Kviečiu į matematinį kiną!

Grįžau nusifilmavęs. Uff… Niekada nemaniau, kad filmuosiuos kiekvieną savaitę, o kai kada net dukart per savaitę. Toks planas: kiekvieną savaitę portalui www.matematika.lt pateikti bent po dvi naujas filmuotas temas. O kiekvienai temai reikia paruošti maždaug po aštuonis uždavinius, teorijos…

Man patinka kurti uždavinius, juos spręsti, bet filmuotis „matematiniame trileryje“ nesu pratęs. Juk negaliu kalbėti, ką panorėjęs, turiu aiškinti matematiką…

***

Labai trūksta „grįžtamojo ryšio“!

Norėčiau žinoti, ar jūs, moksleiviai, supratote mano aiškinimus, ar jūs sprendžiate tuos uždavinius.

Aš nė neabejoju, kad yra mokytojų, kuriems nepatinka mano aiškinimai, mano terminologija. Būtų įdomu padiskutuoti… (Čia ne Sokolovui, su kuriuo nesirengiu diskutuoti…)

***

Ne pirmą kartą siūlausi į nemokamus „online“ korepetitorius: jei moksleivis man atsiųstų kitokį nei mano pateiktas sprendimas, aš galėčiau jam pakomentuoti, kuris sprendimas geresnis, kuo geresnis. Apskritai, jei kas nors ko nors matematiško manęs paklaustų el. paštu ([email protected]), tai aš tikrai bent į porą klausimų per dieną atsakyčiau…

***

Kitą savaitę vėl filmuosiuos. Ir dar, ir dar…

Atsakymai

petras, 2016-03-04 14:57:28

Man tai tik vienas momentas keistas. gan padrikai visų trijų matematikos mokytojų mokymai pateikti, nesistemingai. nesuderintai.

pvz. norėjau apie išvestines kažką sužinot. tai visi trys pasireiškė šia tema, bet visiškai jokio ryšio tarp jų nebuvo. moteriškės koelgos ir jūsų mokymai vos ne dubliuojasi (na vienas gal daugiau vienus dalykus akcentuoja kitas kitus), bet vaizdas susidaro lyg po skirtingus saitus vaikščiočiau interneto.

ir galėjo bent vienas vizualiai pateikt tų išvestinių, jų pirminių funkcijų vaizdus. kaip sakoma kartais geriau vieną kartą parodyt nei šimtą kartų papasakot. bet papasakot su vaizdu būtų geriausia.

nes kaip moteriškė kolegė pradeda mokyti apie išvestines net minimaliai nepaaiškinusi kas tai, tai kažkaip naudos kaip ir nėra. bent jau man ir moksleiviui sunkiausia buvo suprasta kas tai per daiktas kaip jis atrodo, kas jį sieja ar skiria su pirmine funkcija. o ne kažkokių išvestų formulių taikymas, kurį ir skaičiuotuvas gali atlikti. bet gal čia tik man taip pasirodė.

apskritai man susidarė toks įspūdis, kad mokykloje labai akcentuojamas pats sausas sprendimas, jo technika, o ne gilinimasis į pačius reiškinius, neaiškinama nepavaizduojama apie ką mokosi moksleivis. na gal per sudėtingas moksleiviams nžn, gal aš tik toks nesusipratėlis buvau :))

bet kaip pvz. mokykloje absoliučiai visiškai neišmaniau chemijos. universitete per kelias paskaitas išmokau daug daugiau nei per visą mokyklos laiką. pirmoji paskaita buvo apie koncentracijas ir dėstytojas pradėjo nuo aiškinimo kas yra masė kas yra molis ir pan. ir kai jis sugebėjo paaiškinti taip, kad aš bent kažkiek suvokčiau kas tai yra, man ir dalykas įdomus pasidarė ir suprast pradėjau.

qwerty, 2016-03-04 21:04:20

Šiame tinklapyje renkasi vieni diedukai su bobutėmis. Jaunų, vos vienas kitas. Nes, kam įdomu seno dieduko skundai ir pezalai? Todėl ir kvietimas matematikai pro šalį.

