Korepetitoriai – gėris ar blogis?

(Aš tik susiruošiau šia tema rašyti, o Rimas kitoje temoje jau viską teisingai parašė… Jau tas Rimas! Jis nemiega naktimis ir viską pirmas padaro.)

*

Blogis! Žinau, kad taip pasakęs stoju prieš didelę imperiją: mokytojų-korepetitorių, tėvų, vaikų… Sušvelninsiu reakciją pasakydamas, kad aš kasmet dirbu korepetitoriumi. Jūs žinote, ką tik baigiau penkių užsiėmimų ciklą (žr. temas „Unikalus projektas…“). Dvejus metus dirbau su visais Kaune manęs paklausyti pageidaujančiais penktokais – ir šiemet dirbsiu, jei į palatą neuždarys…

*

Bet yra skirtumas… Asmeniškai visus mokau matematikos (tik ateikite!) nemokamai. Penktokus mokau už pinigus, vykdydamas KTUG edukacines programas. Kasmet mes kviečiame visus Kauno ir priemiesčių moksleivius po pamokų pasimokyti pas mus. Nes KTU gimnazija priimti visų norinčių negali. Nes iš dviejų mokytojų visada sužinai daugiau nei iš vieno. Nes mokytis galima ir laisvalaikiu. Nes būti su bendraamžiais iš kitų mokyklų yra gėris, malonumas. Taigi skambinkite mums rugsėjo pradžioje.

***

Bet tie, klasikiniai, standartiniai korepetitoriai yra blogis!

  1. Blogiausi yra tie mokytojai, kurie po pamokų už pinigus moko savo moksleivius. Jokie pasiteisinimai, kad klasėje yra daug mokinių, kad jų pasirengimo lygis ir motyvacija yra labai nevienodi, nenubraukia tokio darbo amoralumo. Mokykite, bet nemokamai! Pamatysime, kad noras praėjo…

  2. Mano matematikos mokytoja Ona Rutkauskienė (amžina jai garbė!) rengdavo mane olimpiadoms. Savo namuose. Vaišindavo arbata. Dovanodavo knygas. Aš pėdindavau pusantro kilometro pas ją drovus, graužiamas sąžinės, kad niekuo atsilyginti tėvai negali. Man buvo nesmagu mokytojai pasakyti, kad aš nemėgstu olimpiadinių uždavinių – negyvų rebusų, galvosūkių… O Mokytoja mokė nemokamai!

Mano lietuvių kalbos mokytoja Teklė Matutytė (amžina jai garbė!) mokė mane deklamuoti. Aš sugadinau jos magnetofoną, bet ji nieko nesakė. Mokytoja mokė nemokamai!

Kokia laimė, kad jos nebuvo korepetitorės! Kokia laimė, kad ir dabar yra mokytojų, kurie neleidžia įgyti pranašumo prieš kitus turtingesniems.

  1. Korepetitorių aukos iškart prisipažįsta, kad yra neįgalūs. Bent šiek tiek. Bent kažkaip. Nes negali išmokti patys – iš knygų, interneto, per pamokas. Nes negali susirasti pamokyti galinčių draugų. Nes negali sutarti su savo mokytojais, kad pamokytų nemokamai. Negali neįgalieji.

  2. Korepetitorių aukos įpranta, kad įprastu būdu išmokti negali ir jau niekada gyvenime negalės. Pagalbos pirkimas tampa įpročiu. Todėl Lietuvoje tokia korupcija…

  3. Korepetitoriai įžūliai demonstruoja, kad mokyklos yra blogos. Kad mokytojai nemoka arba nenori dirbti gerai. Tai kodėl, po perkūnais, neišvaikome tokių mokytojų šunims šėko pjauti? Tegu mokyklose dirba tie talentingi korepetitoriai! Ne, jie nedirbs – pinigai ne tokie. Valstybė žiūri suglumusi į tą absurdą ir tyli…

  4. Melas, kad korepetitoriai „pakelia“ rezultatą net 20 proc.! Melas, aš jums sakau! Rezultatą pagerina pats moksleivis ir jo tėvai (nuolat primindami – „… tokius pinigus mokame…“). Tai kaip mūsų edukacinių programų nauda: prisivertei (privertė) ateiti – tikrai šio to išmoksi. (Išskyrus tokius, kaip vienas mano mokytas septintokas: sunerdavo rankas ant krūtinės ir visa povyza rodydavo: „Mokyk mane, mokyk! Nieko nepavyks išmokyti!“ Mat jį močiutė man „atsiųsdavo“…).

***

Visa kita parašė Rimas… Ir vis tik – yra atvejų, kai korepetitoriai naudingi ir net būtini. Nori mokytis kitos užsienio kalbos su pažengusiais – bus greičiau, jei padės korepetitorius. Nori greičiau išmokti dirbti nauja kompiuterio programa – samdyk korepetitorių. Dar vienas argumentas korepetitorių naudai yra toks.

Geras korepetitorius gali parodyti trumpesnį kelią, geresnį kelią, teisingesnį būdą ko nors išmokti. (Taip aš dirbu su penktokais?)

Atsakymai

Burgis, 2011-08-27 09:15:07

Na, dabar tai bus reitingas…

laisvas, 2011-08-27 10:18:16

p.B.B.: kalčiausi lieka vaikai, moksleiviai? Kuo skiriasi O.Rutkauskienė ir T.Matutytė nuo šiuolaikinių korepetitorių? Kad mokydavo GABIUS veltui? Kodėl jos negalėdavo išmokyti jūsų mokykloje, pamokose? Kodėl dirbdavo su jumis papildomai?

Ir kiek suprantu knygos, internetas ir t.t. yra papildomi žinių šaltiniai. Kitu atveju kam reikalingi mokytojai?

Mano nuomone, yra sistema, kuri įsigalėjo asmeniškai tiek mano, tiek jūsų neveiklumu. Ir kaltę permesti vaikams yra negarbinga.

