Dar kartą apie bandymus įvertinti…

Jūs girdėjote – šiemet abitūros egzaminai bus kriteriniai?! Ar tik nebus kažkas ir mane išgirdęs… Bet pranešta buvo probėgom, tarp eilučių. O juk tai -revoliucinis posūkis! Palauksime. Neramu, kad vėl nepriskaldytų malkų… Nes juk taip sunku įvertinti, taip sunku…

***

Man nesmagu, kad seminaruose laiko pritrūksta… Jaučiu skolą tiems, kurie nuoširdžiai klauso, nuoširdžiai dirba. Alytuje tik spėjau pasakyti, kad eilėraščių testas vėl patvirtino man gerai žinomą tiesą – nė nebandyk įvertinti to, kuo nesidomi, kuo negyveni, ko nejauti… Ar mokytojai tai išgirdo?

***

Ir jūs prisijunkite. Štai penki eilėraščiai. Štai trylikos mokytojų pateikti įverčiai. Suprantama, kad ne visi tie mokytojai buvo lituanistai. Įvertinkite ir jūs. Paskui parašysiu, kieno tie eilėraščiai ir kaip aš, profesionalas, juos įvertinčiau… 🙂

Atsakymai

Burgis, 2012-11-26 16:22:17

Įvertinkite mano pastangas…

Burgis, 2012-11-26 16:29:32

Štai ir rezultatas: per dvi minutes po temos paskelbimo kažkas įšoko (iš krūmų?…) į šią svetainę ir spragtelėjo minusą. Va taip ir įsivertino… :-)))

Regina D., 2012-11-26 21:13:16

Trečias – pats geriausias. Dešimtukas.

Visa kita be konteksto nesiimu vertinti, tik pasakysiu, kad “kičo” yra prikūrę ir labai geri poetai…

miklis, 2012-11-26 21:32:18

O pirmasis man net šiokių tokių prisiminimų sukelia…

Burgis, 2012-11-26 21:45:19

Reginai D.: miklis teisus… O Jūs neįsižeiskite, bet toks vertinimas („su kontekstu“) man primena politikų kalbas. Jie visada randa kaip paaiškinti, kad patys atrodytų gražiau. Renkasi dabartinė Seimo dauguma ministrą iš mažumos – ir vėl paaiškino, kodėl…

*

Nesmerkiu nei jų, nei literatūros vertintojų, pasinaudojančių kontekstu. Ir vieni, ir kiti turi turėti galimybę atsitraukti, pasiteisinti. Smerkiu tik tuos, kuriems tai tampa gyvenimo taisykle.

Adomas, 2012-11-26 22:27:26

Daugiau informacijos apie kriterinį vertinimą, DAUGIAU!!!

petras, 2012-11-27 08:36:08

Aš tai asmeniškai nei vienam iš šių eilėraščių neduočiau 10 iš 10 ir net 9 iš 10. 🙂 nes aš vertinu ar man patiko ar ne.

Iš arčiau, 2012-11-27 09:34:05

Aš irgi linkčiau prie Petro nuomonės, kad balais galima įvertinti eilėraščio deklamavimą, o ne patį eilėraštį 🙂

ST, 2012-11-27 09:39:24

Sudomino.

Vertinčiau taip:

  1. 10 balų; tobula; primena Salomėją Nėrį;

  2. 7 balai; neblogai; primena Justiną Marcinkevičių;

  3. 7 balai; neblogai, bet kažkaip padrikai;

  4. 7 balai; nerimtai, bet neblogai;

  5. 5 balai; nesupratau.

Loreta, 2012-11-27 10:18:34

Tą trečią esu skaičius, tai atpažinau ir iškart jau vertinčiau palankiau, kokiais 7. Bet vis tiek Giesmių giesmė geriau:) Kiti smagūs tokie, ypač dainelė apie Džoni:) Primena Širvį, bet Širvys subtilesnis daug.

E.B., 2012-11-27 10:29:09

Pirmam ir trečiam skirčiau mažiausiai. Vienas gryna poza, antras kažkoks nepilnametės debiutas. Daugiausia skirčiau antram (spėju, bus klasika… tas “dyvinai” dar iš mokyklos laikų kažkaip kliūva. Ne Mačernis?) Ketvirtą ir penktą priskirčiau vidutinių grupei, iš bėdos ketvirtą prigrupuočiau prie nenusisekusių, o paskutinį – prie gerųjų, arba labiausiai man patikusių. 🙂

Loreta, 2012-11-27 10:47:18

Mačernis ir atsidavė? Eikit eikit… Jis kūrė aukštąsias akimirkas:)

Vladas, 2012-11-27 10:49:37

B.B., pateksite į didelę lituanistų nemalonę:))) Kaip galima taip akivaizdžiai demonstruoti vertinimo subjektyvumą?:))

Gerai atsimenu, kai klasiokas nuo vienos pirmūnės nusirašė rašinį, už kurį pastaroji buvo gavusi penketą. “Žodis žodin viską nusirašiau ir dar mokytojos sudėtus kablelius sudėjau kur reikia” – sakė. Ir gavo trejetą su pastaba: “Knižnij tekst”. Štai ką reiškia kontekstas, nes mokytoja tai ta pati:))).

