Apie šunis, kates ir gėles…

*

Buvo Sargis. Mylėjo

Jį sesutė maža,

Tėvas, rytą išėjęs

Vis vaišino rieke.

***

Ir taip toliau… Čia iš savo jaunystės eilėraščio pacitavau. Drukių kaimo vienkiemį prisiminęs: Sargiukas kieme prie būdos, karvutė ir kiaulės – tvarte, vištos ir gaidys po uždarą kiemą vaikštinėja, tik tas katinas eina kur panorėjęs…

Gėlės darželyje, gėlės ant palangių…

Tokia mano vaikystė.

*

O paskui namas Kaune, Fredoje, ir aš rašau: „Albina turi ilgakotį skėtį, todėl ir po Fredą gali vaikštinėti…“. Problema buvo palaidi (bet ne benamiai!) šunys. Vienas kitas katinas pateršdavo. Bet ką tu padarysi, jei ten ir stirnos, ir zuikiai, ir ežiai vaikštinėjo, ir ondatros plaukiojo, ir žalčiai šliaužiojo…

*

O dabar štai Vilnius, Antakalnis… Tiek šeimų su šunimis negalėjau įsivaizduoti! Ir kokių tik šunų nesivedžioja! Vieni surenka, kiti nesurenka. Vieni už pavadėlių vedžioja, kiti palaidus. Firminės blondinės ir brunetės net po du vedasi, superveislinius, į save panašius… Man atrodo, kad čia didelės problemos su žmonių psichika. Gal vienišumo bijo?

*

O gėles irgi įmantriai išdėsto. Kas savo namuose, kas savo terasose, o kas bendro naudojimo plotuose. Gražias ir lyg išmestas?

***

Apibendrinu. Uždraudė gyvūnus laikyti cirkuose. Kada uždraus eksperimentus su gyvūnais šeimose? Kada šuo vėl išdidžiai gyvens šuns vietoje? Kada katinas bus ne žaisliukas, o Katinas? Kada ir gėlės bus savo vietose?

Palauksiu.

Atsakymai

petras, 2018-05-10 11:15:36

Jo, kaimo sargiukams tai nepavydžiu visiškai. prie būdos visą gyvenimą prirakintiems būt. lietuvos lenciūginiai. tai tie veisliniai, kad ir bute, mieste, bet nepalyginamai geriau gyvena, nei kaimiečių šunys prie būdų :\

Mikas, 2018-05-10 12:12:24

Petrai, matau Tu miestietis. Užtat nežinai kur šunio vieta…

Nerandu, 2018-05-10 12:28:58

aš iš pradžių irgi maniau, kad žmonės įsigyja šunis, kad jiems pakeistų bendravimą su kitais žmonėmis. Dabar kai jau mano šuniui 8 metai, dažnai žmonai sakau:

“Tu pagalvok, kiek dėka šuns mes dabar turime gerų pažįstamų aplink mūsų rajoną ir toliau” Kiekvieną vakarą netoliese renkasi šunų mylėtojų klubas. O čiauškėjimo, o plepėjimo, dalijimosi apie gyvenimo džiaugsmus ir problemas. Kažkas grįžęs iš Tailando dalina džiovintų žiogų traškučius, kitą dieną kitas vaišina stipresniu gėrimu iš parodos Vokietijoje. Susitinki kur parduotuvėje, sveikiniesi, šypsaisi. Sėdint kavinėje, būtinai kas nors pasiteiraus koks šuns vardas ir pridurs, kad irgi tokio nori. Be šuns vargu ar kas pakalbintų. O toliau išsišnekame apie bet ką. Eini gatve, tai neretai praeivis nusišypso. Tiek žmonių be šuns mes tikrai nepažinotume ir gyventume daug siauriasniame rate. Dabar aš atsiimu savo žodžius, kad šuo pakeičia žmogui bendravimą. Šuo – suteikia žmogui galimybę bendrauti su kitais žmonėmis. Stebuklingą darbą šiais laikais jie dirba žmonėms…

Nerandu, 2018-05-10 12:40:19

… dar pridursiu.

Kelis metus rytais ar vakarais susitinki su kokiu kaimynu iš to pačio namo. Pašneki apie gyvenimą, šeimą, bites, šunis. Pripranti ir jis tampa geru bičiuliu. O atsitinka taip, kad jis praranda šunį (miršta ar žūsta) ir daugiau su tuo kaimynu nebesusiktini. Jis į darbą vienu metu išeina, tu kitu. Grįžtame irgi skirtingu laiku. Kartu su šunimi dingsta ir žmogus. Ir jei kartais atsitiktinai susitinki, tai pajuokauji “galvojau, kad jau čia nebegyveni”.

Juozas P., 2018-05-10 13:45:05

Senokai teko perskaityti kažkokio Vakarų profesoriaus šunų žinovo straipsnį a la “Duokit šunims laisvę”. Jis populiariai paaiškino kaip buvo išvestos žinomiausios šunų veislės ir kad tai daroma pastoviai- vis “tobulinant” jas.

Rezultate – jei žinomiausias senbernaras Barry’is Alpėse išgelbėjęs ne vieną žmogų svėrė apie 50 kg, tai dabartiniai jo giminaičiai sveria 70…

Dar kažką panašaus apie taksus ir kitas veisles.

“Įsivaizduokit, koks takso gyvenimas, kai jis pilvu pastoviai braukia žemę, kaip ilgaplaukiams šuniukams, kurių akių net nesimato, žiūrėt! Arba bent kelioms minutėms prisispauskite žemyn savo akių vokus, kaip kad padarėte jiems ir pasižvalgykite !!!”

Užbaigė straipsnį profesorius maždaug taip- duokite laisvę jiems patiems daugintis ir po 50 metų turėsite tikrą šunį!

skaitytojas, 2018-05-10 18:55:00

“…KOVINIŲ IR PAVOJINGŲ ŠUNŲ VEISLIŲ SĄRAŠAS

I. KOVINIŲ ŠUNŲ VEISLĖ

  1. Amerikiečių pitbulterjeras

II. PAVOJINGŲ ŠUNŲ VEISLĖS

  1. Amerikiečių Stafordšyro terjeras

  2. Stafordšyro bulterjeras

  3. Amerikiečių buldogas

  4. Argentinos dogas

  5. Fila Brasileiro (Brazilų mastifas)

  6. Kangalas (Turkų aviganis)

  7. Kaukazo aviganis

  8. Pietų Rusijos aviganis…”

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.0181B55D0111

“…VII. REIKALAVIMAI KOVINIŲ ŠUNŲ BEI KOVINIŲ IR PAVOJINGŲ ŠUNŲ MIŠRŪNŲ LAIKYMUI

…..

