Gėda

Galvojau, galvojau ir sugalvojau…

Kas yra svarbiausia, kad valstybė gerai gyventų?

Protas.

Protingi piliečiai, protingi kūrėjai, protingi finansininkai, protingi vadybininkai, protingi politikai… Kuo daugiau vardinsi, tuo aiškiau bus, kad protingų žmonių valstybė būtų klestinti valstybė.

Bet čia yra tokia – na…, kaip čia pasakius? – fizinė ir socialinė savybė. Kažko trūksta… Kažkokios moralinės-fizinės-socialinės savybės. Kas tai galėtų būti?

Gėda.

Jei kiekvienam piliečiui būtų gėda vogti, gėda išduoti sutuoktinį, gėda vaikščioti apsileidus, gėda keiktis, gėda nesimokyti, gėda nedirbti, gėda sukčiauti? Aha, jau supratote!

Kokia tai būtų tobula valstybė!

Atsakymai

qwerty, 2018-08-21 17:16:14

Aha, dar jei visi zmones butu geri, tai jau visai gerai butu. Sventas naivume…

Rasa, 2018-08-21 17:47:08

Qwerčiui: tai kad visi žmonės ir yra geri ☺ Tik kai kuriuose tas gerumas labai giliai ir sunku įžiūrėt ☺ Ir aš tikrai ne naivi. Realistė aš ☺☺☺

Seniau ir aš galvojau, kad būti protingu labai puiku. Buvo laikas, kai labai norėjau būti protinga. Paskui supratau, kad durnesni sugeba padaryt kur kas mažiau blogo, nei protingieji ☺

O gėda… Nežinau. Visad buvau šiek tiek begėdė, tai nežinau ar tai toks pageidautinas dalykas.

O gal būtų gerai šiek tiek išminties, daug sąmoningumo, truputis širdies (ar proto, turinčio širdį) ir daug meilės?.. ☺ Nežinau. Bet šios savybės visose gyvenimo srityse man patinka.

Rūta, 2018-08-21 18:53:43

Kažkada seniai seniai, kai dar buvau visai jauna, žurnale (beje, ne panelėms, o sodininkams, puiki asociacija į pomidorą nuotraukoje), skaičiau straipsnį – interviu su amerikiečių fermeriu – milijonieriumi. Užkliuvo jo frazė, pažodžiui gal nepasakysiu, bet esmė tokia: yra vienintelė gėda – neturėti pinigų, jokios kitokios gėdos nėra… Man ta frazė taip giliai strigo, kad kartas nuo karto aš ją vis prisimenu ir vis pagalvoju, teisus jis ar ne, pritariu aš jam ar ne, taip žmonės gyvena, ar ne… Ir iki šiol atsakymo net sau neturiu… O apie protą… Ir apie Rasos mintis… Yra tokia teorija, teigianti, kad ekspertų vadovais skirti nereikėtų, nes jie per daug gerai suprasdami situaciją, pradės piktnaudžiauti padėtimi. Mane siaubingai erzina neprofesionalumas, ypač aukštuose postuose, nors realiai – visur. Atrodo, jeigu darai, tai daryk gerai, arba nedaryk visai, eik daryt tai, ką sugebi, moki, ką galvelė išneša… Kelis kartus buvo diskusija šita tema, kad na, žmonės, negalima skirti nekompetetingų, neprofesionalių, ne srities žinovų, negalima!!! O atsako man žinote ką – jei paskirsi labai protingą ir kompetetingą, tai jis gi visus galės apgaudinėti, visada išsisuks ir nebus kaip jo sukontroliuoti 🙂 🙂 :). Tarsi aukštas protas ir profesionalumas iš anksto prilyginamas blogiui… Va šitoks požiūris mane žudo, bet jeigu jis taip plačiai įsikerojęs, matyt, yra pagrindo. Tada belieka pritarti temos autoriui – taip, gėdos jausmas, kaip motyvacija kažką daryti arba kažko nedaryti, padėtų. Daug kam ir daug kur. Nors man labiau limpa kita sąvoka/-os, kurios pačios iš savęs nesukelia neigiamų nuostatų ir skamba maloniau už “gėdą”. Vedliais į geresnę visuomenę galėtų būti pvz. pagarba kitiems, aukšta moralė.

