Tu neteisus, Jonai! Perfrazuojant žinomą posakį: nors tu man draugas, bet tiesa svarbiau. Daugiau kaip 30 metų dirbu švietimo sistemoje, todėl tai jau ir mano sistema. Niekur iš jos neišeisiu, nors ir toliau aršiai kritikuosiu tos sistemos trūkumus. Kaip tik todėl, kad tai jau ir mano sistema.
Šioje svetainėje jau diskutavome, ką daryti, kai dirbi sistemoje, kuri, tavo nuomone, vis blogėja. Lieku prie savo kategoriškos nuomonės: kuo daugiau ir kuo viešiau apie tai kalbėti! Būtinai likti sistemoje ir viską apie ją žinoti! Tada nebus pavojaus, kad kritikuosiu neteisingai: vieša diskusija kiekvienam parodys jo vietą. Mėgstu aforizmą: gali klysti vienas žmogus ilgai, gali klysti daug žmonių trumpai, bet negali klysti daug žmonių ilgai.
Kodėl nereikia išeiti iš sistemos? Du pavyzdžiai: 1) Ar nebūtų dabar Lietuva geresnė, jei Sąjūdyje būtų likęs Justinas Marcinkevičius? 2) Neabejoju, kad ir dabartiniame Seime yra doras, sąžiningas, protingas žmogus. Ar Seimas pagerės, jei tas žmogus padės Seimo nario mandatą?
Išėjus iš sistemos, ji užsiveria kaip maurais užžėlusi kūdra, į kurią įmesto akmens niekas niekada jau nematys. Išėjusiojo niekas nebeklausys, nes jis, neva, jau nebežino tikrosios būsenos tos sistemos, kurią paliko. Iškart. Jau kitą dieną.
P.S. Jūs čia nieko nesupratote, tiesa? Bet juk čia mano svetainė, tiesa? Atsiprašau…
Atsakymai
vyr, 2009-01-06 21:48:18
Na, bent aš viską puikiai supratau, viskas čia pakankamai aišku (deja). Tačiau ar buvo dabartinės Lietuvos istorijoje nors vienas seimūnas, kuris vis tik dėl minimų priežasčių padėjo mandatą? Ne dėl to, kad gavo “kur geriau” ar pan. O dėl to, kad nenori dalyvauti cirke net ne klouno ar akrobato vaidmenyje, o marionetės ant šniūrų pavyzdžiui. Čia iškart ateina į galvą analogija – o juk buvo studentas, kuris sudegino savo diplomą. Ir dar, galbūt visai šventvagiška analogija – o juk kadaise buvo tokių, kurie sudegino ne tik popierėlį… Nežinau, galbūt paskutiniai Lietuvos valdovai mirdami prakeikė šį kraštą – kas jį valdys, tas galvos neturės ir pavaldiniai šviesos nematys. Kol kas viskas pildosi…
Rimas, 2009-01-06 23:57:30
čia gal nelabai į temą (o gal kaip tik į..), bet pažiūrėjau ir pagalvojau, kad būtų įdomu išgirsti nuomonę =)
http://video.google.com/videoplay?docid=351862798006272328
Audrius, 2009-01-07 00:41:54
Papildant puikią Rimo pateiktą nuorodą: http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY
Burgis, 2009-01-07 09:04:46
Rimui ir Audriui: puikūs įrašai (pamokos, kaip galėtume dirbti). Deja, Summerhill gali atsirasti tik tinkamoje vietoje tinkamu laiku, o Sir Ken Robinson nebūtų nei išklausytas, nei suprastas dabartinių Lietuvos švietimo administratorių… Teigiu tai, nes didelių naujienų neišgirdau, tai žinoma metų metus, bet mes vis dar dirbame savaip.
Vainius, 2009-01-07 15:55:03
Dėl tų nuorodų, tai man vis įdomu, kodėl Amerikonai turi tiek idėjų, tiek, laikomų geriausiais, universitetų pasaulyje, bet jų vidurinio ugdymo sistema tokia prasta. Na, kiek man atrodo, tai vidutinis amerikonas baigęs vidutinę amerikos vidurinę žino panašiai kaip lietuvių devintokas, o ir vertybių jokių ten neišugdo.
Vainius, 2009-01-07 16:03:21
Čia nevisai į temą, bet man labai keistas šitas klausimas ir niekaip nesuprantu kodėl. Ir nuorodose anglai kalba, bet antroj bent jau kalba Amerikoj.
