Kaip mes išmokstame?

Skiriu savo studentams, bet gal šis tas tiks ir kitiems…

Mokytis yra sunku, bet rezultatai mums patinka. Dar kartą: dažniausiai mums nepatinka procesas, bet patinka rezultatas. Todėl nuo pat vaikystės mes visaip bandome palengvinti procesą, rasti motyvų mokytis. Jų visais būdais mums siūlo ir visi mokytojai: tėvai, seneliai, darželių, mokyklų mokytojai, dėstytojai… Klausimas, kas efektyviau: a) išmokyti pačiam rasti motyvų tobulėti; b) sukurti motyvacinę terpę? Išnagrinėkime pavyzdį.

***

Stokholme – jau švenčių dvasia, nuotaika.

Lukui jau 18 mėnesių, bet jis dar nesuprastų, jei aiškintum: išmok tą ir aną – kalėdų senelis duos daugiau dovanų. Taigi motyvacinės terpės jis dar neturi, turi tik vidinių motyvų. Tie motyvai skirtingai skatina atlikti vieną ar kitą veiksmą, darbą. Pavyzdžiui, gamtos mums numatyta valgyti taip…

… o civilizacija verčia (skatina, moko, agituoja?) valgyti taip…

Gerai, kad Lukui padeda mylimas liūtukas ir verčia alkis, kitaip kažin ar jis pamėgtų tą civilizacijos procesą. Taigi ir jūs, gerbiami studentai, visomis išgalėmis priešinatės Gauso-Ostrogradskio formulei, nes jums atrodo, kad tai civilizacijos išmonė. Kodėl neapsiribojus mokėjimu suskaičiuoti savo meilužes, vaikus, pinigus?

Bet pagalvok apie pasekmes. Pavalgęs Lukas mėgsta “skaityti” laikraščius, žaisti – mėgsta visuomenėje įprastus malonumus:

Jei tu nori turėti ne vien diplomą, bet ir įgyti išsilavinimą, patobulinti gebėjimus – teks paklusti civilizacijos raidai. Bet paklusti gali įvairiai: aklai vykdydamas mokytojų (plačiąja prasme) nurodymus, pasikliaudamas jų gebėjimu nurodyti teisingą kelią, parinkti tinkamą procesą, arba iškart ieškoti sričių, procesų, būdų, kurie tau priimtiniausi, skatina tobulėti sparčiausiai. Pavyzdžiui, Lukas labai mėgsta valytis dantukus (nes dantukams dygstant dantenų masažas yra malonus…), todėl pats moka įjungti elektrinį šepetėlį, pats mėgaujasi procesu:

Tačiau neignoruok mokytojų (ir manęs…)! Ne viskas, ką tu mėgsti, padės tau gerai jaustis, jei mokytojas nepadės, nepatars. Pažiūrėk, Lukas pats apsirengė, nes žino, kad apsirengęs galės eiti į lauką, bet mažiukas “pamiršo” persirengti marškinėlius su pusryčių pėdsakais… Atspėsite – marškinėlių persirengti Lukas nemėgsta, tai kažkoks keistas, netipiškas, gamtos vaikui nemielas veiksmas. Bet juk reikia persirengti, tiesa, gerbiamas studente? Kitaip gatvėje atrodysi gana egzotiškai… Bet tu, Lukai, drąsiai gali žengti į gatvę ir taip apsirengęs – visuomenę reikia pratinti prie naujų taisyklių!

