Dar apie diagnozę

Prieš kelias dienas šios svetainės lankytojas Filo parašė tokį komentarą, kurį galiu pavadinti geriausiu šiais metais. Niekaip negaliu pamiršti tos visuomenei paskelbtos diagnozės, tos precizikos, su kuria ji paskelbta. Paskaitykite dar kartą:

***

1. Išorybės tradicija: jei darai kažką savyje, sau, namams, vaikams, šeimai, tai visuomenės (dažnai net ir giminių) akyse esi niekas.

2. Reginio kultūra: net sakramento priiminėti negali tyliai, nes jei niekas nefilmuos, nefotografuos ir neatspausdins per 6 puslapius blizgiame žurnale, tai nebus užsiskaityta — kas nepaduota liaudies teismui, tas neegzistuoja.

3. Skandalistų kultas: yra itin nuvertintintas bet koks menkiau matomas veiksmas. Jei kažką dirbi tyliai, kantriai, jei nerėki, nesiplėšai, nemanifestuoji, tai tavęs kaip ir nėra.

4. Priešgyniavimo kultūra: baigiam pamiršti, kad gali būti pozityvus darbas, palaikantis veiksmas, pasisakymas už kažką. Bemokam būti PRIEŠ visus ir viską. Jei kažkam pritari, skatini, sutinki, reiškia „neturi lyderio savybių“.

***

Ar jūs, žmones dergiančios žiniasklaidos atstovai, supratote?

Ar jūs, tulžį žiniatinklyje liejantys komentatoriai, supratote?

Ar jūs, už vietą prie lovio kovojantys politikai, supratote?

Ar jūs, savo vaikus kaip niekšus auklėjantys tėvai, supratote?

Ar jūs, arogantiškieji naujieji lietuviai, supratote?

Ar jūs, vulgarieji viešųjų renginių, TV laidų dalyviai, organizatoriai, supratote?

***

Tai tik vienos ligos diagnozė. Visuomenė serga ir kitomis ligomis. Diagnozuokite…

Atsakymai

Burgis, 2012-10-23 10:11:24

Padėkokite Filo…

Loreta, 2012-10-23 10:40:27

Šitos tezės teisingos pačiam skelbiančiajam ir negatyviai į visuomenę žiūrintiems. Filo tikriausiai labai norisi būti matomam, vertinamam, nebūti “nieku”, būti lyderiu būtent toje terpėje, kurią neva ir smerkia. Pono Burgio klausimai dar padaugina tą negatyvą ir ką turime? Visi žinome, kad kova su absurdu tą absurdą tik daugina.

Dėl antro punkto išvis liūdna: na jei žmogus ir šito NEGALI, tai kieno problema?

Burgis, 2012-10-23 10:50:05

Loretai: taip, aš supratu, kad galima įžiūrėti „neigimo neigimo“ dėsnį. Bet tuo atveju Jūsų komentaras jau yra „trigubo neigimo“ rezultatas.

Loreta, 2012-10-23 11:03:29

Tai čia jau pliusas ar kaip?:):) Džiaugiuosi, vadinasi, aš lieku perskaičiusi Filo komentarą ir juo nesusižavėjusi ir pamiršusi, o tai jau gerai:)

Burgis, 2012-10-23 11:16:19

Loretai: taip, tai teisingas požiūris – nesusižavėti ir pamiršti, jei Jums tai neaktualu. Tačiau tie, kuriuos ši diagnozuota visuomenės yda skaudžiai sužeidė, tie, kurių vaikus tai skaudžiai žeidžia, niekada nepamirš…

Saulius, 2012-10-23 11:21:03

Tuomet korektiška būtų naudoti žodžių junginį „dalis visuomenės“, „mano gatvės visuomenė“, „visuomenė kartais serga“ ar pan., nes kai suponuojama apie absoliutą, tai bent jau aš manau, kad kalba su(si)reikšminimas ir/arba siauras požiūris.