draugas, 2016-03-04 23:00:44

Skirta qwerty. Keistas jūsų komentaras, kai ankstesnis skambėjo taip: “niekada nesuprasiu tų, kurie tokius projektus kritikuoja.tokie projektai yra absoliutus gėris.” Du dalykai – arba vargšas žmogus naudojasi jūsų vardu, arba jums buvo sunki diena. Mums visiems tokių būna, deja. Man būtų labai malonu sužinoti, ką jūs, toks “žydintis” jaunuolis, esate nuveikęs ir ką planuojate palikti prasmingo ateities kartoms? Kalbėti ir kritikuoti visiems lengva, juk Lietuva – ekspertų šalis! Sveikinu ir nukširdžiai dėkoju Burgiui už puikų darbą! Juk mes esame laikini ir šunys visą laiką loja, o karavanas sunkiai, bet juda į priekį. Geros jums dienos, žmogau, kuris slepiasi už qwerty pseudonimo. Lieka tik krislelis vilties, kad galiausiai suprasite mano žodžius 🙂

Žydrūnas, 2016-03-04 23:10:18

Žiūrau ir džiaugiuosi kiekvienu video 🙂 būtų gerai, kad įamžintumėt viską ką žinot matematikoj. O jau kam tuo pasinaudoti bus anksčiau ar vėliau 🙂

Paulius, kitas Paulius, 2016-03-05 04:02:27

Tai labai puikus projektas. Ypač žavi gebėjimas dėstomą dalyką perteikti švariai, lengvai ir suprantamai. Net apima prieštaringi jausmai – džiaugsmas ir pavydas, kad dabartiniai studentai turi galimybę pamatyti/pasikartoti taip kokybiškai išdėstomą temą.

O toliau bus (kaip sakė qwerty) vieno iš diedukų pasisakymas. Vardan jaunimo ir jo ateities.

Pradėsiu iš toli.

Vilniuje taksistai surengė protesto mitingą prieš Uber – jie nepatenkinti kad kažkas juos aplenkė. Google, Apple ir Tesla varžosi ir deda paskutiniuosius štrichus autonominių automobilių įstatyminėje bazėje. BMW, WAG ir kiti jau dabar gamina automobilius, kurie patys parkuojasi, “mato” ženklus, seka kelio ženklinimą ir klūtis, vairuoja magistralėse ir stabdo. Ar JAUČIATE ateities dvelksmą? Sutikite, gerbiamieji, kad blaiviai mąstantis Vilniaus taksistas jau šiandien turi eiti pirkti šluotos ir pradėti mokintis ja naudotis.

Grįžtame prie švietimo reikalų. Už lango jau beveik stovi autonominis Uber automobilis, o auditorijose studentai pumpuoja į smegenis begales formulių. Neilgam – keletui metų, kol gaus universiteto išduotą ludijimą kad jis įgalus mąstyti. Ar bent semestrui, egzaminui, nes dinozauras Sokalovas mojuoja skatliukais, kuriais jis puikiai integruoja ir grąsina Apokalipse. O tų, pavadinkim, sintetinių uždavinių vertė, kuriuos mėgsta sukurti mokytojai ir Mokytojai, gali būti artima Sudoku žaidimo vertei su didesniu ar mažesniu kvadratų skaičiumi. Taip, puiki smegenų mankšta, bet mąstymo mokymo galimybės tikrai ne itin plačios.

Ką bandau pasakyti – dabartinė mokymo sistema yra geriausias įrodymas, kad gyvename t.y. mokome kaip akmens amžiuje.

Ką siūlau – mokinti reikia ne formulių ir skaičiavimo, o atpažinimo ir taikymo. Bet kokią Techninę užduotį (taip, techninę, o ne matematinę) galima išspręsti skirtingais Matematiniais būdais. Atpažinti galimus sprendimo būdus išrinkti geriausią ar efekyviausią – va čia jau bus ateities menas ir mokslas. Formulėms spręsti Šiandien yra skirti kompiuteriai – jį rasite savo kišenėje. Tai suvokus nebereiks kaskart po 45 minutes cirkintis su trimis a, b, c kintamaisiais – bus galima mokintis skirtingais būdais išspręsti užduotis su 30, 300 kintamųjų.

Čia renkasi daug protingų žmonių. Nemaža jų – matematikai. Iš anksto atsiprašau tų, kurie pasijus lyg jiems siūlyčiau eiti šluotos pirkti (nenoriu nieko įžeisti, personažų vardai pasakojime -išgalvoti).

Pilnai suprantu problemos šaknį – sistemos garvežys pastatytas ant bėgių, kūrikai dirba, jis vis dar juda. Prirašytos begalės vadovėlių, sudaryti “švietimo planai” , pagal jį dirbti apmokytos kelios pedagogų kartos.

