių pareigų autoritetą, neturėtų būti argumentas menkinti šias pareigas. Menkinkit žmogų, užimantį tas pareigas.

Bet savo žodžių neatsisakau. Taip, Ministro Pirmininko darbo krūvis, tempas ir atsakomybė yra labai dideli ir kaina už padarytas klaidas yra taip pat labai didelė. Tai įrodo ir ši diskusija – ar už Jūsų, gerb. ieva, darbe padarytas klaidas Jus užsipultų pusė Lietuvos?

Problema čia yra ne tai, kad Ministras Pirmininkas ar Seimo narys gauna didelį atlyginimą. Problema yra tai, kad neretai kvaili ir netinkami žmonės užima šias svarbias pareigas. Šią problemą teoriškai būtų galima išspręsti pradedant pinigus mokėti ne už užimamas pareigas, o už nudirbtus darbus. Tačiau manau visi suprantat, kad esamoje situacijoje tai yra neįmanoma.

Dainius, 2008-11-22 19:34:32

Burgiui: aš taip lengvai irgi neketinu pasiduoti:)

Atsakydamas į jūsų post’ą taip pat norėčiau pabrėžti tai, ką parašiau ievai – valdžioje pinigai yra mokami ne už nudirbtus darbus, o už užimamas pareigas ir už su tomis pareigomis ateinančią atsakomybę. Ne visi žmonės nori prisiimti tokią atsakomybę, dėl to jie yra viliojami dideliais pinigais. Tas pats ir su privačiu sektoriumi – kuo aukštesnės pareigos, tuo didesnis mokamas atlyginimas. Dėl to, kad tavo padaryta klaida tau esant organizacijos vadovu kainuos žymiai daugiau nei tau esant eiliniu darbuotoju ir ne visi šią atsakomybę prisiimti nori.

Ir dar vienas svarbus aspektas, vėlgi susijęs su mano ievai parašytu post’u – nekalbėkime apie G.Kirkilą, Seimo narį A ar B. Kalbėkime apie pareigas. Ir galvokime, kaip tobulinti sistemą, kad į tas pareigas ateitų dirbti joms tinkami žmonės.

Pvz., kiek teko girdėti apie A.Kubiliaus darbą MP poste 1999-2000 metais, tai man tikrai nė kiek negaila to atlyginimo, kuris jam buvo mokamas už tai, ką jis tuo metu darė ir padarė:)

Bet jau įsivaizduoju, kiek kritikos sulauksiu dėl šio pasisakymo:)

Burgis, 2008-11-22 19:43:47

Ne, Dainiau, dėl šio principo (pinigai už postą) visai nesiginčiju, bet tada tenka pradėti naują diskusiją – apie kelią į postą. Jeigu premjeru galėčiau tapti tik baigęs Oksfordą – sutinku. Jei premjeru galiu tapti “pagal sąrašą” – absurdas! Kuris kelias sunkesnis – į KTUG direktoriaus ar į premjero kėdę?

Dainius, 2008-11-22 19:58:00

Paskutinių rinkimų rezultatai rodo, kad į KTUG direktoriaus kėdę kelias yra sunkesnis nei į Seimo pirmininko:)

Bet čia problemą įžvelgiu ne sistemoje (kuri beje toli gražu nėra tobula, tik aš niekaip nesugalvoju jai alternatyvos), o žmonių mentalitete. Jei žmonės vietoj 3 kadencijas Seimo nariu buvusio politiko į Seimą išrenka dainininką Antaną, tuomet kalta yra ne sistema, o žmonės.

Ir tai, kad tokie politikai kaip G.Kirkilas vis dar atsiduria Seime, yra ne tiek sistemos, kiek pačių žmonių kaltė. Nors, vėlgi, sistema tikrai nėra ideali. Tačiau kokia alternatyva?:)

ieva, 2008-11-22 20:04:15

Dainiau, nematau argumentu, kad galėčiau ir norėčiau tęsti šią diskusiją. O iškelti vieno asmens veiklą virš kitų kaip atsakingiausią valstybėje, mažių mažiausiai nebrandu. Spėju, kad jūs esate dar labai jaunas ir į

valstybės tarnybą žiūrite pro rožinius akinius.

O bendraujant su moterimis siūlyčiai vardą rašyti iš didžiosios raidės (Ieva, o ne ieva). Galima ir be gerb. Mokykitės šiuo klausimu iš Burgio. Jis labai patyręs.

Dainius, 2008-11-22 20:11:06

Ievai: nei karto nepaminėjau, kad MP pareigos yra atsakingiausios valstybėje. Tiesiog sakiau, kad jos yra gerokai atsakingesnės ir reikalauja gerokai daugiau atsakomybės, nei kad buvo rašoma šioje diskusijoje.

