Ar mes turime problemų? Turime.

Baigėsi semestras. Artėja gimnazistų tėvų susirinkimas. Štai viena tema diskusijai:

Ką daryti mokytojai, jei vaikas tiki, jo tėvai tiki, kad mes mokome talentingą moksleivį, gabų ir darbštų? (Taigi tik tokius priimame…). Nepriimti tokių darbų? Netaisyti? Žinoma! Bet tada tas vaikas turi keisti mokyklą… Į kurią?

Apskritai, kas pasidarė, kad savikritiškumo nėra nuo pirmos iki dvyliktos klasės? Juk čia ne moksleivio, čia paciento raštas, tiesa? Paskubėkite įsižeisti! Mes turime alibi – vaikas tik penktas mėnuo gimnazijoje. Kur jis buvo iki šiol? Kas jį taip išmokė? Girdžiu atsakymą: bet jūs jį priėmėte į KTUG. Taip, tai mūsų problema. Galvosime, kaip ją pašalinti.

Atsakymai

petras, 2010-02-01 13:22:00

Bet jei mokytoja laišką įvertino devynetui, tai lyg ir viskas noramliai ? ir šiaip, nelabai supratau, kas čia blogai su tuo darbu ?

mdalius, 2010-02-01 13:26:37

Leiskit rašyti kompiuteriu. Raštas kaip toks nenusako apie žmogaus IQ skaičių ar sugebėjimą mąstyti…

Įdomus straipsnis yra čia “Ar vertėtų atsisakyti rašymo ranka?”

http://www.technologijos.lt/n/zmoniu_pasaulis/kaip_mes_gyvename/straipsnis?name=straipsnis-10897

Burgis, 2010-02-01 14:11:33

Petrui: va, čia ir yra didžiausia problema – vis daugiau žmonių nebemato problemos! Matote, “mdalius” jau pasirengęs NIEKO neberašyti ranka…

f, 2010-02-01 14:35:05

Bet matosi gražus devynetas… Šiaip tai čia žmogaus problema – jei jam dėl to negėda, tegu kraiglioja. Gal jis kairiarankis?

Tadas, 2010-02-01 14:39:55

Mano viršininkė nemokėjo rašyti nei ranka, nei kompiuteriu. Jos viršininkai tą mato, bet ji jiems tinka. Taigi Lietuvoje tai yra normalu.

Valentinas, 2010-02-01 14:43:17

Na, čia nevisai rašto tema, bet, manau, kai kuriose mokyklose gan aktuali tendencija

http://a32.idata.over-blog.com/519×358/0/42/78/58/Photos-pour-articles/dessin_1969_2009_parents_enseignants-2.jpg

bet kad komentaras nebūtų visai ne į temą, tai norėčiau pridurti keletą žodžių apie mdaliaus komentarą. Manau, kad leidimas tekstus rinkti kompiuterių būtų pats blogiausias sprendimas. Jei problema yra rašto netvarkingumas, tai visų pirmą tai neišspręs problemos. Žmonės tiesiog nebekels jokių reikalavimų raštui. Neseniai teko patirti laimę, rašyti laišką (paprasta, ne elektroninį) kirilica. Tai buvo pirmas kartas, kai bandžiau tai daryti, nors rusų kalbą moku nuo vaikystės. Teko visam įsitempti, kad neprivelčiau klaidų, kad nesupainiočiau kirilicą su lotyniškais rašmenimis (d-g, h-n, p-r ir pan.), tai argi čia neakivaizdus rašto pranašumas, kodėl tai turi būti skatinama? Žmogaus smegenys dirba, kad nesupainioti, nesuplakti dviejų panašių, tačiau iš esmės skirtingų dalykų. Taip, raštas nenusako IQ ar gebėjimo mąstyti, tačiau jis parodo kiek žmogus reikalauja iš savęs. Jei rašyba priimti, kaip būda užrašyti informacijai, tai tada pirmyn, pereikim prie kompiuteriu ir pamirškim kas yra raštas, mokysim moksleivius tiktai skaityti ir niekas neturės problemų dėl rašto. Bet jei tai vertinti kaip kai ką daugiau, tai gal tada reiktų pabandyti labiau save ugdyti- išmokti gražiai rašyti.

neda, 2010-02-01 14:45:01

Ranka rašytas laiškas – ypatingos pagarbos ženklas.