Audra, 2011-08-27 10:45:47

Negaliu ramiai skaityti tokių tekstų, nes tai labai susiję su mano darbine karjera. Pertvarkius mokyklas, manoji tapo aštuonmete ir aš – pakankamai patyrusi ir sėkminga chemijos mokytoja – likau prie “suskilusios geldos”. Užteko drąsos pasiprašyti į gimnaziją (direktoriui sakiau – aš noriu ir galiu gerai dirbti šį darbą – priėmė). Ten padirbau ketverius metus, sekėsi puikiai, bet sumažėjo pamokų. Buvau atėjusi vėliausiai. Yra toks kriterijus, dalinantis darbą. Užteko drąsos, sėkmės, jau kurį laiką kitoje mokykloje dirbu administracinį darbą, dėstau chemiją aštuntokams. Ką tai reiškia intensyviai dirbančiam dalykininkui? Degradacija… Bet aš kovotoja. Nusipirkau verslo liudijimą, jau dveji metai korepetitoriauju vakarais, džiaugiuosi, kad galiu dirbti mėgiamą darbą. Mokiniai ir jų tėvai mano, kad dirbu gerai. Labai gabių mokinių – vienas kitas, kiti – vidutiniokai, kurie “prapuola” mokykloje. Kai pirmą kartą reikėjo išrašyti mokesčių lapuką ir paimti iš mokinio pinigus, buvo nežmoniškai sunku. Kankinausi pora mėnesių, nes savo sieloje esu mokytoja iki smegenų galiukų ir manau, kad labai gerose mokyklose ir mano kontingento vaikams užtenka dėmesio, nereikia to papildomo darbo šono. Kas man iš to? Nepraradau kvalifikacijos, viskas su manimi gerai, būna vaikų, kurių pamokoms reikia daug ruoštis, gera dirbti ir su silpnaisiais. Jie mokykloje nurašomi, o mes (maža komanda) dirbam ir rizikuojam. Nesėkmės per valstybinius dar nebuvo. Norėčiau, kad gimnazijoje dirbantys kolegos dirbtų geriau, bet jiems nėra jokio stimulo. Darbas yra, jokios konkurencijos, vadovas tikrai neparagins keisti darbo ar siekti geresnės darbo kokybės, nes darbo įstatymai darbuotojo pusėje. Taip ir sukasi užburtas ratas. Nesijaučiu nei niekšu, nei dar kuo nors. ESU KOREPETITORIUS NE DĖL SAVO GOBŠUMO, O DĖL SITUACIJOS.

Burgis, 2011-08-27 11:12:03

Laisvam: ar aš kaltinu vaikus?! Aš kaltinu tėvus ir korepetitorius! Ar vaikai samdo korepetitorius? Tėvai! Ir taip kenkia savo vaikui, prilygina jį neįgaliajam.

Audrai: Jūs esate šaunuolė! Jūs nesate korepetitorė, Jūs esate privačios mokyklos steigėja ir tos mokyklos mokytoja. O, kaip aš norėčiau, kad tokių būtų daugiau! Tada visi turtingesnių tėvų vaikai „pabėgtų“ pas Jus, išmoktų greitai ir teisingai, neturtingų tėvų vaikai suprastų, kad „valdiškos“ mokyklos nieko vertos, sukeltų maištą, paskirtų mane visus įgaliojimus turinčiu ministru. Aš bematant atestuočiau (realiai!) visus mokytojus, nemokšas (tokius, kaip ta lituanistė, apie kurią rašiau…) iš mokyklų išmesčiau, to sąskaita geriesiems padidinčiau atlyginimus ir sukurčiau realią kontrolės sistemą, kad geri mokytojai dirbtų gerai. Mokytojams uždrausčiau dirbti korepetitoriais (taip dėstytojams kadaise buvo uždraudęs KPI prorektorius prof. Č. Jakimavičius, nes buvo prisiveisę korepetitorių, kurie tik imitavo mokymą – per stojamuosius egzaminus vaikščiodavo su saujomis raštelių savo kolegoms – kuriuos reikia priimti…; KTU gimnazijoje mes mokėme Č.J. anūką Igną, vėliau jis studijavo Japonijoje – nuostabus vyrukas! Todėl, kad senelis protingas.)

***

Taigi, Gerb. Audra, Jus „išstūmė“ iš valdiškos mokyklos, Jūs įkūrėte savo mokyklą ir įrodėte, kad mokate dirbti. Sveikinu!

įdomu, 2011-08-27 14:23:12

Mano supratimu, mokymas už pinigus yra geras, naudingas ir garbingas dalykas. Nepritariu požiūriui kad kai kurių profesijų žmonės turi dirbti tik iš idėjos. Vieni žmonės dirba ir uždirba, o kiti (gydytojai ir mokytojai) kažkodėl turi jaustis blogai gaudami pinigus? Man tokia logika nesuprantama ir nepritariu tokiam skirstymui. Mano supratimu, jeigu valstybė žmogui moka už tai kad jis keturias pamokas mokytų vaikus, žmogaus pareiga būtent tas keturias pamokas sąžiningai ir atsakingai dirbti savo darbą. O jeigu žmogus gali dirbti daugiau negu iš jo perka valstybė – jis savo papildomą darbą turi visą teisę parduoti tam kuris perka.

Kažkodėl Jums nekyla analogiškos mintys, kad kavinės demonstruoja žmonių neįgalumą (juk galėtų patys ruošti maistą).. arba samdomos namų valytojos.. arba daugiabučio kiemą šluojantys samdyti kiemsargiai.. į privačias stomatologijos klinikas turbūt irgi nederėtų eiti?

Galbūt nepakankamai įsigilinau į Jūsų požiūrį, dar tikrai skirsiu laiko paskaitymui ir pamąstymui, bet kol kas – visiškai nepritariu.