Rostanas, 2018-08-21 20:22:01

Labai gera mintis! Yra daugybė teorijų prirašyta apie valstybę, bet praktiškai mes gyvename respublikoje, o ne valstybėje. Man tenka bendrauti su daugeliu žmonių, kurie sako, kad valstybėje turėtų būti taip, bet taip nėra. Kiti sako, kad valstybėje turėtų būti anaip, bet ir anaip nėra. Pamąstykite, jeigu visi požymiai rodo, kad nėra taip, kaip teigia teorija apie valstybę, tai gal mes gyvename ne valstybėje? Kiek dar skirtumų žmonės turi rasti tarp dabartinės Lietuvos respublikos ir valstybės teorijos, kad padarytų kažkokias išvadas?

Mano nuomone, per daug žmonių žiūri į Lietuvos respubliką kaip į kažkokį išsigelbėjimą, tarsi LR tik ir laukia kol koks liurbis ko nors paprašys. Dabar žmonės geriau valandą skirs vejos pjovimui, nei valandą daržui ravėti.

qwerty, 2018-08-21 21:09:47

Rasele, tai aisku, kad visi yra geri. Kaio ir priesingai.Svarbu tik kas dominuoja.Cia esne. Taciau tai tuscios, bevertes diskusijos. Na tas pat, kaip Rostano klie**siai apie vakstybe ir respublika.

Giedrius, 2018-08-21 22:17:24

Qwerčiui: Nesutinku, kad tai tuščios ir bevertės diskusijos. Labai netgi vertingos: puikios kaip visados Rasos įžvalgos (čia pavėluotas ačiū:), Rūtos pastebėjimai.

Tuščiomis diskusijos tampa tik kai visišką žinių badą mėginama užpildyti kokiomis nors išgalvotomis fantazijomis.

Visiškai pritariu Rūtai, kad kiekvienoje srityje turėtų dirbti savo srities specialistai. Yra tokie ir dvasinėje srityje, kuri tiesiogiai atsakinga už moralines-fizines-socialines savybes. Tik bėda, kad krikščionybėje tų paprastų ir visiems suprantamų paaiškinimų nelabai yra… iš(si)barstė per tūkstantmečius…

Iš tikrųjų tai į kiekvieną klausimą yra atsakymas… tiesa, po kažkiek laiko supranti, kad tai buvo tik pradinis atsakymas pradiniam suvokimo lygmeniui, po to jis keičiasi, nes bendras suvokimas plečiasi… na, žodžiu, ilga tema.

Yra paaiškinimas, kad visos žmogiškosios savybės yra tiesiog energija. O jeigu jau kažkas yra, tai tą kažką galima išmokti valdyti… Įdomiausia, kad tam valdymui nereikia jokių techninių prietaisų ir išmaniųjų technologijų… pats žmogus yra tas prietaisas, kuriam neprilygsta ir ko gero niekada neprilygs joks techninis išradimas.

Yra Kundalini joga, kuri kaip tik moko dirbti su tomis energijomis. Stropiai darbuojantis galima pakeisti save, o kartu ir supantį pasaulį… nei daugiau, nei mažiau…

qwerty, 2018-08-21 22:37:28

Giedriau, esi teisus. Taciau as kalbejau apie bendras diskusijas kas yra blogis, o kas yra geris.Tinklaratininkas gi siulo kalbeti konkreciai. Apei gedos jausma. Cia jau butu idomu pakalbeti.

Giedrius, 2018-08-21 22:49:53

Sutinku, kad bendros diskusijos apie gėrį ir blogį dažniausiai būna tik paplepėjimai. Bet vėl gi, tai be galo įdomi, svarbi (ypatingai šiuo metu), neišsemiama ir kartu visiškai nesuprasta tema: gėris ir blogis.

Šiaip tai ją reikėtų mokyklose dėstyti, tik prieš tai derėtų specialistus paruošti… tada gal ir gėrio pasaulyje taptų daugiau.

Juozas P., 2018-08-21 23:28:31

Gražiai jūs čia, taip pakylėtai. Gėda. Sąžinė. Švari sąžinė.

“Mano sąžinė švari – ja nesinaudoju”

Nepamenu kas tai pasakė, gal kažkais iš didžiųjų, gal S.J.Lec, gal mūsų gyvasis klasikas.