O eilėraščiai tai nei vienas “neužkabino”, nors kartais tikrai taip būna. Na, ne visada esu sausas racionalistas.

Vladas, 2012-11-27 10:50:48

P.s.

Nepaminėjau, kad tai buvo rusų k. rašinys

Lina, 2012-11-27 11:04:34

Aš taip pat visiškai ne humanitarė, todėl labai vertinu nuoseklumą. Pats geriausias man pasirodė antrasis – na tiesiog dešimtukui. Kituose vis koks vienas žodis viską sugadina. Bet įsivaizduoju, jeigu kokį kritiką galima nustebinti (teigiamai), kad moteris gali blaškytis kaip žuvis, jaučianti, kad jai jau paskutinioji, tai gal ir įvertins tokį eilėraštį gerai. Aš manau, kad kartais tyčia, siekiant atrodyti geresniam nei iš tikrųjų, naudojami tokie “ne į temą” žodžiai, o kritikai, nenorėdami atrodyti mažiau protingi, ieško tame alegorijos.

Regina A., 2012-11-27 11:47:20

Ot, šelmis! Sumandražino Alytaus moteriškes 🙂 Įtariu, kad vyrų nebuvo 🙂

Visos eilės (gal antros – ne) svečiavosi jau šioje svetainėje, jei neklystu.

  1. berods, autorė studentė.

O kitų autorius B.B.?

Buvau kažkada skaitovė, dar tebedainuoju. Man eilės ir dainos labai susiję. Dainoje ieškau poezijos. Eilėse ieškau muzikos.

  1. ir 5) dainuojamos – lengvai sugultų į penklinę 🙂

  2. labai kapota – staccato. Tiktų riapui gal?

  3. tai ne eilės – tai širdies žodžiai, sakomi tyloje brangiausiam žmogui.

Vertinti sunku, nes įvairiose situacijose jos man visos tiktų ir patiktų.

Čia ir dabar (gal) vertinčiau:

  1. 10

  2. 9

  3. ir 5) 8

  4. 7 (nes labai vyriškai griežtas, gal Majakovskio ar Mieželaičio poezijos inspiruotas :-))

Regina A., 2012-11-27 11:54:28

Tik dabar perskaičiau Reginos D. (kurią labai gerbiu) nuomonę, alytiškių įverčius. Matyt, alytiškių visgi būta ir lituanistų. Deja, aš (informatikė) neatitinku „standartų“:-)))

Burgis, 2012-11-27 12:56:44

Pakomentuosiu ir pamirškime… Pamirškime šį testuką, bet nepamirškime požiūrio! O mano požiūris nekinta: įvertinti ką nors meniško arba arti meniško gali tik tos srities specialistai, labai kvalifikuoti specialistai; įvertinimas vis tiek visada yra labai subjektyvus; įvertinimą labai veikia kontekstas, žinojimas apie autorių, visuomenės nuomonė ir t.t. ir pan. Todėl vertinti moksleivių, studentų darbus reikia labai atsargiai, labai subtiliai, labai taktiškai…

*

O dabar viso to menkas įrodymas…

*

Pirmasis eilėraštukas – mano, pirmą kartą išspausdintas mano studijų metais KPI laikraštyje „Už tarybinį mokslą“. Po to dar buvau paskelbęs gimnazijos „Metų knygoje“. Jis, akivaizdu, yra proginis – Naujiesiems Metams (Kalėdoms). Jis, akivaizdu, yra studentiškas, mėgėjiškas („…knygą dienų užverčiam…“ – dabar taip neparašyčiau). Bet mintis, jausmas galioja jau keturiasdešimt metų…

*

Antrasis eilėraštis yra Konstantino Balmonto (1867-1942). Vertė J.Jasaitis. Man jis patinka tuo, kad taip atvirai pasakyta tai, apie ką mes, vyrai, dažnai galvojame, apie ką svajojame… Stebėjausi, kaip jį galėjo parašyti, paskelbti tais laikais… Bet tas eiliavimas man nepatinka („kokia gili jūra banguoja…“ – defektas?), dukart „švyti“ ir dar „nušvinta“ būtų patyčių objektas, jei taip būčiau aš parašęs…