O iš asmeninės patirties: mėgstu individualiai mokyti, taip pat mėgstu tiesiog spręsti uždavinius. Kai buvo laikas jog man reikėjo pinigų – mokydavau studentus ir/arba darydavau jiems užduotus darbus. Šiuos du dalykus vertinu gana skirtingai: mano supratimu, mokyti yra gerai ir garbinga, o daryti užduotus darbus negerai. Studentams suteikdavau pasirinkimą: galėdavau už tą patį atlygį įdėti dvigubai daugiau pastangų, kartu padarytume darbus, ir studentas pusėtingai išmoktų tai kas buvo užduota. Kitas variantas – kad tiesiog greitai padarau ką reikia: studento galvoje nieko nelieka, tiesiog gauna suvirškintą rezultatą. Deja, visi norėdavo antro varianto, tikinimas kad geriau būtų kartu pasimokyti būdavo tik mano iniciatyva. Bet jeigu kuris nors sutikdavo ne tik gauti padarytą darbą, bet ir pasimokyti – mokydamas jausdavausi geras ir garbingas. Nes mokyti yra geras darbas, visiškai nesvarbu kad už pinigus.

Išsiliejau 🙂 Ačiū už dėmesį 🙂

Giedrius, 2011-08-27 22:56:12

Taigi, du pasisakę… Ir tikrai jų argumentai man priimtini. Apskritai mes perėjom į rinkos ekonomiką (ar tai suprato visi?) ir visos paslaugos turi būti mokamos! Tame tarpe ir mokymas. Gal tada susimąstysim ko vertas išsilavinimas? Gal tada mokytojui, gydytojui ir mokslininkui galėsim mokėti? Bent jau tiek, kiek teisininkui ar programuotojui…

Na bent jau dabar aš moku ir manau, kad teisingai darau, nes chirurgas , kuris po 6 valandas kasdien stovi prie operacinio, turi gauti pakankamai. Kad kai nebegalės stovėti, galėtų gyventi iš uždirbtų pinigų. Sportininkam mokam milžiniškus (?) pinigus, kurie juos panaudoja vėliau traumom gydyti. O mokytojams, kurie traumuojami pastoviai psichologiškai, nesugebam sumokėt…

dz0, 2011-08-28 17:54:52

@Audra: o kaip dėl kokių nors higienos reikalavimų patalpoms? nereikia su verslo liudijimų tų dalykų apiformint?

Nes man irgi atrodo priimtinas tokio pobūdžio korepetavimas (kai mokytojas gali būti labiau “sam sibie režisior”). Kažkada domėjausi, kad galima būt apiformint kaip individualią veiklą (berods “konsultavimas” iš ~20 išvardintų pasirinkimų). O kaip su verslo liudijimu – kokia sritis pagal EVRK geriausiai tinka? Man gal vaidenas, bet berods, pagal kažkurį įstatymą, formaliu švietimu gali užsiimti tik valstybinės įstaigos…

Audra, 2011-08-28 18:51:06

nėra reikalavimų patalpoms, mano bute niekas higienos netikrina. Veikla įvardinama kaip vaikų ir jaunimo papildomas ugdymas.

Regina, 2011-08-28 21:06:09

Mokytojas turi teisę dirbti tiek, kiek jam sumoka valstybė. O ji “dosni” – pamokai pasiruošti apmoka 10 min., vieno mokinio darbams vertinti apmoka net 2 min./sav. :(.

Istorijos pamokoje – vienas vadovėlis trims mokiniams, žemėlapių nėra.

Lituanistai pagal naująją programą neturi nei vadovėlių, nei chrestomatijų, nei metodikos, nei būsimo egzamino rašinio žanro apibrėžimo, o apie to rašinio pavyzdžius net pasvajoti nedrįsta.

Chemijos mokytoja neturi savo kabineto, vaikai neturi galimybės nei matyti, nei atlikti bandymų…

Ir šitokiam valdiškam švietimui esant drįstate sakyti,kad korepetitoriai – blogis? Taip, jie dirba dėl pinigų, nes už savo darbą nori gauti jų vertą atlyginimą. Aš, pavyzdžiui, tikrai galiu valstybinio egzamino rezultatus pakelti bent 20 balų be didesnių mokinio pastangų, vien savo sukurtos medžiagos ir metodų dėka (esu lituanistė). Bet tuos metodus ir unikalią medžiagą kūriau todėl, kad iš jos galiu užsidirbti (turiu omenyje ne tik privatukus, bet ir straipsnius, seminarus, vadovėlius, kitą išleistą medžiagą). Todėl net mano “valdiškų” mokinių VBE rezultatų vidurkis tų pačių metodų dėka yra aukštesnis nei KTU gimnazijos lietuvių kalbos rezultatų vidurkis :), o juk aš dirbu su neatrinktais vaikais, grupės net nediferencijuotos. Duokite, ponas Burgi, man savo mokinius, ir aš parodysiu, kas yra stebuklas :).

O dabar dėl paties egzamino – jo principas yra “Aplenk kitą”, tai reiškia, kad jei egzaminą laikytų vien Licėjaus ir KTU gimnazijos genijai, vis tiek kažkas gautų 1 balą, kažkas 20 balų, kažkas – 100. Tokios žaidimo taisyklės. Būtent dėl jų stringa mokytojų bendradarbiavimas ir dalijimasis gerąja patirtimi (nekalbu apie pavienius atvejus), būtent dėl to kiekvienam mokytojui yra geriau,kai kolegos dirba prasčiau :)… Aš privatukus mokau būdų, padedančių aplenkti kitus. Tą daro visi korepetitoriai, ruošiantys egzaminui. Tai nesąžininga savarankiškai ar “valdiškai” besimokančių vaikų atžvilgiu, bet … nugalėtojai neteisiami, ar ne? Be to, tokią egzaminų sistemą ir apskritai švietimo sistemą sugalvojo ne korepetitoriai ir ne jie nusprendė, kad gerai pamokai parengti pakanka 10 min. ir kreidos bei lentos…