Mus, ir net LR, valdo tie, kurių sąžinė švari.

qwerty, 2018-08-22 00:01:20

Giedriau, kas kam nesuprantana? Bet kuris lietuviskas rednejas tau pasakys jas yra blogai, o kas gerai.

skaitytojas, 2018-08-22 07:52:26

Perfrazuojant vieną garsų Lietuvos istoriką-susidaro įspūdis,kad Lietuvoje gėda pasirodyti girtam viešoje vietoje,bet negėda vogti.

skaitytojas, 2018-08-22 08:04:22

Na,tas istorikas pasakė berods švelniau-didesnė nuodėmė prisigerti viešoje vietoje,negu vogti,bet manau,jis teisus.Esi puikus profesionalas,bet pasirodei viešoje įstaigoje neblaivus-visi piktinasi-“o siaube”,filmuoja,rodo tv žinios-ir tenka rašyti pareiškimą išeiti iš darbo-visai nesvarbu,kad toje įstaigoje nelieka puikaus specialisto…O štai su jo viršininku,kuris galimai “ėmė įstaigos labui” kiek kitaip-atsiranda nemažai gynėjų pateisinančių tokį elgesį…

Rūta, 2018-08-22 09:21:28

Tas “negėda vogti” manau atėjęs kaip giliai įsišaknijęs stereotipas iš tų laikų, kai vogti iš valstybės buvo savaime suprantamas dalykas… Mama pasakojo, kad visų pareigybių apmokėjimas buvo nuleidžiamas iš Maskvos pagal standartizuotą instrukciją, ir ji, jauna buhalterė, paklausė savo viršininko, kažin kodėl tiek mažai mokėti nustatyta sandėlininkui. Jis atsakė – normaliai nustatyta, sandėlininkas gi turi priėjimą prie materialinių vertybių :). Suprask, kiek trūksta, tiek bet kada galima daiktais pasiimti, o ims ar ne, čia jau jo reikalas :). Taip ir užaugo kartos, susiformavo kartų požiūriai ir reikės laiko, kol mąstymas pasikeis. Nors kažin ar pasikeis nepaspaudus. Vis tik manyčiau, kad vogti turėtų ne tik gėdytis, bet dar ir bijoti. Kiekvienas potencialus vagis turėtų suvokti, kad bus būtinai pagautas, būtinai nubaustas, ir išviešintas, ypač tas, kuris vogė iš visų – t.y. iš valstybės. Nes vien vidinės gėdos čia jau gali ir neužtekti, yra pasakymų, kad norint vogti reikia drąsos, bailys vogti negali (nesugeba)… Ir su šituo požiūriu aš sutinku. Tegu bijo. Bet, deja, baimės vagims valstybė pakankamai įsūdyti vis dar nepajėgi, nors progresas matosi.

petras, 2018-08-22 11:07:22

ne viena distopinė, utopinė knyga parašyta apie tokias tobulas valstybes 🙂

Darius, 2018-08-22 13:43:35

O tai kur sažinė?

qwerty, 2018-08-22 15:35:35

Dabar sedziu lauke. Geriu alu.Is po krumu lapu i mane ziuri kate.Tikro tigro mini kopija. Idomu kaip tigrai reaguoja i kates.Juk viens seimos. Dideli sunys su miniatiurinais irgi net pazaidziai draugiskai..Gal kas zinote kokie ju santykiai buna susitikus.

Random, 2018-08-22 16:03:27

Tigrai su katėmis bendrauja turbūt ir kaip su žmonėmis, jų šeimininkais. Kai užplaukia – sudrasko.

O dieną gerti alų po krūmais – gėdos turėtum 🙂

Giedrius, 2018-08-22 16:11:56

Qwerčiui: dėl gėrio ir blogio koncepcijos (lietuviška versija):

  1. jeigu aš pavogiau ir manęs nepagavo – tai yra gerai;

  2. jeigu iš manęs pavogė ir vagies nepagavo – tai yra blogai.

Koncepcijos pabaiga.

Išvada: reikia vogti taip, kad nepagautų!

Aktualus klausimas: kaip padaryti, kad nepagautų?

Atsakymas į aktualų klausimą: reikia, kad viskas būtų teisėta (vsio zakonno). Vagystė, bet vagystė pagal visus (arba bent jau pagal dalį) galiojančius įstatymus, poįstatyminius teisės, norminius aktus ir t.t. ir pan.

Įžvalga: Todėl valstybei reikia daug teisininkų, kad būtų įteisinta tai, kas neteisinga.

Mikas, 2018-08-22 17:16:20

Giedriui:

Jūsų įžvalga perkūniškai tiksli!!!

qwerty, 2018-08-22 17:42:33

Kuomet buvau jaunas ir tyras kaip burgis vaiksciojau su mergaite. Kalbejom. Blogis.Geris.Kas butu jei visus gerus zmones nuskraidinti i kita planeta? Ar ir vel su laiku atsirastu blogii ir geri tarp ju?

petras, 2018-08-23 09:59:53

85 proc., kad neatsirastų.