Taip, esu pakankamai jaunas, tačiau su valstybės tarnyba visuose lygiuose susidurti teko pakankamai, galiu tuo Jus patikinti.

Ir pabaigai, su visa derama pagarba, siūlyčiau Jums vardą pasirašyti didžiąja raide, kad ir kiti į Jus kreiptųsi taip, kaip Jūs pati esate pasirašiusi:)

Burgis, 2008-11-22 20:53:19

Mielieji Ieva ir Dainiau, nesipykite. Abu čia labai reikalingi. Atsakau Dainiui. Išeitis? Vėl revoliucija! Deja, evoliucija gali užtrukti pernelyg ilgai… Būtina revoliucija “iš viršaus”, nes kitaip vėl sulauksime niokojančios revoliucijos “iš apačios” (Didžiosios Spalio…).

Kas gali surengti revoliuciją “iš viršaus”? Tik protingiausi, sąžiningiausi, labiausiai išsilavinę, pasaulio matę ir būtinai jauni žmonės. Tikiu, kad jie tai padarys ne tiek dėl savęs, kiek dėl savo vaikų.

Netikite? Ir aš savo ausimis vos patikėjau šiandien išgirdęs, kad iš 10 apskričių rengiamasi sukurti 4 regionus. O juk šioje svetainėje esu rašęs, kad bent šiokių tokių pokyčių pradėsiu tikėtis tik tada, kai kas nors panaikins apskritis! Žinoma, dar nenaikina, dar tik “reformuoja”, darys tai tik 2011-aisiais (kažkodėl…), bet jau vis šis tas.

Giedrius, 2008-11-22 23:18:29

“nekalbėkime apie G.Kirkilą, Seimo narį A ar B. Kalbėkime apie pareigas. Ir galvokime, kaip tobulinti sistemą, kad į tas pareigas ateitų dirbti joms tinkami žmonės…” Man patiko! Nekalbėkime apie asmeninę atsakomybę, kalbėkime apie kolektyvine atsakomybę…t.y.apie nieką:) Štai kur glūdi didžioji sermėginė tiesa! Ir kaip tobulinti tą sistemą…Ar ne laikas baigti penėti partijas iš valstybės biudžeto(tegul partijos pačios užsidirba pinigų),panaikinti antrą rinkimų turą(Seimo narių mandatus atiduoti pirmiesiems dviem kandidatams, kurie surinko daugiausia balsų).O gal kalbame apie atsakomybę…oligarchams?:-) Kokie kuklūs ir dosnūs žmonės pasirašė memorandumą, kad prich..privatizacijos neperžiūrės?;-) Reikia pinigų mokytojoms, švietimui? Pinigų bus…:-)Prašau pakeisti nutarimą, kad kazino žetonus už grynuosius pinigus galima įsigyti ir prie lošimo stalo:-) Tiesa…nejaugi Lietuvoje apskaitomos azartinių lošimų pajamos?:-) Jeigu tik prie ruletės stalų vidutiniškai per parą surenkama 250-300 tūkst. Lt., tai per mėnesį, metus? Tik nuo kazino vadovo noro priklauso, ar jis mokesčių inspekcijai parodys visą sumą…O kalbama, kad Lietuvoje sunku rasti pinigų;-) Aš pasakyčiau taip: kol už grotų nesės bent vienas Prezidentas, Lietuvoje niekas iš esmės nesikeis.

Rimantė, 2008-11-23 00:46:21

Dainiau, kaip šiek tiek susijęs asmuo, leisiu sau pasakyti taip: profesionalūs Lietuvos politinės sistemos reformų modeliai tikrai yra kuriami. Pagrindinė problema: bet kokie racionalūs “think tank’ų” siūlymai yra perskaitomi ir išmetami į šiukšliadėžę, nes valdžia yra įdomus fenomenas, Lietuvoje primenantis paparčio žiedo radimą (priminsiu: radęs paparčio žiedą įgauna visą pasaulio išmintį) 🙂

Giedrius, 2008-11-24 09:14:28

Jeigu įstatymai kurpiami suinteresuotų firmų kompiuteriais, tai Lietuvos politinės sistemos reforma niekam nereikalinga:-). Kas valdo finansinius srautus, finansinių srautų pralaidumą…tam niekada nebus reikalingos jokios reformos:-)

inga, 2008-11-24 11:19:58

pradeta apie moksleiviu turnyra, daeita iki politikos 🙂

ak, tie komentarai..

Giedrius, 2008-11-24 12:25:45

Jeigu nesirūpinsime politika, tai moksleiviai pradės rašyti I su tašku:-)

V., 2008-11-24 13:57:03

Taip, taip – DAeita iki politikos.

Aš ne lituanistė, bet šitie “DA…” mane dirgina. Gal tikrai pasimokykim lietuvių kalbos?