  1. Draudžiama įvežti, veisti, įsigyti, parduoti ar perduoti kovinius šunis bei kovinių ir pavojingų šunų mišrūnus…”

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.64AFD4D3951A

Rostanas, 2018-05-10 19:07:37

Tipiškas, mokytojiškas mąstymas – apriboti kitų žmonių laisves.

skaitytojas, 2018-05-10 19:41:36

Pasitaiko ir nemokytojiško mąstymo rezultatų.

https://www.lzinios.lt/lzinios/Gamta/vilniuje-suo-suzalojo-du-zmones-gyvunas-nusautas/264918

https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/204976/kedainiu-rajone-du-sunys-uzpuole-ir-mirtinai-sukandziojo-senole

https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/nusikaltimaiirnelaimes/siauliuose-laiptineje-suo-apkandziojo-mergaite-smarkiai-suzalota-virsutine-lupa-59-959094

Burgis, 2018-05-10 20:04:48

Rostanui: tavo laisvės baigiasi ten, kur prasideda mano laisvės.

Rasa, 2018-05-10 23:00:44

Sėdžiu prie kompo su savo sumažintu vilkšuniu (kai apkirptas, tai panašus į tokį) ant kelių. Taip. Ot laikai atėjo. Moteris pas gerą plaukų stilistą gali maždaug prieš savaitę užsirašyt. Šunį va vakar vedžiau į kirpyklą, tai prieš geras dvi savaites užrašiau į eilę 🙂

Nežinau kaip ten su ta šuns vieta. Vyresni iš kaimo kilę žmonės mano, kad prie būdos. Tačiau kai draugę nusivežiau į kaimą ir ji telefonu parodė savo užsieniečiui draugui mūsų ten gyvenančius šuniukus, jis akis išpūtė. Ėmė klausinėti, kodėl jie pririšti “lenciūgais”. Jis niekada nebuvo to matęs 🙂

Sakot žmonės gyvūnais bando vienišumą užmušinėt? Gal dalis ir bando. Tačiau pas mus daugiausia gyvūnų buvo, kai pats intensyviausias gyvenimo tarpsnis buvo, kai augo vaikai. Tada turėjom didelę šeimyną, kuri gyveno vaikų kambaryje- šuniuką, jūrų kiaulytę, žiurkėną ir dvi papūgėles 🙂 Ir auginau netoli 40-ies veislių gėlių 🙂

Visaip gyventi smagu. Ir su trim gėlėm ir vienu šuniuku (kaip dabar). Ir su daug triukšmo smagu.

Dar pagalvojau apie kažko laikymą dėl vienišumo. Niekada būdama viena nesu jautusis taip giliai vieniša, kokia kartais jausdavausi su savo ex-u 🙂 Vienišumas nepriklauso nuo žmonių, šunų ar ar kažko kiekio aplink mus. Bent man taip atrodo 🙂

Rostanas, 2018-05-10 23:43:55

Aš manau, kad žmogus daugiau išmoksta tada, kai jam leidžiama klysti, o ne kai jam draudžiama klysti.

O kas blogai su tais gyvūnų savininkais, juk jie yra išmokyti spręsti įmantriausius matematikos uždavinius 😛 o ne suprasti gyvūną ar kitą žmogų…

Jei siūlote uždrausti eksperimentus su gyvūnais šeimoje, tai turėtume uždrausti ir politikus, nes per juos įvyksta įvairūs karai. Ten dar didesni aukų skaičiai. Tada uždrauskim vyrus, nes jie daug smurtauja ypač karo metu. 🙂 Uždrauskim betkokią mėsą – juk ten dar didesnis smurtas. Pašalinkim liūtus ir tigrus, nes ir jie smurtauja prieš gyvūnus. Vienu žodžiu, draudimas yra ne išeitis.

Nija, 2018-05-11 01:16:02

Sveiki visi, besilankantys gerb. Burgio svetainėje. Nors pati aktyviai nedalyvauju, bet skaitau ir žaviuosi diskusijų dalyviais, jų išprusimu, gebėjimu įdomiai dėstyti savo mintis. Ypatingai p. Rasa. Norėčiau pažinti artimiau, tik nežinau ar galima tikėtis…

Kodėl aš lankausi šioje svetainėje? Ogi todėl, kad B. Burgį pažįstu asmeniškai: jis mano trijų vaikų Mokytojas! (Visi trys yra KTU gimnazijos absolventai). Lenkiu galvą šiai iškiliai asmenybei, t.y. Jums, gerb. Direktoriau!

Burgis, 2018-05-11 07:50:17

Nijai: va, man smagu dabar spėlioti, kurios čia dinastijos Mama? „Trynukų“ nebuvo daug, bet visi, kurie buvo, kažkodėl buvo prie geriausių!

petras, 2018-05-11 10:04:06

Mikai, kaime ir bobos dar savo vietą turi 😀 o archajiškesnėse šalyse, tai šuo net aukščiau už bobą 😀

Paulius, 2018-05-11 11:36:09

Mikai, tokia tamstos nuomonė parodo, kiek mažai žinai apie šunis.

Yra du kraštutinumai – tai šuns sužmoginimas ir šuns pavertimas vergu, daiktu.

Yra žmonių, kurie miega su šunimi, valgo kartu prie stalo, duoda viską, ką patys valgo, kai šuo tik paprašo. Žinoma, tai yra nenormalu.

Tačiau yra žmonių, kurie galvoja, kad šuns vieta – būti pririštam prie būdos, kartais geriau dar ir sunkia grandine.

Vis tik šuo savo prigimtimi yra bendruomeninis gyvūnas, kuriam būdinga sukurti stiprų ryšį su kitais gyvūnais, taip pat ir žmogumi (galima sakyti – gaujos nariais). Laisvė judėti, tyrinėti, uostyti, bendrauti ir pan. yra būtina šuns psichologinei ir fizinei sveikatai. Šunys, kurie priversti ilgą laiką ar net visą gyvenimą būti pririšti ir turėti tik mažą plotelį, patiria didžiulį stresą, tampa nestabilios psichikos, agresyvūs ir neprognozuojami. Jie negali pasitraukti, jeigu karšta, šalta, lyja ir panašiai. Įsivaizduokite save, prigimtimi bendruomeninę, socialia būtybę visą gyvenimą pririštą vienoje vietoje, gal tada bent kiek įsivaizduosite, kaip turi jaustis šuo.

