Kriterinis brandos egzamino vertinimas

Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus

2012 m. lapkričio 15 d. įsakymu Nr. (1.3.)-V1-172 paskelbta LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS VALSTYBINIO BRANDOS EGZAMINO UŽDUOTIES VERTINIMO INSTRUKCIJA (www.nec.lt).

*

Instrukciją analizuos mūsų mokytojai, specialistai, aš tik pakomentuosiu galimus pliusus ir minusus.

*

Žinoma, svarbiausia, kad kriterinio vertinimo sugrąžinimas yra milžiniškas žingsnis pirmyn! Atsiprašau, teisingas žingsnis atgal… Bet tuo pliusai ir baigiasi, toliau – nerimas…

*

Pirma, kažkaip NEC ir ŠMM paslaptingi… Tai kriterinis vertinimas bus tik to vieno egzamino? O matematika, anglų kalba ir kt. vis dar senoviškai – norminiu būdu? Kodėl? Neabejoju – sužinosime, bet kodėl ne dabar?

Antra, kai sudėliojau taškų sumą (20+18+12=50), kilo įtarimas – ar tik nebus ji „paversta“ kokiais nors „batais“, dešimties arba šimto skalės įverčiu? Nes kitaip kitų šalių universitetai gali apsirikti…

Trečia, sunku patikėti, kad tokios frazės kaip „tema puikiai suvokta“ nepaslepia labai pavojingo subjektyvumo.

Ketvirta, nežinodamas, ką vertintojams reiškia „tema puikiai suvokta“ ir kokie instruktoriai nurodys vertintojams, kaip jie tai turi suprasti, negaliu pasakyti, kokio įverčio gali tikėtis normaliai lietuvių kalbos ir literatūros kursą įveikęs abiturientas. Ne humanitaras, ne poetas, ne rašytojas, o normaliai kursą įveikęs abiturientas, kuriam be šio egzamino ne mažiau svarbūs matematikos, istorijos ir pan. egzaminai. Normalaus įverčio, t.y. vidutinio? Gero? Labai gero? Tai – svarbiausia vilkduobė! Jei tik patys pačiausi galės gauti maksimalius įverčius, tai tada na…g! Tai tada – ašarų pakalnė, sadizmas ir patyčios! Jei žmogus normaliai mokėsi ir visko išmoko – turi gauti maksimumą! Negalima bausti nekalto! Negalima bausti, jei gamta nedavė talento! Talentingi tegu laiko talentingųjų egzaminus.

Kita vertus, ne mažiau pavojingas gali būti bandymas įtikti mažaraščiams, bandymas pasirodyti universitetams, moksleivių tėvams, kitoms šalims ir politikams, kad su švietimu – viskas gerai! Įsivaizduokite – trečdalis abiturientų gauna maksimumus. Nepataikiau? Tik dešimt procentų? Galvokite…

*

O jūs pasirengę įvertinti įverčius?

Atsakymai

Burgis, 2012-11-27 14:27:44

Reitinguokite…

sms, 2012-11-27 15:26:18

Jokių paslapčių čia nėra. Visų dalykų valstybinių egzaminu programose įrašytas kriterinis vertinimas. Tos programos buvo paskelbtos ir ŠMM patvirtintos dar 2011 metais.

Burgis, 2012-11-27 16:33:59

sms: tai programose… O aš noriu NEC ir SMM informacijos, nes gali būti kitaip. Tuoj paskirs naują ministrą, gali būti staigmenų…

sonata, 2012-11-27 17:16:22

“…tema puikiai suvokta…”, hmzzz… tą patį dabartinio abituriento rašinį paprašiau tuo aspektu įvertinti trijų patyrusių mokytojų. Rezultatai: 5, 8,10.

Rokas, 2012-11-27 17:44:33

Sveiki, norėčiau pasiteirauti:

kada reikia sumokėti MLT mokestį ?