Rūta, 2018-08-23 12:46:21

Atsirastų, qwerty, atsirastų. Kadangi nėra nei absoliučiai gerų, nei absoliučiai blogų, kaip ir rašėt, svarbu, tik, kas dominuoja, su laiku atsirastų dominuojančių blogų pagal elementariausią genetikos teoriją. Daryt tokios prielaidos, kad auklėjimas ir socializacija 100 proc. pakeis blogiukus į geriukus dar vaikystėje, negaliu, nes gi pilna gerų tėvų vaikų, kurie nueina šunkeliais. Tuo labiau, kad kas gera, o kas bloga – riba slidi ir ne visada aiški, ir tai, kas vieniems yra gera, kitiems gali būti bloga. Pradinėje sąlygoje nepasakyta, kad imsit ne tik gerus, bet dar ir vienodų pažiūrų, kad vienodai gėrį suprastų 🙂 Todėl, su laiku, manau, pasidarytų mišrainė. Receptas pagerinti žmonijai netinkamas 🙂 🙂 🙂

Nerandu, 2018-08-23 13:47:55

Kaip sakė Bob Dylan “To live outside the law, you must be honest”

Giedrius, 2018-08-25 11:40:35

“Yra tik vienas būdas pabaigti su blogiu – daryti gera blogiems žmonėms” L.N. Tolstojus

Rasa, 2018-08-25 14:23:52

Giedriui: 🙂 Malonu skaityt kai tu rašai 🙂

Mielai padiskutuočiau su Tolstojum 😉 Apie tai, kas yra tas “gero” darymas tiems blogiukams. Matai, gėrio supratimas, kaip ir blogio, kiekvieno žmogaus skirtingas (dabar, aišku, daugelis pagalvos, kad nea, kad va yra žinoma, kas yra gerai ir kas blogai).

Šypsausi, nes vėl prisiminiau savo vaikus. Dukra gulėjo ant sofos ir skaitė apie reliatyvumo teoriją (labai įsiminė, nes paskui aš paprašiau, kad ir man duotų pažiūrėt), o sūnus “durnių voliojo”, t.y. nėjo daryti kažko. Nepamenu dabar ko, gal turėjo eit pasimokyt, gal kažkokį darbą padaryt. Dideli jau jie buvo, beveik suaugę 🙂 Na aš pagąsdinau sūnų, kad įspirsiu jam į užpakalį. Tai čia jau gautųsi blogas elgesys už blogą elgesį? Gal būt 🙂 Sūnus taip ir pareiškė. Kad smurtauti prieš vaikus negalima, kaip man ne gėda. O dukra pakėlė akis nuo knygos ir ramiai pareiškė: ” čia ne smurtas, čia postūmis į šviesią ateitį…” 😀

Giedrius, 2018-08-25 16:36:05

Rasai: Vaiko lūpomis kalba Tiesa! Yra toks rusiškas posakis: “решительный шаг веред – результат хорошего пинка сзади” (ryžtingas žingsnis į priekį – gero spyrio į užpakalį rezultatas). Tokio blogio, kuris atveda į gerą rezultatą, nevadinčiau blogiu. Tai veikiau gyvenimo Mokytojas, Treneris, kuris per sunkias pamokas ne priverčia, bet padeda užkopti ant kito laiptelio. O tas “gėris” (nuolatinis pataikavimas, saldžios bandelės kasdien, prabangūs I-phon’iukai, automobiliukai bei kita “gero” gyvenimo atributika), kuris atveda prie blogo rezultato, vadinčiau savo vardu – blogiu.

Na, o dėl Gėrio ir Blogio atpažinimo, tai čia tokia didžiulė tema, galima būtų atskirą Universitetą tiems reikalams įsteigti ir būtų gerokai per maža.

Universali yra viena taisyklė – pagal vaisius pažinsite…

Na, ir dar viena teosofinė tiesa (nenorėjau apkrauti čia esančių perdėtu krūviu, bet kad jau Rasa pakalbino… 🙂 : “Tobulybė, kad būtų tokia pilnai, turi užgimti iš netobulybės… Tai, kas nemirtinga, turi išaugti iš to, kas mirtinga, turėdama jį savo nešėju, pagrindu ir priešingybe… Gėris ir Blogis – dvyniai, užgimę iš Erdvės ir laiko, valdant Iliuzijai. Atskirkite juos ir jie abu numirs…”

Žmonių kalba kalbant 🙂 galima būtų pasakyti taip: išimkite iš batareikos “minusą” ir jūs jau nebeturėsite “pliuso”… o kartu ir elektros… bus šalta… drėgna… ir tamsu…

Rasa, 2018-08-25 17:57:16

Giedriui: 🙂 Puikiai parašei. Ačiū.

qwerty, 2018-08-25 21:00:06

Du tokie skirtingi.Rasa ir Giedrius. Jei pirmoji liberali, atvira, tai antras uzdaras.Su savo dogmomis.Panasus i Burgi. Todel i tokius ziuriu atsargiai.