To joks kompiuteris niekada nepakeis.

Manau mokytojai galėtų atitinkamai vertinti ne tik turinį, bet ir formą. O mes, tėvai, turime ugdyti vaikuose pagarbą mokytojams, kurie priversti (ar tikrai?) šifruoti tokius “šedevrus”. Aš stengiuos…

Aurelija, 2010-02-01 15:01:22

Aš tai matau probelmą 🙂 bet p. Burgi, man atrodo, kad dailyraščio jau nebemoko 🙂 o ir aš pati geriau pasirašau kompiuteriu tekstą, nes ranką parašyto jau nebeįskaitau 🙂 🙂 🙂

Mokinė, 2010-02-01 15:02:13

Aš tai matau problemą, ir gana nemažą. Kelintoko čia darbas? Iš viso, bent mano mokykloje, visada primenama, kad rašyti reikia jei ne gražiai, tai bent aiškiai. Tam yra net kelios priežastys:

-pagarba mokytojui. Bent aš tai tikrai “akis išsinarinau” skaitydama šį darbą.

– pagarba sau. Negi negėda būnant tokio amžiaus susilaukti pastabų dėl rašto?

– Egzaminuose yra paisoma rašto tvarkingumo, neįskaitomi darbai yra netaisomi.

– Galiausiai, kad ir koks protingas bebūtum, tvarkingai rašyti reikia mokėti – lygiai taip pat kaip ir mokėti mandagiai bendrauti su žmonėmis.

Mdaliau, jau ir taip už mus skaičiuoja skaičiuotuvai, lenteles braižo kompiuteriai, o knygas “skaitome” klausydami ausinuko. Gal nereikia tapti visiškais XXI a. invalidais, už kuriuos viską daro mašinos ir mašinėlės.

Rokas, 2010-02-01 15:08:52

Pirmiausia, darbas turi būti parašytas liniuotame popieriuje (gali būti iškirptas iš sąsiuvinio). Tada iškart išsispręstų netilpimo eilutėse problema.

Rokas, 2010-02-01 15:10:07

Ir, beje, asap nerašoma su taškais (a.s.a.p.) – rašoma tik „asap“. Būtent taip pateikta mano Oksfordo žodyne.

Rimas, 2010-02-01 15:30:20

9?!

Darth Vader, 2010-02-01 15:33:43

Problemos čia nėra. Nemoki rašyti – gauni kuolą. Ir taip kuolinti tol, kol:

a) išmoks rašyti;

b) išstos iš gimnazijos.

Beraščiai niekam nereikalingi – jei niekam nėra gabus, teeina į Seimą.

Burgis, 2010-02-01 15:59:19

O, jau geriau…

mdalius, 2010-02-01 16:46:36

Nereikia manęs čia taip labai minėti; pateikiau tik nuorodą į šios problemos nevienareikšmiškumą.

netgi galiu sau leisti pacituoti (paflūdinti) iš to pačio straipsnio, kurio nuorodą aukščiau parašiau:

“Ranka rašyto teksto suvokimą tiriantis Vanderbilt universiteto profesorius Steve Graham sako, jog “mokytojai priima sprendimus apie literatūrinę teksto vertę, remdamiesi bendru teksto įskaitomumu, ir tie sprendimai gali būti tiek teigiami, tiek neigiami”. Graham’o tyrimų rezultatai rodo, kad “kai mokytojai vertina kelias to paties teksto versijas, užrašytas ant tokio pačio popieriaus ir besiskiriančio tik rašto įskaitomumu, jie geresnius pažymius rašo tiems, kas tekstą yra parašę gražiau, lyginant su tais, kieno rašybos įgūdžiai arba rašto tvarkingumas nėra taip stipriai išlavinti”.

Visa laimė, kad mokinys buvo įvertintas teisingai, o ne pagal raštą.

