Kalba, kurios nepasakysiu

Gerbiamieji!

Mes svarstome Lietuvos ateitį galintį  nulemti dalyką (ankstenėje temoje minėtą švietimo strategiją 2013-2022 metams – B.B.). Bet kodėl mums pateiktas net trylikos puslapių dokumentas – strategijos projektas? Juk tai ne taktika, ne programa, ne planas, o strategija! Kam pirmuose keturiuose puslapiuose išdėstytus teiginius kartoti toliau pateikiamoje „matricoje“?

*

Man atrodo, kad šiame dokumente reikia parašyti tik tai, kas bus kitaip, ko nebebus ir kaip tai galima padaryti. Štai mano strategija:

*

  1. Moksleiviai, studentai, visi visuomenės nariai žinos ne tai, kaip juos „surangavo“ švietimo valdininkai, o tai, kiek jie iš tiesų mokyti, išprusę, ką jie geba. Norminis vertinimas bus pakeistas kriteriniu. [Jei būtų laiko, čia įterpčiau… Žiniasklaida skalambija, kad šiemet yra mažiau abiturientų, neišlaikiusių VBE. Duomenis pateikė NEC ir ŠMM. Bet tik maža visuomenės dalis supranta, kad būtent NEC ir ŠMM nutarė, kiek turi būti neišlaikiusių! Tokia norminio vertinimo esmė. Koks absurdas!]

  2. Mokytojai nebebus verčiami mokytis, bet jie mokysis. Nes jie – Mokytojai.

  3. Mokyklose nebegalės dirbti nemokytojai. Jie įsivertins save ir patys pasitrauks iš mokyklų. Į jų vietą ateis jau  išmokyti mokytojai. Ir jokie valdininkai jų nebegalės mokyti, kaip jie turi dirbti.

  4. Švietimo įtaigų finansavimas bus pakeistas taip, kad didžiosios įstaigos (pradinės, pagrindinės, vidurinės mokyklos, gimnazijos, kolegijos, universitetai) nebeturės jokių pranašumų prieš mažąsias įstaigas.

  5. Nuostata, kad išsilavinimo, išprusimo, gebėjimų įverčius, atestatus, diplomus gali gauti visi, kurie jų nori, bus pakeista nuostata, kad gauti gali tik tie, kurie geba, moka, yra išprusę.

*

Štai ir visa strategija. Leiskite man pradėti ją įgyvendinti! Iki kitų metų rugsėjo pirmosios būtų sukurtas portalas www.asmokytojas.lt, jame visi mokytojai galėtų įsivertinti tinkamumą dirbti mokykloje. Atsirastų daug laisvų darbo vietų! Iki to laiko būtų forsuotai rengiama mokytojų pamaina. Papildomų lėšų nereikės, reikės tik daug organizacinio darbo.

***

Kodėl ši kalba nebus pasakyta?

  1. Ji per ilga. Jei visi po tiek kalbės, kada gi ta diskusija baigsis?

  2. Niekam nerūpi tie pasiūlymai. Jei rūpėtų, tai nebūtų laukę pusę metų po scenarijų apdovanojimų.

  3. Kam ją sakyti, jei ji jau parašyta?

*

Bet man prisiminimas liks…

Atsakymai

Burgis, 2012-06-28 14:40:06

Įvertinkite…

Skaitovas, 2012-06-28 14:47:57

Pastebėjimas: atrodo, kad nuo 2013 metų NEC ir ruošiasi keisti vertinimą į kriterinį.

Klausimas: kaip portale http://www.asmokytojas.lt mokytojai galėtų įsivertinti tinkamumą dirbti mokykloje?

Burgis, 2012-06-28 14:52:19

Skaitovui: panašiai, kaip dabar galite pasitikrinti savo IQ…

Skaitovas, 2012-06-28 14:56:36

Burgiui: manau, kad vien žiniomis (dalyko, pedagogikos, psichologijos) tinkamumą būti Mokytoju įrodyti sunku. Teoriškai aš galiu būti kietas specas, žinoti daug pedagoginių dalykų, bet praktiškai man gali būti “neduota” bendrauti su paauglių auditorija.

Tadas, 2012-06-28 15:14:00

Man įdomus vienas momentas, Direktoriau, gal galima, kiek plačiau: “Jie įsivertins save ir patys pasitrauks iš mokyklų.” Sistema remiasi dideliu sąmoningumu – patys pasitrauks, bet iš kur toks didelis pasitikėjimas? Juk ir dabar tiek mokytojai, kurie yra nemokytojai gali pasitraukti, bet nepasitraukia… Kaip bus sprendžiama problema, kai tie mokytojai įsivertinę save nepasitrauks ir toliau dirbs?