*

Trečiasis eilėraštis mane šokiravo, kai buvau dar jaunas jaunas… Jis buvo išspausdintas „Nemuno“ žurnale, prie jo buvo parašyta: „Elena Karnauskaitė, VU ketvirto kurso studentė“. Tai gerokai pakeitė mano požiūrį į paneles, į studentes, į Vilniaus universitetą ir į mano drovumą. Vaikščiojau kaip apsvaigęs ir galvojau: „Nieko sau! Kaip tas mylimasis turi reaguoti? Kaip bus, jei jis jos nemyli ir jie išsiskirs? O eilėraštis liks…“. Įdomu tai, kad po daugelio metų sužinojau – Elena Karnauskaitė dirba mokytoja. Berods, lietuvių kalbos, berods, Palangoje…

*

Ketvirtasis posmelis – vėl mano. Parašytas tada, kai jau tikrai žinojau, kas ta meilė! Todėl neatsisakysiu…

*

Penktasis eilėraštis – Roberto Bernso (1759-1796). Vertė mano mėgstamas vertėjas (V.šekspyro vertėjas…) Aleksys Churginas. Jei vis dar būčiau jaunas ir būtų vasaros pradžia, ir būčiau įsimylėjęs – skaityčiau ir skaityčiau šį eilėraštį… Netobulas eiliavimas, bet kaip gerai perduotas jausmas, įspūdis, gyvenimo esmė ir grožis.

***

Tai va – dabar žinote kontekstą. Dabar jau vertintumėte kitaip! Tai ko vertas toks vertinimas? Nebent pasijuokime – laimėjau, laimėjau…

ne humanitaras, 2012-11-27 13:57:43

Mano vertinimas puikiai iliustruotų gerb. Burgio mintį 🙂

  1. keturi

  2. septyni

  3. devyni (šitas taip griebia kad norisi verkti)

  4. du

  5. keturi

petras, 2012-11-27 16:08:24

Nežinau, sužinojęs kontekstą eilėraščius vertinu taip pat, kaip ir pirmą kartą perskaitęs. man jie pasirodė gan banalūs, bet skaitosi lengvai ir maloniai. manau panašių eilėraščių milijonai prikurta, nors gal ir ne, juk neskaitau aš jų 🙂 o kad šita sritis yra subjektyvi manau, net ir egzaminų sudarytojai neabejoja 🙂 (bet gal nuo toks mąstymas užsilikęs, kad nesvarbu ar labai objektyvu ar ne, bet reikia. nes juk programa tai buvo, vaikai tai mokėsi interpretuoti ir analizuoti kūrinius.)

E.B., 2012-11-27 18:11:35

Taip, trečio eilėraščio autorė – lietuvių kalbos mokytoja. Yra bandžiusi dirbti Palangos Senojoje gimnazijoje, bet labai seniai ir labai nesėkmingai. Po to perėjo į kitą miesto mokyklą. Migruojanti tokia.

Loreta, 2012-11-27 22:26:49

E. B., viską matuojat mokykla, turbūt stažą nemažą turit, į kraują teisumas įaugęs:) Gal ne migruojanti, o ieškanti. Gal nebūtinai mokytoja, o kūrėja, poetė? Specialiai pasidomėjau, Elena Karnauskaitė – 2012 m. Ievos Simonaitytės premijos laureatė, išleidusi kelias subtilias poezijos knygas. Salomėja irgi nesėkmingai Lazdijuose mokytojavo, ajajai:)

Kirke, 2012-11-28 08:58:33

Man vis tiek labiausiai patiko antrasis. Galėčiau net susidomėti poezija dėl tokių eilėraščių.

O gal ten to “švyti” pasikartojimai tik vertime atsirado, nes nors imk ir ištaisyk dabar…

Regina A., 2012-11-28 17:49:46

Ot, ir nekeisiu vertinimo!

Jie man visi tam tikru laiku ir proga tiktų ir patiktų (reiškia, 10-ukui). Bet pagal šiandieninę mano nuotaiką ir sveikatą (dar nepasveikau:)) B.B. „ant lygių“ su korifėjais (skaičiuokite vidurkį:-))).

