Tremtis. Vietoj recenzijos

Perskaičiau ir į lentyną padėjau jau ketvirtąjį mūsų mokytojos Violetos Židonytės romaną. Šį kartą tai „Liepų medaus nebus“. Nesupratau, kodėl tai romanas, jei dominuoja autorės biografija? Man atrodo, kad šiek tiek pakeitus, pavyzdžiui, mano biografiją, romano negausime… Bet ne tai svarbiausia. Recenzijos, kurią jums žadėjau, nebus. Nebent tada, kai autorė nebebus mūsų mokytoja, mūsų moksleivio mama…

***

Geriau parašysiu, ką manau apie tremtinių temą knygose. Jūs prisimenate, kad aš penkerius metus praleidau Sibire ir 15 metų komjaunime, todėl jokiai valdžiai, jokiai partijai netinku. Ir tuo džiaugiuosi! Bet visai nežadu rašyti apie tai knygų! Kažkodėl man atrodo, kad nebereikia niekam įrodinėti, kokia tai buvo neteisybė. Kažkodėl man atrodo, kad dauguma rusų su tuo sutinka. Ir man atrodo, kad nereikia ieškoti tų, kurie nesmerkia tremčių, kurie neužjaučia tremtinių. Dar blogiau – man atrodo, kad tremtinių nereikia užjausti! Aš puikiausiai gyvenu! Priešų pykčiui. Džiaugiuosi, kad nuo kelių lagaminų, parsivežtų iš tremties, iki to, ką turi mūsų vaikai yra toks atstumas, kuriuo verta džiaugtis. Man atrodo, kad savo gyvenimu reikia įrodyti, jog tremiamas buvo tautos genofondas. Ir man atrodo, kad nei karjerai, nei gyvenimui tremtis negalėjo pakenkti tiek, kad iki šiol neatsigautume… Mes, asmeniškai.

***

Žinau, yra toks argumentas: reikia rašyti, kad vaikai, anūkai žinotų apie tą neteisybę ir … Bijotų rusų? O gal savų? Tai gal ir rašykime apie tuos „savus“, kurie šiandien baisesni už stribus, kurie šiandien kenkia Lietuvai daugiau negu okupantai.

*

Ir pagaliau. Visi gudrūs po laiko. Tai kodėl dabar nekalbame, kad nepriklausomoje Lietuvoje ne taip turėtų dirbti studentai, kai kurie moksleiviai, kai kurie seimūnai, kai kurie mokytojai… Koks okupantas dabar verčia vogti, išsisukinėti nuo darbo, padlaižiauti, meluoti ir t.t. Kaip sugeba Prezidentas parašyti knygą „Be nutylėjimų“, nutylėdamas bene svarbiausią savo biografijos faktą? Ne, tremties temą reikia užbaigti. Visi, kas turėjo parašyti, jau parašė. Dabar kalbėkime apie tai, ką matome.

Atsakymai

Burgis, 2011-03-05 10:31:20

Temos reitingams…

Mr. Student, 2011-03-05 14:21:05

2009 m. vasarą su projekto “Misija sibiras’09” (apie projektą galite pasiskaityti http://www.misijasibiras.lt) nariais vykome į Sibirą, Buriatijos regioną (į rytus nuo Baikalo ežero). Mūsų ekspedicijos tikslas buvo aptvarkyti keletą to regiono lietuvių tremtinių kapinių (konkrečiai tai buvo – Staraja Brian, Šaburo, Buruno, Ilkos, Chondogaj ir Moigos kaimų kapinės) bei susitikti su ten dar gyvenančiais lietuviais tremtiniais. Ir kaip jūs manote kodėl atsiranda tokių kvailų jaunuolių, kurie aukoja savo laisvą vasaros laiką ir trenkiasi kažkur už 7 tūkstančių km nuo Lietuvos, dirba kapinėse kaip vergai ir niekas jiems net nemoka? Ot 21 amžius! Galiu atsakyti – tie jaunuoliai tvirtai tiki ir vertina neiškraipytą savo tautos istoriją, ieško formų kaip išreikšti pagarbą ten kentėjusiems tautiečiams. Kvaila, naivu, beprasmiška? O gal pavyzdinga, garbinga ir tauru!?