Burgis, 2012-06-28 15:17:27

Skaitovui: sutinku, bet čia kaip matematikoje: yra būtinos sąlygos ir yra pakankamos sąlygos. Nemokėdamas savo dalyko, nemokėdamas kalbėti, skaityti ir rašyti lietuviškai ir bent viena užsienio kalba, nemokėdamas naudotis IT įranga, mokytojauti negali, bet tai nereiškia, kad visa tai gebantis jau yra mokytojas…

Burgis, 2012-06-28 15:21:19

Tadui: įsivertinimas yra pirmas žingsnis… Kas dabar sunkiausia, norint pakeisti netikusį mokytoją. Įrodyti, kad jis yra netikęs. Įsivertinę jie nebelauktų, kol tai taps vieša…

*

Vėl prisiminiau tą epizodą, kai Kauno matematikos mokytoja ekspertė, knygų autorė, TV laidoje nesugebėjo pasakyti, ką amerikiečiai skaičiuje skiria kableliu, o ką – tašku. Po tokio įsivertinimo normalus žmogus iš mokyklos pasitrauktų. Ar pasitraukė ta dama, aš nežinau, bet kad jos gyvenimas apkarto – neabejoju.

Skaitovas, 2012-06-28 15:26:00

Burgiui: tai jei taip, tada Jums dar teks pagalvoti apie antrąją pusę. Dėl minimalių būtinų reikalavimų, kuriuos išdėstėte, sutinku. Juos galima patikrinti, galima ir pasitikrinti. Tai tikrai nėra labai sudėtinga. Kartais užtenka tik “Dialoge” reklamuojamus pedagogų tinklaraščius paskaityti, jog pamatytum, kad mokykloje kartais dirba beveik beraščiai.

Bet galvočiau, kad didesnė problema – kaip įvertinti ar įsivertinti gebėjimą mokyti, vadovauti mokymuisi ar pan.

Filo, 2012-06-30 16:22:06

Amerikoj sertifikaciniai egzaminai mokytojams (“bar exam for teachers”) vadinami “didele idėja”:

http://bit.ly/LDtARw

(straipsnelis silpnas, bet žemiau komentaruose yra nemažai vertingų pastebėjimų apie tai, kaip ir kodėl tai veiktų ar neveiktų)

jurgis, 2012-07-01 19:28:44

Manau, kad stipriai trūksta moksleiviams profesinio orientavimo…

Jis galėtų prasidėti nuo ~7kl (ir pasirinkimai gali keistis n kartų, bet būtų progų rimčiau susimąstyti apie ateitį..)

T.y., moksleiviai nelabai įsivaizduoja, ką norėtų*galėtų veikt gyvenime, todėl mokosi pagal nuotaiką… O nuotaikos šiaip mokytis dažniausiai nebūna, tai bandoma mokytis “dėl pažymio”, kas universitete neretai išvirsta į mokymąsi “dėl diplomo”.

O jei būtų vidinė motyvacija kažko siekti, tada daug lengviau ir kiti reikalai spręstųsi…

jurgis, 2012-07-01 19:31:11

ps.: truputį iš kito konteksto, bet įdomus pranešimas apie mąstymo/matematikos mokymo dilemas dėl darbo / dėl pažymio / dėl įdomumo http://www.youtube.com/watch?v=xyowJZxrtbg

Gediminas, 2012-07-10 00:31:00

Prie Jurgio komentaro pridėčiau tai, kad universitete studijų progamą turėtų būti galima keisti neperstojant, kaip tai veikia daugumoj geriausių pasaulio universitetų. Nes jei įstoji, ir ne visai patinka, dažniausia nesiryžti mesti ir pradėti kažką kito.

ir, 2012-07-14 18:38:03

Kokie mes ” kieti” mokyti kitus. Žmogui nuo mažens tiek visko “negalima”, tad nereikia stebėtis, kad mokinukai blaškosi, blaškosi jų tėvai, blaškosi mokytojai, tik nesiblaško Valstybės finansai, t. y. -popieriniai, metaliniai -jiems kas, kad tie užaugę “negalima” daro taip, kaip matė vaikystėje vertinimą tų VISAGALIŲ, JIEMS GI NEBUVO AIŠKU, KAD REIKĖS MOKĖTI JUOS TINKAMAI PANAUDOT

O dabar neaišku kur Valdovų rūmų griuvėsius dėti.

Bet kaip lengva mygtukus spaudyti(kol išmokta) ir rašyti apie tai ko naišmanai. O neišmanai daug – kaip ten ” TAS KATILAS VERDA, KURIO NEMATAI?”

tvirtai tikiu, 2012-07-21 21:18:12

kad sįvakar susitiksime

tvirtai tikiu, 2012-07-21 21:19:38

iki, brangus mano,……iki…su meile

tvirtai tikiu, 2012-07-26 20:34:55

RYTE SUSITINKAME

tvirtai tikiu, 2012-08-24 18:30:57

susitikote? ir kaip?Paslaptys – neišduodamos….

tvirtai tikiu, 2012-08-24 18:36:46

Sel “Perlai” tikslus taikinys: kai žmonės noriir bijo…tai Meilė? Ne į temą, bet pasvarstykit. Myliu vyrą, bet nebėgiiosiu jo ieškodama po miestą, juolab jis tai žino… RUGSĖJIS…..SĖJA…