Skaitykime. Skaitykime?

Kažkada dukra nusipirko „Koraną“. Aš apsidžiaugiau. Reikia žinoti, kuo tiki šimtai milijonų žmonių pasaulyje.

O jūs skaitėte Adolfo Hitlerio „Mano kova“? Ne „Mein Kampf“, o lietuviškai? Neturiu laiko domėtis, ar į lietuvių kalbą išversta knyga pardavinėjama. Bet greit internete suradau ją visą išverstą į anglų kalbą ir pateiktą „online“.

*

O ar skaitėte Ethel Lilian Voinich „Gylys“? Kaip tik dabar pardavinėjama su nuolaida! Štai ištrauka:

Nežinau, kas galutinai jaunystėje (vaikystėje?) pastūmėjo mane į laisvamanio kelią, bet tikrai žinau, kad „Gylys“ prie to prisidėjo. Buvau jaunas, jautrus… Jei tai ne ateistinė knyga, tai aš nežinau, kas yra ateizmas. Pateikta ištrauka ne kartą sovietmečiu skambėjo nuo scenos…

*

Tai ir pasvarstykime – ar galiu rekomenduoti šią knygą, „Mein Kampf“ ir pan. vaikams, pristatydamas tokias knygas kaip kažkada uždraustas A.Solženycino „Gulago salynas“, M. Bulgakovo „Meistras ir Margarita“, „Šuns širdis“, A. Tvardovskio „Tolių toliai“ ir pan.?

Apskritai – ar viskas, kas kada nors buvo parašyta, tinka visiems ir bet kokio amžiaus žmonėms? Už „Šėtoniškas eiles“ S.Ruždį (Sir Ahmed Salman Rushdie, The Satanic Verses (1988)) vieni nuteisė mirti, kiti iškėlė į klasikus…

*

Manau, kad sąžiningi suaugusieji turėtų parengti vaikus tam tikrų knygų skaitymui.

Atsakymai

Darth Vader, 2010-10-28 12:48:00

Koranas, o ne “Koranas”. lygiai kaip Biblija, o ne “Biblija”. Kabutėse – nebent netikras Koranas.

Teisingai pasakėte, kad ne viską galima rekomenduoti. Tai, kas griauna – to negalima rekomenduoti. Paaugs, gal kokių 30 metų būdami ir galės skaityti mainkampfus, šėtono (Rušdžio įkvėpimo šaltinis!) eiles, “Šėtono bibliją”, kai galės atskirti gėrį nuo blogio.

Kas be ko, “Meistro ir Margaritos” aš asmeniškai nerekomenduočiau. Satanistinė literatūra.

Burgis, 2010-10-28 12:50:46

Ačiū, Vaderi, dėl kabučių sutinku, netyčia parašiau…

D., 2010-10-28 14:34:39

Teko “Mein Kampf” paskaitinėt ištraukas vokiečių kalba. Kažkaip gaila laiko visą perskaityti, gal kada vėliau. Vokiečiai yra prikūrę dokumentinių filmų, kuriuose analizuojama ši knyga ir paaiškinama kur tikri faktai, o kur tik melas ar fantazija. Kalbama jog yra išversta knyga į lietuvių kalba tik jų mažai belikę.

Giedrius, 2010-10-28 14:53:06

Kur melas? Kur fantazija?:)

http://www.newsru.com/cinema/28oct2010/chaplinmobil.html

Rasa, 2010-10-28 15:52:33

Nelabai įsivaizduoju, kokių knygų neleisčiau savo vaikams skaityt. Tegul tik skaito! Viską! 😀 Juk paskui galima visas jas kartu aptarti, kas ten blogo ir kas gero, kas naudinga, kas nelabai.

Be to, knygas visi suprantame skirtingai, taigi jei jūs parekomenduosit kažkurią, tai visiškai nereiškia, kad vaikui ji bus ypatinga. Kiekvienas iš knygos pasiima, kiek sugeba.

