Kontrolinis darbas moksleiviams visada yra kontrolinis darbas visiems: užduočių parengėjams, mokytojams, moksleivių tėvams ir visiems smalsiems žmonėms…
Parengiau sunkų kontrolinį darbą savo penktokams. Pateiksiu jį šiandien ir antradienį, bet patikra prasideda jau dabar! Kaip pasielgs mokinukas, jei jis ar jo artimieji užeis į šią svetainę ir pamatys užduotis? Kontrolinis!
*
O jūs kaip pasielgsite? Pabandysite per pusvalandį surinkti kuo daugiau taškų? Pabandykite! Paskelbkite čia savo rekordus.
O gal sugaišite ilgiau nei pusvalandį ir pasiūlysite keletą geriausių variantų, kaip turėtų rinktis penktokai? Nepamirškite, kad jie dar nemoka atlikti visų veiksmų su bet kokiais skaičiais.
*
Įvertinkite mano darbelį ir mano gebėjimus kurti originalias (na, ne ta prasme, kad labai išmoningas, bet ta prasme, kad nepaimtas iš kur nors…) užduotis, įsivertinkite save. Linkiu sėkmės!
Atsakymai
Burgis, 2013-01-18 10:05:34
Įvertinkite…
petras, 2013-01-18 11:49:48
Manyčiau pirmą dalybos pavyzdį penktokui gali būt sunku perprast 🙂
Burgis, 2013-01-18 13:19:33
Petrui ir kt.: matysite, šią temą nureitinguos, o aš vis tiek ginsiu savo mokymo principus!
*
Pastebėkite, kad maksimumas (dvylika dalybos veiksmų) penktokams nepasiekiamas. Aš labai mėgstu užduotis, kai maksimumas nepasiekiamas! Gyvenimas tik tokias ir pateikia…
*
Antra, net jūs, protingi suaugusieji, turėsite vargo, jei pabandysite optimizuoti labai ribotam laikui. O vaikams tai – svarbiausias išbandymas. Pažiūrėkite, kiek žiovaujančių klasėse dar nesibaigus kontroliniam darbui, nes lieka laiko. Geriausiems lieka daug laiko! Todėl vaikai ir neišmoksta dirbti riboto laiko sąlygomis.
*
Trečia, pats gyvenimas visada verčia apsispręsti (tai pastebėjo ir Henry Ford…), kas geriau – daug po mažai (taškų) ar mažai po daug?
*
Ketvirta, smalsumą reikia žadinti ir neįveikiamomis užduotimis! Aš niekada neužkopsiu į Everestą, bet man įdomu, kaip kopiama…
*****
Vaikai gal atliks tik 2-3 veiksmus, bet jie žinos, kad turėjo tikrą kontrolinį darbą!
petras, 2013-01-18 14:13:22
Aš asmeniškai tai absoliučiai už įdomesnį mokymą ir kitokias užduotis (bet svarbu, kad jos nebūtų per daug sunkios vaikams, ir gal reiktų pradžioj paaiškint vaikams, kad gali būti ir kitaip, nes gali ir susimėtyt, jei nepratę)
su egzistujančiom informacinėmis technologijomis apskritai galima labai įdomiai dėstyt tam tikrus dalykus ir aišku po to tikrint žinias. tik aišku dauguma mokytojų nenorės pasiruošt per savo laisvą laiką, tai gal reiktų tai apmokėti + apmokinti (kas irgi kainuoja). o žinia, kad pinigų nėra, tai va ir gaunas užburtas ratas. o nestandartiniai uždaviniai tik plečia mąstymą. aš už
Jūratė, 2013-01-18 16:05:31
Puiku, rašyčiau daug pliusų, va čia tikroji motyvacija, individualizavimas, diferencijavimas – madingi žodžiai praktiškai, ačiū
E.B., 2013-01-19 00:16:33
Nežinau, kaip su penktokais, bet mane blaškytų tas popieriaus vartymas iš vienos pusės į kitą.
Burgis, 2013-01-19 07:03:11
E.B.: Vakar pirmasis bandymas pavyko! Vaikams užteko vietos pirmame puslapyje, niekas nevartė…
Dovile, 2013-01-19 22:24:54
Juokinga, kai problemos yra matomos lapo vartyme… Manau ne problema tuomet duoti ir antrą lapelį 😀
Vladas, 2013-01-20 10:44:20
Nesu pedagogas ir negaliu įvertinti kiek tokia užduotis atitinka vidutinio penktoko sugebėjimus, bet pati idėja parodyti vaikams, kad ne visada visus uždavinius galima išspręsti visiškai – puiki. Ir penktokams duodama galimybė savarankiškai pasirinkti kontrolinio darbo atlikimo strategiją bei taktiką tikrai nėra per ankstyva.