Simona, 2018-08-28 22:40:13

Giedriau, gal pasakytumėt, kas parašė paskutinę citatą?

Giedrius, 2018-08-29 10:07:51

Jelena Petrovna Blavatskaja, “Slaptoji Doktrina” 2 tomas, leidykla Maskva, Эксмо 2011, 112 psl.

Kad nereikėtų ieškoti knygų, galima pažiūrėti čia http://ru.teopedia.org/hpb/%D0%94%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE_%D0%B8_%D0%97%D0%BB%D0%BE, jeigu skaitote rusiškai. Lietuvių kalba antras tomas, rodos dar nėra išverstas. Galima ieškoti angliškos versijos, nes ji buvo parašyta anglų kalba. Tik vėliau Jelena Ivanovna Rerich ją išvertė į rusų kalbą.

Giedrius, 2018-08-29 10:10:45

Sakoma, kad gėrio ir blogio klausimas niekur geriau nėra atskleistas nei J.P. Blavatskajos darbuose.

vilkas pilkas, 2018-08-29 17:53:01

Giedriau, neteisingai sakoma. Gėrio ir blogio klausimas “skleidžiamas” tūkstančiuose knygų – tik ne jiems/Jums/mums sužinoti kurioje tai pavyko atlikti “geriausiai”.

Man asmeniškai patiko brolių Strugackių knygos apie stalkerį įžanga (berods R.P.Warren’o mintis) – tu privalai gėrį sukurti iš blogio, nes daugiau nėra iš ko.

O štai autoriaus mintis dėl “protingų piliečių” yra graži, bet pavojinga – negailestinga statistika byloja, kad protingiausieji individai išnyksta greičiausiai (įskaičiuojant ir demografinius veiksnius). Matyt su “protu” gaunam ir dalelę tuštumos, o gamta pastarosios nemėgsta…

Giedrius, 2018-08-29 18:24:07

Vilkui Pilkui: Nematau esminio skirtumo tarp knygos apie stalkerį įžangos dėl gėrio kūrimo iš blogio ir minties, kurią pacitavau iš “Slaptosios doktrinos” dėl tobulybės užgimimo iš netobulybės. Galima žinoma kabinėtis dėl smulkmenų, terminologijos ir kitų išorinių dalykų, bet esmė šiuo atveju sutampa. Nenuostabu, kad “Stalkerio” įžanga paliko įspūdį. Puiki knyga, puikus filmas, puikus filmo režisierius…Tikrai yra ko pasimokyti iš visos trijulės. Ką gi dar galiu pasakyti 🙂

Be abejonės, gėris ir blogis yra fundamentalios sąvokos, kurių nagrinėjimas neabejotinai paliko ir palieka savo pėdsaką įvairiose kultūrose, įvairiomis formomis. Aš tik persakiau mintį, jog tokio plataus, gilaus, esmingo paaiškinimo apie jų – gėrio ir blogio, prigimtį, kitur nėra, bet dėl to nesiginčysiu. Man – tai vadovėlis, bet neabejotinai tų tiesų galima rasti pasklidusių po visą pasaulį.

Ką gi, turim šį tą bendro 🙂 “Stalkeris” kadaise buvo mano stalo knyga. Tik jos tikrasis pavadinimas, berods buvo “Piknikas šalikelėje”.

Rasa, 2018-08-29 19:51:40

🙂

“— Taip. Ir viskas būtų labai gerai, jei mes žinotumėm, kas yra protas.”

Iš tos pačios knygos 🙂

Rasa, 2018-08-29 19:53:34

“Iš tos pačios”, tai turiu galvoje Strugackių. Nes čia šita visiems patinka, kaip matau 🙂

Giedrius, 2018-08-29 21:47:33

Štai ką apie savo filmą “Stalkeris” sakė pats jo režisierius Tarkovskis: “Stalkeris, tai tragedija žmogaus, kuris visiškai pragmatiškame pasaulyje nori tikėti. Nori priversti save ir kitus kažkuo tikėti. Todėl jis vaikšto į Zoną. Bet jam nieko neišeina. Jis niekam nereikalingas, ir Zona niekam nereikalinga. T.y. šis filmas – apie materializmo pergalę”.