Aname komentare klaidingai parašiau numerį, žodžiais aprašydama eilėraščius – labai jau toli mano komentaras buvo nuo pradžios. Taisau:

4) „tai ne eilės – tai širdies žodžiai, sakomi tyloje brangiausiam žmogui“

Regina D., 2012-11-28 20:03:47

Burgiui: kontekstas – tai ne tik autoriaus pavardė, labai jau siauras ir primityvus toks požiūris (Jūsų žodžiais tariant, neįsižeiskite, bet…). Rašymo stilių gali lemti autoriaus amžius (tarkim, kai kurie kičiniai jaunosios S.Nėries eilėraščiai, baladės, pavyzdžiui: “Peilį į krūtinę smeigęs iškeliausi tu”), epocha, tikslas (pvz. dainelė apie žiurkę ar blusą Gėtės “Fauste”), parodija ar rimtas kūrinys ir ,jau be abejo, – vertimas tai ar originalas (A.Churgino vertimai tikrai ne och…)!

Gal norite šitą įvertinti:

Portretistas

Gyveno vieną sykį portretistas įžymus,

Bet piešė jis nekokius portretus;

Tuo nusivylęs, jis padarė dvidešimt ir keturis vaikus,

Bet nepasisekė ir čia: į jį nė vienas neišėjo panašus.

Nespėliokite – tai Vytautas Mačernis. Bet nuo to tas eilėraštis geresnis netapo, ar ne? Taip ir Jūsų skelbtaisiais – mūsų dienų žmogaus, išsilavinusio, mėgstančio literatūrą, akimis, – tai tikrai ne šedevrai.

Burgis, 2012-11-28 20:18:20

Reginai A.: Jūs teisi. Tas eilutes parašiau tada, kai jau tikrai žinojau, kas ta meilė ir kas ta mano mylimoji…

Burgis, 2012-11-28 20:24:29

Reginai D.: Jūs irgi neįsižeiskite, bet patikėkite, kad kartais humanitarai nutolsta nuo logikos…

Kas sakė, kad tie eilėraščiai – šedevrai? Tikrai ne aš! Bet kažkas juos išvertė, išspausdino (ne manuosius, žinoma), taigi – įvertino. O dabar Jūs norite įvertinti savaip (tai teisinga) ir būtinai sudėti visus taškus (tai neteisinga!). Ir kodėl aš turėčiau tikėti, kad Jūs galite įvertinti, pavyzdžiui, A.Churgino vertimus? Man atrodo, kad Jums iki A.Churgino – kaip iki Mėnulio… Bet čia man taip atrodo, neįsižeiskite ir nenusiminkite. Tema ne apie tai! Tema apie tai, kad tokie žmonės kaip Jūs gali lemti abiturientų gyvenimus. O tai jau tikrai pavojinga…

Vladas, 2012-11-28 20:47:43

Loreta, ačiū už gerą, šiltą žodį. Man tas trečias eilėraštis patiko labiau už kitus ir jaučiausi nekaip, kai komentaruose apie jo autorę atsiliepė ne pačiu šilčiausiu būdu. O pats kažką gero pasakyti nesugebėjau:((

Regina D., 2012-11-29 21:50:28

Burgiui: aš galiu įvertinti Churgino vertimus, nes yra tokio darbo vertinimo kriterijai. Kaip ir abiturientų darbams, todėl, norit Jūs ar nenorit, aš lemsiu abiturientų gyvenimus (esu dirbusi ne tik vyresniąja vertintoja, bet ir NEC Apeliacinėje komisijoje, kur vertinimas turi sutapti visais taškais, be paklaidos).

Kas kita eilėraščių vertinimas – kai nėra vertinimo kriterijų ir tikslų, įvertinti neįmanoma. Jūs nepasakėte, ką įvertinti – emocijas, techniką, novatoriškumą, idėjas, raišką, lit.kryptį ar pan., tad jei taip – be kriterijų – mokytojai vertintų mokinių darbus, iš auditorių gautų N (netinka darbui).

Burgis, 2012-11-29 22:41:02

Ne, Gerb. p. Regina D., Jūs negalite įvertinti… Bet Jūs negalite ir suprasti, kodėl negalite.

Filo, 2012-11-29 23:17:33

“Jūs negalite įvertinti… Bet jūs negalite ir suprasti, kodėl negalite.”

הַלְלוּיָהּ

Regina A., 2012-11-30 01:50:34

Mokytojas rašo pažymį pagal kriterijus. Tai objektyvus ir teisingas įvertinimas.

Negali būti pažymio už Meilę…

Už gyvenimą…

Taip ir su eilėraščiais…

laisvamanis, 2012-11-30 12:59:15

baisu, kai Reginos D. vertina. Deja, tokios tikrai nesupranta, ką daro.