Super.
Vytautasptn, 2013-01-20 15:59:21
KONTROLINIS DARBAS!!? Vadyboje tai vadinama veislės gadinimu. Paaiškinsiu kodėl. Tokiu pricipu sovietu laikais buvo sudarinėjami planai. Kad niekas nežiovautų :). Visi žino kas iš to gavosi. Didžiausia klaida kai vadovas mokiniui ar darbuotojui duoda neįveikiamas užduotis apie tai iš anksto neinformaves.
Trumpalaikėje perspektyvoje tai turi didelį, sakyčiau įspūdingą poveikį. Ilgainiui gręsia realybės jausmo praradimu. Paprasčiausios užduotys iš anksto gali pasirodyti per sunkios ir laiku bei tinkamai neatliekamos.
Arvydas, 2013-01-20 21:32:38
Vytautai, panašu, jog Jūs – didelis vadybos mokslų entuziastas. Tačiau labai geri specialistai turi ir vieną trūkumą: dažniausiai į viską žiūrį pro savo dalyko akinius.. Aš manau, jog mokykla turi ruošti masę iš kurios vėliau atsiras ir vadybininkai, ir mokslininkai, ir tekintojai, ir t. t. Mokiniai turi būti truputį realistai, truputį svajotojai, truputį genijai, truputį padaužos. O kiekvienas mokytojas į šį spektrą įneša savo indėlį: kažkas ragina svajoti, kažkas ragina nusileisti ant žemės, kažkas siekti maksimalaus rezultato, o kažkas nepersistengti. Na, pats pagalvokite, jei visi būtume išauginti bei išauklėti “pagal šabloną”.. Kas gautųsi? Man atrodo, kad gautųsi banda. Kita vertus, bandą lengviau kontroliuoti, lengviau programuoti bandos troškimus bei poreikius. Vadybininkams nuo to lengviau.
Beje, Jūs, Vytautai, kaip vadybos entuziastas, turėtumėte žinoti apie S. Jobso “tikrovės iškraipymo lauką”. Kaip manote, šis požiūris “Apple” kompanijai atnešė daugiau naudos ar padarė daugiau žalos?
Vladas, 2013-01-20 22:17:36
Vytautai, pabandysiu įkelti labai ilgą citatą iš kažkada rašyto savo teksto. ten kalbama ne apie vadybą, bet apie psichologiją (ir jos panaudojimą vadyboje, ar kitose vietose, kai vienus žmones bandoma panaudoti kitų žmonių interesų tenkinimui):
“Esminis organizacinės psichologijos skirtumas nuo kitų gamtos mokslų
Manau psichologija dar vienu svarbiu aspektu iš esmės skiriasi nuo kitų gamtos mokslų pvz. chemijos, fizikos, botanikos, zoologijos ir netgi likusios medicinos. Psichologiją kaip ir kitus mokslus galime išskaidyti į kelias dalis:
Pirmoji, tai aprašomoji dalis. Botanikas Karlas Linėjus aprašė ir susistemino augalus, Mendelejevas susistemino į periodinę lentelę cheminius elementus, psichologai aprašo ir klasifikuoja emocijas, charakterio tipus ir t.t.
Antroji mokslų dalis leidžia prognozuoti natūraliai vykstančių reiškinių eigą: meteorologai gan tiksliai prognozuoja orus; seismologai perspėja apie artėjančius žemės drebėjimus; astronomai sekundžių tikslumu apskaičiuoja saulės ir mėnulio užtemimus ar vandenynų potvynių laiką ir dydį; chemikai labai tiksliai pasako kokie reakcijos rezultatai bus vienomis ar kitomis sąlygomis; psichologai gan tiksliai gali prognozuoti konkretaus asmens ar daugumos žmonių elgesį esant tam tikrom aplinkybėm.
Trečioji – taikomoji mokslų dalis leidžia mokslininkams ir praktikams, besinaudojantiems mokslo pasiekimais, sąmoningai ir kryptingai keisti aplinkinį pasaulį, siekiant naudos žmonėms. Botanikai išveda naujas produktyvesnes ir atsparesnes kultūrinių augalų veisles. Fizikos, chemijos ir technikos laimėjimai aprūpina mus pigesne energija, zoologai išveda naujas karvių veisles duodančias daugiau pieno ar vištas bei kiaules greičiau priaugančias „gyvo svorio“. Psichologai kuria darbo organizavimo ir skatinimo sistemas leidžiančias padidinti darbuotojų darbo našumą ir intensyvumą arba rekomendacijas reklamos kūrėjams padidinančias reklamos efektyvumą.