Burgis, 2012-10-23 11:23:16

Sauliui: būna situacijų, kai reikia apibendrinti. Juk ne kiekviename mieste degino raganas, bet tada buvo visuomenė, deginanti raganas.

Loreta, 2012-10-23 12:04:09

2 taip, ačiū, ponas Burgi:) išvis stebiuosi, kad dar nepasiuntėt manęs megzt:)

Saulius, 2012-10-23 13:07:51

Apibendrinimas. T.y. šiuo atveju gi diagnozės primetimas ir sveikoms ląstelėms. Ne ne, ačiū, nereikia :))))

sonata, 2012-10-23 17:48:17

Dėl Filo… kelis vakarus iš eilės bandžiau suprasti tą žmogų… vakar suraičiau komentarą ir ištryniau – neverta. Pritariu Loretai – “kuo pats kvepia, tuo ir kitus tepa”…

Rasa, 2012-10-23 18:48:45

🙂 Sonata: bet… jei pritarčiau jums, kad „kuo pats kvepia, tuo ir kitus tepa“… tada didžiausias pacientas čia būtų ponas Burgis, nes jis čia taip kitus vadina (šį žodį vartoja) dažniausiai :))))))) Bet kažkodėl nemanau, kad jūs taip apie jį manote. Ar manote?

Iš kitos pusės žiūrint, manau, kad dauguma čia parašytų komentarų, tai pasikandžiojimai, laukiant ką Filo pasakys :)))))))

O iš savos pusės žiūrint- man patinka tai, ką rašo Filo.

Ir nematau kažin ko neteisingo šitam jo pasakyme. Gal kiekvienas irgi įskaitom jame tai, ką “norim”? Ką sugebam įskaityt? 🙂 Gal, kaip sakoma- “vagie kepurė dega?” Nes kodėl pav. Saulius galvoja (man taip atrodo), kad štai čia tokia sveika ląstelė kaip pav. jis, kažkuo nepelnytai kaltinama :))))) Jei negalvoja, tada atsiprašau 😉 Nors kita vertus, visuose organizmuose lieka sveikų ląstelių, net kai jie miršta nuo vėžio (kaip mano dėdė šiandien). Bet tai nereiškia, kad jis nesirgo. Jo organizmas sirgo…

Ir, jei kažko kažkieno parašyto ar parašančio nesuprantam, tai juk tai anaiptol dar nereiškia, kad “tai nėra gera ir (ar) teisinga” :))))))

sonata, 2012-10-23 19:09:26

Rasa Rasele, va Jus man pavyko suprasti, kad atsiradot burgialapy, nes (nors) šiandien mirė Jūsų dedė. Amžinatilsį jam ir užuojauta Jums. Bet man tiesiog pabodo tas totalinis nihilizmas, totalinis”kačių kniaukimas pakampėmis”, totalinė rezignacija. Ar nemanot, kad jau lyg ir blogas tonas pasidarė šiame gyvenime ir dabartiniuose žmonėse matyti kažką gero ir gražaus?

Burgis, 2012-10-23 19:16:02

Gerb. Sonata, bet juk Filo ir rašo tai, ką rašote Jūs šiame komentare! Tai juk Filo ir rašo, kad niekas nebenori matyti „kažką gero ir gražaus“! Patylėsiu… 🙂

sonata, 2012-10-23 19:22:43

Gražaus šioje mizantropinėje atsiprašant klasifikacijoje nesugebu nieko įpozityvaus įžvelgti. Atleiskit man už bukumą.

Rasa, 2012-10-23 19:52:59

Sonatai: atleidžiam… (už bukumą)… :))))))

Juokauju, juokauju aš :)))) Ir ačiū už užuojautą.

Vis tik pritarčiau Burgiui: Filo rašo būtent apie tai, kas yra negerai, bet tai nereiškia, kad jis nemato to, kas yra ir turi būti gerai! Jis būtent ir kalba apie tai, kas yra blogo ir kas gero 🙂 Tiesiog abi puses parodo. Kas turėtų būti matoma.