sonata, 2011-08-28 21:35:47

Aš iš mamos pozicijų, kuriai savo vaikas svarbiausias : dabartinėj situacijoj negaliu sukariaut su Sistema (kap rašė gerb. Regina – 10 min. ir kreida bei lenta) ir kai pamačiau, kad septintoj klasėj mano vidutiniokas nesusikalba su chemija ar dalyko moktoja (juk psichologiniai faktoriai perteikiant dalyką yra svarbūs), pasamdžiau korepetitorę. Užteko tik 6 pamokų – persilaužė, nes privačiai dirbanti mokytoja sugebėjo parodyt, kad tai įdomus mokslas. Užtat kai po to atėjo į KTUG, chemija pasidarė mėgstamiausiu dalyku, o naujosios mokytojos pavardė tariama su tokia pagarba, kaip tikintieji mini šventųjų vardus. Kaip suprantu iš p. Burgio nuomonės, pasielgiau netinkamai, bet jei reikės, dar kartą taip pasielgsiu. Nesiorientuoju vien baigiamųjų egzaminų rezultatus (gal chemijos ir nesirinks), bet jei žinos giliau ir tvirčiau, manau tik į naudą.

Kestutis, 2011-08-29 13:00:33

Nesvarstytinas klausimas. Jei turite vaiką ir matote, kad jam reikia padėti, tai ir darykite tai, kol nevėlu. Tinka storas barzdotas profesorius iš TV ekrano ir mokyklos mokytojas. Galiu tvirtinti, kad profesoriaus rezultatas bus 9/10 studentai, mokytojo – 9/10 suvoks sin ir cos skirtumus. Lipdami mokslo medžiu rinkitės storesnes šakas, aukščiau užlipsite. Eilinės pamokos su tuo pačiu mokytoju kartais primena duobių kasimą ir užkasimą: kiek daug beiškastum ir užkastum, rezultatas toks pats – dykynė.

Sunku buvo šiemet matyti bendradarbės veidą. Literatūros mokytoja, taisanti egzaminų darbus, tvirtino, kad viskas labai gerai su vaiku, rašo bene geriausiai klasėje, bus virš 50. Gavosi vos virš 10…

Regina, 2011-08-29 15:49:18

Gerb.Burgi, bet Jūs dar nepaskirtas ir niekada nebūsite paskirtas “visus įgaliojimus turinčiu ministru”, todėl žiūrėkite į tą realybę, kuri yra dabar, o ne į rožinę ateities viziją. Taip, aš,korepetitorė, anot Jūsų, įžūliai demonstruoju, “kad mokyklos yra blogos. Kad mokytojai nemoka arba nenori dirbti gerai”, bet taip ir yra!!! Jeigu gimnazija šįmet nenupirko trečiokams gimnazistams nei chrestomatijų, nei vadovėlių pagal naujas programas, tai ar tokia mokykla gera??? Kaip aš, Jūsų manymu, turėčiau gerai dirbti – gal pati viską nupirkti ar per 10 min., skirtų pamokai pasiruošti, turėčiau susirasti reikiamus tekstus (dalis jų iki šiol publikuoti tik moksliniuose leidiniuose istorikams ar teologams, o mes lituanistai), parengti medžiagą, ją padauginti ir padalinti ? Lituanistai perdavė ministerijai ir UPC devynis DALYKINIUS klausimus iš naujosios egzamino programos, kertu lažybų iš “Martini” butelio, kad atsakymų nebus, nors vienas didžiausių nonsensų – kad apskritai dokumentas kelia tiek ir tokių klausimų. Šitoj situacijoj eiliniai, valdiški mokytojai suglaudžia ausis ir laukia (“Belaukiant Godo…”), o korepetitoriai ieško (ir randa) išeičių. Ką, manote, tempiau iš Londono – ogi anglų literatūros vadovėlius (vieneto kaina per 80 Lt.), juose randu to, ko čia neišsireikalaujame. Ar būčiau tai dariusi vien dėl valdiškų darbo? Spėkite…Patarkite iš savo moralinių aukštumų. Ir kas moraliau – parengti medžiagą ir ją parduoti kartu su privačiomis pamokomis ar eiti į pamoką su kvailio šypsena veide, linksmai praleisti laiką ir nieko neišmokyti (juk ne mūsų kaltė, o valdiškas atlyginimas už bet kokios kokybės darbą visiems vienodas…)? Gal tikrai – tegul mokosi vaikai taip kaip čigoniukai plaukti – įmetei į vandenį ir viskas? Dievas davė – Dievas atėmė? Nusišypsojo Fortūna – išlaikei egzaminą, ne – tai ne, o gal išlaikysi, tik teks per metus 20 tūkstančių už studijas mokėti. Taigi, gerb. Burgi, kol nesate ministras, nekraukite švietimo sistemos klaidų naštos ant vargšų mokinių. Korepetitoriai bent kam padeda išsigelbėti, juk visų išgelbėti neįmanoma. Be to, jie parodo, koks galėtų būti švietimo lygis, jei valstybės požiūris į mokyklą ir mokytoją būtų kitoks.

giedrius_m, 2011-08-29 16:39:27

Mokytojas neturi reikalauti, kad jo paties mokiniai mokytusi pas jį papildomai už pinigus ir (pagal galimybes) visus klasėje išmokintų savo dalyko. Todėl, kad jis jau sutiko tą darbą dirbti už algą, kurią gauną mokykloje. Ne susirasti klientų korepetitoriavimui.

Jei mokytoją patį susiranda mokiniai, kuriems pamokų nepakanka, arba, dar geriau, iš kitų mokyklų – viskas tvarkoje.

Burgis, 2011-08-29 16:43:48

Na, Gerb. Mokytoja Regina, aš nebesuprantu… Ar Jūs taip pykstate, kad juodo nuo balto nebeskiriate, ar aš Jums labai blogas? Nejaugi tikrai VISI mokytojai nenori ir nemoka dirbti gerai?! Tai kaip mes rinkoje išsilaikėme 22 metus? Kaip apskritai ta švietimo sistema, Jums padedant, nesprogo kaip burbulas?