Todėl nesutinku su jumis, gerbiamas dėstytojau, kad neverta pasakoti jaunimui apie šalies praeitį. Tai mūsų tautos identitetas, todėl jauni žmonės privalo žinoti istoriją, kad gebėtų matyti dabarties klaidas. Tvirtai tikiu, kad antrasis žingsnis yra sunkiai įmanomas be pirmojo. O jei ne, tai kam kalbėti apie valstybę, tėvynės meilę ir t.t.? Tiesiog emigruokim ir gyvenkim “padoriai” !

V.R., 2011-03-05 15:52:03

Bravo, Mr. Student!

Klausimas B.B. – o apie ką rašyti grožinėj literatūroj?

Apie seksą, pornografiją, ko “nebuvo sovietų laikais”, o gal “kaip gera gyventi užsienyje”?

Kiek teko matyti Vilniaus knygų mugėje, čia minimas romanas netgi premiją gavo Amerikos lietuvių paskelbto istorinio romano konkurse. Tai gal ne toks blogas? Pačiam skaityti dar neteko, bet būtinai pasidomėsiu.

Burgis, 2011-03-05 16:07:43

Mr. Student: manęs paklauskite – ir aš papasakosiu… Bet knygų nerašysiu!

V.R.: aš jau parašiau, apie ką rašyti knygas… Rašyti apie šių dienų absurdą, neteisingus kelius, teisingus kelius. Apie meilę rašyti! Apie žmones rašyti – ne apie savo žmones, o apie žmones…

MrsRAT, 2011-03-05 17:05:31

Kiekvienam savas gyvenimas yra pats įdomiausias ir svarbiausias, gal todėl ir atrodo, kad jį aprašius gautųsi pati geriausia knygą, ir būtų visiems baisingai įdomi. O realiai… Unikalių istorijų mažiau nei 1 iš 100.

mamytė, 2011-03-05 17:27:56

Gerb.B.B.,

Jei norėjote pasirodyti originalus ir įtikti dar nepradėjusiems apie savo šaknis mąstyti paaugliams, galbūt Jums ir pavyko.(Maždaug “Velniop tuos prisiminimus, juk tai buvo dinozaurų laikais!)Tik vat nepagalvojot, kad Jūsų mokiniai, ačiū Dievui, yra ne našlaičiai ir turi tėvus, senelius ir netgi su jais kalbasi!Ir ,žinot, nepatikėsit, bet ir apie tremtį.

Tikrai džiaugiuosi, kad tie 5 Sibiro metai, kaip Jūs rašote, nesutrukdė Jums tapti tuo, kuo norėjote.Ne visiems pavyko sibirus atbūti per 5 metus ir grįžti tokiems tvirtiems, kaip Jūs.Mano Tėtis, baigęs tuometinės smetoninės Lietuvos teisės mokslus, kalėjo Karagandos lageriuose 11 metų(lenkiu galvą prieš A.Vyšniūną ir jo jaunimą, kurie ten apsilankė ir pagerbė visus, ten kalėjusius).Grįžo išdaužytais kalėjimuose dantimis ir suėstais nervais.Lietuvoj iš likusių 40 savo gyvenimo metų 33 praleido baisioj įtampoj nuo vieno kvietimo į saugumą iki kito.kur vis buvo žadamas sovietinis rojus už tam tikras žinias (t.y žmonių išdavimą).Rojaus žemėje jis nepasirinko.Nors pagunda buvo didelė.

Ar Jūs tikrai galvojate, kad kad būsite populiarus, siūlydamas tai pamiršti?

Sutinku su Jūsų mintimi, kad nereikia tuo gyventi.Praeitis jau liko už mūsų, tad geriausias laikas yra čia ir dabar.Bet ir savo puikioje gimnazijoje Jūs ir Jūsų mokytojai nekuriate naujų matematikos formulių, naujų lietuviškų raidžių ir pan., o tiesiog mokydami savo gabiuosius moksleivius, naudojatės viskuo, kas jau sukurta.Taigi ir nuo istorijos faktų, kaip mes juos bevertintume, niekur nedingsime ir jie nuo mūsų ignoravimo nevirs kitokiais.Tik norėtųsi, kad žmonės teisingiau suprastųir vertintų praeitį . Man atrodo, tam ir pasitarnaus visi parašyti prisiminimai.