Kai kalbu apie savo vaikus, kad jie yra patys geriausi pasaulyje, arba kai baru ir sakau, kad jie pasielgė, kaip tikri kiaulės, tai nereiškia, kad matau juose tik gera ar tik bloga. Matau juose viską.

Taigi jei apsimesim, kad visuomenė yra labai puiki, tai bus idiotiškas melas, joje daug blogio, bet ji IR puiki! Jei sakom, kad joje daug blogio, tai nereiškia, kad neįžiūrim ir to, kuo ji IR puiki. :))))))

Tai va Filo, mano supratimu, tiesiog ir kalba apie tai, kas yra labiau matoma, o kas turėtų būti labiau matoma ir vertinama. Tai niekaip neįžvelgiu čia nieko blogo :)))))

Vladas, 2012-10-23 20:08:41

Na, bent aš nesutinku su totaliais apibendrinimais.

Ne visuomenė ar tauta degino raganas ar šaudė žydus, o konkretūs žmonės. Ir nebūtina visų tepti jei pats įlipai į kakutį. Įdomu keli iš čia komentuojančių samdė vaikų ar anūkų krikštynų filmuotuojus ar brovėsi į blizgančių žurnalų puslapius.

Ir nepriimtinas man vienų sudievinimas o kitų pasmerkimas. Patinka ir man Filo komentarai, bet ne visi. Įdomus Burgio puslapis. Dažnai išmintingas, bet ne visada (tai mano asmeninė nuomonė, paremta mano paties patirtimi ir vertybėmis).

Na, gal tarp Rasos komentaru berods nepasitaikė man nepriimtinų, bet gal dar bus…:))

Aš irgi kaip ir Saulius jaučiuosi “sveika lastele” (bent tie trys punktai man tinka tikrai ne visada) ir nenoriu būti sumintas į bendrą košę “visi dabar tokie”. Gal reikėtų išdrįsti konkretizuoti kaltinimus ir remtis ne žiniasklaida, bet tuo ką pats matai konkretaus žmogaus elgesyje. Bei išdrįsti tai įvardinti ne bendratimi.

Konkrečiai Filo ir Burgio norėčiau paklausti kurie jų asmeniškai pažįstami žmonės pasiduoda išorybės tradicijai, reginio kultūrai ar skandalizmo kultui ir ar tai būdinga jiems patiems?

Loreta, 2012-10-23 20:19:21

Rasa, apie kokius apsimetimus kalbat? Paprasčiausiai diskutuojam apie požiūrį į dalykus, nuo jo viskas ir priklauso. Iš to požiūrio atsiranda tonas, kaip kas TURĖTŲ būti matoma, žodynas (dergiančios, tulžį, lovio ir t. t.), o man tai nepatinka ir aš neįžvelgiu čia nieko gera:))))

Burgis, 2012-10-23 20:20:39

Vladui ir kt.: atsakysiu ir pasitrauksiu…

Vien šiemet niekšybė, kylanti iš Filo p. 3 ir p. 4, kirto man skaudžiau nei būtų kirtusios kelios širdies operacijos.

*

O dabar priešginiavimo (ne)kultūra labai ryški šios temos komentaruose…

Q.E.D.

Vladas, 2012-10-23 20:36:57

Burgiui: Tikiu, bet gal reikėtų daugiau konkretumo ir kalbėti apie konkrečius jums kirtusius asmenis, neapibendrinant savo nuoskaudų ant visų tautiečių galvų ir sąžinių.