Aš suprantu, kad daug kam gali būti keista ar net absoliučiai kvaila mintis, kad šuo turi kažkokius poreikius – juk jis tik gyvūnas. Tai gal atėję iš mūsų kaimo tradicijų ir supratimo, kad šuns vieta – prie būdos. Na, tuomet gali nestebinti ir nuomonė, kaip paminėjo petras, kad kai kuriose šalyse ir moteris yra “tik moteris” – ko ji gali išvis norėti?

Rasa, 2018-05-11 14:41:36

Ačiū, Nija 🙂 Na, o jei kada norėtumėte pabendraut asmeniškai, tai p. Burgis manau tikrai perduotų Jums mano el. paštą.

Sokolovas, 2018-05-12 21:15:56

GAL NE Į TEMĄ, BET…

Kas man išaiškins, kokia galia žmones išlaiko “tradicinio” katalikų tikėjimo gniaužtuose ?

Inkvizicijos laužai, kryžiaus karai su okupacijomis, ir (net) kūdikių žudymais….Ir niekas nerėkia apie “nusikaltimus žmogiškumui”, kaip tai daroma TSRS atžvilgiu….

Nors vienintelis pasiteisinimas-“praėjo daug laiko”

Dabar? kaip rašo žiniasklaida, Tauragės klebonas turėjo meilužę? varo ją iš “ganytojiška veikla” užgyventų rūmų (ir jokios tau turto deklaracijos)? j konfesijos vadovai apelioja tik…į jo sąžinę

IR KODĖL DAUGELIS IŠPAŽĮSTA TOKĮ SIAUBINGĄ TIKĖJIMĄ ? Smerkiame telefoninių sukčių aukas…

O ČIA- NE SUKČIŲ AUKOS ?

Rostanas, 2018-05-13 00:15:35

GALBŪT mokykla numarino individualizmą ir įskiepijo bandos jausmą. Be to, juk vaikai užauga tokioje sistemoje, kur uždrausta turėti savo nuomonę, todėl vaikai iki aštuoniolikos metų užauga bekompromisinėje diktatūroje, ko pasekoje jie įgauna įgudžius aklai paklusti bet kokiam autoritetui.

Pasaulyje yra dviejų tipų daiktai: tie kuriuos sukūrė Dievas ir tie kuriuos sukūrė žmogus. Dievas sukūrė visą gamtą, o žmogus nėra pajėgus sukurti nei augalų nei gyvūnų, jis tik gali žaisti maišydamas įvairias rūšis. Dievas neįkūrė bažnyčios ir nestatė nei vienos bažnyčios. Man atrodo, kad Dievas dar ir neliepė statyti bažnyčias, todėl bažnyčios nuo A iki Ž yra žmogaus kūriniai. Dievas nors ir davė įsakymus, bet suteikė žmogui absoliučią laisvę ir nesikiša į žmogaus gyvenimą, bet jis sakė, kad visus teis pagal darbus pasaulio pabaigoje. Iki to laiko Dievas nesikiša ir nesikiš į žmogaus gyvenimą. Kaip ir anksčiau, taip ir dabar mes visi esame apsukresnių žmonių gniaužtuose, tik kai kurie dalykai yra labiau akivaizdūs, kiti – mažiau akivaizdūs.

Aš tikiu į Dievą.

petras, 2018-05-13 20:54:05

Rostanai, o dievas čia tau asmeniškai pasakė, kad teis pagal darbus pabaigoj ?

Dalius, 2018-05-13 21:12:28

Absurdas tie visi tikėjimai. Daug žmonių žuvo. Tikėkime savimi, gamta, gerumu, Lietuva.

Rasa, 2018-05-13 21:45:06

Daliui: 🙂 Tikėti savimi yra gerai. Bet… Kaip tikėti savimi (kuo tikėti), jei katastrofiškai mažas kiekis žmonių išties giliai suvokia kas jie yra. Visi kiti tik bando susitapatinti su kažkuo (lytimi, religija, profesija, statusu, gyvūnijos rūšimi, kūnu, pinigais ar dar kokiu kitu atliekamu vaidmeniu) ir priimti tai kaip sąvastį. Tikėti savimi tai kuo? 🙂 Kas tu esi?

Kita vertus nuoširdus maniakas irgi labai tiki savimi, manau 🙂

Rostanas, 2018-05-13 23:41:39

Petrai,

jei nieko nežinai apie Kristaus mokymą, tai pasidomėk. Bažnyčia ne viską pasakoja, ką jis mokino. Nei vienam kitam žmogui nėra skirta tiek dėmesio, kiek Kristui. Žmonės pamiršta ką darė vakar, o apie Kristaus darbus ir mokymus kalbama dar ir šiandien – po dviejų tūkstančių metų.

Daliau,

Kaip tu manai(tiki), ar Kristus teisingai(gera) mokino? Kristus mokino taikos. Kristus mokino nežudyti, todėl žudė ne Kristaus mokymų sekėjai.

Nida, 2018-05-14 02:18:49

As tai paprastai ziuriu -suo yra gamtos dalis, o prie jos prigludes zmogus atsigauna. Ir taip -gamta padeda vienatveje , manau tai teisingas sprendimas. Neteisinga, kai is suns darome zmogu uzuot i ji idemiau pazvelge -ten rasime ir daug bendro ir daug tobulesniu dalyku nei zmogaus prigimtis…

Zodziu-joks augintinis negali atstot zmogaus.

Bet kartais to ir nesinori.

petras, 2018-05-14 08:44:35

Rostanai, tai jei išliktum nuoseklus, tai suprastum, jog ne tik bažnyčias žmogus statė, bet ir kristaus mokymus skleidė žmogus. todėl ir mokymai visi yra žmogaus kūriniai. na nebent, pats buvai liudininkas to, ką kristus kalbėjo, dėl ko aš labai abejoju.

skaitytojas, 2018-05-14 13:18:28

Sokolovui: yra toks posakis -tikėk Dievu,o ne kunigu.