Mokine, nereikia nusišnekėti, aš esu aš ir jeigu už JUS skaičiuoja, ar už JUS skaito ir ar už JUS braižo mašinos ir mašinėlės, tai nereiškia, kad ir už mane

Skaičiuotuvai jokia čia ne problema, juk žmonės nuo romėnų laikų naudojo abakus. Koks skirtumas ar 2+2 sudėsime mintyse, ar su abaku ar su elektroniniu skaičiuotuvu ar su kompiuteriu, svarbu yra KAS IŠ TO. Lenteles lai nubraižo kompiuteris, bet pildau aš…

Tik invalidai mano, kad už juos viską daro mašinos ir mašinėlės, o protingi žmonės jais naudojasi

Aidas, 2010-02-01 17:16:11

Manau kad jam praverstų popierius su nubraižytomis linijomis (pvz. iš sąsiuvinio), nes raides tai dar pakenčiamos tik kad labai nukreivino…

Rasa, 2010-02-01 17:38:28

Pacituosiu: “Geras psichografologas iš rašto gali pasakyti viską: amžių, lytį, pomėgius, silpnybes ir daug kitų dalykų. Rašto analizė pateikia daugiau nei 300 charakterio ypatybių, kurios skirstomos į intelekto, jausmų, elgesio ir sveikatos grupes. ”

Juokas truputėlį paėmė, nes tokį raštą turėtų turėti tikrai nenusakomas įvairiapusis žmogus :))))))))) Jei vertintume charakterį pagal raštą, tai pasviręs į dešinę reikštų viena, į kairę- kita, stipresnis ar silpnesnis paspaudimas dar kita, o čia tiesiog rinkinys… Visko… Kaip toj balių dainoj:” Kairėn dešinėn, pirmyn atgal, aukštyn žemyn…”

Blogai iš tiesų, suprantu.

Man seniai buvo labai keista, kad jau pradinėse klasėse mano vaikų mokytojos nereikalavo iš vaikų stengtis rašyti gražiai. Per susirinkimus nuolat sakydavau, kad jos neužmirštų, jei nesunku, priminti vaikams, kad sėdėti reikia stengtis nesikūprinant, nesusiraičius ir rašyti reikia stengtis gražiai. Bet jos man aiškino, kad šiais laikais vaikas gali rašyti ir pasirėmęs viena ranka galvą ir prigulęs ant suolo. Tai taip ir užauga su tokia rašysena. Tipo “netraumuojami” vaikai 🙂

M11, 2010-02-01 17:53:06

Ar problema yra, sprendžiam pagal savo sugedimo laipsnį 🙂

Manau, kad yra. Su mokiniu turėtų būti kalbama asmeniškai šiuo klausimu ir patariama (mokoma), kaip patobulinti rašyseną (galbūt linijuotas lapas po paprastu lapu padėtų “neiškristi” iš eilučių rašant laišką?). Atitinkamai, mokinys ir vertinamas turėtų būti ne vien už sugebėjimus, bet ir asmeniškai už padarytą ar nepadarytą pažangą.

Rasa, 2010-02-01 17:55:08

Rokui: O mano vaikų Oksfordo žodyne rašoma:

“a.s.a.p (also ASAP) as soon as posible. 🙂 Tiesą sakant aš anglų silpnai moku ir čia ne tikras žodynas, bet čia Oksfordo anglų-anglų :))))

Bet mes gi ne prie mokytojų kabinėjamės, prie rašto :))))

to, 2010-02-01 18:23:53

Pacientai irgi būna protingi.

Džiugina nešališkas, gal net su “magaryčiomis”, devynetas. Iš kuolinimo naudos vargu ar būtų…

Giedrius, 2010-02-01 20:12:42

Skaičiau neseniai straipsnį Wall Street Journal apie taip vadinamus “Trophy Kids”. Čia apie savikritiką, jei kas. Taip straipsnyje rašoma apie amerikonus ir tą galiu patvirtinti, nes pats su tokiais žmonėmis dirbu. Įtariu, kad panaši problema jau šliaužia į Lietuvą. Gerb. Burgis yra iš tų paskutinių mohikanų, kurie dar gali “nusodinti” svaigstančiua jaunuolius, spėju po kelių metų jau nebus kam. O tada brolyčiai laikykitės. Ypač tada, kai tas normaliai kritikos nemokantis priimti jaunimėlis pradės darbti. Ne duok Dieve pas jus… Nuoroda į straipsnį: http://online.wsj.com/article/SB122455219391652725.html

df, 2010-02-01 20:28:24

Man atrodo, kad čia kairiarankis rašė, užtai taip ir gavosi.