Pirmojoje ir antrojoje dalyje psichologija iš esmės nesiskiria nuo kitų mokslų, Tačiau kalbant apie taikomąją mokslų fazę iškyla rimta dilema. Jei kiti mokslai padeda gamtos reiškinius, augalus ar gyvūnus panaudoti žmogaus labui, tai psichologijoje ne tik veiksmo subjektas bet ir objektas yra žmogus, tiksliau jo savimonė arba asmenybė. Pvz. kardiologijos ar stomatologijos objektas nėra žmogus kaip asmenybė. Čia turime reikalą tik su žmogaus kūno dalimis, kurios gydomos ar protezuojamos tam kad geriau tarnautų konkrečiam žmogui. Jei selekcininkai išveda karvių veislę su dideliu tešmeniu, kuri duoda daug pieno, mes per daug nesigiliname kokį poveikį tas tešmuo daro karvei kaip individui ir ar tai gerai, ar blogai karvėms kaip rūšiai. Na kartais problemos iškyla tik tada kai pvz. kiaulės taip greit priauga svorio, jog vien nuo jo lūžta kojos. Tačiau kai mes, pasinaudodami manipuliaciniais organizacinės psichologijos pasiekimais ar NLP metodais, bandome išsiugdyti darbuotojų komandą su “dideliais tešmenimis“ (ta prasme dirbančius labai produktyviai ir efektyviai), negali neiškilti klausimas kokį poveikį tas „tešmuo“ turi likusiam darbuotojo gyvenimui. Nes jis yra ne tik darbuotojas, bet ir kažkieno tėvas, vyras, sūnus ar draugas. Jeigu suprantam ir pripažįstam jog samdomas darbuotojas irgi yra žmogus, panašus į mus, tai sparčiai diegiant vis naujus psichologijos pasiekimus „į gyvenimą“ negali neiškilti labai rimtos etinės problemos. Kita vertus jei į darbuotojus žiūrime kaip į prekę, perkamą darbo rinkoje, tai natūralu kad žmogus, kuriam jo „tešmuo“ jau pradėjo griauti gyvenimą (pvz. dėl problemų santykiuose su artimaisiais, pradėjo gerti ar vartoti narkotikus, arba darbui trukdo nervinis išsekimas, depresija ar infarktas), lengva ranka metamas į sąvartyną ir darbo rinkoje perkamas naujas darbuotojas ir jam auginamas naujas tešmuo. Na kaip vadybininkui vietoje suvaryto automobilio perkamas naujesnis ir skubama toliau.
Kas liūdniausia, kad „tešmenis“ nuo ankstyvosios vaikystės mums pradeda auginti patys artimiausi žmonės – tėvai. Tai jie sąmoningai (arba intuityviai) naudodamiesi skineriškais rykštelės ir saldainio principais ugdo savo vaikuose paklusnumą, stropumą, darbštumą, tvarkingumą, atkaklumą siekiant tikslo ir norą aplenkti kitus. Taip, su tokiu pradiniu „tešmenėliu“ vaikas daug greičiau bus nupirktas darbo rinkoje. Bet ar tai tos savybės kurios padėtų žmogui suvokti kas jis, ko jis nori iš gyvenimo ir leistų sukurti pilnaverčius nuoširdžius santykius su kitais žmonėmis. T.y. sėkmingai nugyventi savo gyvenimą, o ne duoti „daug pieno“ darbdaviams, kurie, labiau pasigilinus, ir patys kažin ar suvokia kam jiems reikia „tiek daug pieno“.
Nenoriu menkinti psichologijos pasiekimų reikšmės padedant suprasti ir išspręsti asmenines žmonių problemas, tačiau visur kur psichologija naudojama siekiant patenkinti vienų asmenų interesams kitų žmonių sąskaita (tai visos išmoktos bendravimo technikos, manipuliaciniai tikslo siekimo metodai), labai greitai atsiremiame į etiką.”
Burgis, 2013-01-20 22:23:11
Vladui: nelabai supratau, už ką Jūs ir prieš ką? Kad vaiko nereikia pratinti duoti „daug pieno“? Taigi jis labai nusimins, kai užaugs ir supras esąs neproduktyvus… Ką reiškia saugoti žmogų nuo darbdavio, nuo bendrovės? Leisti jam pasijausti laisvu, originaliu individu, kuriam niekas nenori mokėti pinigų?
Vladas, 2013-01-20 23:44:27
Matote, mano nuomone, karvės arba jų protėviai tūkstančius metų, iki atsirandant selekcijai ir zootechnikai, puikiai išgyvendavo duodamos tiek pieno, kiek reikėjo jų pačių jaunikliams išmaitinti ir nelenktyniavo viena su kita, kuri pieno duos daugiau už kitas.
Vaikas turėtų suprasti, jog jis gyvena ne tam, kad kažkam maksimaliai duotų pieno, O tam kad laimingai nugyventų savo gyvenimą ir užaugintų savo vaikus. Tai jo svarbiausia pareiga.