MIMOZA, 2018-05-14 16:33:50

Burgiui: sukonkretinkit ką siūlote. Uždrausti miesto gyventojams laikyt kates/šunis?

Aš pritariu.

Burgis, 2018-05-14 16:50:55

MIMOZAI: uždrausti nereikia. Savo kieme kiekvienas gali laikyti net ir dramblį. Žinoma, jei gyvūnų mylėtojai patenkinti… Bet aš tikrai ne tas, su kuriuo kiekvienas gali dalytis savo meile šuniui ar katei!

Sokolovas, 2018-05-14 19:35:38

Be jokios abejonės, miesto daugiabučiuose turi būt uždrausta laikyt šunis,-tuos agresyvius, lojančius padarus.

Rostanas, 2018-05-14 19:37:47

Petrui:

Taip, Kristaus mokymus tiek žodžiu, tiek raštu perdavė(skleidė) ne tik organizacijos, bet ir paprasti žmonės.

Rasa, 2018-05-14 20:32:53

Sokolovui: mhm. Reikia uždrausti viską, kas maišo MAN gyventi, ar ne?

O kaip dėl pijokų, kurie triukšmauja, kai su trenksmais grįžta namo? O kaip dėl vaikučių, kurie verkia, o sienos “kiauros”? Kai mano anūkytė sirgo, duso ir verkė, pas vaikus atvažiavo policija, geri kaimynai pasirūpino. O jei kažkas mokosi groti pianinu ar kitu instrumentu? Tai trunka ilgiau nei šuns paamsėjimas 🙂 Girdėjau kai mano kaimynė rėkė, kad iškvies policiją, kai mažiukai vaikai kreidelėmis piešė ant šaligatvio (kai pas mane atvažiuoja anūkiukė, aš kartais mielai su ja irgi papiešiu, jei turim kreidelių. Tai neapsakomai gražu! 🙂 Kitą kartą žadėjo kviest, kai vaikai tiesiog spygaudami žaidė gaudynių kieme. Kartą pas mane užėjo “įkalęs” kaimynas, nes mat jis eidamas kieme išgirdo, kad mano banguotoji papūgėlė (kai ją turėjau) garsiai čirškia, ir jis eidamas kieme girdėjo 🙂 Pasakysiu sąžiningai- nusijuokiau ir pasiunčiau jį ten, kur jam ir vieta.

Surūgėliams maišo VISKAS. Ir čia jau nieko nepadarysi.

Krentantis sniegas- tik bėdos. Plevenantys rudeniniai lapai- šiukšlės. Saulės nutvieksta gamta- keptuvė. Lietus- depresija… 🙂

petras, 2018-05-14 20:56:17

Rostanai, manyčiau netikšų (pagonių) kraštuose pirmieji kristaus žodį skleidė suinteresuoti asmenys: misijonieriai vienuoliai ir kareiviai 🙂 visi susiję su bažnyčia (vienaip ar kitaip jos veikiami). Po to jau pati bažnyčia. o paprasti žmonės toil nekeliaudavo, juo labiau rašyti nelabai mokėjo. nebent gali nurodyt šaltinius, paprastų žmonių raštų. nes kiek žinau, paprastų žmonių kristaus liudijimus bažnyčia nepripažino (ir nepripažysta, vadina sektantais), o buvo laikai, kai ir degindavo tokius 🙂 tai įdomu būtų sužinoti iš kur tu trauki tuos paprastų žmonių raštus.

Sokolovas, 2018-05-14 21:02:28

Rasai:

NEVALIA VISKO SUPLAKTI

Dėl “pijokų”-juos reikia izoliuot nuo visuomenės keletui mėnesių dėl kiekvieno tokio “patriukšmavimo” Vietoj to-tik ribojamas alkoholio pardavimo laikas, ir karksima, esą “problemos išspręst neįmanoma”. Įmanoma. Tik reikia atsisakyt liberalizmo atributų. “Žmogaus teisių” seilėtoms teorijoms reikia priešpastatyt dygliuotąsias pirštines !

Dėl vaikų. Vaikai yra vaikai. Bet ir čia mamos dažnai pamiršta nuostatą-vaikai yra JŪSŲ, o ne “mūsų visų”.

Rūta, 2018-05-15 05:52:42

Ir dar kaip valia viską suplakti :). Nes geriau pagalvojus, ką ten beplaktum, kas asmeniškai kliūna ir nepatinka, viskas susiveda į asmenines baimes ir nepakantumą kitiems bendruomenės nariams, jų elgsenai, įpročiams, gyvenimo būdui ir interesams. Bei begalinį norą valdyti ir kontroliuoti kitus. Turiu sočiai pati šitų netolerancijos apraiškų ir jeigu man kas nors pusdieniui duotų karūną, pirmiausia uždrausčiau važinėjimą dviračiais tam nepritaikytose vietose, nes jie kelia grėsmę pėsčiųjų saugumui ir pačių dviratininkų saugumui (bijau aš jų, bijau, nes toks vienas į mane vaikystėje atsitrenkė, dabar iki gyvenimo pabaigos su neapykanta nulydėsiu žvilgsniu kiekvieną dviratininką mieste ir visada visada galvosiu, kad jiems čia ne vieta, net jeigu tai vaikas su dviratuku ant šaligatvio). O paskui – bet kokį muzikavimą, kurio garsas peržengia asmeninės nuosavybės ribas. Nes… na nemėgstu muzikos, grojimo pakęsti negaliu. Bet ar čia visuomenės problema? Puikiai žinau, kad tai MANO problemos. Tai ir gerai, kad neduoda tos karūnos, neturiu galimybės savo kaprizų ir fobijų primesti tautai, o šiaip ką gali žinoti – gal pabandyčiau, gal net rasčiau, kas palaikytų mano idėjas :). Reziumė – neturiu kito pasirinkimo kaip didžiąją laiko dalį leisti ten, kur čirpia tik žiogai, koncertuoja varlės, klykia gervės ir garsiai ošia pušys. Poilsiautojai kartais patriukšmauja paežerėse, bet.. iškenčiu, nes tik kartais :). Po mano kiemą dviračiais niekas nevažinėja… Ir labai džiaugiuosi, kad turiu tokį pasirinkimą. Nes aš taip pat netolerantiška. Tik ne šunų ar gėlių atžvilgiu. Bet vis tiek iš to pačio molio jaučiuosi drėbta :).