GL, 2008-11-24 16:28:45

Wow, iki kiek si diskusija issiplete, negaliu susilaikyti neprisidejes.. 😉

Kalbant apie kai kuriuos Giedriaus pasiulymus:

“Ar ne laikas baigti penėti partijas iš valstybės biudžeto(tegul partijos pačios užsidirba pinigų)”

-> Tada yra 2 variantai: arba partijos taps [U]ABais, arba bus remiamos didelemis sumomis tam tikru suinteresuotu [U]ABu. Kazkaip man ne vienas gerai neskamba… :]

“panaikinti antrą rinkimų turą(Seimo narių mandatus atiduoti pirmiesiems dviem kandidatams, kurie surinko daugiausia balsų)”

-> Idomu kiek tada butu Uspaskicho ir Pakso zmoniu seime :] Nesunku nuspeti, kad dabar dauguma ju nepatenka butent del to, kad antrame ture dauguma sveiko proto zmoniu balsuoja pries juos, o ne uz kita kandidata…

Del kazino visiskai sutinku.

“Aš pasakyčiau taip: kol už grotų nesės bent vienas Prezidentas, Lietuvoje niekas iš esmės nesikeis.”

-> Teoriskai – sutinku. Buciau visai ne pries, kad tokie kaip Bushas, Putinas, Chiracas, Schröderis ir Berlusconis sestu uz grotu (visi jie pakankamai to nusipelne), bet bent demokratiskose salyse labai mazai tokiu atveju, kad taip ivyktu (na gal nebent dabar Taivane, bet ir tai neaisku, kiek ten teisingumas, o kiek saskaitu suvedinejimas…)

Sutinku su Dainiumi, kad kuo atsakingesnes pareigos, tuo didesnis turetu buti atlyginimas. O kalbant apie kai kuriu zmoniu (pvz. Kirkilo) atsakomybes stoka, butu labai gerai, jei netekus pareigu ju tam tikri darbeliai butu ivertinti finansiskai ir visi nuostoliai valstybei atskaityti nuo ismoketu atlyginimu… Tik klausimas, kaip objektyviai taip padaryti…

Dar vienas pastebejimas: tikriausiai visi zinote Churchill’io posaki, kad “demokratija yra pati blogiausia valdymo forma, tiesa visos kitos isbandytos yra dar blogesnes”. Man truputi keista, kad dauguma zmoniu pabrezia antraja dali, ir visiskai pamirsta pirmaja. Kitaip politologai ir kiti mokslininkai turetu buti uzsieme bandydami atrasti geresne valdymo forma. Pvz. tokia, kurioje butu kur kas daugiau tiesiogines demokratijos (kaip Sveicarijoje), bet kiekvienam zmogui norint balsuoti, butu butina zinoti bent pagrindinius dalykus apie sprendziama problema (ka galbut butu galima patikrinti kokiu nors testu…), taip isvengiant manipuliavimo ir balsavimo nezinant apie ka kalbama. Be abejo, toks balsavimas turetu buti elektroninis, nes kitaip tokie dalykai valstybei kainuotu nerealiai brangiai.

Giedrius, 2008-11-24 16:40:53

GL,

malonu…Mano kuklia nuomone, partijų sąrašiniai rinkimai suteikia galimybę ištempti į Seimą tuos, kurie nepraeitų pirmojo rato.

GL, 2008-11-24 17:16:25

As sutinku, kad sarasai yra problema, bet tai nereiskia kaip reiketu naikinti antraji tura 🙂

Galbut uztektu vien to, kad sarasai nebutu reitinguojami is pradziu, o tarkim surikiuoti pagal alfabeta. O gyventojai pasirinktu, kuriuos zmones nori matyti. Nors dabar galutinis eiliskumas irgi visiskai nustatomas pagal gyventoju balsus, pradinis “partijos siulymas” turi gana dideli efekta (http://en.wikipedia.org/wiki/Anchoring_and_adjustment)

Burgis, 2008-11-26 16:53:55

Kas čia ginčijasi su GL? Įpėju, kad tai mokslų daktaras iš Šveicarijos…

GL, 2008-11-26 17:43:11

🙂 Dar ne, nors tikriausiai jau greitai.

Bet tai nereiskia, kad nereikia gincytis – gince gimsta tiesa. Ir kur kas geriau, kai zmones (argumentuotai) gincijasi, negu kai paprasciausiai numoja ranka… 🙂

vangga, 2008-11-27 23:48:11

Man labiausiai patiko “gavnorkės”.

Auga karta, turinti sveiką humoro jausmą.

V., 2008-11-28 12:32:22

Bijau, kad jaunoji karta ne dėl jumoro, o tiesiog netyčia vietoj “vagnorkių” parašė “gavnorkės”, jie rusų kalbos nebemoka tiek, kad žinotų tokį rusišką žodį iš g…. raidės.