Ir tas supratimas… Tą patį net toje pačioje knygoje kas kelerius metus matome jau šiek tiek kitaip 😀

D., 2010-10-28 16:31:23

Giedriui: ha ha, ir su kuo ta moteriškė kalbėjo? Ir kokiu tinklu naudojosi? Na nebent palaikė ryšį su kolega per raciją 🙂

sonata, 2010-10-28 16:36:03

Mano laisvamanybė prasidėjo kur kas linksmiau, berods penktoj klasėj po anklode su prožektorium (juk labai jauku:) skaitant Kviatkovskio “Septynios didžiosios nuodėmės”. Smagi knygikė, paskui kieme išsiskaičiuodavom: “De nomine at de jure pats klebonas vištą dūrė, unus duo tres, o vikaras in honorem …” – toliau neberašysiu, nenoriu nieko įžeist:) tai ir nežinau dabar, ar gerai, ar blogai knygas skaityt nelaiku. Bet man patiko:)

Nepris, 2010-10-28 17:09:08

Nepasitikiu nuomone tų, kas skaito nesvarbu ką, nes “yra protingi ir skiria gėrį nuo blogio”.

Jei esi bent kiek protingas, šūdo nei pats valgai, nei kitam siūlai.

Tikrai taip — yra dalykų, kuriais susitepi vien apie juos pagalvojęs.

Todėl reikia mokytis, ir nuo mažumės mokyti psichohigienos.

neringa, 2010-10-28 17:45:20

visgi kazkoks subrendimas butinas skaitant sudetingas knygas,bet sunku pasakyt ka leisciau savo vaikui,nes jam butent ir idomios visokios monstru,vaiduokliu,reinkarnacijos,velniu,angelu,ateiviu ir pan. temos:))man paciai kyla tiek klausimu,o teisingai paaiskinti penkiameciui ne taip ir lengva:))

Rasa, 2010-10-28 18:16:44

Neprisiui: “Nepasitikiu nuomone tų, kas skaito nesvarbu ką, nes „yra protingi ir skiria gėrį nuo blogio“. – visų pirma, dabar jaunimas skaito tragiškai mažai, jie tuoj apskritai nustos skaityt, tai nors su rašymo būdais susipažintų skaitydami kokias nors knygas 🙂 Kai skaitydavau viską iš eilės, niekad nemaniau, kad esu protinga ir skiriu gėrį nuo blogio, buvo įdomu viską skaityt, nes buvo įdomu, kaip skirtingai žmonės mato pasaulį, ir LYGINTI. Ar tikra kažkas, kaip tikrai tikra, jei vienas jį mato raudonai, kitas žaliai, kitas juodai ar baltai 😀 Pagaliau daug skaitydamas mokaisi (jei mokaisi) kažką suprast ne tik per asmeninę patirtį. Žinoma nereikėtų skaityt š.. (gėda pelėda, Neprisius negražiai kalba 🙂 ir mokyti psichohigienos, bet pav. kai aš augau, tai kurių man neleido skaityt, tai visas knygas pirmiausiai perskaičiau ir niekaip iki šiol nesuprantu, kas tai mano mamai ten netinkama buvo. Neturi būti draudimo, turi būti patarimai ir kalbėjimasis.

Neringai: dėl subrendimo… Ar penkiametis ims skaityt Remarką? Ne! Ar jis ims Ivanauskaitę? Ne, nes jam bus neįdomu. Tai ką čia draust? O apie tuos ateivius ir pan. turit kalbėti, nes juk mažiukai ir filmukus žiūri siaubiakiškus, kas man nepatinka, ir priima tai gana realistiškai, tai kažkaip kalbėtis reik. Ir daug. Ir apie viską. O ne draust skaityt. Kai pagalvoji, suaugusių siaubo filmus perdaro į multikus ir rodo vaikams. Jei multikas, tai tipo nerimta. Bet vaikams ir pasakos rimta.

Žinau tik, kad “drausti” bet ką- labai neveiksmingas būdas.

Išmokyti teisingai rinktis kur kas naudingiau ir teisingiau.

Nepris, 2010-10-28 18:35:27

Rasa, aš nesakiau, kad reikia draust kažką. Ką čia šiais laikais bepridrausi…

O negražus žodis tik tam, kad vienu mostu ir pasakyčiau, ir įrodyčiau. 😉

O dėl pasaulio matymo kitų akimis per jų raštus, tai daug kas rašo ne, tam kad parodytų ką gražaus ar taisytino patys mato, o kad iššauktų reakciją. Gerą, blogą, nesvarbu, kad tik kas atkreiptų dėmesį. Kad tik nelikt per mažai pastebėtu… Kas nepopuliarus, to kaip ir nėra. Baisi šių laikų logika.

