Kaip mokyti einšteinus?

Ką tik atėjo pas mane mūsų geras (jo trimestro pažymiai maždaug tokie, 9, 10, 10, 8, 9, 10…) abiturientas ir parašė prašymą. Kai aš pasibaisėjau tuo (forma ir turiniu), ką pamačiau, jis staiga pareiškė, kad tai… juodraštis! Kai pasiūliau kalbėti apie tai kartu su tėvais, abiturientas „įjungė atbulinę pavarą“…

***

Tėvai nežino… O jei ir žino, jiems tai neatrodo svarbu. Juk mokytojai žino ir pažymių nemažina! Nes mokytojai moko fizikos, istorijos, lietuvių kalbos, biologijos, o ne kažkokius prašymus rašyti, tiesa?

***

Tada moksleivis baigia gimnaziją (gal vidurinę mokyklą…) ir egzamino metu (šiandien) savo juodraštį (tikrai – čia tai tikrai juodraštis!) rašo maždaug taip:

Žinoma, iš šio juodraščio džiunglių tikrasis atsakymas gimė nulio vertas…

***

Šiandien mane užpuolė LR komentatoriai vis su ta pačia giesmele – bepigu tau rinktinius mokyti! Kokia neteisybė – selekcija! Ir pradeda vardinti A.Einšteiną, E.Galua (jaunas žuvo dvikovoje…) bei kitus ryškius pavyzdžius, kaip galima mokykloje nesimokyti, netinkamai elgtis, o gyvenime… oho!

*

Man tai primena loterijų reklamą – visada kalbama apie tuos, kurie laimėjo, bet tylima apie šimtus tūkstančių žmonių, kurie nieko nelaimėjo, tik pinigus prarado. Ir dar. Kai mokėsi A.Einšteinas ir tie visi kiti, buvo madinga duoti į kailį. Gal A.E. ir negavo nuo tėvų į kailį, bet aplinka, terpė buvo drausminanti. O ką man daryti su tuo abiturientu, su tuo studentu? Tikėtis, kad jie išloš gyvenimo loterijoje?

*

Ir savo gimnazijos mokytojams įžnybsiu. Meskite į šoną jūs tą Maironį, V. Juknaitę, A.Škėmą, mūšius ir ląsteles, reakcijas, analizes ir pan. – pirma rašto išmokykite! Kaip A.E. laikais – šimtmečiais kurta bazė buvo visiems, privaloma – išprusimo, išsilavinimo rodiklis. Nė nesiginčykite, pažiūrėkite į rankraščius!

*

Ir vėl pažiūrėkite į tą rankraštį…

Atsakymai

Tomas, 2011-03-28 14:26:10

rankraštis.. ką apie jį kalbėti?

reikia atlikti paprasčiausią eksperimentą.. apklausti 100 žmonių, kurie baigė universitetą prieš 5 metus. Kiek jie teksto parašė ranka? vargu ar bus prirašę bent standartinį mokyklinį sąsiuvinį… o jei ir bus, tai 80% jo turinio bus “vardas pavardė”….

Pentium100, 2011-03-28 14:42:04

Aš nesupratu kur problema su tuo juodraščiu ir kaip jis turėtų atrodyt. Jei uždavinio neišsprendė tai čia jau kitas reikalas, bet nereikia kabintis prie juodraščio rašymo – jei nesuprato kaip išspręst tai nemanau, kad kitoks juodraščio rašymas būtų padėjęs.

Ir pritariu Tomui – ranka šiuo metu pildomos tik įvairios formos, o ten reikia rašyti spausdintinėmis raidėmis. Na, dar kai kurie užsirašinėja ką nors sau (juodraščiai, užrašai), bet tai suprast tereikia tik pačiam žmogui.