Burgis, 2012-11-27 19:30:12

Rokui: iki šeštadienio…

Saula, 2012-11-28 18:11:01

Sonatai: trūksta žodžių… Nors turbūt tikrai visi trys mokytojai – geri specialistai. Tik, kaip sako, dėl skonio nesiginčijama. Kaip ir poezija – vieniems vienokia patinka, kitiems kitokia. VBE turi būti pateikiamas PAMATUOJAMAS produktas (rašinys ir pan.), kad nebūtų vietos „skoniui“.

Gal šįmet kažkaip įeis į vėžes lietuvių kalbos egzaminas?

laisvamanis, 2012-11-28 18:46:42

tikrai pamatuojamas gali būti tik diktantas.

sonata, 2012-11-28 21:32:07

Saulai: tikrai labai geros lituanistės ir jas visas aš labai gerbiu. Gramatinės ir skyrybos klaidos buvo įvertintos vienodai. Tik sudėtinga vertinti neobjektyvizuotus dalykus. Šiaip ar taip, išsivedžiau vidurkį – kažką vis tiek parašys 7-8:)

Mantas, 2012-11-29 17:57:54

“Per pirmąją egzamino žodžiu minutę jau žinau, kokį pažymį parašysiu. Likusias 4 minutes klausinėju tam, kad pažymio pagrįstumu neabejotų ir studentas”

Burgis, 2012-11-29 18:37:34

Mantui: tai teisinga, jei dėstytojas viską žino apie grupę, apie tą studentą…

Regina D., 2012-11-29 22:02:53

Kriterinis vertinimas 2013 m. bus visų egzaminų! Bet, man atrodo, džiaugiatės tuo per anksti. Net labai per anksti – juk anksčiau atestate rašė rezultatą, kiek procentų šalies moksleivių aplenkei, tad jei užduotis būdavo nevykusi (o su lietuvių kalba nuolat taip atsitikdavo), tai nevykusi ji būdavo visiems, vis tiek kažkas gaudavo 1, o kažkas 100. Dabar rašys, kiek procentų užduoties atlikai… Štai per lietuvių kalbos bandomąjį tyrimą nebuvo nė vieno (!) III lygio darbo, vadinasi, nė vieno “šimtuko”…

Regina D., 2012-11-29 22:26:43

Saulai: tai, ką kai kurie vadina “skoniu”, specialistai vadina kriterijų žinojimu. Bėda su lietuvių kalba ta, kad turinio kriterijus, ne bendrus, abstrakčius, o labai konkrečius ir tikslius, žino nedaugelis – tie, kurie labai labai savarankiškai ieško, domisi, dirba, O tie, kurie laukia tik kažkokios šventos manos iš dangaus ar UPC, lieka su labai klaidingu ir “savitu” įsivaizdavimu. Tada nieko nuostabaus, kad vienas nespecialistas darbą įvertina 5, kitas – 10 balų. Pasakykit savo mokytojams, kad turinys vertinamas pagal SOLO taksonomijos principus, ir pamatysite reakciją…

O dėl p.Burgio nuogąstavimo, ar ne filologas turi šansų normaliai išlaikyti egzaminą, tai pasakysiu – jei ruošis EGZAMINUI, išlaikys ne tik normaliai, bet ir gerai, bet jei ruošis tik GYVENIMUI (ypač kai mokytojai mėgsta dengtis kūrybiškumu, nenoru sprausti vaikų į rėmus), tai gali visko būti… Jokiame vadovėlyje, jokioje knygoje nerasite nė vieno pavyzdžio, kaip turi atrodyti tas egzamino rašinys, nenuostabu, kad ir jokios metodikos nepateikta, tad viskas tik mokytojo rankose…

P.s. į šimtabalę skalę tą 50 tšk. tikrai vers…

laisvamanis, 2012-11-30 13:03:12

Egzaminas svarbiau nei GYVENIMAS? Košmaras, gaila man abiturientų ir apskritai moksleivių.