Jovita, 2009-01-07 18:13:59
Vainiau, paprastas atsakymas, – geri JAV universitetai yra privatus ir brangus, o dauguma viduriniu mokyklu valstybines. As leisiu vaikus i privacias mokyklas. Jei kas nepatiks, as galesiu paskambinti direktoriui ir reikalauti, kad kazkas butu keiciama. Jei mokykla to negali finansiskai sau leisti, tevai patys tures organizuoti labdaringus renginius arba moketi is kisenes. O ministrui tevu idejos neidomios:) Viesose mokyklose pagal istatymus mokytojai turi skirti daug laiko atsiliekantiems mokiniams. Privaciose mokyklose – atvirksciai. Ju prestizas prikaluso nuo gabiausiu mokiniu, tad jiems ir skiriamas visas demesys.
Direktoriau, siulyciau keisti temos pavadinima:) Jus ir daugelis nuostabiu Lietuvos mokytoju, naudojates Ghandi ismintimi: “Be the change you want to see in the world”. KTU Gimnazija – puikus pavyzdys. Gal pokyciai sistemoje ir leti, bet Jus juos “auginate” ir “auklejate” kiekviena diena.
Burgis, 2009-01-07 19:34:26
Jovita: ačiū, mieloji, bet čia aš ne apie vidurinį mokymą…
matematikos mokytoja, 2009-01-07 19:47:10
B.Burgiui. Jūs teisus dėl išėjimo. Jums išėjus sistema tikrai nepagerės. Pavyzdys – svetainės svečias R.Zabarauskas – jam išėjus, Lietuvos egzaminų sistema (kaip ir švietimo sistema) tikrai nepagerėjo, veikiau jau atvirkščiai. Kita vertus, labai gerai pasverkite: ar buvimas vertas tos sveikatos, kurią prarasite (nelinkiu, bet paprastai tie nuostoliai neišvengiami). O galėtumėte tas jėgas skirti savo artimiesiems. Kas svarbiau? Ypatingai, jei kartais (dažnai) jaučiatės Don Kichotu (įtariu, kad taip būna).
Vladas, 2009-01-07 20:15:13
Tai argi čia įrodymas, kad, išėjus Raimundui, sistema nepasitaisė? Argi jau įrodyta, kad jam likus, sistema būtų atsiprašiusi ir sutikusi su Raimundu, o ne pats būtų nusileidęs ir prisitaikęs prie sistemos?
matematikos mokytoja, 2009-01-07 20:27:13
Vladui: Tam tikrose sistemose gabūs, kūrybingi ir dar turintys atskirą nuomonę bei ją garsiai pasakantys žmonės yra rakštis necituojamoje vietoje. Švietimo sistema viena iš jų. Būtent ši sistema kartais sąmoningai, o kartais instinktyviai stengiasi jų atsikratyti. Kodėl? Todėl, kad jie vien buvimu joje neišvengiamai keičia ją. Sistemos savisauga. B.Burgis ir R.Zabarauskas – tokie žmonės. Taip, kad jau vien tai, kad jie stumiami iš jos yra įrodymas, kad jie ją keičia. Ir aš neabejoju, kad į gerąją pusę. O Jūsų kitokia nuomonė?
Burgis, 2009-01-07 20:29:58
Ir matematikos mokytoja teisi, ir Vladas teisus: mes vienu metu negalime patikrinti abiejų variantų. Bet aš sistemoje lieku ne vien tik “kautis” – aš tiesiog mėgstu savo darbą ir jau peržengiau ribą, kai jokių “autoritetų” nebebijau. Stebiuosi, kad tiek nedaug žmonių žino Artūro Heilio romano “Oro uostas” pagrindinę idėją: žmogus jau nieko nebijo, kai tikrai žino, kad vis tiek mirs (tik nepamanykite, kad aš jau skubu mirti…:-))). Čia perkeltine prasme: aš negadinu sau sveikatos (na, šiek tiek…), reaguoju ramiai, nes nebijau prarasti to, ko kiti įsikibę laikosi. Suprantu, kad oponentus tai gerokai nervina – neįmanoma kovoti su džihado kovotoju. Bet aš teisinuosi tuo, kad, suvokdamas savo laisvę, moraliai privalau ja saikingai, protingai, oriai naudotis. Tai nėra lengva. Dar šiek tiek apie tai – naujoje temoje “Gyvenimas snaiperio taikikyje”.