Beje,tremtiniams lyg ir niekas gailesčio neprašo.Ar tiik aš negirdžiu?

Manau, kad bet koks rašytojas geriausiai gali parašyti apie savus žmones, būtent apie savus.Tai kodėl gi to nepadarius?

Iš Jūsų “Tremtis.Vietoj recenzijos.”sunkiasi toks sunkiai slepiamas(o gal ir neslepiamas ?)pyktis.Tik niekaip nesuprantu, kam. Autorei?Jei taip, tai kam skaityti? Seimui?Padlaižiams, melui, nesimokantiems studentams ir moksleiviams?Kas gi geriau už Jus galėtų parašyti apie tai, kas ne taip šitame mokslo fronte?

Ir tas sakinukas “Aš puikiausiai gyvenu!Priešų pykčiui!” toks keistas…Lyg klyksmas.Paprastai puikiai gyvenančiam žmogui tokių deklaracijų neprireikia. .Atsiprašau, jei ne taip supratau.

Saugokite save.Nepykite ant žmonių, kurie rašo todėl, kad moka tai daryti ir apie gyvenimą galvoja kitaip, nei Jūs.Juk jie turi tam teisę, ar ne?

Jūs vadovaujat pukiai gimnazijai ir tikriausiai brandinat savyje dar daug puikių ir vertingų sumanymų , tad ir eikit į priekį su gera aistra ir meile gyvenimui ir leiskit rašantiems rašyti apie ką jie nori.Juk tauta Jūsų nekritikuoja už , žodžius sakytus Rugsėjo 1-ąją, už pozą ar eilėraštį pasirinktą per kitas gimnazijos šventes.Būkit tas žavingas DIREKTORIUS, kuriuo mokate būti, kai …, na , dovanokit, nepykstat…

Burgis, 2011-03-05 18:40:49

mamytei: nusiraminkite… Manęs perauklėti nepavyks. Nieko pamiršti nesiūlau. Taip, kaip Jūs, negyvensiu. Taip, kaip kiti, negyvensiu. Ką dabar darysime?

Burgis, 2011-03-05 18:47:20

Beje, pamiršau mamytės paklausti, iš kur Jūs ištraukėte, kad aš pykstu?! Aš ką tik su anūkėliu buvau cirke! Gal po 30 metų…

Nuploviau automobilį švilpaudamas, dabar niūniuoju savo naują dainelę būsimai solenizantei… Skaitykite pirmadienį!

Darth Vader, 2011-03-05 18:53:52

Apie tremtį reikia rašyti: tebūna amžinas liudijimas apie amžiną civilizacijos priešą – bolševizmą ir amžina aksioma apie tai, kaip reikia saugoti Laisvę. Biblijoje yra panaši vieta, kai viena Izraelio giminių pradėjo statyti aukurą.Visi galvoja,kad atkrito nuo Dievo, susirenka kariuomenė…o tie ir paaiškina, kad stato aukurą savo anūkams, idant tie atsimintų Sandorą tarp Dievo ir tos giminės, kad ir ši giminė turi dalį Dievo pavelde. Taip ir mes turime statyti aukurą, kaip amžiną, nenugriaunamą liudijimą.Ne, niekas to nelaiko menine kūrybva, tai liudijimas amžinam istorijos teismui apie tai, kas yra bolševizmas ir Rytų Blogio imperija.

Povilas, 2011-03-05 21:00:15

Darth Vader: amžinas civilizacijos priešas – bolševizmas… Nelabai supratau, o nacizmas, makartizmas JAV, kultūrinė revoliucija Kinijoje, Pol Poto darbai, skerdynės Afrikos valstybėse? Tai irgi civilizacijos reiškiniai.

paaiškys, 2011-03-05 22:07:10

Povilas

iš tavo paminėtų “baisybių” bolševizmo sąskaitoje daugiausia aukų ir jų (tikiuosi) jau niekas nebepralenks.

tik vienas pvz iš bolševizmo “tempų” ir mąstų :

per GOLODOMORĄ (HOLODOMORĄ) badu buvo išžudyta (įvairiais skaičiavimais) apie 6…10 mln žmonių, tai buvo įvykdyta maždaug per 2 metus !!!

tokių skaičių ir tokių tempų niekur kitur nebuvo…

Lina L., 2011-03-05 22:55:49

Arčiausiai bolševizmo čia ir yra D.Vader. Gautų jis valdžią po išsvajotos kruvinos revoliucijos – jaučiu būčiau ištremta kaip idėjinis priešas be jokių pasicackinimų. Problemėlė tik kur tremti, Rusija turėjo Sibirą, Anglija turėjo Australiją… Tektų šaudyti vietoj.

nesupratys, 2011-03-05 23:15:54

Lina L

nesupratau kuo tau užkliuvo D.Vader ?

kodėl jis arčiausiai bolševizmo ?