Niekinu tokius meninkus, kurie turėdami dovaną kreiptis į žmonių širdis, skuba prikrauti į jas… to, kur paminėtas aukščiau.

Giedrius, 2010-10-28 19:14:29

D: deja, racijos taip pat nebuvo:)

Burgis, 2010-10-28 20:28:33

Giedriui: neįtikino, neįtikino! Ir šiais laikais moteris gali eiti pinigine, pirštine ar pan. spausdama ausį (gal skauda?) ir kalbėti pati su savimi…

Burgis, 2010-10-28 20:32:05

Jokiu būdu nepritariu, kad bet kurio amžiaus žmogutis gali skaityti bet kurią knygą, žurnalą ir pan.! Apie tai jau čia ne kartą rašiau, pateikiau šlykštumo pavyzdžių (R. Gavelio, Franko Makorto ir kt.). Kodėl negali, neturi skaityti? Todėl, kad mes turime apsaugoti to vaiko, to paauglio, to jaunuolio šviesųjį, romantiškąjį, švarųjį laikotarpį!

sonata, 2010-10-28 20:44:55

oi, aš visad maniau, kad žmogus turi “priaugti” iki tam tikros literatūros lygio… bet niekad nedingtelėjo, kad reiktų “sugesti” tiek, kad galėtum skaityti kai kurių autorių kūrinius 🙂

Burgis, 2010-10-28 22:14:59

Sonatai: ne sugesti, o subręsti… Kam pavojingesnis vėjas – jaunam medeliui ar senam ąžuolui? Kas greičiau suserga – kūdikis ar vyras?

Rasa, 2010-10-28 22:21:10

Burgiui: o kaip jūs galite apsaugoti? jei knygos- bibliotekose, pas draugus, paslėptos namuose, jų pilna visur? Jei filmų pilna visur visokių? Ir pagaliau iki kada saugoti? Kada riba, kai jau ateina laikas atsimerkti, ar tik tada, kai gyvenimas trinkteli, kaip lopeta per galvą?

D., 2010-10-28 22:23:59

Giedriui: na aš turėjau galvoje jei tai būtų ateivė iš ateities tai jos atsivežtas mobilusis telefonas būtų bevertis be tinklo. Nebent tai būtų racija.

O šiaip tai nemažai žmonių šnekasi su savimi 😉

Žydrūnas, 2010-10-28 22:45:08

Visi gali skaityti ką nori ir kada nori. Kiekvienas žmogus yra savitas ir nuspręs tik jis pats kas jam gerai ar kas blogai ir niekaip kitaip…

O kaip koks neprisistatantis rašo, visa tai gali būt įdomu tik labai protingam ir save suprantančiam žmogui linkusiam į filosofiją (bet tokių mažuma, ir be to jie tai šiaip ir supranta). Man tos mintys juokingos, nepykit :)))

“O negražus žodis tik tam, kad vienu mostu ir pasakyčiau, ir įrodyčiau. 😉 ”

…tai įrodyk pasakyk kas tu toks ir ko pasiekęs šiam gyvenime, kad man? būtų svarbi ta nuomonė…

Nepris, 2010-10-29 01:52:47

Žydrūnai, gali laisvai praleist kur ką randi mano parašyta, tikrai neužsigausiu. :)) Greičiausiai net nepastebėsiu! ;)))))

Žydrūnas, 2010-10-29 02:31:24

Tai, kad jau pastebėjai…nors man tai ir nerūpi visai 🙂

Gerb. Burgį, Rasą, Sonatą aš suprantu…tavęs ne (jei atvirai, tamsta mane varginat savo mintim čia :))

Tiesiog jei žmogus šneka užtikrintai ir dėsto savo tiesas, jis turi turėt tam pagrindą kažkokį, ko aš nematau…

Rasa, 2010-10-29 08:56:26

Mes čia kažkaip apie skirtingus dalykus gal kalbam truputį 🙂

Neprisius rašė “Niekinu tokius meninkus, kurie turėdami dovaną kreiptis į žmonių širdis, skuba prikrauti į jas… ” -tam pritariu.

Neringos vaikutis mažas, apie tai vėl kita kalba būtų.