O dėl priešgyniavimo… sutikite, be jo nebeliktų diskusijos. Tik kiemo bobučių sutartinis palingavimas galvomis:)

Rasa, 2012-10-23 22:10:56

Bus, Vladai, bus… :)))) Aš čia apie tau nepriimtinus mano komentarus 🙂 Pradėsim nuo vieno. Nebediskutuosiu apie Filo komentarus ir jų pateikimo grožį, nes man jie suprantami ir patinka. Ir neatrodo totaliai apibendrinantys. Pakalbėsim apie tave, Vladai 🙂 Taip, kad nepatiktų 😉 Nes, kai žmonėms ima pernelyg patikti tai, ką aš kalbu, visuomet savęs paklausiu: Rasa, kažką kalbi ne taip turbūt jau… 🙂

Taigi, sakai “Aš irgi kaip ir Saulius jaučiuosi „sveika lastele“. Kieno? Nuostabios visuomenės ar sergančio organizmo? Ir, jei laikai save sveika ir visaverte visuomenės ląstele, ar nemanai, kad tiesiog save apgaudinėji? Ar nuvalei visų vaikų ašaras praeidamas, ar sušelpei visus vargstančius, ar padarei viską, ką galėjai visoms “likusioms ląstelėms”, kad ir jos būtų sveikos? Juokauju šiek tiek, bet…

Dabar pažiūrėkim iš kitos pusės.

Sakykim tu nuostabus ir beveik tobulas žmogus (nors aš vis tiek už tave geresnė, bet tokia savęs tikrai nelaikau :)))))))), taigi tada pabandykim tave įstatyti į “lygtį”:

1.(Išorybės tradicija) Taigi tarkim esi geras šeimos žmogus, puikus tėvas (tikrai taip manau), puikus darbuotojas. Ir…? Ką apie tave žino visuomenė, kurios sveika ląstele save laikai? Va visa Lietuvos visuomenė? Nieko. Kaip ir tarkim apie mane. Mes esam niekas jai išties. Nieko čia baisaus, man tai tikrai tai nemaišo 🙂 Bet tokie žmonės visuomenei neįdomūs. Tai nėr ko čia pykt, bet taip ir yra. Aš, pav. apskritai nelabai laikau save visuomenės nare, laikau save tiesiog gyvenančia šitoj visuomenėje, taigi man nėra svarbu, kad mane laiko niekuo 🙂 Bet tai tiesiog faktas ir tiek. Jei laikyčiau save pilnaverte visuomenės nare, dėčiau pastangas jai keistis į gerąją pusę. Kaip pav., manau deda pastangas Sonata. Man rūpi daugiau žmonės apskritai, bet ne “visuomenė”, kurioje gyvenu. Ir visuomenei yra visiškai į mane nusispjaut. Ir į tave, ko gero. Ar ne?

  1. Kiek žmonių žino, kuo tiki, kaip gyvena namuose puikus žmogus, na kad ir Mamontovas. Ar koks puikus Mokytojas, ar koks nors atsidavęs Mokslininkas? Nelabai kam tai rūpi. Ką atrado savo ieškojimuose koks nors Vienuolis? Gal būtų galima iš jų daug ko pasimokyti? Bet visa Lietuva žino, kiek kartų “ženota” Zvonkė, kad pagaliau tas mažiukas dainininkas vedė Tą dičkę, žino, kas su kuo permiegojo ir kas įsitaisė naują meilužę… Žino, kiek kainavo tų, svarovskinių, vaiko krikštynos. Nes net jei tuo nesidomi, tai tau tiesiog įkala į galvą per bet kurią priemonę- radiją, laikraštį, teliką. Mes maitinami šiukšlėmis per žiniasklaidą, ir dar priverstinai. O ką mes žinom apie tai, ką tu atradai, besidomėdamas savo psichologija? Beveik nieko. Ką žino visuomenė? Jai tai neįdomu. Beveik visai. Ar tai gerai? Gal nelabai, nes tu turėtum ką papasakot.

  2. Na elementariausiai pagalvokim. Tarkim nesi rimtai sirgęs- kiek žinai geriausių Lietuvos chirurgų, gydytojų, mokytojų, dainininkų? Mūsų šalyje pilna nuostabiausių žmonių, iš kurių galima semtis ir semtis. Mes mes, dauguma, kur kas geriau žinom Radžius, Minedus, Šustauskus ir pan. Kai vienos moters paklausė, kodėl ji už tokį netikėlį vieną balsavo, ji atsakė- na tai jis bent garsiai rėkia, jo bent balsas girdėt. Galim sakyt, kad mūsų visuomenė ne tokia, bet tai kodėl tada vėl seime tas pat… :)))))))))) Net juokiuosi.