Burgis, 2018-05-15 06:45:24

Rūtai: mano mintis užrašėte! Kai peržvelgiu, kaip gyvenau (pvz., kiaulių fermos kieme…) ir kaip dabar gyvenu, suprantu, kad pasenau ir išlepau… Bet juk ir tam turiu teisę!

Giedrius, 2018-05-15 15:47:26

Na, ir išsiplėtė tema.

O šiap tai… liūdna dėl to, kad tam, jog žmonės pradėtų bendrauti tarpusavyje, reikalingas koks nors tarpininkas: šuniukas, kačiukas, gėlytė, automobiliukas ir pan. Kodėl gi nepriėjus prie kokio nors liguistai besišypsančio Ferrari savininko ir tyliai jo nepaklausus: “Ar tau viskas gerai, bičiuli? Gal galiu kuo padėti…? Neatlygintinai”…

Juk nemanote, kad prabangoje besimaudantys patiria pakankamai nuoširdaus bendravimo be tikslo pasipelnyti iš jųjų. Juk daugumoje ir žmonos jų ne žmonos, o verslo partnerės, su kuriomis sudarytos vedybinės sutartys… et.

O, kad taip padovanojus visą savo prabangą kokiems nors vaikų namams ir jau tada rinktis žmoną bei draugus? Tada tikrai yra daugiau šansų vesti iš meilės bei surasti tikrų draugų… Ar ne? 😉

petras, 2018-05-15 16:19:58

Giedriau. ne, nebūtinai.

Rasa, 2018-05-15 16:54:29

Giedriui: :))

Taip ir matau. Save… Ir to su ferrariu veidą…

Kai tokia maždaug nuoširdi prieinu prie kokio trisdešimtmečio su ferrariu ir klausiu: Gal galiu kuo padėti…? Neatlygintinai…

Pralinksminai mane šiandien. Nu puikuolis tu, iš tikro.

Rostanas, 2018-05-15 19:35:25

Petrui:

Nereikėtų sakyti, kad paprasti žmonės buvo kvaili. Visais laikais buvo visokių žmonių.

petras, 2018-05-15 22:32:27

Rostanai, nepyk, bet labai nevykusiai bandai išsisukt nuo klausimų ir diskusijos nes aš šiame pokalbyje niekur nesakiau, kad paprasti žmonės yra kvailiai, čia tik tavo žodžiai.

O tęsiant temą, tai kalbi lyg garantuotas būtum ką dievas įsakė, ką suteikė, ką sakė, nors jo asmeniškai nebuvai sutikęs (taip leidi suprast neatsakydamas į paprastą klausimą) ir remiesi tik (

‘paprastų žmonių”) liudijimais. kurie sunkiai tikėtina, kad galėjo tave pasiekti neiškraipyti per kelis tūkstančius metų, kelis tūkstančius kilometrų, nuo pirmų kritsaus liudytojų iki tų kurie tau perdavė tai, ir dar įvertinus žmogiškumo faktorių. Tai man kyla didelis klausimas. ar vis dėl to tu pats atradai dievą ar tau jį įskiepijo sistema, kur uždrausta turėti savo nuomonę, ko pasekoje įgavai įgudžius aklai paklusti ?

Rasa, 2018-05-15 23:56:30

Visi kalba apie belenką 😛

Prieš miegą kažko prisiminiau Jeseniną.

Patys matot kas per gyvenimas- šunys, pavasaris, ferrariai važinėja, Petriukas su Rostanu Dievo ieško, Sokolovas spygliuotą vielą slepia, Dalius iš savęs geras, O Giedrius tuoj su terba per pasaulį iškeliaus… Tik Rūta tiesiog gražiai puiki.

O prie ko Jeseninas? O va jis suprato, su kuo apie tą visą makalošišką gyvenimą protingiausiai pasikalbėt galima 🙂 Be to, kai pavasaris, juk reikia nors kruopelę ir apie meilę, ar ne? 🙂

———

Дай, Джим, на счастье лапу мне,

Такую лапу не видал я сроду.

Давай с тобой полаем при луне

На тихую, бесшумную погоду.

Дай, Джим, на счастье лапу мне.

Пожалуйста, голубчик, не лижись.

Пойми со мной хоть самое простое.

Ведь ты не знаешь, что такое жизнь,

Не знаешь ты, что жить на свете стоит.

Хозяин твой и мил и знаменит,

И у него гостей бывает в доме много,

И каждый, улыбаясь, норовит

Тебя по шерсти бархатной потрогать.

Ты по-собачьи дьявольски красив,

С такою милою доверчивой приятцей.

И, никого ни капли не спросив,

Как пьяный друг, ты лезешь целоваться.

Мой милый Джим, среди твоих гостей

Так много всяких и невсяких было.

Но та, что всех безмолвней и грустней,

Сюда случайно вдруг не заходила?

Она придет, даю тебе поруку.

И без меня, в ее уставясь взгляд,

Ты за меня лизни ей нежно руку

За все, в чем был и не был виноват.

Burgis, 2018-05-16 07:56:51

Rasai: tik priminsiu, kad S.Jeseninas nusižudė… Nepadėjo šuo. Reikėjo žmogaus.

Rasa, 2018-05-16 08:32:49

Burgiui: Žmogaus? Abejoju. Aplink jį visada buvo daug žmonių. Daug moterų. Turėjo tris oficialius ir gal vieną neoficialų vaiką. Tris santuokas. Bent jau taip laikoma. Ir tai spėjo iki 30-ies metų!

O gal jam ne žmogaus, o Dievo reikėjo?

Kita vertus, vis dar ne iki galo aišku, ar jis nusižudė, ar jam “padėjo”. Koks nors žmogus. Šunys šituo reikalu tikrai rečiau padeda 🙂

Burgis, 2018-05-16 08:56:42

Rasai: taip, suklydau, jam reikėjo ne žmogaus, o Žmogaus.

Giedrius, 2018-05-16 09:16:05

Apie draudimus… Vis tik esu šalininkas, kad kai ką reikėtų drausti. Arba tai bent jau turėtų būti sunkiai prieinama. Pvz. neharmoninga muzika. Sunku net įsivaizduoti kokią didžiulę įtaką mums daro muzika. Ji lemia mūsų savijautą, mūsų nuotaikas, mūsų sprendimus…

Didis Laodzi yra sakęs: “tai kas silpna – nugali tai kas stipru, tai kas minkšta – nugali tai kas kieta, tai kas tylu – nugali tai kas garsu”. Jis kalbėjo apie silpnų poveikių galią mūsų gyvenimui.