Ponas Burgis mano, kad “mes turime apsaugoti to vaiko, to paauglio, to jaunuolio šviesųjį, romantiškąjį, švarųjį laikotarpį!”

Tai visai skirtingos pusės 😀

Mes net kalbėdami apie vaikus, tikriausiai įsivaizduojam skirtingo amžiaus vaikus.

Ir vėl gi bloga literatūra- gal reikėtų apsispręst, kas tai? Kokia? Žiauri, “lolitiška”, realistiškai bjauri, banali- pigūs meilės romanai? Nes nelabai aišku, kam kokia literatūra atrodo nepageidautina ir žlugdanti jauno žmogaus teisingą požiūrį į pasaulį:D

Bandau prisimint, ką čia tokio visiškai traumuojančio skaičiau vaikystėj… Ką suaugus… Nepamenu! Šlamšto skaičiau,viena skandinavų knyga buvo neverta skaitymo, šlykštybės vien apie visokius pūlių valgymus, tai numečiau šalin 🙂 Bet tai neįkiši nei per prievartą jaunimui tokios knygos! 🙂

Gal labiausiai mergaites traumuoja gražūs meilės romanai, manau 🙂 Kai praleidžia neįsiklausę vaikystėj pasakas apie žaliabarzdį, kurio namuose nukirstų merginų galvos, o iškart pradeda nuo pasakų apie pelenes, o paskui romantiškų meilės romanų, tai paskui ir gaunasi, kad kiekvieną žaliabarzdį palaiko princu ir apsidžiaugusios puola į glėbį… 🙂 O paskui jau lopeta, lopeta gyvenimas jai per galvą… 😛

Nepris, 2010-10-29 09:02:55

o tu visada toks linksmas ir pakilios nuotaikos, mintys skaidrios ir lengvai suprantamos :)))) ne, tamsta manęs tikrai nevargini, būk ir rašyk čia kuo dažniau :))

Burgis, 2010-10-29 09:51:24

Rasai ir kt.: o aš ir dabar nenoriu bjaurasties! Ji man labai įsimena ir gadina gyvenimą pačiais nepalankiausiais momentais… Gal aš pernelyg jautrus, bet ką padarysi? Gal aš pernelyg smalsus ir laiku nenumetu (kaip kiti…) į šalį to, ko nenorėčiau matyti, skaityti?

Tomas Juskevicius, 2010-10-29 11:12:40

Paminejote Gaveli. Gal galima pasiteirauti, ka apie jo kuryba manote ir kodel neduotume to skaityti jaunuoliams?

Žydrūnas, 2010-10-29 11:32:00

Nepris, o tu visad nervinies kai tave paklibina kas 🙂 pofig, vat imsiu ir rašysiu 😀

Burgis, 2010-10-29 12:08:51

Tomui: R. Gavelį apibūdinčiau taip: tai buvo toks talentingas rašytojas, kad šlykštumas jo kūriniuose pranokdavo natūralų šlykštumą gamtoje. Kai gamtoje matai išmatas, dvėselieną, kopuliaciją ir pan. gal ir nesigėri, bet kam tai aprašyti taip, kad būtų kuo šlykščiau?

Ištraukų galite kažkur rasti šios svetainės sandėliuke…

sonata, 2010-10-29 12:15:08

Neseniai skaičiau Gavelio našlės interviu apie jo kūrybą… daugmaž mintis tokia…”bjaurisi tas, kas nesupranta”. Parskaičiau berods tris… na nesužavėjo, kiek per daug liguistumo… kaip ir Ivanauskaitės… tegul nesuprantu, bet man kūrinys turi būti arba svotikai estetiškas, arba prasmingas, arba priverčiantis galvoti, o ne vien tik šleikštulį sukeliantis… o dar geriau – trys viename:)

?, 2010-10-29 17:11:27

kokia jums nauda savo svetaines reklama deti i lietuvos ryta? juk litus reik moket ko gero.

