Šiandien tokia tema turėjau skaityti pranešimą Šiauliuose, bet nenuvažiavau… Force Majeure.
Atsiprašydamas tų, kurie gal norėjo išgirsti mane kalbant, pateikiu pranešimo konspekto fragmentus… Noriai į visus klausimus atsakinėsiu el. paštu [email protected].
****
Kodėl kompiuteris nepakeis mokytojo?
-
Tigrė moko tigriuką, žvirblis moko žvirbliuką, todėl žmogus turi mokyti žmogiuką. Toks gamtos dėsnis.
-
Niekas niekada nesumodeliuos sistemos „mokytojas–mokiniai“ emocijų, aistrų, pauzių, žvilgsnių, šypsenų…
-
Niekas niekada nesumodeliuos sistemos „mokytojas–mokiniai“ adaptacijos: vieni kitų; laikui; nuotaikai; ekonominei ir politinei padėčiai; etc.
BET!
-
Kalbėkime apie jau esamą emocinį ryšį virtualiojoje erdvėje (kompiuteris giria ir peikia, nepavargsta, nesinervina, kartoja…) ir jau nesamą emocinį ryšį realiojoje erdvėje (mokytojas vengia, bijo, tingi, abejingas…).
-
Kalbėkime apie mokymosi, įvertinimo ir įsivertinimo anonimiškumo, net intymumo poreikį. Yra gi drovių, nedrąsių, uždaro būdo mokinių…
*****
Kodėl mokytojas nepakeis kompiuterio?
-
Moksleiviai į mokyklą ateina iš ten, kur viskas kompiuterizuota. Mokykla negali stabdyti progreso.
-
Mokytojas niekada nebus toks spartus, kaip kompiuteriai, neturės tiek daug duomenų, ryšių, nemokės taip įvairiai pateikti informaciją, išreikšti emocijas.
-
Tik per žiniatinklį mes pasiekiami pasauliui ir pasaulis pasiekiamas mums: palyginti mokymą ir mokymąsi, palyginti reikalavimus, pasidalyti mokymo medžiaga ir pan.
*****
Mokytojo ir kompiuterio tandemas
- Mokytojas formuluoja klausimus, temas, užduotis, kompiuteris pateikia atsakymus.
(Šiai minčiai iliustruoti buvau pasirinkęs penkias neva kurių nors moksleivių paminėtas temas: fulguritai, hermafroditai, elektroninio pašto adresai, Ariadnės siūlas, santuoka; ir konferencijoje, ir pamokoje tinka leisti veikti Atsitiktinumui: kažkas pasako temos numerį (nežinodamas temų eilės tvarkos), mokytojas (lektorius) parodo, ką siūlytų moksleiviams išsiaiškinti virtualiojoje erdvėje…)
- Mokytojas pritaiko kompiuterį integruotam mokymui.
(Šią mintį iliustruoju muzikos kūrinių fragmentais. Taip įtaigiau…)
- Mokytojas rodo, kaip kompiuteris gali būti panaudotas analizei.
(Šią mintį irgi iliustruoju muzikos kūrinių fragmentais, bet išmaniojoje klasėje yra daugybė būdų įvairioms analizėms!)
- Mokytojas pritaiko kompiuterį emociniam parengimui.
(Nieko vertas mokslas, jei nesukelia „Vau!“ tipo emocijų.)
- Mokytojas panaudoja kompiuterį ir internetą anonimiškam vertinimui, ryšiui su tėvais, anoniminėms diskusijoms (įsivertinimui), operatyviai ir vaizdžiai pateikia mokymosi rezultatus.
(Šia tema kalbu pavyzdžiais ir pateikiu pasiūlymų: „Radijo razina“; „Verslo pateikčių konkursas“; e-dienyne – kaip informaciniame ekrane, kaip geri dalykai TV (pvz., žiūrovų atsiųstos nuotraukos…), „blic“ testai, konkursai; „How it works?“ – pateiktys, filmukai apie dulkių siurblį, automobilį, riedį…; profesijų pasirinkimo filmukai; nuotolinis mokymas.)