sonata, 2010-02-01 21:14:07

O aš skirčiau dvi problemas – netvarką, kaip nepagarbą pirmiausiai tam,ka pats darai ir rašysenos bėdas. Su pirmąją reikia nesitaikstyti, o antroji… na ne visi mes fiziškai atitinkame grožio standartus, taip ir rašysena. Didesnė tikimybė rašyseną laikui bėgant sugadint, nei ją pataisyt… ypač devintoj klasėj. Atsimenu, labai kruopščiai užsirašinėdavau paskaitas prieš ketvirtį amžiaus… bet užrašus skolindavausi, nes paprasčiausiai neįskaitydavau. Gėda? Taip. Nusikaltimas? Manau, kad ne.

Rapolas, 2010-02-01 21:17:55

Man tai įdomu ant ko čia parašyta, nes iš nuotraukos nelabai suprantu. Garantuoju, kad toks pat raštas paprastam baltam lape atrodytų žymiai geriau.

burgis, 2010-02-01 21:54:20

Rapolui: žmogus pasirenka, ant ko rašyti…

Visiems: problema gilesnė, nei kairiarankiškumas ar linijos popieriuje. Tai ne vaiko kaltė, tai jo nelaimė ir švietimo sistemos žaizdos. Tikėjausi, kad greičiau tai pamatysite…

GL, 2010-02-01 23:19:10

Turiu keleta komentaru

– nemanau, kad etiska ideti laiska su mokinio pavarde (jeigu pavarde tikra), net jeigu ja ir sunku iskaityti, ypac kai kalbama apie “pacientus”. Ir siaip labai gaila, kad Lietuvoje (kitaip nei vakaruose) psichiatrija turi tokia reputacija, o zmones turintys psichiatriniu problemu atrodo vos ne blogesni uz nusikaltelius (pagal tai, kaip i juos ziurima…)

– siaip sutinku del savikritiskumo, tai – didele problema, bet man atrodo, kad vaikai nesavikritiski is dalies todel, kad tokie ir tevai (kas yra didele dalimi itakota vartotojiskos visuomenes…)

– sutinku, kad net ir dabar reikia mokyti vaikus rasyti ranka, ir ne bet kaip, bet tvarkingai ir iskaitomai.

– visgi sutinku su mdaliumi, kad su laiku (gal po 20, 30 ar 50) metu rasymo ranka praktikoje tikriausiai beveik nebeliks, nors jo tikriausiai bus mokoma mokykloje, bet panasiai kaip dabar Lotynu kalbos 🙂 Patinka tai ar ne, zmones vis labiau ir labiau raso kompiuteriais ir tai darant 95% ar daugiau laiko, rasymas ranka pasimirsta. As pastebejau, kad kai reikia rasyti ranka, man tai uzima kur kas daugiau laiko nei anksciau (arba jeigu rasau greitai, gaunasi labai negrazus rastas). O mano zmona net yra pamirsus, kaip rasosi kai kurie kinu (jos gimtosios) kalbos zodziai, nes ipratusi juos rasyti kompiuteriu pagal tarima ir tada pasirinkti teisinga varianta… Gal ir nesmagu, bet tokia realybe.

D., 2010-02-01 23:25:34

Burgiui: švietimo sistema tokia, jog jei jūs jį išmesite iš gimnazijos jis nueis į kitą mokyklą, kurioje nekreips dėmesio į tą netvarkingumą ir toliau rašys 9 ar 10-ukus, o tada jūs jį sutiksite per sesijos atsiskaitymus 🙂

Dabartinis jaunimas įpratęs rašyti sms ar internete be lietuviškų raidžių, su w ir t.t. Nepatikėjau kol neparodė 5-oko rašinėlio parašyto, pvz. sweikas ir t.t., bet ten nors tvarkingai buvo parašyta.

