Geros idėjos vienu metu aplanko daugelį gerų žmonių. Ką tik mane pradžiugino du mūsų gimnazijos trečiokai, užėję pakalbėti apie tai, kad gimnazijoje kasmet reikėtų rengti visų (na, gal bent pagrindinių…) dalykų egzaminus. Šaunuoliai, jie norėtų pasitikrinti, ko per metus išmoko!
*
Pagyriau juos už iniciatyvą, bet pateikiau ir idėjos atmetimo argumentus. Kas iš to, jei žmogus nesiruoš egzaminui, laikys jį atmestinai ir išlaikys blogai? Šalinti iš gimnazijos? Kažkaip „sukryžminti“ egzamino pažymį su metiniu dalyko pažymiu? Kaip „sukryžminti“?
Kas parengs egzaminų užduotis, taisys darbus? Savi? Svetimi? Kiek tai bus objektyvu? Kas už tai mokės?
Juk ir dabar pažymiai yra tam, kad pasitikrintum… „Rašo pernelyg gerus pažymius“, – sakė mano pašnekovai. O, jei juos išgirstų klasės draugai! Tikriausiai supyktų… O, jei juos išgirstų mokytojai! Tikriausiai sužvėrėtų…
*
Bekalbant gimė mintis. Imsiu aš ir parengsiu integruotą visų (pagrindinių) dalykų egzaminą! Žinoma, parengsiu kartu su dalykų mokytojais. Ir pateiksime tas užduotis taip, kad kiekvienas galėtų „išsiegzaminuoti“ pats, slaptai ir intymiai. Ir kad jis galėtų skelbti savo rezultatą arba neskelbti: draugams, mokytojams, tėvams… Šiemet padarysime eksperimentą tik su trečiokais. Tik su savo trečiokais. Jei pasiteisins, pasiruošk, Lietuva, saviegzaminui!
*
Nustebsiu, jei jūs, mieli mano svečiai, nenorėsite prisidėti patarimais, užduočių pavyzdžiais, kritika. Nagi, padarome tai!
Atsakymai
Burgis, 2012-11-14 12:46:09
Įvertinkite…
M11, 2012-11-14 12:52:16
Gal moksleiviai patys galėtų ruošti ir užduotis? Jie žino kursą, žino, ką reikia mokėti ir pan. Tai galima daryti su mokytojų priežiūra, žinoma.
Gal moksleivius galima įtraukti ir į darbų vertinimą?
Tiesa, tam rekomenduotina įdiegti taikyti anonimiškumo principą, kad taisantys darbus nežinotų, kieno darbą taiso.
Burgis, 2012-11-14 13:01:49
M11: puikūs pasiūlymai! Ačiū!
ET, 2012-11-14 13:50:36
Puiki idėja!
Balanda, 2012-11-14 16:05:11
Paskutinis egzamino klausimas galėtų būti “Kokiu pažymiu pats/pati vertintum savo darbą/žinias?”Jei “saviegzaminas”, tai ir “saviįvertis” ( nepainioti su “savivarčiu” )
Andrius, 2012-11-14 21:45:21
@M11 universitete mes protarpiais naudojame peerwise (peerwise.cs.auckland.ac.nz) sistemą. Panašu, jog čia toliausia, kur gali nueiti “moksleivių” rengiamų uždavinių idėja – mokiniai patys anonimiškai reitinguoja, kuria bei sprendžia uždavinius (nu paskui pagal tai jie reitinguojami, bet ten kita kalba).
Nemanau, kad būtų labai sunku pritaikyti panašią (primityvesnę) idėją dabar gimnazijoje naudojamai (lyg ir) moodle sistemai – dabartiniai mokiniai sudaro užduotis, geriausias/teisingiausias atsirenka mokytojai ir pateikia kitai kartai. Žinoma, išlieka sąžiningumo argumentas, taip pat toks sprendimas tikrai negalėtų būti taikomas šalies mąstu, bet vis šis tas naujo, o uždavinius bekurdami mokiniai tikrai daug išmoksta. 🙂
Regina A., 2012-11-14 22:11:35
Super. Reikia visose mokyklose visose klasėse gale mokslo metų egzaminų. Tegul tai būna kaip „Bebras“. Mokyklos mokiniai patys su savo el. paštu registruojasi. Skelbiamas arba ne 50-ukas. Vaikas mato tik savo rezultatus. Mokytojai mato mokinių rezultatus. Gali atsispausdinti. Ir mokytojai toje amžiaus grupėje dėstantys aptarti. Ir tėvams vaiko reitingą pasakyt.
Tikrai mokytojai nevienodai vertina. Tarkim, mano programuotojai. Sakau, tu turbūt matematikos ne daugiau penketo turi? Sako, ne, turiu 9 (arba net 10). Pasakau mokytojos pavardę. O jei sutampa – vadinasi, kitos mokytojos. Iki šiol be klaidų atspėju.
Regina A., 2012-11-14 22:12:40
suklydau: galės aptarti
jurgis, 2012-11-15 02:27:37
šiaip, jei jie nori patys įsivertinti – tai liux… nes daugiausia organizacinio vargo egzaminuose būna kaip tik su visokio sąžiningumo užtikrinimais.. o čia to nereiktų 🙂
Taip pat pritariu Balandai. Dažniausiai žmogus gi jaučia, kiek susigaudo ;)… Aš tai už kontrolinius pridedu truputį taškų, jei teisingai įvertina, kiek gaus :).