Aš, 2011-03-28 15:11:32

Visiškai pritariu Tomui, po universiteto (nors jau ir universiteto mažai teko rašyt (skaidrės, internetinė spausdintinė medžiaga), visas raštas sudaro: parašas, pareigos, vardas pavardės, ir dar koks nors vienas kitas skaičius. Daugiau viskas kompiuteris, o kaip žinia kompiuteris neklysta (nesvarbu, kad nežino žodžio dyzelis, bet neklysta 🙂 )

petras, 2011-03-28 15:51:25

manyčiau dabar iškalba ir raštingumas praranda pozicijas, kai tokie informacijos kiekiai aplinkui 🙂 juk senų senovėj žodis buvo tvirtas, o dabar galima kalbėt ką tik nori. išvada paprasta, nebe tie laikai. nauji elgesio modeliai 🙂

Burgis, 2011-03-28 16:12:18

Pentium100: juodraštis yra mąstymo veidrodis. Tai ir baisu, kad Jums nekelia siaubo, ką rodo tas veidrodis…

Todėl ir tas abiturientas nesuprato – kas čia tokio, kad nemoku parašyti prašymo?!

Plinijus, 2011-03-28 16:55:19

p.Burgi, brūkštelėjote per tokią stygą,kad net negaliu neparašyti!

Sveiki VISI, kurie dar prisimenate mane!

Tai gal pradėkime gyventi nuo tvarkos popieriaus lape? Gal atraskime save minčių dėstymo nuoseklume ir tvaroje? Nors man jau daugiau nei 50 m., niekad nepamirštu savo kuratoriaus žodžių:” ..tai tikro lietuvaičio tvarkingas darbas….”, …teisingas sprendimas, bet šlamšto nepriimu…”

Ar ne vidinė tvarka MANO asmenyje, MANO šeimoje, MANO Gimnazijoje ar Kolektyve lemia visų MŪSŲ vidinį GERBŪVĮ!?

vargai, 2011-03-28 17:16:22

Bet juk tai ne juodraštis!

Tai žymos padedančios vizualiai fiksuoti ir įtvirtinti mintis ar jų dalis.

Jos nebūtinai turi būti sistemiškos ir nebūtinai samoningai parašytos.

Jei zmogus užrašo 4/16=1/4

tai nereiškia, kad jis tai gali išspręsti tik popieriuje.

Žinoma galima daryti išvadas ir pagal žymas, bet tikriausiai tiek pat, kiek pagal kalbėjimą per miegą.

laisvamanis, 2011-03-28 17:32:17

taip, daugiausia rašome kompiuteriais ar telefonais, bet manau, kad nemokantis gražiai išdėstyti teksto ant popieriaus ranka rašydamas ir su Word pagalba didelį jovalą sukurs.

Ingrida, 2011-03-28 18:32:42

o man įdomu, kodėl juodraštis turi būtinai būti tvarkingas? jei man lieptų rašyti juodraštyje tvarkingai, tikriausiai nei pusės tiek neišspręsčiau ar bent jau trukčiau ilgiau.. man tai kaip kūrybinė laisvė. Po olimpiadų, mano juodraštyje galiu garantuoti jog didžioji dalis žmonių nieko nesuprastų kur kas ten randasi, nors rezultatai, bent rajono mastu yra ganėtinai geri.

vidinė tvarka žmoguje manau gerai, bet spraudimas į rėmus (juolab juodraštyje), tai… ir taip nedaug likusio kūrybiškumo mokyklose žudymas.

Burgis, 2011-03-28 18:42:09

Juodraštis, rankraštis… Tai žodžiai. Sutinku, kad neverta reglamentuoti, kaip TAI turi būti rašoma. Bet vėl pabrėžiu – tai mąstymo veidrodis. Ir spręsti reikia pagal rezultatą. Rezultatas – nulis. Todėl, kad džiunglėse tik gyvatės veisiasi…

Dabar rašykite, rašykite…

ST, 2011-03-28 19:21:39

Faktas – netvarkingame programos kode mintis pasiklysta.

Diskutuotina – tvarkingas darbo stalas padeda įvesti tvarką galvoje.

Nepatvirtinta – “tvarkingoje” galvoje nėra vietos kūrybai.

Nepris, 2011-03-28 19:22:01

Graži rašysena yra statusą atspindintis įgūdis, kaip ir nepriekaištinga laikysena arba raiški kalba.

Jei negerbi ženklo, tai negerbi dalyko, kurį jis atpindi ir negerbi to, kas tą ženklą bandys suprasti.

Greičiausiai skaitysi pats, taigi prigleizotais užrašais įtvirtini nepagarbą sau.

Nepris, 2011-03-28 19:26:46

Kam mokytis groti, kai mp3 leistuvai pigiau grybo.