Lio, 2011-03-05 23:47:28

“Jūs prisimenate, kad aš penkerius metus praleidau Sibire ir 15 metų komjaunime, todėl jokiai valdžiai, jokiai partijai netinku.”

Ne visi ,gali, PRISITAIKYTI. Ir visom partijom Jus tinkat. O paskutine Jusu pastraipa, labai primena, bent man…

nežinys, 2011-03-06 08:40:22

kažin kodėl porą mano komentarų ir klausimą Linai ištrynė ?

Burgis, 2011-03-06 11:49:45

nežiny, čia ne iš karto įrašas patenka į svetainę, aš turiu patvirtinti, kad sutinku…

Burgis, 2011-03-06 11:50:06

Lio: nieko nesupratau…

Rita, 2011-03-06 16:26:05

Daug skaičiau apie tremtį,daug sužinojau ir nesigailiu, o patariu ir kitiems paskaityti.

Lina L., 2011-03-06 22:17:36

nesupraty, užsuk čia dažinau, paskaitysi, kaip Darth Vader trokšta revoliucijos, kraujo upių, barikadų, tironų vertimo ir mirties už visų laisvę.

Man tai tokia ideologija ir leksika kažkodėl primena 1917-18 “Pravdą” 😉

Reikšmingų įvykių liudininkų prisiminimus gal įdomu skaityti, jei patraukliai, meniškai ir sąžiningai parašyta. Ir, be abejo, kūrinys turi kelti ne pyktį ir kerštą, bet ryžtą daryti viską, kad juodi laikai nesikartotų.

petras, 2011-03-07 09:11:26

Šiaip tai didžiausias civilizacijos priešas, blogis pasauliui buvo krikščionybė 🙂 nes jei pradėtumėm skaičiuot kiek jie žmonių tautų pražudė, tai ojoj 🙂 + kiek žmonių engė.

Giedrius, 2011-03-07 12:31:31

Pats didžiausias žmogaus priešas…proto okupacija. Gera žinia, kai beretė megzta (galvai šilčiau), tačiau bloga žinia, kai smegenys megztos.

petras, 2011-03-07 13:06:09

Manyčiau iš tikro tai jokių priešų nėra. Yra tik žmogus ir pasekmės 🙂

Povilas, 2011-03-07 15:53:18

Šiaip “bjauriausias” grobuonis yra hiena: jos nasrai tokie galingi, kad sutriuškina ir buivolo stuburą (jei pasitaiko tam tinkama proga). Bet, būdama soti, ji snaudžia ir ilsisi, ir neplanuoja ką nors žudyti. O žmogus? Kuo sotesnis – tuo plėšresnis. Per žmonijos istoriją vyko apie 15 000 karų ir ginkluotų konfliktų, kurių metu žuvo apie 3,5 mlrd. žmonių, daugiausia religiniu pagrindu kilusių. Masinis naikinimas ir kankinimai būdingi tik žmonių padermei. Kai nebėra galimybių fiziškai naikinti žmonių, prasideda psichologinis ir dar kitoks teroras. Toliau mąstant, kyla klausimas: jei kiti Žemės gyvūnai yra “humaniški” – tenkina tik būtinus poreikius, tai ar nėra žmogus iš kur nors importuotas? Kodėl jo intelekto lygis tik toks, kad didžiausius išteklius skiria naikinimo priemonių kūrimas?

Giedrius, 2011-03-07 19:59:26

Povilai, teko skaityti, jog nuo mažens su žmonėmis augusi hiena…švelnesnė už katę. Nukrypsiu nuo temos, tačiau reikia pacituoti: “Valstybinei ekstremalių situacijų komisijai rekomendavus Kauno rajone panaudoti prevencinę priemonę, galinčią sumažinti potvynio Neryje grėsmę, rajono savivaldybė ketina pasitelkti trąšų barstymo lėktuvą ir ant Neries ledo užberti durpių. Tamsios spalvos durpės trauktų saulės spindulius ir padėtų greičiau sutirpdyti ledą.