Burgis, 2010-10-29 18:26:40

klaustukui: man – jokios naudos… Bet aš ir nemoku nieko. Dar ko! Vis laukiu, kol lrytas.lt pradės man mokėti… :-)))

?, 2010-10-29 20:54:19

mmmmmm……… pazintys:)

Burgis, 2010-10-29 21:25:45

klaustukui: kokios čia pažintys: aš dirbu, o pinigėliai byra kitiems… :-). Bet man negaila, tegu tik ekonomika kyla…

V.R., 2010-10-30 00:07:29

Ar čia šitą svetainę darbu vadinat? 😛

ona, 2010-10-30 01:08:09

nukrypot…

skaityt pradejau labai anksti, ir nuo tada tapau priklausoma… skaiciau ir skaitau viska, kas po ranka kliuva. kartais pasigailiu sugaisto laiko, o laikas nuo laiko pasitaiko ir grynuoliu. galeciau priklausyti knygagrauziu anonimu grupei, bet vis sakau -nuo ryt pradesiu kita gyvenima – skaitysiu tik estetiskas, sviesias knygas! bet ateina rytojus, o as ir vel – stveriuosi seno iprocio.

perskaiciau visa Gaveli 15-16 m. dabar sutikciau su daugeliu, kad tamsus turinys. vis delto, tada to turinio interpretacija buvo perkeltine – atitinkanti maistavimo perioda mano gyvenime. be to, skaiciau tada ir Kamiu ir Kafka (zinoma, pastarieji labiau rekomenduotini maistaujanciom sielom). siek tiek veliau perskaiciau viska rasyta Rasdzio (tik ne setoniskas eile – vis dar maistavai pries mases), dabar jau pradedu skaityti knygas kurios pravirkdo – amzius, nieko nepadarysi…

kad ir kaip nepatiktu kazkam Gavelis, Ivanauskaite ir kt, neskubekit kurti lauzu is knygu. mano sirdis kraujuoja vien pagalvojus, kaip daznai istorijoj tai pasitaike. jei kurinys sukelia abejoniu ir diskusiju, tai jau sioks toks pozymis, kad mintis egzistuoja. o tai jau savaime yra sviesos pozymis zmoguje.

svarbiausia – gerus pagrindus padeti jaunam zmogeliui. as pradejau nuo Vainilaicio ir Miezelaicio. o paskui jau ir Gavelis nebaisus… ar Rasdis… ar Hitleris

Rasa, 2010-10-30 10:01:20

Onai: “dabar jau pradedu skaityti knygas kurios pravirkdo – amzius, nieko nepadarysi…”

Kodėl? Ar sulaukus tam tikro amžiaus belieka tik apverkti pasaulį?! Nesutinku 😀

D., 2010-10-30 12:19:05

Burgiui: bet Jums tai už serverį nereikia mokėti 😉

neringa, 2010-10-30 14:20:57

knygos,tai ir asmeninio skonio reikalas,kazkam gal meiles romanai,kazkam fantastine literatura,o kazkam mistika,whatever,manau,kad keikviename zanre galima rast sedevru arba visisko slamsto.tai va beleika tik skaityt,o kaip jas suprasime ir interpretuosime taip pat priklauso nuo musu paciu subrendimo ir suvokimo.taigi skaitykime:))( beje Rushdie “Setoniskos Eiles”man asmeniskai tai labiausia patikes jo kurinys)

Burgis, 2010-10-30 15:49:04

V.R.: o ko Jūs čia lankotės?!

D.: aš nesisiūliau, jie mane pakvietė; matyt, tūkstantis lankytojų per parą padengia serverio „nuomą“…

ona, 2010-10-30 22:32:47

Rasai: pravirkdo dazniausiai grazus dalykai:) arba skausmingi, bet grazus:) tiek ir norejau pasakyti, kad su amzium niuansu daugiau matosi tiek gyvenime, tiek literaturoj. tai ir jaudina, kartais net iki asaru;)

V.R., 2010-10-31 07:49:47

P. Burgi, aš tik paklausiau, argi jūs šitą svetainę vadinat DARBU. Juk darbas yra visai kas kita. O čia, man rodos – tik turinčio begalę, begalę laisvo laiko žmogaus plepaliukai.

Viena kita smagi tema pasitaiko. O kitkas…

Kodėl atsiverčiu? Iš smalsumo atsiverčiu. Kaip čia mandagiau pasakius. Bandau suvokti, kas atsitiko, kiek dar gali nusipaistyti žmogus, kurį kadais pažinojau kaip labai protingą.