Nusibodo rašyt, nebetęsiu, neskaitysit gi visko vis vien. Be to, man laikas eit nagus lakuotis, ryt anksti į darbą. Taigi, Vladai, kodėl kai žiūriu į visuomenę, įsijungus teliką, matau ne tave- sveiką ląstelę, o vis tas nelabai sveikas… Nežinau kodėl. Bet žinau, kad Filo va apie tuos ir rašo- kas labiausiai išsikėlę- kaip šūdas ant šakių. Apie tai, kodėl jie matomi ir kodėl juos nori matyti. Ir tikrai gaila, kad dažnai visai nematomi tie, kurie labiausiai to verti (būti matomais). Tiesiog taip yra. Tiesiog faktas kaip blynas ir tiek. O nuostabių žmonių mūsų šalyje labai daug. Mano manymu kukliu :)))

Vladas, 2012-10-23 23:32:20

Sveika Rasa:), eilinį kartą puikus komentaras, jaučiuosi labai pagirtas:). bet norėčiau atkreipti dėmesį į keletą momentų:

  1. Niekaip nesuprantu, kodėl tu “žiūri į visuomenę įsijungus teliką”. gal tu kosmonautė ir dabar esi orbitoje. Daugiadieniame skrydyje? Ar atlieki mokslinius tyrimus negyvenamoje saloje, kur telikas – vienintelis ryšys su pasauliu ir visuomene? Negi kasdien tau netenka asmeniškai susidurti su žmonėmis? negi tai irgi tie patys žmonės “iš teliko”? Gal turi problemų su regėjimu, jei nesutinki kitokių žmonių?

Nežinau kaip tau, bet man visuomenė – tai žmonės su kuriais aš kasdien ar kasmet bendrauju. realiai ar virtualiai, pvz. komentaruose. ir patikėk, tikrai padorių žmonių sutinku daug, daug daugiau nei tokių “kaip iš teliko”. Aš jo nežiūriu. Tiksliau žiūriu History arba Diskavery kanalą. Na kartais žmona žiopso skandinavų filmus per BTV tai ir aš juos matau.

  1. Apie tai kad padorūs žmonės, gydytojai, mokslininkai, namų šeimininkės, pardavėjos, darželio auklytės ar netgi aš pats:) nerodomi per TV.

Apsaugok viešpatie nuo to. Nereikia manęs ir kitų padorių žmonių kišti į tą baisią dėžę. Negriaukite žmonių gyvenimų. Labai retas kuris žmogus, o juo labiau šeima, gali atlaikyti viešumo ir, sakyčiau, plataus žinomumo naštą. Žmogus tiesiog išsitaško. Nejaugi tu sąmoningai to reikalauji vien todėl, kad gerų žmonių nebesugebi pastebėti be to teliko, kuris tik vienas tau begali pasakyti kur, kaip ir tarp kokių žmonių tu gyveni??? Pasigailėkite tų gerų, padorių žmonių, kurių mūsų gyvenime tikrai netrūksta. Aš netgi esu įsitikinęs, kad jų Lietuvoje kur kas daugiau nei radžių, vudžių, minedų ir tų… (na, kur dabar apsiženijo paskutinį mėnesį nėščia). O kiek dar normalių tautiečių gyvena emigracijoje?

Taigi, ponia, nekaltinkite veidrodžio, jei turite rimtų problemų su regėjimu:)).

  1. Kodėl manote, jog aš esu nežinomas? Įtariate, kad komentarus rašau iš Kurilų ar Antilų? Aš gyvenu Jonavoje dažnai lankausi Kaune, Vilniuje ir Skuode, turiu daug draugų, pažįstamų, oponentų. Kažkiek priešų:). Dauguma jų, mano manymu, mane visai adekvačiai vertina. Aš tuo džiaugiuosi ir tikrai nenoriu, kad mane pažinotų VISI. Manau, jog tai nelengva našta.

