Ko tu norėtum, mokytojau?

mok_1

*

Panašu, kad švietimas pagaliau patenka į visuomenės ir valdžios dėmesio centrus.

Kalbama apie direktorių kadencijas.

Kalbama apie etatinį mokytojų darbo apmokėjimą.

Kalbama apie mokytojų rengimo gerinimą, VDU ir LEU sujungimą.

Kalbama apie „prielipų“ prie švietimo sistemos naikinimą.

*

O aš vis galvoju, ko tas mokytojas, kuris girdi visas tas kalbas, iš tiesų nori?

*

Atmetu visus dalykus, kurie, mano manymu, šiuo metu nesvarstytini.

  1. Norėtum didesnių darbo ir uždarbio garantijų? Nesvarbu, kaip dirbtum, kiek dirbtum, bet garantijų nori? Atmetu.

  2. Norėtum paklusnesnių, labiau motyvuotų moksleivių? Iš kur jų paimsi? Atmetu.

  3. Norėtum geresnių mokymo priemonių? O pats pasidaryti negali? Atmetu.

  4. Norėtum didesnės moksleivių tėvų, visuomenės pagarbos? O kuo ją pelnai? Atmetu.

  5. Norėtum mažiau kontrolės, muštro, pažeminimų, kurių „dosnūs“ administratoriai, auditoriai? Ar ne pats kaltas, kad nepasipriešini? Atmetu.

*****

O tada, žinoma, manau, kad norėtum didesnio atlyginimo!

Na, kiek? Sakyk, sakyk – kiek?

Aš, pavyzdžiui, manau, kad normalus Mokytojas mažiau kaip už 1500€ „į rankas“ dirbti neturėtų.

Bet tuo pačiu manau, kad dabar nerastum nė tūkstančio tokių Mokytojų, kurie būtų verti tokio atlyginimo. Žinoma, vertų Mokytojų yra bent penkis kartus daugiau, bet kad daugumai jų nėra tiek ir tokio darbo, už kurį būtų galima mokėti 1500€.

*

Manau, kad svarbiausias klausimas yra toks:

ką ir kaip tu, Mokytojau, sutiktum ir gebėtum dirbti už tokį atlyginimą?

Matuojuosi savimi…

Sutikčiau ir galėčiau mokykloje kasdien dirbti po aštuonias valandas, o prireikus ir valandą kitą per savaitę papildomai.

Sutikčiau ir mokėčiau pats pasiruošti visus mokymo šaltinius, padalomąją medžiagą (naudodamas mokyklos įrangą), neprašyčiau mano moksleiviams pirkti jokių vadovėlių (aš mokau matematikos gimnazistus, jūs supratote?), „pratybų“ ir pan.

Sutikčiau ir mokėčiau pats rengti tinkamus ir įvairių tipų testus, užduotis.

Sutikčiau, mokėčiau ir norėčiau rengti mokomąją medžiagą iš lietuviškų, angliškų ir rusiškų šaltinių, ieškodamas geriausių užduočių, įrodymų, pateikčių…

Sutikčiau ir norėčiau raštu bendrauti su mokytojais kitose šalyse, perimti ir skleisti jų patirtį.

Sutikčiau tuo laiku, kai neturiu pamokų ir mano darbo laikas nėra skirtas pasirengti pamokoms, dirbti bet kokį su mano profesija susijusį ir švietimo sistemos man pasiūlytą darbą: leidybos, redagavimo, nuotolinio moksleivių konsultavimo, jaunesnių mokytojų konsultavimo, papildomo moksleivių parengimo studijoms šalyje ir užsienyje, vietinės bendruomenės švietimo ir kt. darbą.

*

Et, pasakysite jūs, kam čia svajoti apie 1500€ atlyginimą! To, ką čia išvardijai, vis tiek niekas nesutiks ir nesugebės dirbti, o tokio atlyginimo valstybė neturi iš ko pasiūlyti.

Netiesa!

Leiskite dirbti tiems, kurie nori taip dirbti, ir laipsniškai kelkite atlyginimus.

Leiskite dirbti tiems, kurie išmoko gyventi ir dirbti kitose šalyse, – jie sugrįš!