Kompiuterizuotų mažaraščių logika praktiškai tokia pat.

NiekurNeiva, 2011-03-28 19:35:17

Šiandien mane užpuolė LR komentatoriai…

————————————————

Straipsnis LR tikrai geras: provokuojantis, atviras (beveik tiesmukiškas), bent man informatyvus, …netelpantis į 1 puslapį.

Dauguma tenykščių „komentatorių“ tikriausiai nepasivargino susirasti LR NAUJAJĮ 2011-03-17 Švietimo įstatymą Nr. XI-1281, įteiktą 2011-03-25 Prezidentui pasirašyti.

Patyrimas rodo, kad velnias slypi detalėse, t.y. „2 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas“. Bet gal tokie straipsniai padės parengti TINKAMUS poįstatyminius aktus?

P.S. Mano aplinką labiausiai sudomino žodis HIPERAKTYVUS − “ hiperaktyvus“ kaip terminas ir hiperaktyvus kaip žodis. Vis tik tai 2 skirtingi dalykai, kaip pasakytų Odesoje…

sonata, 2011-03-28 22:58:16

Dėl hiperaktyvių vaikiukų – dažnai tai būna ne charakterio ar netinkamo auklėjimo pasekmė, bet medicininis sutrikimas, koreguotinas vaistais. Tik tėvams labai sunku pripažinti, kad jų atžala ne nevaldomas išdykėlis, o ligoniukas. Čia kaip ir suagusiųjų pasaulyje – įstatymai saugo dvasinės pusiausvyros sutrikimų turinčius, paliekant savisaugai sveikuosius.

Manfredas, 2011-03-28 23:26:12

Na jau. Juodraštį rašyti reikia ant lango stiklo

Regina A., 2011-03-29 01:17:54

Pritariu Nepriui – pirmiausia pagarba sau. Jei tą “raštą” teiki kam, tai ir pagarba adresatui.

Antra, rašto informatyvumas. Jei tai “džiunglės”, pusę info pasimes ar pavėluotai atras.

Tai informacinis raštingumas.

Ne tik popieriaus lape informatyvus tekstas (sprendimas) turi būti. Ir programavimo kultūra – kad po metų paėmęs programą (savo, svetimą) kuo mažiau laiko sugaištum gilindamasis.

D., 2011-03-29 01:18:52

Manfredui: pažiūrėjau filmuką ir pastebėjau jog jis nė karto net nešyptelėjo. Ar tik nebus šis atvejis.

Regina A., 2011-03-29 01:23:03

Nesu pedantė, bet kažkokia tvarka turi būti. Antraip, jaunas žmogus pripranta gyventi “juodraštyje”: “Ai, paskui perrašysiu…”.

Pradžioj “bardakas” užrašuose, kompe, spintoje, paskui – gyvenime…

Lėlys, 2011-03-29 02:16:19

Tvarkinguoliams:

NA, na, tik nesudžiūkite savo tvarkingai surikiuotuose gyvenimuose tvarkingai surikiuotose galvose. :)))

O šiaip aš už šiokį tokį chaosą. Ir nors esu pakankamai chaotiškas visumoje, bet labai pedantiškas smulkmenose.

Dėl pateiktos juodraščio ištraukos: na, prastas galutinis pažymys matomas nebent vertinant atskiras sudėtines juodraščio dalis. Joms trūksta GROŽIO. :)) Grafikai negražūs, trupmenos kažkokios išsigandusios. Kelios linijos pavedžiotos pimyn-atgal, mąstant nežinioje.

Akis bado daugybė plikų plotų…

Aš tai prikerėploju pilną lapą keliais sluoksniais, o nuoseklumas būna tik vieno uždavinio ribose. Kitas uždavinys rašomas laisvose erdvėse aplinkui. Bet mėgstu taupyti laisvus plotus :))

wer, 2011-03-29 08:39:54

Aš universitete tokius “raštus” dažniausiai rašydavau kaip pats nesupradavau, apie ką rašau, dar specialiai priterliodavau, kad ir dėstytojas mažiau skaitytų. Kai supranti, apie ką rašai, tokio jovalo nepadarai.