Lygiai taip pat spėju, kad ir jūs, Rasa gyvenate ir dirbate tarp žmonių. Kažkam esate labai svarbi ir reikalinga. Kažkam kiek mažiau. Kažkas jus vertina adekvačiai, kažkas gal nelabai…:) ir kokio velnio jums lysti į tą TV. Teužsiknisa jie.

Na ir aš privargau rašyti, jaunėlė jau tris kartus atsikėlus liepė eiti miegoti (bet kompo neišjungė:))

Rasa, 2012-10-24 00:23:07

Mes ne apie tą patį kalbam, Vladai :)))) Ai, tiek to… Ką tai reiškia, skaityti senoj diskusijoj, komentare apie moterų kalbos ypatumus 🙂

Man nereikia į TV. Ir aš jo irgi nežiūriu. Bet, žiniasklaida yra viena iš visuomenės “auklėjimo” priemonių. Bet tai irgi visai ne tai, ką aš norėjau pasakyt 🙂 Aš ne apie tai kalbėjau. Tai ne prie ko! Na, bet jei jau netinkamai išreiškiau savas mintis ir supratai taip, tiek to, jau iš naujo aš čia ilgiausių romanų rašyti nežadu, nea… 🙂 Neturiu poreikio niekam nieko įrodinėt :)))))))

Ir šiaip jau pas mus sakoma kitaip, ne taip pacitavai. Sakoma: “nekaltink veidrodžio, jei snukis kreivas…” 🙂 Bet ačiū ir už tą komplimentą, kur pasakei 🙂

Ir apsispręsk vieną kartą ar tujinsi mane ar jūsinsi :))))) nes prajuokinai prieš miegą net, pusėj sakinių “tu”, pusėj “jūs” :))))

Vladas, 2012-10-24 08:10:37

Taip. Rasa, kiekvienas svetimame komentare (ypač jei jis pakankamai ilgas:)) įskaitome tai, ką norime įskaityti ir kas atspindi mūsų pačių vidinę būseną bei mintis. Moterų kalbos ypatumai čia nei prie ko:)).

Nepatikėsi, bet paryčiais pabudęs, pagalvojau, jog tu bei kiti esate susirūpinę televizijos “auklėjamąja” funkcija. Manot, kad reikia atrinkti keletą padoresnių “egzempliorių”, “…išpraust, iščiustint, nulaižyti. Užkelt ant pjedjestalo aukšto…”. Ir tai padėtų auklėti visuomenę? Rasa, negi tu negyvenai tais laikais kai Stachanovas “prikirsdavo” po 10 normų anglies, ar melžėja – deputatė, iš vienos karvės per dieną “primelždavo” tiek pieno, kad pati galėtų jame išsimaudyti su visa karve. Mano tėvas sakydavo “įdomu, kokio dydžio tešmuo turi būti, kad karvė galėtų duoti tiek pieno?”:))

Na, nepriimtini man tokie visuomenės “auklėjimo” metodai. Visuomenę, o tiksliau – žmogų labiausiai auklėje aplink jį esančių žmonių (visų pirma – tėvų) elgesys ir pavyzdys. Išmokime pagaliau neieškoti Autoritetų ir Idealų. Matykime žmones kurie yra greta mūsų tokius kokie jie yra. Atleiskime jiems jų nuodėmes ir mokykimės iš to kas juose mums priimtina ir atrodo sektina.

Rasa, 2012-10-24 08:44:05

🙂 Nebesiginčysiu, Vladai. Nes niekuo nesu susirūpinus, o ypač visuomenės auklėjimu. Paauklėju savo šuniuką, kai prisiusioja ne vietoj ir man pakanka 🙂

Vladas, 2012-10-24 13:31:18

Rasa:)), “niekuo nesu susirūpinus” irgi totalus apibendrinimas:). Gal vis tiktai rūpi tau kažkas, jei netingi parašyti komentarą (ir ne vieną). Tavo padykęs šuniukas gi jų neskaito:)