Nepykit, žinoma. Jei jau atvirai, tai atvirai. Tikrai yra kur kas prasmingesnio darbo.

sonata, 2010-10-31 08:46:13

Rasaaaa!!! ko tylit, mūsiškius lupa:)) (kaip sakė Benderis – mėgėjus muša:)) Kviečiuos pagalbon pačią, nes tokiais atvejais temoku labai negražiai pasisakyt:)

Rasa, 2010-10-31 08:52:34

V.R.: visų pirma, jumoro jausmas niekada dar niekam nepakenkė,man atrodo 🙂 Ponas Burgis dirba daug rimtų darbų, jis turi teisę dirbti ir kitokių- rašyti čia, būti su anūkėliais, skaičiuoti žvaigždes ar skaityti laikraštį. Tam tikra prasme net miegodami mes dirbame 😉

“kiek dar gali nusipaistyti žmogus”- nenusikalba tik tie, kurie tyli, tie, kurie kalba, neišvengiamai pasako visko 😉

Ir, svarbiausia- šioje svetainėje MUMS suteikta puiki galimybė irgi NUSIkalbėti, PASIkalbėti, PRISIkalbėti, IŠSIkalbėti ir t.t. Argi ne puiku? 😛

Būti TIK protingu- tai taip įprasta ir nuobodu, ponai… 😀 Nors man labai patinka protingi žmonės (mus visad traukia kituose tai, ko trūksta patiems 🙂 Ir čia tokių daug 🙂 Beje, ir V.R. vienas iš jų 😉

O darbų prasmingumas- dalykas sąlyginas. Aš tuoj eisiu dirbti patį prasmingiausią darbą- eisiu kept kugeliuką vaikams, jie ateis į svečius. Manau, kad nėra nieko svarbiau už tai- pabūt su savo vaikais. Ir kartu nusikalbėsim dideliais kiekiais. Bus nuostabu!

Rasa, 2010-10-31 08:56:40

Žinot ką, jau susipainiojau. Pusė prietaisų rodo vienokį laiką, pusė- kitokį. Tai kas pats gerai persisuka? Kompas? Jau galva susisuko :)))))))) Tai dabar tiek, kaip rodo komentavimo laiką čia? 😛

sonata, 2010-10-31 09:48:46

Rasa, tiek, kiek rodo kompas:) man ryte ta problema irgi iškilo – viryklės laikas ko tai automatiškai nepersisuko:)))

Nuoba, 2010-10-31 09:59:33

V.R, esate “čiūdnas”. Jeigu jūsų darbo (ar rezultatų) nematau, tai koks jis bebūtų prasmingas Jūsų akimis, man jis visai beprasmis – neegzistuoja.

O Burgį nors ir laikau kritikuotinu, vienok jis yra vienas iš ryškesnių progreso varikliukų.

V.R., 2010-10-31 12:35:12

Nuobai:

sutinku su jumis. Burgis yra tikrai “kietas” ir protingas, teko nekart klausytis jo kalbant (esu nedaug jaunesnis). Bet šitos svetainės jokiu būdu nevadinčiau DARBU. Pomėgis, hobis, pasigyrimas – taip.

V.R., 2010-10-31 12:37:20

P.S. Pardon, norėjau sakyti, “saviraiška”.

Burgis, 2010-10-31 18:17:09

Čia jau nebenoriu „nusipaistyti“, atversiu naują temą. Nes būna, kad skauda…

Vladas, 2010-11-02 20:45:28

Oi, mintys patiko, – papildymas (tikrai gražus) – vakarų (ir kai kurių lietuvaičių) kūriniuose – viskas įlenda per ausis, pereina kažkiek per smegenis ir iš karto nusileidžia žemiau juosmens (pedifilai, kanibalai, pederastai ir pan.) – ir į širdį neužsuka. Todėl ir nemėgstu nei vakarų literatūros, nei filmų.

zenonas, 2013-07-17 14:34:17

Galima skaityti ar ne? Paskaityti bet ką vargu ar blogai!

Kitas dalykas, taip daryti.

Esu skaitęs tą Mein Kapf … vokiškai, o vokiškai ne labai ir moku.

Ieškojau ten kažko baisaus ir … neradau. O pirmas skyrius “Im Elternhaus” tiesiog sužavėjo!

Toliau radau daug kritikuotinų minčių. Dabar apie jas sakytų “asmeninė žmogaus nuomonė”.

Gal kas galėtų man pacituoti bent vieną “baisią” mintį iš tos knygos. Būčiau dėkingas.