Leiskite dirbti nebaigusiems vadinamųjų edukologijos mokslų.

Atimkite pinigus iš tų, kurie dirba švietime, bet ne švietimui, ir atiduokite mokytojams.

*

Užvakar aplankiau prašmatnią naują savo anūkėlių mokyklą Stokholme. Čia matote porą nuotraukų iš ten. Vaikščiojau po ją, gėrėjausi, bet manęs neapleido jausmas, kad ne tai yra mokyklos esmė.

Mokyklos esmė yra Mokytojas ir Mokinys.

Nemanau, kad mes Lietuvoje turėtume statyti, įrenginėti tokias mokyklas, kokią mačiau. Manau, kad mes lengvai nurungtume tą prašmatnią mokyklą, jei turėtume tą, kurioje būti tinkamas Mokytojas ir Mokinys. Tai galime padaryti! Kol kas dar galime…

*

mok_2

Atsakymai

Spectator, 2017-01-11 20:44:04

Turiu svajonę – tapti mokytojumi. Kai žmonėms pasakau, kad noriu juo tapti, jie iš karto sako, jog neapsimoka – maža alga (vos nevisiems aktualūs pinigai!), nepaklusnūs vaikai, nekoks švietimas. Bet niekam nešauna į galvą, kad noriu mokyti ne dėl algos, o kažką pakeisti. Išugdyti naujus žmones mąstyti, o ne viską iškalti, bet vienas pakeisi ne kažką, užtat gali išmokyti vaikus reikšti savo nuomonę, pasipriešinti sistemai! Juk jie mūsų ateitis, jaunimas gali tapti politikais (sąžiningais! su tikslu po kažkiek pakeisti Lietuvą, mažinti emigraciją, gerinti švietimą), taip pat mokytojais (su panašiu tikslu – gerinti mūsų Lietuvą! Juk patys valstybės piliečiai dejuoja, kad čia blogai, bet patys nieko nedaro!)

Minčių dėstyti nemoku, bet gal suprasit ką turiu minty. 🙂

Dalius, 2017-01-11 22:41:30

Čia užburtas ratas- sako dirbk ką širdis geidžia ir eur “ateis patys”. Taip skaičiau “protingose” knygose:) Bet kada ateis? Aš dabar jau noriu! Noriu namo, atostogų prie šiltos jūros, pulko vaikų su turininga vaikyste, gražiai apsirengti, važinėti su nauja ekonomine mašina, kartą/mėn. išeiti su šeima “pasikultūrinti”, valgyti įvairų maistą. Ar daug noriu? Ir kokį samdomą nevadovaujamą darbą darbą Lietuvoje turi dirbti, kad tai galėtum sau leisti?

Daniela, 2017-01-11 23:15:13

Kontrastai pribloškia:

http://gyvbudas.lrytas.lt/seima/kosmaras-jiezno-gimnazijoje-talze-ir-mokytoja-ir-neigalia-mokine.htm

AŠ, 2017-01-12 08:22:00

Direktoriau,

rašote:

Sutikčiau ir mokėčiau pats pasiruošti visus mokymo šaltinius, padalomąją medžiagą (naudodamas mokyklos įrangą), neprašyčiau mano moksleiviams pirkti jokių vadovėlių (aš mokau matematikos gimnazistus, jūs supratote?), „pratybų“ ir pan.

Sutikčiau ir mokėčiau pats rengti tinkamus ir įvairių tipų testus, užduotis.

Sutikčiau, mokėčiau ir norėčiau rengti mokomąją medžiagą iš lietuviškų, angliškų ir rusiškų šaltinių, ieškodamas geriausių užduočių, įrodymų, pateikčių…

Taip mes su žmona dirbome gimnazijoje. Tačiau daug SAVO pinigų sunaudodavome popieriui, pieštukams ir kitkam.

Taip dirbam ir dabar savo darbovietėse. Tačiau ką Jūs atsakytumėte savo vaikams, kai sėdi iki išnaktų ir taisai ar ruošiesi pamokoms, paskaitoms. Jų klausimas:

“Tėveli, mamyte pabendraukime”.