Kiekvienas privalo duoti tiek pieno, kad jo užtektų jam ir jo šeimai, bet neturėtų įsivelti į beprotiškas darbo ir vartojimo “žiurkių lenktynes”. Ir ne taip jau svarbu ar žmogus savo pieną duos dirbdamas sau ar būdamas samdomu darbuotoju.
Manau daug daugiau šansų, kad susidūręs su realybe labiau nusimins tas kuris buvo ruošiamas ir auginamas kaip pats geriausias primilžių čempionas. Nes tokių “čempionų” mokyklos kasmet išleidžia po keletą tūkstančių vien Lietuvoje. Ir kiekvienas tikisi būti “pats pačiausias”:((
Aš puikiai suprantu, kad su tokiu požiūriu kaip mano netapsi “stambios bendrovės valdybos nariu”, prezidentu ar netgi gimnazijos direktoriumi, bet 95 procentai žmonių ir taip jais netampa, tačiau visą gyvenimą to trokšta ir dėl to kankinasi:(
Laisvas, originalus individas, kuris nesieks už banko paskolas pasistatyti didesnio namo ir nusipirkti “krūtesnio džipo” nei kaimynas niekada gyvenime neliks be darbo ir be duonos.
Vladas, 2013-01-21 08:08:06
Gerb. B.B. aš irgi sunkiai suprantu jūsų požiūrį ir elgesį. Jei ugdote gerą veislinę bandą su buliais čempionais, kuri turėtų duoti liaudies ūkiui rekordinius primilžius, keltų šalies ekonominę ir karinę galią, tai kodėl drumsčiate vandenį visokiausiomis originaliomis užduotimis? Negi nesuprantate, jog jos gali paskatinti žmonių mąstymą ir sąmoningumą?
Šios savybės labai trukdo gerai jaustis kai tave melžia. O kritinėje situacijoje, jei reikėtų save ar savo prieauglį paaukoti kokioje Afganistano ar Irako skerdykloje, gali iš vis sumaišyti protą.
Žiūrint iš tos pozicijos Vytautas jums davė labai teisingą pastabą dėl veislės gadinimo.
Burgis, 2013-01-21 09:19:03
Vladui: kažkas šiuo metu Jus erzina?…
Sutarkime taip: aš Jūsų nemokau, kaip ką reikia ugdyti, tai ir Jūs susilaikykite – nemokykite manęs… Kitaip pyksite, pyksite, o aš vis tiek darysiu tai, ką darau. Kažkam tai labai patinka! O ir aš matau savo 23 metų veiklos rezultatus. Jie puikūs!
Vladas, 2013-01-21 09:47:29
Gerb B.B. Jums buvo ne visiškai suprantamas mano požiūris. Jūs paklausėte ir aš jį paaiškinau plačiau.
Kai man buvo ne visiškai suprantamas Jūsų požiūris ir aš paklausiau, Jūs pradėjote kažką kalbėti apie susierzinimą bei pyktį ir pabaigėte tuo, kad Jūsų veiklos rezultatai puikūs.
Aš dėl Jūsų veikos rezultatų nesiginčiju, nes neturiu jokių objektyvių galimybių juos įvertinti. O tai kad jie džiugina Jus patį – puiku. Tikrai tuo džiaugiuosi.
O šį pokalbį tikrai reikia baigti, nes užkabinome sritį, kurioje kiekvienas turime gan skirtingus įsitikinimus ir aiškiai nesame pasiruošę jų keisti ar dėl jų diskutuoti. Tai iš ties veda į konfliktą:(
Burgis, 2013-01-21 10:59:27
Visiems: ištaisiau penktadienį aštuoniems penktokams pateiktų užduočių sprendimus. Rezultatai, kaip ir numačiau, šokiruoja kontrastais: nuo 1 iki 16 taškų! Yra apie ką pagalvoti…
petras, 2013-01-21 13:08:56
manęs tokie kontrastai visiškai nešokiruoja. jei pvz. iš šimto įvairiausių penktokų visi gautų tarkim nuo 10 iki 16 taškų, tai man jau būtų keista. pirmiausiai į galvą šautų mintis, kad testas buvo per lengvas ir negalėjo atskleisti labiau gabesnių nuo mažiau gabesnių.
Burgis, 2013-01-23 14:20:41
Gal jums įdomu sužinoti, kaip kontrolinį rašė penktokai vakar? Pasinaudojo tuo, kad informacija „nutekėjo“, pasinaudojo… Mokysiu vaikus išdidumo, orumo.
petras, 2013-01-23 14:27:59
Tai kažin ar penktokai vaikai naršo šį puslapį :)) labiau tėvelius reiktų mokint tikriausiai