Tai ką gero išmoksite, kolegos studentai, kad kalėdų senelis galėtų jus pagirti? Lukas vos ne kasdien išmoksta po naują žodį, ir senelis stengiasi neatsilikti. Vakar mes per “Skype” kartojome žodį “bil” (automobilis): “jag här en japansk bil” (“aš turiu japonišką automobilį” (čia žodį “här” buvau parašęs negerai…))

Atsakymai

Darth Vader, 2009-11-25 11:14:22

Burgi, va iš Wordo Jūsų umliautinė:

ä

galite copy-paste…

Burgis, 2009-11-25 11:20:31

Ačiū, Darth, tai aš žinau, bet nepatogu… Šiaip aš tas raides rašau su Alt +. Yra trys švediškos raidės: Alt+0246, Alt+0228 ir Alt+0229. ö ä å. Bet ne visada iškart prisimenu kodus…

Rokas, 2009-11-25 12:36:07

O kodėl gi neįsivedus švediško raidyno, jei dažnai prireikia tų raidžių? Tada nereikėtų nei kodų naudoti, nei prisiminti.

Įvedus raidyną į naudojamų sąrašą, jį galima labai patogiai perjunginėti.

nv, 2009-11-25 13:22:50

B.B.- praeityje buvo telekomo senieji tarpmiestiniai telefonų kodai :

246 -tauragė,228-raseiniai,229-ignalina.Gal praverstų įsimenant kodus?

Ieva Gediminaite, 2009-11-25 22:23:10

“Aš turiu” švediškai “Jag har”. Ir nereikia jokių kodų prisimint 🙂

O Lukas labai šaunus berniukas!

123 - www.nematomaranka.lt, 2009-11-26 00:35:48

Reikia tikėtis kad analogija nevisai teisinga, ir Lukas nenusileis iki vidutinio studentų lygio, kurie Gauso-Ostrogradskio formulę sugeba pamiršti greičiau nei per mėnesį.

Burgis, 2009-11-26 10:46:20

Ievai: bepigu Tau, judu su Linusu susikalbate meilės kalba:

Ty dagen är du,

och ljuset är du,

solen är du,

och våren är du,

och hela det vackra, vackra,

väntande livet är du!

(Karin Boye)

***

Nesupratusiems:

***

Nes diena esi tu,

ir šviesa esi tu,

saulė esi tu,

ir pavasaris esi tu,

ir visas gražus, gražus

laukiamas gyvenimas esi tu!

***

Kai Lukas atvažiuos, aš išmoksiu tarti ir padeklamuosiu jam šį eilėraštį…

Aurelija, 2009-11-26 12:57:22

Ir kokį lietuvišką dar padeklamuokite 🙂

Burgis, 2009-11-26 13:28:09

Aurelijai: o, taip! Jei likimas duos man dar keletą metų, Lukas tikrai deklamuos: “Apšerkšnijo mūsų žiemos, balta, balta kur dairais…” Pažvelkite pro langą… 🙂

Ieva Gediminaite, 2009-11-26 13:46:46

Ačiū!

Ramune, 2009-11-26 14:36:31

Tikrai žinau, kad Jūs iš studentų ar mokinių išgirstumėt, kad su geru mokytoju yra labai įdomus ir mokymosi procesas, ne tik rezultatas. Patinka tai, ką rašot.

susimąstes, 2009-11-26 17:51:34

Oj tie mokslai…Kodėl taip suknku ką nors mokytis? Manau perdaug yra malonesnių ir įdomesnių dalykų už matematikos formules. Nors dabar prisiminiau, turėjau vidurinėj mokykloj labai gera matematikos mokytoją. Vienintelę tokią per 8 mokslo metus. Ji aiškindavo labai paprastai lyg būtumę kokie pradinukai, bet kaip viskas būdavo aišku!!! O dabar tai tiesiog krūva formulių ir naudok jas kur nori…prasmė visai neaiški..

Saula, 2009-11-28 22:51:03

Kartais ir blogas mokytojas „užkabina“. Man taip buvo. Mokytoja pamokoje nuolat klysdavo… Pareinu namo ir išsprendžiu. Pasitenkinimas. Gyvenimo džiaugsmas. Norisi vėl patirti tą jausmą – „nugalėti“ uždavinį. „Kartą paragavęs…“ Taip ir pasirinkau matematiką 🙂