ATIDUODAMI SAVE KITŲ VAIKAMS, MOKYTOJAI SKRIAUDŽIA SAVUOSIUS.

Taip dirbti kaip Jūs rašote galima tik tuomet, kai turi ne daugiau 14 pamokų per savaitę ir jokių pašalinių darbų: įvairių kvailų ataskaitų ar planų pildymo; klasės valandėlių, mokinių išvykų organizavimo ir t.t.

Todėl sakau: visi Jūsų “sutikčiau” gali būti atlikti tik “Utopijos” šalyje.

Grįžkite į realųjį gyvenimą.

Sokolovas, 2017-01-12 08:27:21

JOKS VEIDRODIS NEPAKEIS VEIDO

  1. Joks mokytojas neišmokys nenorinčių mokytis. Tuo tarpu nenorinčių mokytis mokinių tik daugėja. Nes dabartinė švietimo politikos kelrodė yra “išmokyti visus”.

  2. Situacija keisis tik tada, kai į gimnazijų vyresniąsias klases vyks griežta atranka. Kai bus mokomi ne “visi” , p norintys bei galintys mokytis. Tuomet bus galima kalbėti ir apie mokytojų atranką- jų reikės mažiau.

  3. Per du dešimtmečius jau gerokai įgriso atlyginimų tema. Beje, neįsivaizduoju pedagogo, už “mažą atlyginimą” dėstantį vienaip, o už “didelį atlygį”- jau kitaip. Tai nerealu. Kiekvienas dėsto taip, kaip diktuoja jo patirtis, įsitikinimai bei dalykinės žinios.

  4. Paklauskite dabartinio gerai besimokančio jaunuolio, ar jis nori būti mokytojas dabartinėj mokykloje, jei atlyginimas siektų kad ir du tūkstančius eurų…Jis tik pasijuoktų…

Taigi, kas iš viso ateity mokytojaus šiame balagane?

Burgis, 2017-01-12 09:48:36

AŠ: ne, tai ne „Utopijos“ šalis…

Pirma, judu buvote puikūs Mokytojai. Metai kiti – ir tas žinojimas bus neblėstantis gėris judviejų gyvenime. Jūs būsite jį užsidirbę. ir nesigailėsite.

Antra, aš matau, kaip ne mokytojais dirba jauni žmonės – mano vaikai. Bandau jiems pasakyti tą patį, ką sakydavo man mama, – pristabdykite! Aš neklausiau, ir mano vaikai neklauso. Bet aš nesigailiu, ir jie nesigailės…

Trečia, apie planus, ataskaitas, klasės valandėles ir ekskursijas neturėtumėte man rašyti – mūsų Gimnazijoje niekas nebuvo verčiamas tai daryti, o aš stengiausi jus apginti nuo „išorės priešų“…

*

Svarbiausia – aš gerokai už Jus vyresnis, bet sutikčiau, oi, kaip sutikčiau, vėl dirbti (gyventi!) taip, kad Žemė nespėtų suktis su manimi!

Burgis, 2017-01-12 09:55:24

Sokolovui:

  1. Netiesa, kad nenorinčių mokytis daugėja! Mano vaikystės laikais jų buvo daugiau. Mokyti reikia visus! Nes tie, kurių nemokysime, vis tiek gyvens su mumis, su mūsų vaikais ir anūkėliais. Jie apkartins mums brangių žmonių gyvenimą. Tik sutinku, kad visus reikia mokyti skirtingų dalykų, skirtingose mokymo įstaigose, darbo įgūdžių formavimo bendrovėse ir pan.

  2. Taip, atranka turi būti! Bet mokytojų reikės ne mažiau, o daugiau. Skirtingų mokytojų.

  3. Netiesa! Atlyginimai, tik atlyginimai, paskirsto žmonės į tas ar kitas darbovietes. Toks kapitalizmo dėsnis. Ir atlyginimas yra žmogaus orumo, pagarbos jam matas.