Pentium100, 2010-02-02 01:39:21

Aš sutinku su mdalium. Reikia, kad būtų įskaitoma – leiskite rašyti kompiuteriu, jau šiais laikais beveik visi tuos kompiuterius turi, tai galima ir panaudoti, bet gal netiko dėl to, kad kompiuteris turi spell checker’į? Čia buvo rašyta namie ar pamokos metu? Jei namie, tai vistiek galėjo pirma parašyti su kompiuteriu, o po to perrašyti ant lapo (aš prisimenu taip darydavau kartais).

Ir apskritai, rašymas ranka (rašytinėmis raidėmis) nelabai prasmės turi, yra kompiuteriai, yra rašymo mašinėlės, o įvairius blankus pildom spausdintinėmis raidėmis (kodėl? nes rašytines įskaityt sudėtinga). Beje, tekstas gali būti ranka parašytas labai gražiai, bet vistiek būti neįskaitomas. Be to, nors ir tekstas ranka parašytas įskaitomai ir gražiai, skaitymo greitis vistiek bus mažesnis nei spausdinto teksto su normaliais šriftais.

Burgis, 2010-02-02 09:16:37

GL: na, Gediminai, nejaugi pamanei, kad dėsiu su tikra pavarde!? Tai būtų baisus akibrokštas! Tas išgalvotas vardas ir pavardė irgi yra simptomas, įsiskaitykite…

Ir dar pakartosiu – problema yra ne raštas. Jis – tik problemos atspindys. Paskelbiau šį atskirą atvejį tik todėl, kad jūs visi laiku atkreiptumėte dėmesį į simptomus. Jų vis daugėja, tokių vaikų. Deja.

marius, 2010-02-02 10:55:47

palaikau vaikį,

viva la contrculture, viva la anarchy

Burgis, 2010-02-02 11:39:46

Mariui: vienas toks anarchistas prietemoje kitam kad pylė į paakį! Gražu!

Rapolas, 2010-02-02 14:09:58

Tai ir norėjau pasakyti, kad tuo tarpu kai visi taip akcentuoja rašto netvarkingumą, man keisčiausias poelgis atrodo rašymas ant kažkokio neaiškaus popiergalio vietoj paprasčiausio balto ar sąsiuvinio lapo.

Lukas, 2010-02-02 14:17:25

Manau, kad gimnazijos direktorius labai profesionaliai įvertino analizuojamą atvejį – tai simptomas, rodantis tam tikros ligos(problemos) požymius. Ir tikėjosi, ko gero, jog skaitytojai bandys identifikuoti esamas ir aštrėjančias problemas.

Tad gal vertėtų pabandyti įžvelgti problemas, bet nesukoncentruoti dėmesio ties problemos simptomu. Būtų įdomu sužinoti, kokias problemas įžvelgia ne tiktai direktorius, bet ir patys moksleiviai, jų tėvai.

mokytoja Rimui, 2010-02-02 16:05:10

Nesistebėk, kad 9. Pirma, tai vienas iš daugelio bandymų.Čia JAU progresas.(Progresas taip pat vertinamas)Ankstesni buvo daug blogesni. Beje, tikrų klaidų čia jau ne tiek ir daug,sutikime.

Popieriaus lapas ne koks, bet mes taupome popierių.Raštas labai negrazus, bet jis toks yra.

Mokinys/ė dar tik devintokas/ė, jis/ji turi mokytis ir tikiuosi, išmoks.

Blogiausiai čia tas parašas.

Aš noriu tikėti, mokykime ir išmokysime ko nors.

Liaukimės diskutavę. Antros nuomonės negali būti, tai yra BLOGAI. Bet bus geriau.:)

Burgis, 2010-02-02 16:21:39

Tema baigta. Pakalbėjau su autoriumi. Mes turime problemą, bet rasime jos sprendimą, rasime! Bet vėl pakartosiu: visi būkime budrūs, matykime ir padėkime!