Pirmadienį surengtame Kauno rajono savivaldybės Ekstremalių situacijų komisijos posėdyje taip pat aptarta kita prevencinė priemonė – ledų pjaustymas. Specialistų nuomone, ji – labiau teorinė, nes nėra nei įrangos, nei saugumo.”

Aptarta kita prevencinė priemonė, tačiau nėra nei įrangos, nei saugumo:)

V.R., 2011-03-07 21:12:40

Tik ką perskaičiau knygą, dėl kurios čia laužomos ietys.

Jei dviem žodžiais -puiki knyga. Tokiu kampu į “sovietinį rojų”, man regis, dar nepasižiūrėjo niekas iš Lietuvos rašytojų.

Ir tai jokiu būdu nėra knyga apie tremtį, kaip rašo p. B.B., gal greičiau apie tai, kokius randus paliko okupacija jaunesniems, kuriems patiems tremties patirti jau neteko.

Jūsų, drg.B.B., pozicija – tai tikro idėjinio trumparegio komjaunuolio pozicija. Jokiu būdu ne tremtinio, nors ir deklaruojate juo esąs.

Giedrius, 2011-03-08 08:53:52

Tiesa…geriau rašykime apie vidinius okupantus…Prieš J. Baltušio “Juzą”…knygos apie tremtį – “literatūrinės plytos”.

petras, 2011-03-08 09:17:40

O gal galima būtų paklaust, kelintų jūs metų gimimo ponas Burgi ?

Burgis, 2011-03-08 09:55:58

Tikrai, nėra geresnės recenzijos tai knygai, kaip paskutinysis V.R. komentaras! Tokiems ji ir parašyta…

***

Petrui: jei ir Jūs perskaitytumėte tą knygą, tai pamatytumėte, kas turi didesnę teisę kalbėti apie randus..

Mus į Sibirą ištrėmė 1951 metų spalį. Tų metų gruodį man sukako 2 metukai, mano broliui – 3 metukai, o jaunesnysis brolis gimė praėjus keturiems mėnesiams (!) po tremties dienos.

Grižome po penkerių metų. Apie tolesnius randus nekalbėsiu – tegu V.R. pasidžiaugia. Tik priminsiu, kad, įvarytas į kampą, reabilitaciją sau ir šeimai gavau 1980 metais. Taip – 1980 metais! Savo nuostatų niekada nekeičiau ir nekeisiu.

giedrius_m, 2011-03-08 10:21:48

Žinoti apie termtį, okupaciją, emigraciją reikia. Bet žmonės nei nuo tremties, nei nuo to, kad pabėgo iš Lietuvos ir gyveno JAV netapo geresni, tautiškesni, tikresni lietuviai. Ir nuo to, kad kitiems (ne)pasisekė ir pasiliko Lietuvoje automatiškai niekas nepasikeitė.

Žmonės linkę sudvasinti kančią. Bėda tame, kad tai tėra stabmeldystė. Gyvenime yra verta tik tai, ką pats (aktyviai) pasiekei įvekdamas gyvenimo problemas. Manau, kad didelė dalis “randų” yra naturali evoliucija, kuri anksčiau ar vėliau ateitų į Lietuvą be okupantų, pvz mirštantis Lietuvos kaimas, ekonominės problemos, mokslo krizė. Tik laikotarpis būtų (galbūt) kitas.

Nepris, 2011-03-08 11:20:57

Nesutinku, kad sudvasinti kančią yra stabmeldystė.

Dar gi pridėsiu, kad garbinti nuosavą valią ir protą yra satanizmas, nes būtent šėtonas yra pirmasis iškėlęs savo valią virš Dievo valios.

Giedrius, 2011-03-08 11:39:46

Nepris: Liuciferis – (lot. lucifer ‘šviesos nešėjas, davėjas’: lux ‘šviesa’ + ferre ‘nešti’). Liuciferis niekada nebuvo vadinamas šėtonu…IV a. egzistavo krikščioniška sekta, kurios nariai vadinami liuciferonais.