*

Kur Jūs matėte mano rožinius akinius?! Ar Jūs, ar aš pernai Druskininkų konferencijoje, ministrui girdint, lietuvių literatūros autorius „sutvarkiusius“ pavadinau parazitais? Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros direktorius (tik vėliau sužinojau, kas jis toks…) pasiūlė man keisti žodyną. Aš nekeisiu! Bet Jūs tinkamą žodyną, atrodo, pasirinkote tik šioje svetainėje.

*

Ketvirtadienį važiuoju į Vilnių. Norite, pavešiu? Užsisakome vizitą pas ministrą ar viceministrą ir perduodame viską, ką čia parašėte. Dabar gi aš net nežinau, kurioje mokykloje Jūs dirbate… Kaip padėti?

*

Aš nesutikau ir nesutiksiu, kad nieko nedarau švietimui. Bet aš darau kitaip. Jums rinktis.

Regina, 2011-08-29 23:12:49

Gerb. Burgi, aš nemanau ir nerašau, kad Jūs esate blogas ar kad nieko nedarote švietimui. Bet kad kartais atsisakote matyti realybę, tai irgi faktas. Matuojate savo išskirtinės mokyklos masteliu.

Mūsų švietimo sistema tiek skylęta, tiek duobėta, tiek beprasmė, kad negalima jos tokios, su visais trūkumais, užversti ant vaiko pečių ir sakyti – negarbinga ieškoti pagalbos. Garbinga! UPC puslapyje metodoninkė Ona Vaščenkienė fizikams atsakė, kad egzaminui paruošia ne mokykla, o korepetitoriai. Tai oficialus atsakymas, tai švietimo valdininkų pozicija. Tie valdininkai puikiai žino, kokią niekam tikusią sistemą sukūrė ir tebekuria, ir rodo, kaip gelbėtis. O Jūs sakote, kad korepetitoriai – blogis. Jūsų teisė taip manyti. Mano teisė parodyti tuos korepetitoriavimo aspektus, kurių Jūs nepastebėjote:

  1. Korepetitoriams, skirtingai nei valdiškiems mokytojams, apsimoka daug ruoštis pamokoms, kurti savo medžiagą, ieškoti efektyviausių metodų.

  2. Korepetitoriai ženkliai pakelia moksleivių pasiekimų lygį.

  3. Korepetitoriai naudojasi sistemos klaidomis taip tas klaidas parodydami.

Ir pabaigoje vienas pavyzdys iš gyvenimo: mano sūnus matematikos VBE ruošėsi su korepetitore, ji parodė tam tikro tipo uždavinių visiškai kitokį, efektyvesnį sprendimo būdą, kurio mokykloje, per pamokas, nesimokoma. Kai per pamoką “valdiška” mokytoja užrašė lentoje uždavinį ir paklausė, kas galėtų išspręsti, mano sūnus lentoje tai padarė per 3 minutes. Mokytoja žiūrėjo, žiūrėjo, nieko nesuprato, tad paklausė: “Kas galėtų išspręsti normaliai?”. Ir tada sprendė daugiau nei pusvalandį… Dabar įsivaizduokite šią situaciją per VBE ir pasakykite, verta turėti korepetitorių ar ne. Informatikos mokytojos sūnus paprašė padėti išspręsti vieną Jaunųjų informatikų mokyklos uždavinį, mokytoja paaiškino ir net išsprendė kartu; tai buvo vienintelis uždavinys, už kurį sūnus gavo nulį taškų :). Jeigu nebūtų buvę korepetitorių, vaikis dabar nestudijuotų Edinburge matematikos ir dirbtinio intelekto :). Ne vaikų kaltė, kad Lietuvos mokyklose dirba visokių mokytojų…

[Gerb. Burgi, o Jūs vis dar tikite “geruoju caru”? Manote, kad nuvažiuosite, pasakysite, ir viskas išsispręs? Manote, tie ponai nežino situacijos? Jiems tik naudinga apsimesti. Beje, sakote, jiems nepatiko žodis “parazitai”, bet kad Jūs girdėtumėte, kokius žodžius jie patys vartoja, kai nevaidina…]

Burgis, 2011-08-30 08:40:07

Gerb. Mokytoja Regina! jei būtumėte tiksliųjų mokslų mokytoja, niekada taip nerašytumėte: „Bet kad kartais atsisakote matyti realybę, tai irgi faktas.“ 🙂 Nes nuomonė, net Jūsų, fakto neįrodo.

*

Plačiai nebesiginčysiu, tik pastebėsiu, kad:

  1. Reikia sau ir kitiems atsakyti į klausimą, kokie yra kurio darbo motyvai. Ir pagalvoti apie kai kurių darbų prasmę…

  2. Jei korepetitoriai gėris, tai kodėl nesikuria mokyklos, kuriose dirbtų vien korepetitoriai? Kitokie mokesčiai? Tai bloga mokesčių sistema – keiskime. Su niekuo nenoriu dalytis? Kuo?

  3. „Geruoju caru“ aš netikiu, bet ir blogieji man nedaug per 22 metus įkando… „Ereliai skraido po vieną, tik žvirbliai buriasi į pulkus.“ (Rasulas Gamzatovas). Man patinka erelio kova su graužikais…

  4. Džiaugiuosi, kad niekada neturėjau korepetitoriaus. O juk tai gėris – džiaugtis! Gal Jūs iš kai kurių tą gėrį atimate visam gyvenimui?

*****

Bet štai svarus argumentas Jūsų naudai! Jei (kai) tik neteksiu darbo, bet dar būsiu pusėtinai sveikas – aš dirbsiu korepetitoriumi!

jurgis, 2011-08-30 11:30:54

kodėl nesikuria mokyklos, kuriose dirbtų vien korepetitoriai?