Platonas rašė: “reikia vengti naujos muzikos rūšies įvedimo – tai sukelia grėsmę visai valstybei, nes muzikinio stiliaus pokyčius visada lydi padaryta įtaka svarbiausioms politinėms sritims”.

Ar neatrodo Jums keista, kad seksualinė revoliucija ir visuotinė jaunimo narkotizacija sutapo su roko stiliaus muzikos atsiradimu? Ar tai tik sutapimas, ar laisvos valios išraiška? Ko verta ta laisva valia, jeigu ji nukreipta į degradavimą bei susinaikinimą?

O dabar apie įkvepiantį muzikos poveikį.

1905 metai. Mandžiūrija. Vyksta rusų-japonų karas. 214-as rezervinis Mokšansko pėstininkų pulkas dalyvauja aršiuose mūšiuose ir patenka į japonų apsuptį. Jie nuolat atakuojami japonų, šaudmenys besibaigią. Tuomet pulko vadas Piotr Pobyvanec duoda įsakymą: “Vėliavą ir orkestrą į priekį!”. Kapelmeisteris Ilja Šatrov priešais apkasus išrikiuoja savo 60 muzikantų orkestrą. Jis užgroja karinį maršą ir patraukia paskui pulko vėliavą į japonų pusę. Nedelsiant pakyla visas pulkas – 4000 vyrų ir puola į durtuvų ataką… nes šaudmenų nebėra… Dainos tekste (Iljos Šatrovo versija) apie šį mūšį sakoma: “žemė stojosi piestu nuo kulkų ir sproginėjančios šrapnelės”. Prasiveržė. Neatlaikė japonai! Išsibėgiojo. Žuvo pulko vadas. Iš 4000 vyrų gyvų liko 700. Iš 60 muzikantų – tik 7. Visi apdovanoti ir amžiams įėjo į istoriją. 1906 m. likęs gyvas Ilja Šatrovas savo bendražygių atminimui parašė vieną žinomiausių rusiškų valsų “Ant Mandžiūrijos kalvų”, kurį grojo ir dainavo visa šalis.

Taigi, o dar sakoma, kad muzika – tik pramoga…

petras, 2018-05-16 09:34:09

Jei nusižudė, tai matomai jau nieko nebereikėjo.

Rasa, 2018-05-16 12:28:29

Burgiui: manau, kad kai kurio gilumo vienišumui nepadeda ir Žmogus 🙂 Tai tokia sielos alkio rūšis būna.

Be to, ar nemanote, kad norėti ar siekti būti ne vienišu kito žmogaus sąskaita yra šiek tiek nesąžininga? 🙂 Ar tai nėra savo poreikio permetimas kitam žmogui užkraunant jam atsakomybę už savo vienišumo buvimą ar nebuvimą?

🙂 Tuoj baigsis komentarų riba 🙂

Random, 2018-05-16 13:39:47

Giedriau, pašnekėjai ir pasnigo. Logikos nerasta. Pavydžiui:

Žodžiai “Giedrius” ir “durnelis” turi po aštuonias raides. Sutapimas? Nemanau. Raidės: “i, e, d, r, u, s” pasikartoja ir viename, ir kitame žodžiuose. Sutapimas? Nemanau. Rusai prisiklausę maršo bėga žudyti japonų. Sutapimas? Nemanau. Giedrius sau leidžia spręsti kas yra degradacija ir susinaikinimas, bet nenori, kad kiti, dėl jo tamsuoliškumo, uždraustų patį Giedrių. Sutapimas? Nemanau.

Ar matai kokio lygio tai absurdas? Primėtai iš piršto laužtų teiginių, jais remiesi kaip faktais, tuo bandai pateisinti savo teisę riboti kitus.

Logikos mokslas sako: jei bent viena prielaida yra neteisinga, absolučiai visos išvados yra klaidingos, kol nebus įrodytos tik su teisingomis prielaidomis. O tavo įrašuose tiek daug neteisingų prielaidų, kad net nejauku skaityti. Džiaugiuosi, kad valdžia nebėra sutelkta vieno žmogaus rankose. Nemąstančių savo galva, užsispyrusių neišmanėlių bei lunatikų tiesiog per daug.

Giedrius, 2018-05-16 14:21:59

Random: Dėkui už nuoširdų komentarą. Visada labiau mėgau kai žmogus, nors ir tauškia nesąmones, bet daro tai nuoširdžiai, nei mėgina saldžialiežuvauti. Taigi, už nuoširdumą didelis Dėkui.

Jeigu pastebėjai, nes nedrįstu teigti, kad taip ir buvo, aš pateikiau faktus: rusų-japonų karas, konkretus pulkas, konkretus mūšis, konkrečios to mūšio aplinkybės, akivaizdi tiesa apie narkotikus roko koncertuose bei tuo pat metu vykusią seksualinę revoliuciją bei pamėginau nutiesti loginę giją, siejančią šiuos įvykius bei senovės išminčių pasisakymus į vieną visumą.

Galima tai vadinti smegenų šturmu, galima pavadinti mąstymo procesu arba analize, kai apibendrinant atskirus faktus atpažįstami juos jungiantys dėsningumai.

Be abejonės, aš galiu klysti, nors šiuo atveju nemanau taip esant, nes jau per daug susikaupė tai patvirtinančios informacijos, tame tarpe ir šiuolaikinės mokslinės. Kas moka naudotis Google paieška, nesunkiai ją suras.

Taigi, pagal tavo paminėtą logiką, kurią didžiai gerbiu, kol kas tarp mudviejų matau vienintelį skirtumą, kad aš mėginu ieškoti atsakymų, o tu tenkiniesi kažkieno “numestom” nepatikrintom, bet plačiai pasklidusiom “tiesom”.

Dar atkreipsiu dėmesį į vieną aplinkybę, kad žmogus dažniausiai kitame mato tik savo atspindį, todėl visus paminėtus epitetus be mažiausios sielos graužaties grąžinu tau… tai tiesiog atspindys veidrodyje. Negi ant jo pyksi?

Burgis, 2018-05-16 14:50:46

Kai tiek daug teisuolių, aš patylėsiu… 🙂 Bet pakeliui gimė nauja tema: kas yra mūsų inkarai? Parašysiu po kelių dienų.