*****
Ką reikia daryti? Ko negalima daryti?
- Negalima klasių paversti kino salėmis! PowerPoint, prezi.com ir kt. yra profesionalams – ne mėgėjams. Parengti gerą pateiktį reikia bent 10 kartų daugiau laiko nei ji rodoma. Statinis tekstas ir vaizdai pateiktims netinka!
(Žr. mano komentarus ankstesnėje temoje)
-
Kiekvienas mokytojas turi turėti kompiuterijos asistentą. (Patyręs kalvis visada turi gizelį…) Tai gali būti ir moksleivis.
-
Mokytojas neturi informacinėje erdvėje daryti nieko tokio, ką darydamas jis nesimėgauja. Moksleiviai turi matyti, kad jis mėgaujasi.
-
Mokytojas turi žiniatinklyje rasti vaizdžios, įdomios, svarbios informacijos, emocinių akcentų ir demonstruoti tai, komentuoti, o ne kurti pateiktis.
*****
P.S.
Santuoka
-
Kas yra monogamija, poligamija?
-
Kur pasitaiko, vyrauja poligamija?
-
Kas Lietuvos įstatymuose pasakyta apie santuoką?
-
Kuriose šalyse įteisinta tos pačios lyties žmonių santuokos?
*
Liuciferis
Tu myli ją dėl to,
Kad ji graži kaip rojaus obuolys,
Kuris kadaise Ievą sužavėjo;
Bet grožis jos nuvys – ir tavo meilė
Praeis kaip kiekviena kita aistra…
(Dž. Baironas. „Kainas“)
Atsakymai
AŠ, 2016-09-30 11:14:07
Pafantazuokim direktoriau,
(mėgstu fantastiką, perskaičiau visas fantastikos fondo hnygas, kurias turiu)
netolima ateitis:
-
Žmogus ir kompiuteris bendrauja tarpusavyje užmiršdami kitus (kaip tai žmogiška dabar ir JAU dabar net kompiuteriška)
-
Reikalauja partnerystės įteisinimo (kaip dabartiniai sergantys)
-
Pagaliau mylisi (tolimesnėje ateityje) – kaip JAU daro sergantys
Burgis, 2016-09-30 21:20:53
AŠ: „… tu – mano deganti širdis, tu – mano kraujas gyvas…“. Gal todėl, Profesoriau, aš gana atsainiai skaitau fantastiką…
AŠ, 2016-10-02 09:33:27
Direktoriau
bet Jūs gyvenate FANTASTIKOS šalyje.
N. Vujučičius: Nebijokite gyvenime daryti klaidų, nes tai primena klasę be mokytojo.
Aš dar pridėčiau: klasė su kompiuteriu.
Jei nebus ŽMOGIŠKO bendravimo mokykloje, nebus ir mokymo.
petras, 2016-10-03 08:13:28
Aš, nei jūs žinot kas bus nei ką 😀 todėl nebūkit toks tikras, nes per žmonijos istoriją pilna buvo tokių teigiančių kas bus ir kas nebus. tik kiek iš jų buvo teisūs ?
Sokolovas, 2016-10-03 10:46:09
Petrui:
Šį teiginį bent jau aš taip supratau-
kai technologijos išstums mokytojo GYVĄJĮ ŽODĮ,- tai neliks visaverčio mokymo.
petras, 2016-10-03 15:12:13
tai skirtingų sričių kompetentingi personalūs mokytojai vienam mokiniui yra “šimtus” kartų vertingesni, nei keli abejotinos vertės mokytojai keliasdešimčiai skirtingų moksleivių vienoje krūvoje. tai realiai mokiniai ir dabar negauna visaverčio mokymo.
pagyvensim pamatysim 🙂