O toks šaunus dėst. Mockus matematiniam programavimui egzamine prašė ne sprendimų/atsakymų, o klausimų!
man idėja patiko – nes iš klausimų galima labai subtiliai pajausti, kiek žmogus susigaudo temoje 😉
Vaiskus Dangus, 2012-11-15 23:04:13
Idėja šauni, BET…
Nejaugi ir vėl viskas bus suvesta į egzaminą? Ir vėl vienintelė motyvacija mokytis – kontrolinis??? Taip, žinių patikrinimai yra gerai, nes visi mes mirtingi ir neturim tiek motyvacijos, kad kiekvienai pamokai nuoširdžiai pasiruošti 120%. Tačiau prašau, pateikit ir įkūnykit viską subtiliau. Išeikit iš užburto rato. Padarykit tai kaip šventę, o ne kaip eilinę, į rėmus įmetančią, švietimo sistemos propagandą. Kodėl mokslo metų gale? Kodėl testas turi būti iš anksto suplanuotas? Netikėtumo efektas įdomiau…
Nepamirškim ir tokių variantų, kai mokiniai 70% savo jėgų skiria mokyklos pamokoms, bet 300% kitoms intelektualinėms veikloms. Turėti prioritetus nėra blogai… Blogas įvertis iš finalinio testo? Bet kas patikrins, kiek moksleivis patobulėjo perskaitęs Nietche ar Camu. O kaip dėl kūno kultūros? Sveika siela, sveikame kūne. Juk reikia patikrinti, ar būsimieji ateities lyderiai tobulėja visapusiškai? O kultūrinis išsilavinimas? Paskutinis matytas spektaklis arba kodėl tau patiko/nepatiko Žilinsko dailės galerijoje eksponuojamas Rembranto Kristus?
Vienintelis pasiūlymas – pakelti viską į aukštesnį lygį. Ne į tą, kai visa sistemos atmosfera tau grūmoja pirštu ir graso blogais įverčiais ar mokytojų nusivylimu. Palypėkim ten, kur aukščiau būtų tik dangus…
Burgis, 2012-11-16 07:47:33
Vaiskus Dangus: panašu, kad Jūs ne visai supratote mūsų idėją…
Pirma, tai ne egzaminas, o saviegzaminas. Nenori – nedalyvauk!
Antra, gimnazistai nori pasitikrinti būtent tada, kai baigia mokslo metus. Suprantu, kad Jūs norite pasitikrinti ir kitu metu.
Trečia, gimnazistams aktualu pasitikrinti, kaip jie pasirengę atsiskaityti už mokyklinius kursus, o ne už matytus spektaklius ar paveikslus. Suprantu, kad Jums aktualu kas kita…
Pagaliau – netikėtumo efektas bus! Toks egzaminas techniškai negali būti toks, kaip kiti egzaminai, nes „egzaminuos“ kompiuteris. Pasirenkamieji atsakymai netinka! Vien skaitiniai atsakymai – netinka! „Pamatyti“ ir įvertinti sprendimus, tekstinius atsakymus – sunkiausiai realizuojama šios sistemos dalis. Bet mes padarysime!
jurgis, 2012-11-16 13:59:05
Kad mokytojus mažiau apkraut – galima naudot automatizuotus testus (ką, kaip suprantu, bando propaguoti ir vertinimas.pedagogika.lt ).
Bet literatūrai/istorijai ar pan. aiškinimams tai nelabai tiks, nes klausimai (ir atsakymai) atviri.. Tačiau mokytojas gali būti iš anksto parašęs savo variantą. O moksleivis, pateikęs atsakymą, galės jį palyginti su mokytojo ar kitų moksleivių ir dar pasidiskutuoti tarpusavy, jei kas neaišku, arba net reitinguoti gerai atrodančius ats (pan, kaip http://stackoverflow.com/) . Taip mokytojams nereikės tikrinti visų atsakymų, bet jei norės, galės įsiterpt į diskusiją, arba kelis geriausius ats. pažymėti/įvertinti kaip orientyrus 😉
Regina A., 2012-11-16 14:46:33
Pratęsdama svajones: kaip būtų gerai, kad būtų įmanoma patikrinti žmogaus Žmogiškumą. Ne tik baigiant klasę, mokyklą, bet ir paegzaminuoti kandidatuojant į Seimą 🙂 Šiuo metu prisiekia Seimo nariai. kai kurių klausantis, kyla abejonės: ar ištesės priesaiką (viena prisiekė saugoti (Lietuvos) žmonių vientisumą :-))
Regina D., 2012-11-16 18:46:01
Deja, visa tai, ką siūlote, yra labai toli nuo to, ko norėjo moksleiviai, pateikę iniciatyvą. Tikrai ne pasitikrinti žmogiškumą ir ne pažaisti “šventę”. Vaikams, matyt, neramu dėl kai kurių dalykų egzaminų, tad arba darote bandomuosius egzaminus, arba nedarote. Galėtumėte tuos egzaminus surengti kartu su kokia nors kita gimnazija – tada darbus vertinti galėtų kitas nei dėstantis mokytojas. O visokios šventės ir t.t. tegul būna atskira jūsų iniciatyva.
Burgis, 2012-11-16 19:49:49
Reginai D.: oho, kaip Jūs žinote, ko norėjo MŪSŲ moksleiviai! Ir mes nesirengiame švęsti, iš kur Jūs tai ištraukėte?
Regina D., 2012-11-16 20:33:29
Žinau, nes vaikai visur vienodi – ir Jūsų, ir mūsų, be to, labai domiuosi psichologija, kūno kalba ir NLP (neurolingvistiniu programavimu).
O apie šventę kalbėjo Vaiskus Dangus (“Padarykit tai kaip šventę”).
Burgis, 2012-11-16 21:30:13
Reginai D.: aha, dabar aiškiau…