Man atrodo, kad kuriasi http://www.gimnazita.lt/

http://www.registrucentras.lt/jar/p/dok.php?kod=302526468

jurgis, 2011-08-30 11:31:57

http://www.korepetavimas.lt/

jurgis, 2011-08-30 11:51:25

“Kalba lt” pasirodo jau nuo 2003 metų

http://www.registrucentras.lt/jar/p/dok.php?kod=235980580

(p.s.: atsiprašau, už išsisklaidymą per 3 komentarus… paskubėjau… )

laisvamanis, 2011-08-30 12:10:28

na, tai nėra mokyklos, tai tik korepetavimo įmonės. tikrai neblogai organizuotos (pats dirbu abiejose). jokioje tikroje mokykloje nedirbu.

Rimvydas, 2011-08-30 13:39:44

Na, ereliai su graužikais nekovoja- jie jais paprasčiausiai maitinasi 🙂

Edgaras, 2011-08-30 14:42:45

Manau korepetitoriaus tikslas yra parodyti kelią, kaip greičiau, paprasčiau ar/ir tiksliau prieiti atsakymą. Bet… turiu asmeninį pavyzdį: vieną vasarą skyriau savo hobiui-šachmatams, taigi analizuoju, ieškau geriausio ėjimo tam tikroje pozicijoje ir randu! Po kiek laiko sužinau, kad tą ėjimą jau rado 18xx metais ir tą informaciją surandu senoje knygutėje, galvoju ot kvailys tiek laiko gaišau išradinėdamas dviratį, o jis jau pasirodo išrastas!!! Bet atradimo džiaugsmas buvo daug didesnis, nei tas nusivylimas, nes sugalvojau pats, o ne pažiūrėjęs atsakymą.

Matematikos VBE išlaikiau virš 90% ir kas? Ir nieko, mokėjau išspręsti kvadratinę lygtį, integralą, bet daug svarbiau, kad buvo Mokytojai, kurie išmokė mąstyti.

Tad mintis ir yra ta, jei mokoma šablonų, na pernai buvo tokie uždaviniai, užpernai irgi panašūs ir zubrinam panašius, tai korepetitorius yra reikalingas, reikalingas kaip priemonė pasiekti tikslą – geras balas VBE ir ne daugiau, nes mokyti mąstyti jie nesugeba, nes to niekas ir neprašo 🙂 atsiprašau už savo profanišką nuomonę.

laisvamanis, 2011-08-30 16:46:42

tikrai nesutinku su Edgaru, kad korepetitoriai nemoko mąstyti. Aš tai stengiuosi mokyti galva naudotis, o ne sausų žinių prisikimšti. Ir manau, kad dirbant su vienu ar keliais mokyti galvoti yral engviau, nei stovint prieš 30 mokinių.

jurgis, 2011-08-30 17:25:55

dirbant su vienu ar keliais mokyti galvoti yra lengviau, nei stovint prieš 30 mokinių.

Tikrai taip. Pvz, Kembridže bei Oxforde yra ypatingas dėmesys skiriamas konsultacijoms (“supervisions”), kai su dėstytojas vienu metu bendrauja su 2-6 žmonėmis. Sakė, jai pasiruošti studentui reikia apie 5val, o ji pati trunka apie 1val – peržiūrimi sprendimai, individualiai paaiškinamos klaidos ar pan.

Šiaip labai panašu į korepetitoriavimą (kai grupelės mažesnės ar net tik 1 mokinys) http://www.dow.cam.ac.uk/dow_server/info/Tutorial/supervisions.html

Rita, 2011-08-31 08:23:37

Susijudino mokyklos laikų prisiminimai 🙂

Iš esmės sutinku su išsakytomis mintimis. Tačiau labai geras buvo pastebėjimas apie tuos mokytojus, kurie neatlygintinai dirba su savo mokiniais. Dažniausiai dirbama su.. gabiais. Argi ne? Su manim irgi dirbo puikūs mokytojai. Ir skaitovų konkursams ruošė. Per ilgąją pertrauką, po pamokų (gal ir prieš pamokas būtų sutikę padirbėt, betgi visada chroniškai vėluodavau). Lituanistės skaitydavo, komentuodavo mano poetines rašliavas, biologijos mokytojos padėdavo ruoštis olimpiadoms. Tai čia tie dalykai, kuriuose buvau spec. poreikių vaikas, nes bendroji programa nepasotindavo gilesnių žinių troškimo.

O va…. fizika, chemija, matematika.. Tooookios spragos vilkosi iš paskos, kad kontrolinių atsiskaitymų rezultatai balansuodavo tarp teigiamo ir neigiamo. Aišku, tėvai kartas nuo karto vis bandė sėkmę ir samdė korepetitorius. Galiu pasakyti, kad JJG tiksliųjų ir gamtamokslių mokytojai buvo nuostabūs. TIKRAI! Ruošdavosi ne 10 min, jų pamokos buvo įdomios (tiems, kas suprasdavo), kokybiškos. Jie tikrai skatino mąstyti. Metamatikai.. 12 klasėje gavom mokytoją, pagarsėjusį griežtuolį, kuriam pakako šarmo ir išminties suprasti, kad galima keturias varlytes JAU palikti ramybėje.

Iš korepetitorių įstrigo viena senmergė su diplomu, užkištu už virtuvės spintelės stiklo.. dar nuobodžiau buvo negu per pamokas. O štai fizikos kartą vaikščiojau mokytis pas aklą mokytoją. Tai buvo idealus variantas, nes sprendėme uždavinius daugiausiai žodžiu, kas man (dabar suprantu) ypač tiko. Sprendėme laaaabai lėtai… kol aš parašydavau, jis brailio raštu ant savo kartono gabalėlio išsibadyti užtrukdavo kiek ilgiau. Joks mokytojas mokykloje fiziškai nebūtų galėjęs tiek sėdėti su manim dviese.

Kai tik galėjau, chemijos ir fizikos nepasirinkau mokytis toliau. Gerai, kad ir tėvams kažkuriuo momentu atėjo suvokimas, kad biochemike nebūsiu, tai gal ir nebūtina VISKO mokėti.