petras, 2012-11-30 14:01:26

laisvamani, bent pusei (gal daugiau gal mažiau) moksleivių ar jų tėvų tie egzaminai yra svarbiau už gyvenimą 🙂 tai kam tu jų gailiesi, jei jie patys visai nesigaili.

laisvamanis, 2012-11-30 15:23:56

petrai, taip kol nebaigei mokyklos egzaminai labai svarbūs, nes lemia gyvenimą. o gailiuosi jų todėl, kad jų gyvenimus lemia tokios ** Reginos D

Saulius, 2012-11-30 16:11:12

baigiau mokyklą gerais pažymiais, kelias buvo platus į visas puses, bet niuksą iš gyvenimo gavau visai iš netikėtos pusės. Nebuvau pasiruošęs savarankiškam gyvenimui. Nepadėjo nei geri pažymiai. Laisvamani, nepervertinkite taip mokytojų.

Regina D., 2012-11-30 21:39:24

Laisvamaniui: ir kas Jums taip nepatinka? Kad egzamino darbas vertinamas pagal griežtus kriterijus? Kad tuos kriterijus privalu žinoti ir jų paisyti? Kad nevertinami dalykai, dėl kurių nesusitarta, pavyzdžiui, kūrybiškumas? O gal nepatinka, kad ne visi mokytojai teikiasi egzaminais domėtis, o paskui dėl nelauktų rezultatų kaltina visą pasaulį, tik ne save?

Ne veltui sakoma: jei negali pakeisti aplinkybių, keisk požiūrį į jas. Taip, lietuvių kalbos egzaminas labai keistas – tarsi kas nors slapta reikalautų žaidžiant futbolą padaryti “kregždutę” ir už ją įskaitytų įvartį 🙂 Štai jums ir pasirinkimas – mokyti vaikus “kregždutės” ar pralaimėti. Ką rinksitės?

P.S. juk ir matematikos egzamine gali spręsti tik tas užduotis, kurios duotos, niekas nesipiktina, jog netikrinama kur kas daugiau…

attente, 2012-11-30 22:06:00

Bet egzaminas turi patikrinti žinias (šiuo atveju – literatūros), o ne tai, kaip mokame sutilpti į rėmus. Apie tai ir skunžiamasi. Lietuvių kalbos egzamino kriterijai nepamatuoja tų literatūros žinių. Jie užtat puikiai pamatuoja, kaip gerai abiturientai gali išmokti šabloną. Negi teisinga tai, jog blogiau vertinamas rašinys, kuris parašytas kūrybiškai ir skaitomas itin lengvai (kuriame yra metaforų, kurybiškų žodžių junginių, neaiškinama, kas yra Mažasis Princas prie jo citatos) negu tas, kuris yra sausas, kurį sunku skaityti, bet visos varnelės ties kriterijais sudėliotos? Aš taip nemanau.

Regina D., 2012-12-01 23:17:44

Attente: egzaminas netikrina Jūsų išvardytų dalykų, kaip mėsos parduotuvėje nepardavinėja batų. Lietuvių kalbos ir literatūros egzamine dar per mažai tų “rėmų”, todėl mažai ir objektyvumo, tarkim, tokioje JK nurodyta, ką kurioje pastraipoje rašyti ir kokius jungiamuosius žodžius vartoti! Tai, kad mūsų egzamine palikta vietos “kūrybai”, leidžia kūrybingiems mokytojams iš anksto sukurti tam tikrus universalius “gabalus” – be raštingumo klaidų ir su labai gerais kultūriniais kontekstais, tereikia tuos “gabalus” įterpti į bet kurią gautą temą :). Toks rašinys atrodo labai kūrybiškas ir net originalus :).

Burgis, 2012-12-02 13:37:31

Reginai D.: ar Jūs pati pastebite, kaip jautriai reaguojate į temą apie vertinimą? Kodėl? Ar Jūs pastebite, kad vadinate save specialiste, nors visai neaišku, kaip galima tapti tokio vertinimo specialiste? Ir ar Jūs pastebite, kad problema yra ne abiturientų darbai, išmanymas, o vertintojai?