Burgis, 2011-03-29 08:48:03

Rytoj, jei pavyks, dalyvausiu tiesioginėje TV laidoje „Teisė žinoti“ – pagaliau galės tauta manęs šiek tiek atsikąsti… 🙂

laisvamanis, 2011-03-29 08:56:24

ačiū, kad pranešėte. tikiuosi, kad pavyks.

Burgis, 2011-03-29 08:57:56

Manfredui: taip, tai įdomi žurnalistinė išmonė, norint įtaigiau parodyti vunderkindą. Stebėjau tą vaiką, klausiau, kaip jis MOKO. Jis, žinoma, moko taip, kaip pats yra mokytas, bet jis išmano tai, ko moko, todėl moko vunderkindiškai. Man patinka, nes aš suprantu (gal aš pats vunderkindas?) jo kelius ir klystkelius, bet ar tai tiktų bet kuriam naujokui, panorusiam išmokti integruoti?

Lija, 2011-03-29 12:39:58

O kaip su medikų raštais, receptais? Jie ranka rašo daug. Visada galvoju, kaip vaistininkai sugeba perskaityti pakeverzotus receptus. Kartą teko parvežti specialisto konsultanto išvadas šeimos gydytojui. Šeimos gydytojas neperskaitė nieko. Tai buvo , deja,ne juodraštis.

įdomu, 2011-03-29 13:48:58

Manau, kad pedantai be reikalo sureikšmina nereikšmingus dalykus. O juodraščio tokia ir paskirtis – eskizas greitam pasitikrinimui. Paskubomis išbandai vieną versiją, o jai nepasiteisinus gali greitai peršokti prie kitos. Bent man tokia strategija pasiteisindavo: vietoje to, kad prieš darydamas ilgai analizuočiau kuris kelias geresnis, pasitikėdavau pasąmone ir skubiai puldavau keliu kuris, jausdavau, yra teisingas. Yra pasitaikę atvejų, kai per kontrolinį teisingai išspręsdavau trigubai daugiau uždavinių nei tvarkingieji.

Tam tikrose situacijose tekdavo rašyti gražiai ir tvarkingai, bet tai mušdavo greitį. Gerai kad tose situacijose (egzaminai, olimpiados) dažniausiai būdavo skiriama labai daug laiko, taigi ir tvarkingai rašydamas suspėdavau. Bet tas tvarkingumas iš principo trukdo ir varžo.

Regina A., 2011-03-30 14:00:57

@ įdomu:

varžo jri puoli į kraštutinumą: pedantiškai, liežuvį iškišus tvarkingai vieną raidę pusę minutės vedžioti.

Bet juk nereikia jovale makaluotis – truputis tvarkos, sistemingo išdėstymo ir pačiam sprendžiančiajam tik padeda.

Nėra geras tonas pateikti dėtytojui/mokytojui jovalą: „Tu, brangusis, ten kniskis, gal ką rasi“.

Kaip rašė wer: „specialiai priterliodavau, kad ir dėstytojas mažiau skaitytų“ 🙂

Gintaras G., 2011-03-31 13:25:39

Raštas (ranka, o ne kompiuteriu) ir kalba, mano giliu įsitikinimu puikiai atspindi mentalitetą ir išprusimo laipsnį. Ir visiškai nesvarbu kas rašoma ar kalbama – juodraštis ar švaraštis, garsiai mąstoma ar dėstoma jau žinoma teorija – visur turi būti tvarka. Nei vieno mokslininko rankraščiuose nebūdavo jovalo. O jei ir pasitaikė kūrybinės netvarkos, tai ji irgi buvo grižtai susisteminta ir su nuorodomis kurioje teksto dalyje tos minčių nuotrupos turi būti.

Nesu studentas, bet tai, ką dabar daro studentai, moksleiviai ir kiti, bandantys pateisinti tokį jovalą tuo, kad tai tik juodraštis, rodo tik tai, kad vaikai yra visiškai išlepinti ir nebesupranta kas tai yra pagarba kitam, sau galų gale. Tokios visuomenės ateitis – niekinė.

petras, 2011-03-31 15:11:44

labai jau kategoriškas gintarai 🙂

manyčiau jei juodraščiu tik aš pats naudojuos, ir nepateikiu jo dėstytojui, tai man asmeninis reikalas ką jame rašyt, ką paišyt ir t.t. jeigu belenkaip prirašinėtą juodraštį pateikiu kažkam, tada taip, tai nepagarba. o su išlepinimu tai visiškai nesusiję. o dėl visuomenės nepergyvenkit, jau tūkstančius metų gyvenam krūvoj ir gyvensim, ar sugebėsit nurodyt, katruo metu jinai buvo niekinė ???