Kiekvienas susitikimas su Mokytoju yra dovana. Net jeigu tai korepetitorius.

p.s. apie mokytojus, savo pačių mokinius mokančius atlygintinai gal vat taip iš kart tik užsiminus ir nebeminėsiu, nes padorioje draugijoje nedera švaistytis tokiais epitetais, kokiais vadinu juos mintyse.

Burgis, 2011-08-31 08:32:08

Ačiū, Gerb. Rita! Iš tiesų, šioje diskusijoje labai pasigendu požiūrio tų, kurie lankėsi pas korepetitorius.

Raimundas, 2011-08-31 17:47:49

Švelniai tariant ,,pribaigia” Reginos filosofija: ,,Mokytojas turi teisę dirbti tiek, kiek jam sumoka valstybė”. O kaip tada visiems kitiems? Irgi? ir kas nustatys, kada gana? Man korepetitorius panašus į ,,dovanėles” renkantį gydytoją, jam irgi valstybė neprimoka. Tik apie korepetitorius, kaip kyšininkus niekas garsiai nešneka.

Regina, 2011-09-01 16:03:56

Gerb.Raimundai, o Jūs greitai pribaigiamas :).

Taip, LR įstatymai ir Konstitucija sako, kad niekas neturi teisės reikalauti dirbti daugiau nei sumokėta, o už prievartinį darbą baudžiama…

Be abejo, 10 min. pamokai pasiruošti – juokingai (o gal ciniškai) mažai, bet su įstatymais nepasiginčysi, tad jau tiek metų ministerija vengia apibrėžti, kokia pamoka, pasiruošta per 10 apmokamų minučių, yra gera… Tokie dalykai nepatinka ir piktina Jus, piktina mane, piktina daugelį – bet jie egzistuoja! Ir tikrai nemažas procentas mokytojų taip ir dirba, tik tiek atsakomybės ir prisiima [nekalbu apie KTU gimnaziją ar Licėjų – čia mokytojai atsirenkami, bet visur kitur…]. Ką tada daryti mokiniui? Jei jis labai gabus, gali apsieiti ir apskritai be mokytojo, bet ką daryti vidutiniokui ar silpnam? O ir tas gerasis mokinys pats tikrai nepajėgs lygiomis galimybėmis konkuruoti VBE su mokytojo profesionalo paruoštais konkurentais. Ir dar – korepetitorius ne renka “dovanėles”, o pasiima atlygį už darbą. Beje, individualus darbas su vaiku yra triskart sudėtingesnis nei su visa klase – tenka prisitaikyti prie vaiko tempo, charakterio, mokymosi būdo, kitų psichologinių niuansų. Žinoma, kiekvieno mūsų patirtis skirtinga, tad gal Jūs kalbate apie kokius nors korepetitorius apsišaukėlius, bet tikras, geras korepetitorius niekada nedirba iš vadovėlio, viską susikuria pats. Apie tai, kad net mintis nekyla mokyti savo mokinius, neverta net diskutuoti.

Rasa, 2011-09-01 16:14:28

Jei yra paklausa – atsiranda ir pasiūla. Jei yra norinčių mokėti korepetitoriams – atsiras ir korepetitorių. Viena kolegė savo vaikui nuo 1 iki 8 klasės samdė mokytoją, kuri kasdien padėtų ruošti visas pamokas. Ar tokia situacija smerktina?

Bet teko bendraudi su pedagogais, kurie mokyklose pasiima minimalų krūvį teigdami “man pamokos reikalingos tik tam, kad mokinių papildomam mokymui susirinkt”. Vat čia tai jau smerktina (aš taip manau).

Su kita ilgamete pedagoge teko karštai ginčytis, nes ji teigė, kad joks vaikas negali gerai mokytis, jei jis nesilanko pas korepetitorius. Aš su ja kategoriškai nesutinku.

Savo vaikams, prabilusiems apie tai, kad kiti vaikai vaikšto pas korepetitorius, paaiškinu, kad aš surasčiau pinigų korepetitoriams, jei matyčiau, kad vaikas sąžiningai atlieka mokykloje gautas to dalyko užduotis, stengiasi, bet dar kažko trūksta iki gero rezultato. Nors, manau, tokiu atveju pavyktų susitarti su to dalyko mokytoju pagelbėti tam vaikui ir už dyką.

Jei mokytojai mokyklose dirbtų sąžiningai, o mokiniai – taip pat, neliktų korepetitorių paklausos.

Burgį gerbiu už jo darbus ir pažiūras (pagarba dar nuo tų laikų kai aš buvau studentė, o jis ką tik pradėjęs dėstytojo karjerą), o p. Raimondo replikai pritariu pilnai.

Burgis, 2011-09-01 18:42:38

Šiandien aš telefonu kalbėjau su čia rašančia Regina iš Marijampolės. Sužinojau, kas jos vaikai, todėl dabar visai kitaip vertinu jos komentarus. Kaip? Nesakysiu… 🙂

Rasa, 2011-09-01 21:39:17

O aš tai nebuvau Burgio studente… 😀

Ką sugalvoti, kad nebūtų vienodų vardų tarp rašančių?

Nes Rasų daugėja kaip po lietaus 🙂 Žinoma, tegul būna tų Rasų, bet nenorėčiau, kad atrodytų, kad viena visur rašo.

Regina, 2011-09-01 22:41:43

Mielieji, aš, jei leisite, truputį paaiškinsiu, kodėl rašau čia ir rašau taip, o ne kitaip. Pirmiausia – tai čia renkasi labai protingi, turintys savo nuomonę, profesionalūs žmonės – kalbu tai kuo rimčiausiai. Čia galima kelti problemas ir jas nagrinėti. Neketinu su jomis susitapatinti, tiesiog matau problemas ir noriu suprasti, ar galime ką nors padaryti kitaip.