Nepris, 2011-03-08 11:46:16

Šėtonas (hebr. שָׂטָן vert. ‘kaltintojas’, aram. צטנא, gr. Σατανάς; arab. شيطان; rus. cатана) žydų mitologijoje – piktoji dvasia, prasižengęs angelas, kuris tikrina žmonių tikėjimą. Jobo kn. Kriščionybėje dar vadinamas Liuciferiu.

Nepris, 2011-03-08 11:54:39

Kas dėl šviesos nešėjo, tai Liuciferis yra dvasingiausias, galingiausias, protingiausias Dievo kada nors sukurtas kūrinys. Jis yra aukščiausiasis magas, galintis materializuoti bet ką iš nieko. Bet yra vienas bet. Jis neturi Meilės ir Nuolankumo. Todėl viskas, ką jis sukuria ir duoda, yra laikina ir netikra.

Saulius, 2011-03-08 12:30:05

šiaip tai Dievo kūrybos kulminacija yra žmogus 🙂

o apie “-iausius” kūrinius iki šiandien neteko girdėti 😀

petras, 2011-03-08 13:04:57

Aš tai iš beždžionės išsivysčiau :P:P:P

giedrius_m, 2011-03-08 19:09:50

Nepris: aš išvis nekalbu, kad kažką (ypač save) reikia garbinti. Aš kalbu apie problemų sprendimo paieškas vs sureikšminimą kitų dalykų ( (savi)kančios kaip pvz, arba faktų, kurie nuo tavęs nepriklauso). Ar proto (kuris nepanaudojamas kūrimui) sudvasinimas ar kančios – man daugiau ar mažiau reiškia tą patį.

Nepris, 2011-03-08 20:32:12

Giedriau_m, džiaugiuosi kad nepriėmėt mano replikos asmeniškai, nors galėjot.

Pritariu, kad kentėti nieko nedarant išties nėra tinkamas sprendimas jokiai problemai. O spekuliavimas aukos vaidmeniu irgi yra abejotina praktika, nes… viskam visada yra gilesnės priežastys.

Povilas, 2011-03-08 21:51:14

Kažkur buvau užtikęs įdomų pastebėjimą: apie 90 proc. to, kas vyksta visuomenėje, nepriklauso nuo nieko (visa kita priskiriama asmenybėms ir gamtos stichijai). Kiek žmonių padėjo galvas dėl idėjos: žuvo inkvizicijos laužuose ar žuvo “už karalių”? Kol nėra TO KAŽKO – asmenybė, žmogus nėra lemiantis veiksnys. Genialieji (karvedžiai, revoliucijų šaukliai ar šiaip judošiai) tiesiog susivokia laiku ir vietoje iškišti galvą ir pasinaudoti situacija (pavyzdžių ir Lietuvoje galima rasti iš bet kurio istorijos tarpsnio).

Trėmimai – baisus dalykas. O dabar abiturientai netremiami iš Lietuvos? Esmė ta pati, tik forma pakitusi (atseit – laikai kiti).

klasius, 2011-03-10 11:24:34

“…O dabar abiturientai netremiami iš Lietuvos?…”

.

tipo sodinami į gyvulinius vagonus ir išvežami ten kur dar blogiau ?

Povilas, 2011-03-10 21:54:33

klasius: kodėl Jums trėmimas asocijuojasi tik su vagonais?

klasius, 2011-03-10 22:02:29

o su kuo dar ?

Tėvas, 2011-03-13 03:09:04

p.Burgiui – Dievų Miškas kažkada turėjo būti parašytas, bent jau tam, kad aš pasimėgaučiau jį skaitydamas. Nežinau, ar B.Sruoga buvo kritikuotas už tai, kad pripynė daug autobiografijos.

petrui – sveikinu su sėkmingu išsivystymu iš beždžionės. 🙂 Mane tai tėvai pagamino, bet vis dar nežinau, kas dvasią įpūtė.

petras, 2011-03-14 08:32:52

Jei jau pagamino, tai tikiuosi tu labiau panašus į tokius išsivysčiusius kaip aš, nei į pinokį ?:) beje, keliais skirtingais būdais visi atsiradom, bet labai jau panašūs, kažkam pritrūko kūrybingumo 😀