  4. Man nereikia klausti, aš žinau! Matyt, mes kalbamės su labais skirtingais jaunais žmonėmis…

Burgis, 2017-01-12 10:09:31

Daliui: taip, Jūs teisingai norite! Todėl rašau – čia ir dabar reikia pakeisti visą (visą!) atlyginimų valstybinėse įstaigose, valdžios ešelonuose sistemą! Tuojau. Nedelsiant. Užtenka tyčiotis iš darbo!

*

Bet aš jau seniau rašiau ir tai, kad atlyginimų sistema yra labiausiai įslaptinta valstybės sistema. Deja, ne tik mūsų valstybės… Deja, tokia valdžios prigimtis…

Virėjas, 2017-01-13 00:50:41

Ne į tema, bet savaite praejo, o dienoraščio tęsinio nėra, laukiu nekantraudamas:)

Burgis, 2017-01-13 08:19:19

Virėjui: laukiau tokio komentaro… 🙂 Prireikė pauzės. Nuo to, kaip gyvenimas pasisuks, gali pasikeisti ir mano komentarai. Bet jų bus, kantrybės!

AŠ, 2017-01-13 08:41:20

Direktoriau

  1. Apie “..apie planus, ataskaitas, klasės valandėles ..”.

Jų nebuvo gimnazijoje tik Sąjūdžio laikais. Vėliau (žymiai žymiai mažiau nei kitose) pradėjo ir gimnazijoje rastis. Jei Jūs prieštaraujat, tai gal mes dirbom skirtingose KTU gimnazijose?

O tų ataskaitų ir t.t. universitete ir kitose mokyklose vis daugėja. Pažiūrėkit, kas darosi prie P.B. universitete.

  1. “…dirbti (gyventi!) taip, kad Žemė nespėtų suktis su manimi!”

Aš irgi studentams sakau. Kol Jūs nubėgate 100 m, aš MINTYSE du-tris kartus nubėgu. Tai toks mūsų padėvėtų pedagogų greitis.

  1. Sutinku su Jūsu posakiu apie atlyginimą (žr. 3 ats. Sokolovui), bet aksiomų gyvenime nebūna (žr. “Man nereikia klausti, aš ŽINAU! Matyt, mes kalbamės su labais skirtingais jaunais žmonėmis…).

  2. Mokytojų reikės. Bet ar jie nebus iš arabų šalių?

(:

Burgis, 2017-01-13 11:37:32

AŠ: Profesoriau, gal aš jau viską pamiršau, bet tikrai neprisimenu, kad iš Jūsų kada nors būčiau reikalavęs kokio nors plano ar ataskaitos… Gal Jūs klausydavote pavaduotojų?

skaitytojas, 2017-01-13 12:53:35

Apie vieno valstybės pareigūno, papildomo autorių ir individualią veiklą vykdančių apmokestinimo šalininką, atlyginimą:

http://verslas.lrytas.lt/rinkos-pulsas/ispudinga-sodros-imoku-architekto-alga-iplieske-karstas-diskusijas.htm

Jei neklystu,jis anksčiau teigdavo,kad progresiniai mokesčiai Lietuvoje jau yra, tarsi nežinodamas, kad jie siekia Vokietijoje-45 proc.,Švedijoje 57 proc., Danijoje 65 proc. ir t.t.

http://www.delfi.lt/verslas/verslas/r-kuodis-progresiniai-mokesciai-lietuvoje-yra-seniai.d?id=61658403

Alma, 2017-01-13 15:16:49

O aš dar norėčiau, kad mokyklose pamokų nevestu asistentai!

Amber, 2017-01-14 11:33:06

Švietimas yra politikos dalis, kur politikai pasiruošia sau paklusnią darbo jėgą. Kitas reikalas yra tas, kad politiniam aparatui nereikia protingų žmonių, o reikia vidutinių ir žemesnio išprusimo žmonių, kad kuo mažiau žinotų, kuo mažiau suprastų ir kad nekeltų bangų ir nelįstų ten kur nereikia. Be to, į valdžią grįžta komunistai, tai švietimą dar stipriai pašokdins, o visus moksleivius sulygins, o išsišokėlius “sutrumpins”. Kaip šuniui apkarsta laisvė, taip ir lietuviams apkarto laisvė…