Random, 2018-05-16 15:10:43

Ech, kaip sunku pripažinti, kad klysti, nes pats save patvirtini ir susidaro užburtas ratas…

Pradėsiu nuo epitetų. Nė vienas iš epitetų nebuvo skirtas tau. Matyt nepakankamai aiškiai isdėsčiau mintis. O gal nesupranti parodijos.

O dabar apie propagandą. Kaip tik teko perskaityti L. Ulevičiaus įrašą ta pačia tema: http://www.xn--uleviius-obb.lt/2018/05/16/7-kalbines-propagandos-technikos-pavyzdziai-portalu-antrastes/

Primaišai nereikšmingų faktų, klaidingų prielaidų ir iš to darai išvadas. Imam po vieną.

Papasakojai istoriją apie mūšį. Reikšmės iš tos istorijos nulis. Nebent tiek, kad pats eini link “muzika įkvepia žudyti”. Nežinau kuo tai tau padeda. Žmonės ir be muzikos kuo puikiausiai žudėsi dar prieš Kristų, o ir po jo nesustojo…

“Akivaizdi tiesa apie narkotikus roko koncertuose”? Ne tokia jau akivaizdi. Kur įrodymai, kad didžiausią įtaką narkotikų vartojimui padarė roko koncertai? Ir apskritai, kuo rokas kaip muzikos žanras susijęs su renginiais, į kuriuos žmonės renkasi linksmintis? Prašovei pro šoną.

Žmonės narkotikus pradėjo vartoti jau prieš daug tūkstančių metų. Pvz. indėnų ar afrikiečių šamanai vieni pirmųjų pritaikė praktiškai…

Apskritai, nematau, kad kabintum tokių baisių narkotikų kaip alkoholis, tabakas, kofeinas, temą. Ai nu bet gi žmonės dar ir nuo vandens bei oro priklausomi, negavus dozės greit prasideda konvulsijos… Tikiuosi žinai apie morfijaus pritaikymo būdus (kitaip dar vadinamas heroinu).

Ir apskritai, dėl tavo prielaidos, kad žodis narkotikai automatiškai implikuoja blogį – galima ginčytis. Bet užteks, reikia judėti toliau.

Seksualinė revoliucija… Gal reiktų atsiversti istorijos vadovėlius ir pažiūrėti į romą? Ai, nu bet gi geriau praignoruoti, žmonės niekada lytiškai nesantykiavo, tik po kopūstais viską rasdavo ir gandrai vaikus nešdavo 🙂

“Be abejonės, aš galiu klysti, nors šiuo atveju nemanau taip esant”

Esmė: “nemanau”

Tai taip ir sakykim, kad teiginiai bei prielaidos yra ne faktai, o nuomonės. Nukreipti žmogų abstrakčiai pasigooglinti, kad patvirtinti ar kai ką tu manai yra tiesa – mažų mažiausiai aplaidu.

Remtis senovės išminčiais, tarsi jie būtų visada teisūs ir šiais laikais – taip pat klaidinga. Jie gyveno daug paprastesnį gyvenimą, sprendė visai kitas problemas.

O čia topas:

aš mėginu ieškoti atsakymų, o tu tenkiniesi kažkieno „numestom“ nepatikrintom, bet plačiai pasklidusiom „tiesom“.

Kritiką argumentacijai pavadinti “nepatikrinta, numesta, plačiai pasklidusia tiesa” sau gali leisti arba visiškai nesuprantantis apie ką eina kalba, arba tyčia bandantis nukreipti dėmesį žmogus.

Galų gale, aš pilnai sutinku, kad muzika padeda išreikšti emocijas. Bet tai ką tu iš to sau prikūrei ir bandai įteigti kaip už gryną pinigą yra fantazijos, nes būna ir vienaip, ir kitaip.

Rasos anksčiau minėti Pink Floydai (kuriantys roko muziką) kūrė geresnę ir kokybiškesnę muziką, nei tavo išgirtieji rusų “harmoningos muzikos” kompozitoriai. O ir šiaip, visai be problemos galėčiau išvardinti ne vieną šių laikų kompozitorių, kuriantį žymiai geresnę klasikinio stiliaus muziką.

Man nepatinka, nesuprantu – drausti. Neįsigilinus? Arogancija per kraštus. Va čia tau primasis epitetas.

Burgis, 2018-05-16 15:13:40

Random: žadėjau pasitraukti, bet neiškęsiu neparašęs Tau 100 balų!

Burgis, 2018-05-16 16:17:46

Kur dingo kiti komentarai?! Bazėje juos matau. O jūs matote?

Rasa, 2018-05-16 16:25:20

Burgiui: nieko mes nematome. Taigi 50 ir galas… 🙁 Ir paskui pikta, gal patys įdomiausi buvo tie paskutiniai, kurių nespėjom perskaityt 🙁

Random, 2018-05-16 16:52:19

Ačiū. Tik gaila, kad dingo komentarai, Giedrius turbūt nebepamatys atsakymo…

Jei kas dar nėra bandęs: paspaudus viršuj dešinėj virš komentarų ant “RSS Feed” simbolio dar matosi keli ankstesni komentarai.

Na, o jei Rimas ar dar kas nors kitas kartais patvarko puslapį, užsiminkit. Galiu tik nuspėti kame replės, tačiau atrodo, kad pataisyti neužtruks.

Burgis, 2018-05-16 18:13:40

Ieškosiu meistro…

Giedrius, 2018-05-17 11:18:19

Random: Ačiū už patarimą dėl RST feed simbolio. Padėjo. Atsidariau, perskaičiau, rimtų kontrargumentų neradau 🙂 Absoliučiai nesuprasta ir išversta į kitą pusę viskas, ką norėjau pasakyti. Parašiau ilgą ilgą komentarą su kiekvieno punktelio detaliais paaiškinimais bei pagrindimais, o po to ėmiau ir ištryniau. Kam jis tau? Juk tu jau viską žinai. Istorijoje, kurią paminėjau yra tokių puikių spalvų bei atspalvių, o tu tesugebėjai visur įžvelgti tik vieną juodą spalvą. Neįmanoma priversti žmogaus matyti detales, jeigu jis pats to nenori. Nė nemėginsiu to daryti. Tai tuomkart tiek. Beje, dar sakoma, kad tam tikros rūšies muzikos klausymas padeda arba blokuoja gebėjimą tuos atspalvius pastebėti. Tik norėjau, kad visi matytų pasaulį spalvotą, o ne juodai baltą…

***

Ir dar… Tik vieno prašau, kalbant apie spalvas bei atspalvius, būk geras, neapkaltink manęs dar ir trans- bei homo- įvairiaspalvių vaivorykštinių idėjų skleidimu. Bijau, kad šito aš neištversiu.