GZ, 2009-01-07 21:23:35
Jums labai pasisekė, Jovita, jei sugebate leisti savo vaikus į privačias mokyklas. Aš savų privačiai mokyti niekaip finansiškai neišgalėjau, netgi uždirbant du gerus amerikietiškus atlyginimus (už visų mokslus reiktų $3000 kiekvieną mielą mėneselį).
Tai mano planas toks. Mokomės kiek galima geriau nemokamai (arba bent pakankamai pigiau) tėvų ir savo žemėje. Semiamės stiprybės iš tikrų dorybių, gal ir iš sunkumų esančių sistemoje [turbūt iš jų labiau nei iš ko kitko; net įskaitant šaltą orą]. Bandome įstoti į geriausias Lietuviškas gimnazijas. Gerais pažymiais pabaigus vieną tokių, kelias į ateitį nebesunkus, kur benuspręstum jį kreipti. Kelias išbandytas ir atsipirkęs daug kartų.
Puiku, kad taip vertinate mokslą. Linkiu sėkmės grindžiant tvirtą kelią savo atžaloms.
Neprisistatantysis, 2009-01-07 21:32:17
“Let us die, and rush into the heart of the fight.”
— Virgil
GL, 2009-01-07 21:42:10
Na nenoriu grizti prie politiniu gincu su Jovita 🙂 tik svarbu zinoti, kad daug geru ir labai geru mokyklu, ypac Europoje, yra valstybines – KTUG viena is ju. Nereikia matyti, kad jeigu tiesiogiai mokami pinigai (o ne finansuojama valstybes), bus viskas puiku, o jei priesingai – blogai… Labiau priklauso nuo dalyvaujanciu zmoniu.
Siaip as asmeniskai esu is tu zmoniu kuriu vienas is moto “don’t imitate, innovate”, bet manau, kad Summerhill’as truputi perzenge visas ribas. Negi vaikai supranta taip pat kaip suaugusieji, ir zino ko jiems reikia, o ko ne?.. Tikriausiai jei leistu, kai kurie “nubalsuotu” valgyti saldumynus iki tol, kol bus blogai su sveikata (man cia irgi galioja… :] )
Idomus dalykas yra tas, kad zmones nesugeba ieskoti ir rasti aukso vidurio, bet sokineti tarp ekstremumu. Pvz. praeitoj konferencijoj man teko nemazai kalbeti, kad visas ‘reward-based learning’ studiju ‘establishment’as visiskai ignoruoja taip vadinamus “intrinsic rewards” (t.y. kaip pats zmogus subjektyviai vertina ivairius dalykus), o tik atlieka ekperimentus naudojami “extrinsic rewards” – tokius kaip pinigai, saldainiai, rykste (gyvunams – elektrosokas). Dabar is kitos puses, tokie kaip Summerhill mokykla veikia remdamiesi prielaida, kad jokie “extrinsic rewards” yra nereikalingi, vien tik “intrinsic”…
Taigi sutinku, kad musu mokyklos (isskyrus kelias) kurybingumo neskatina arba ji net naikina, bet tai nepalyginama su tuo, kokios mokyklos / programos / ugdymas yra Kinijoje ar Japonijoje – ten vaikai neretai nuo ausros iki saulelydzio turi dirbti pagal sudaryta grafika, atlikti konkrecias standartines uzduotis ir viskas. Taigi ten kurybingumui yra akivaizdziai nulis erdves (ir tai atsispindi saliu inovatoriskumui…), bet siaip neiseitu pasakyti, kad ju ekonomikos silpnos ir/arba neauga…
Jovita, 2009-01-07 22:36:02
GZ, Jums labai pasiseke, kad galite savo vaikus leisti i Lietuvos mokyklas:) As irgi pasidalinsiu savo planu. Mokslai cia beprotiskai brangus, tad auklejame vaikus buti dekingais, o ne jaustis priveligijuotais.
GL, ne gincai – diskusijos:) Siaip as kalbejau apie skirtumus tarp JAV universitetu ir JAV vidurinio issilavinimo. As nieko pries valstybines svietimo ar sveikatos sistemas kai kuriose salyse, bet ne JAV.