Pirma – mokytojas be jokių pasekmių gali pamokai ruoštis 10 minučių. Pamoka nekokybiška, bet ji vyksta, įstatymiškai viskas tvarkoje. Kas geriau šioje situacijoje jums, kaip tėvams,- nieko nedaryti, leisti vaikams mokytis kažkaip savaime ar samdyti korepetitorių? Mūsų gimnazijoje tokiai “darbščiai” mokytojai atėmė dvyliktokus ir davė… pirmokus manydami,kad kol tie susivoks, kas ir kaip, praeis mokslo metai… Antra – kalbų ir socialinių mokslų mokytojai, labiausiai lituanistai, didelę dalį informacijos, reikalingos darbui, priversti susirankioti iš savo praktikos – darbo įvairiose grupėse, projektuose, VBE vertinime (pinigine prasme tai būna vieni nuostoliai). Labai didelė dalis mokytojų į tai neinvestuoja nei savo laiko, nei sveikatos, nei pinigų – ir jie turi teisę taip daryti. Ką daryti, kai matai, jog tavo vaiko mokytojas daug ko nežino ar net klaidingai supranta (pavyzdžiui, rašo interpretaciją “pagal lentelę”) – tikėtis, kad vaikai kaip nors “išplauks” ar samdyti korepetitorių? Trečia – dažnai mokyklų bazė būna skurdi (vadovų neūkiškumas, prioritetų neišsidėstymas) – nėra knygų, vadovėlių, žemėlapių, kitų šaltinių, laboratorijų ir t.t. Be šito gerai pasiruošti egzaminui ar tiesiog išmokti dalyką neįmanoma. Ką siūlysite savo vaikui – susitaikyti su tuo, kas yra, ar rinksitės korepetitorių? Ketvirta – kodėl ŠMM neinvestuoja į geriausiųjų mokytojų ir vadovų patirties perėmimą? Tai išspręstų daugybę problemų. Labai geras mokytojas per metus puikiai išmokys, tarkim, 100 moksleivių, bet jei tokią patirtį perimtų bent 10 kitų mokytojų, tada gerai išmokytų moksleivių būtų jau 1000. Gal ir įdomu, kaip čia kažkas rašė, pačiam atrasti metodą, žinomą jau nuo 18 a., bet kur tokiu tempu mes nukeliausime, ko pasieksime, o jei kalbame apie mokytoją, tai kiek vaikų “sugadinsime”, kol išmoksime mokyti? Arba – jeigu yra tokia KTU gimnazija, kodėl jos patirtimi nepasinaudoti? Bet ne, visada skubama pasakyti, kad kas galima Jupiteriui, negalima jaučiui, arba kas galima Burgiui, negalima mums provincijoje… Išeitų, kad pačiai ŠMM nusispjaut į ugdymo kokybę, jiems svarbu gražiai pakalbėti Rugsėjo 1-osios ir Mokytojų dienos proga. Todėl korepetitoriai tokioje švietimo situacijoje yra pats mažiausias blogis, jeigu apskritai tai galima vadinti blogiu… Ar jūs manote kitaip?

Raimundas, 2011-09-03 13:35:55

,,Ir dar – korepetitorius ne renka „dovanėles“, o pasiima atlygį už darbą”

Sutinku, bet gal pamokų metu, kurioms pasiruošti tik 10 min. specialiai normaliai nedirbama, kad liktų ką veikti po pamokų ,,korepetuojant”? Panašiai būtų galima pateisinti gydytoją, kuris sakytų: atvyk pas mane į privačią kliniką, tada aš ,,teisingai” tave gydysiu, o dabar (valdiškoje įstaigoje) tik tiek, kiek man moka.

+vairas, 2011-09-03 13:56:38

Mokytijams moka atlyginimą Valstybė.

Korepetitoriams – tėvai.

Tik toks skirtumas. Kuo galima kaltinti korepetitorius? Juk kažko papildomai išmoko. Pagarba jiems tokia pati, kaip ir mokytojams. (Aišku reikia skirti pasipelnymą iš savo mokinių.)

Giedrius, 2011-09-03 16:38:41

gerbiamieji, reikia skirti Mokytoją nuo amatininko! Tikras Mokytojas sąžiningai skirs visas savo pastangas vaiką išmokyti ir man visai nesvarbu – mokykloje jis dirba ar korepetitoriumi. Svarbu, kad aš stengdamasis būti atsakingu tėvu, turiu pasirinkimo variantus (beje, kaip ir su gydytojais) ir taip galiu siekti geriausio rezultato. Na, o jei nepatinka žaidimo taisyklės (švietimo sistema, egzaminai, mokykla, ministras ir t.t.), tai pradėkit keisti juos! Asmeniškai pradėkit nuo savęs. Keli patarimai – pabandykit kitą mokyklą, suraskit korepetitorių, dalyvaukit mokyklos tėvų komitete ir priverskit direktorių sutvarkyti ūkinius klausimus (stogą, vadovėlius ir pan.), pakeiskit nevykusius mokytojus… Sakot, daug laiko reiks? O kaipgi, jei norit rezultato – reikia pastangų 🙂

Monika, 2013-03-09 21:52:53

Sveiki, turiu klausimą, nes nelabai suprantu : kodėl Jūs būdamas toks nemokamų korepetitorių šalininkas savo gimnazijoje kursus apmokestinate gan didele suma? Esu mokinė ir pakankamai žingeidi, tačiau kaina kartais pristabdo norą …

dd, 2018-05-08 13:23:46

Kai korepetitorius yra tas pats mokytojas, tai yra baisu ir amoralu. Susidūriau, kai mano vaikui buvo pasiūlytos papildomos pamokėlės iš tos pačios mokytojos. Maniškis ne tas gabusis, bet pamokas ruošiame, ir diktantus rašome, ir olimpiadose dalyvaujame. Aš sumokėjau tai mokytojai, nes bijojau, kad neužguitų to vaiko.

Manau, kad tai yra reketavimas. Kiek laiko valstybė toleruos? Gerb.pone Burgi, kada eisite ginti mūsų vaikų ir Lietuvos ateities?

Burgis, 2018-05-10 10:52:02

Taip, su tuo reikia kovoti! dariau, darau ir darysiu, ką galėsiu…