***

Su nekantrumu laukiu tinklapio autoriaus temos apie inkarus. Įdomu kas tai: stabdis ar stabilumo garantas?

Su visa derama pagarba. Giedrius.

Random, 2018-05-17 13:30:56

“Trukt už vadžių, vėl iš pradžių”

Giedriau, galiu tik parekomenduoti pasidomėti kognityviniu disonansu. Iš šalies atrodo nekaip.

Yra sakoma: “lenk medį kol jaunas”. O kai viskas jau pastatyta ant snarglių ir makaronų, pamatus pakeist sunku…

Grįžtant prie pagrindinės temos. Aš asmeniškai neturiu ir neturėsiu augintinio. Tiesiog nepatinka neprognozuojamumas ir paprasčiausias purvinumas. Tad labai nejauku, kai žmonės vedasi augintinius į viešas vietas, o jie sukasi man po kojomis ar lipa ant manęs. Šeimininkui atrodo normalu, šiukštu supeikti. Vieną akimirką viskas gerai, o kitą žiū ant kojos seilėjasi ir t.t. Jei kam tai patinka, puiku. O man tai nepriimtina.

Rasa, 2018-05-17 14:13:47

Random 🙂 niekada nesakyk niekada 🙂 Šypsausi skaitydama.

Šypsausi, nes galvoju, kaip tu vaikus auginsi. Mat juos bala, tuos augintinius 🙂 Bus tau ir prognozuoti ir “nepatinka purvinumas”. Kai jiems kiekviena bala- šventė, piešti (ypač nenuplaunamais flomasteriais) gražiausia ant naujos vienspalvės paklodės, o visus lipdukus iš lipdukų knygelės gražiausia suklijuoti ne į tam skirtas vieteles, o ant sekcijos, grindų, šaldytuvo, tavo telefono, tau auskarus prilipint iš jų ir žinoma dar pasirausus kokius svarbius tavo darbo užrašus pagražinti 🙂 O kai dar tau prisegios (jei mergytė) rožinių segtukų pilnus plaukus arba sugalvos nulakuot kojų nagus… Ir žinai, didelė tikimybė, kad tu tai leisi, nes su dabartiniais gyvenimo tempais, pagalvosi- tegul lakuoja, kad tik gaučiau kelias ramias minutes išgerti puodeliui kavos 🙂

Giedrius, 2018-05-17 15:17:32

Random: Stebiuosi.

“Iš kur berniukui tiek drąsos, tiek valios geležinės…?”

Ką tik Platoną pavadinai šizofreniku…? Hmmm… Drąsu. Taip pat tuos, kurių mintimis, darbais rėmiausi, pateikdamas savo teiginį viešai. Tai – daugybė iškilių asmenų: etnologas Aleksandras Žarskus, kuris citavo Kembridžo universiteto etnologą ir antropologą Juozapą Danielių Unviną, kuris savo ruožtu, išnagrinėjęs 16 išsivysčiusių ir 86 primityvias kultūras 1934 m. išleido veikalą “Seksas ir kultūra” apie tai, kad visų civilizacijų pakilimai ir nuopoliai priklauso nuo civilizacijų seksualinės moralės (čia apie civilizacijų degradavimą); galima sakyti – Laodzi, kurio minties taip ir nesupratai; japonų mokslininką Masaru Emoto, kuris atliko tyrimus bei parašė knygą apie tai, kaip žmogaus kūną veikia ne tik garsai, pasakyti žodžiai, muzika, bet ir vaizdai bei užrašyti žodžiai…, Jeleną Petrovną Blavatskaja, jogos Mokytoją Yogi Bhajan, kurie kalbėjo aplamai apie vibracijų poveikį bet kam, ne tik žmogui… Atmeti JAV neurobiologų tyrinėjimus apie pozityvią Mocarto ir ne tik jo, įtaką žmogui.

Na ką aš čia vardinsiu, dar daugybė kitų žmonių, kurių darbus aš skaičiau bei nagrinėjau, o tu, kaip suprantu – ne. Galų gale, atmeti akivaizdžius trijulės seksas – narkotikai – rokas statistinius tarpusavio ryšius… Atmeti japonų žurnalistų atliktą tyrimą Tokijo roko salėse, kuriose ten esantiems būdavo užduodami trys klausimai: kuo jūs vardu? kur jūs esate? kokie dabar metai? Nei vienas iš apklaustųjų į juos nesugebėjo atsakyti. Tau tai atrodo normalu? O Acid-rock atmaina, kurios atlikimui tiesiog būtini narkotikai? Nežinau, galbūt esi toks kategoriškas dėl to, kad pačiam patinka rokas ar esi nuo jo priklausomas? 🙂

Ir stovėdamas pozicijoje: viskas ko nesuprantu arba man nepatinka yra netiesa, išvadini visus šizofrenikais…

Ką gi, nutylu, nes nebeturiu ką pasakyti. Bus nuoširdaus noro daugiau sužinoti, klausk.

skaitytojas, 2018-05-17 15:40:14

Carlos Santana grojamas rokas, manau, tik pagerina “vibracijas”

https://www.youtube.com/watch?v=OYSQtv66k20

https://www.youtube.com/watch?v=TCAeDIF2svc

Random, 2018-05-17 16:05:43

“Iš rašto išėjo iš krašto”

Nesitikėjau, kad sulauksiu tiek daug klaidų ir tiek pasipūtimo iš tavęs. Nusiritai į patį žemiausią diskusijos lygį, o pakelti iš jo jau ne mano pareiga. Jei taip su kiekvienu, tai nieko nebespėčiau, tad čia ir sustosiu…

Perskaityk po mėnesio ar dviejų viską nuo pradžių. Švaria galva, lėtai. Atsiprašymo nereiks. Juk nežinom ko nežinom, nematom ko nematom 🙂

eilinis, 2018-05-17 22:00:28

Ir kiek tų organinių trąšų pas mus prisikaupę. B.Burgis 100 kartų teisus.