Pentium100, 2011-03-31 22:08:59

Taip, taip, aš savęs negerbiu, nes kai sprendžiu uždavinį, kurio sprendimas man nėra iš karto aiškus, visų pirma stengiuosi tą uždavinį išspręst, o po to rūpinuosi forma.

Jei jau juodraštis turi būt tvarkingas ir t.t. tai kam tada iš viso jį rašyt, gi bus tik švarraščio dvi kopijos?

Beje, sprendžiant uždavinį kartais yra patogu ką nors pasižymėt laikinai, gal norėčiau užrašyti galimus derinius ar dar ką, kad nereikėtų mintyse laikyt. reikėtų tokiam dalykui pasiimt kokį atskirą popieriaus lapelį, tik kaip jį pavadint, a, gal juodraščiu, bet juodraštis tai tvarkingas jau turi būt, tai kur man pirma viską surašyt, kad po to sutvarkyt galėčiau – reikia juodraščio juodraščio arba kitaip, juodraščio^2.

Kompiuteriu rašyt patogu todėl, kad po to aš tekstą galiu pataisyt, sustumdyt kaip reikia ir t.t. Lapelyje parašiau kokią nors nesąmonę (supratau, kad nesąmonė tik parašęs), tai ką dabar daryt?

O visuomenės ateitis niekinė tai jau manau ir prieš Kristų buvo. Visuomenė visą laiką tik ir genda.

Lėlys, 2011-03-31 23:38:44

Pentium100: atrodytų, lyg aš pats tai parašiau. Dėl gerbiu/negerbiu – nesiginčysiu, bet visiems kitiems žodžiams pritariu be išimčių. 🙂

petras, 2011-04-01 08:53:02

pentium, tai va aš supratau. visuomenė niekinė tapo antsyk tuo momentu kai tik susikūrė 😀 t.y. kai tik žmonės bendruomenėj gyvent pradėjo 🙂 nes kuo toliau, kaip sakai, tuo prasčiau.

Stebėtojas, 2011-04-01 09:27:20

Taip taip! Kuo toliau tuo prasčiau. Niekas galvų miesto aikštėse nebekapoja, raganų nebedegina ir žemė apvali pasidarė. Baisu, dar nukrisim! Genda visą laiką visuomenė….

Pentium100, 2011-04-01 09:57:58

Stebėtojui: tai mums dabar taip atrodo, o kaip turėjo atrodyt žmogui, kuris gyveno tuo pereinamuoju laikotarpiu ir tikėjo raganų egzistavimu ir tuo, kad jas reikėjo degint? Ar jam neatrodė, kas visuomenė genda ir tuoj raganos paims valdžią, o gal jau paėmė pasitelkusios nelabojo pagalbą?

Taip pat su galvų kapojimais – nemažai kas ir dabar yra tokios nuomonės, kad už tam tikrus nusikaltimus reikėtų galvą nukirst (ar sušaudyt).

Tai va, ir su juodraščiais ar šiaip rašymu ranka tas pats – kai kuriems atrodo normalu, tiems, kurie pripratę prie senos tvarkos ir senų vertybių – visuomenės gedimo požymis.

Saulius, 2011-04-01 11:06:41

Juodraštis, – proceso akimirka fiksuota, ne rezultatas ir tą supras kas bandė kurt.

Burgis, 2011-04-01 11:39:45

Sauliui: labai poetiškai, labai tiksliai! Man tai priimtina! Man tai patinka! Ir aš taip dirbu.

Bet nepriimtinas tas procesas, kurį įžvelgiu būtent šiame juodraštyje…

D., 2011-04-09 15:30:04

Gal ir suklydau savo ankstesniame įraše apie berniuką rašantį ant stiklo. Netyčia užtikau apie jį daugiau informacijos – http://thefastertimes.com/tech/2011/04/07/boy-genius-12-sets-guinness-world-record-and-appears-on-glenn-beck-p/