Dabar kaip niekad anksčiau dažnai išgirstame apie kokią nors inovaciją, atradimą ar technologinę naujovę. Daugelį tų atradimų jauni žmonės. Bet ar dažnai mums, besidžiaugiant ar besinaudojant jų išradimu kyla minčių, ar randame įrodymų kad “štai štai šitą išradimą žmogus padarė būtent todėl, kad tobulai mokėjo matematiką ir mintinai taikė visas jos formules?”

Palaikymo šūksnių nesitikiu. Mokslininkai yra nustatę, kad jeigu siūlomoje naujovėje yra daugiau kaip 30% naujų dalykų, žmonėms tai atrodo pernelyg revoliucinga ir nesaugu, jie tai pasąmoningai atmeta. Šita ilga mano sapalionė yra skirta paskatinti suvokimui, kad kišenėse nešiojamės super-kompiuterius, o vaikus vis dar mokiname avis ganyti ir skaitliukais skaičiuoti. Ir dar stebimės, kodėl jie protestuoja, galbūt jie kažkokie ne visai protingi?

Grįžtant prie matematika.lt, noriu palinkėti augti, gyvuoti, bei pasiūlyti kad kiekvienos temos pavadinime atsirastų žodis “taikymas”. O pamokoje būtų panagrinėtas kažkoks realus pritaikymo pavyzdys, skiriant dėmesio paaiškinimui, kuriose mokslo šakose jis dažnai naudojamas. Suprantama, darbo daugiau ir nelengva. Bet gal verta?

aleksandras, 2016-03-05 08:26:12

Pauliui:

išmokti “atpažinti” ir “pasirinkti” tinkamą būdą, deja, NEĮMANOMA neturint darbo patirties su “formulėmis”; dažnai sprendimo (bet kokioje srityje) būdą “pasufleruoja” “detalė”, kurią pastebėti ir įvertinti gali tik tas, kas mato ne tik “mišką”, bet ir “medžius”.

Kas dėl dėstymo stiliaus ir medžiagos parinkimo, tai savaime aišku, kad reikia žinoti ir “jausti” tą auditoriją, kuriai dėstai

qwerty, 2016-03-05 14:32:30

Komentatoriau draugas, Jūs turite teksto suvokimo problemų. Ar paskutinis mano komentaras buvo apie matematika.lt ar apie ką kita? Paskaitykite dar kartą.

Karolis, 2016-03-05 18:03:48

Esu VU studentas, tačiau turėdamas laisvo laiko apsilankau matematika.lt puslapyje ir peržiūriu kai kurias jūsų pamokas ir galiu pasakyti, kad šis projektas tikrai vertas dabartinių ir būsimų abiturientų dėmesio.

Jonas, 2016-03-05 22:33:38

Pilnai pritariu Paulius, kitas Paulius.

Pentium100, 2016-03-06 10:15:57

Pauliui:

dėl taksistų ir Uber. Kiek domėjaus šiuo klausimu, tai pagrindinė taksistų problema su Uber yra ne konkurencija, bet nesąžininga konkurencija. Tai yra, norint tapti taksistu reikia atitikti tam tikrus reikalavimus, nesvarbu kurioje taksi firmoje dirbsi. Tačiau Uber taksistai pagal įstatymą yra ne taksistai – jiems tie reikalavimai netaikomi, taigi, taksi firma negali normaliai konkuruoti su Uber, nes, nors teikiama tokia pati paslauga, įstatymai taksi firmai draudžia elgtis taip, kaip elgiasi Uber.

Nors nemėgstų naujų mašinų, bet pritariu jūsų komentarui apie švietimą. Reikia žinoti kaip išvestinė, integralas ir t.t. veikia, bet skaičiavimi galima naudoti kompiuterius. Reikia žinoti tiek, kad google ar dar kur būtų galima pateikti užklausą, kuri gražintų norimą rezultatą.

Dėl matematika.lt – pažiūrėjau keletą B. Burgio pamokų, atrodo gana aiškiai suprantamos, tik pasigedau paaiškinimo kas yra ta išvestinė, jei nežinočiau – būtų klausimas “kam ji reikalinga” ir atsakymas “egzaminui” ar “kad žinot” netiktų 🙂

Šaunus projektas, tikiuosi pasiteisins.

John, 2016-03-07 13:50:14

Khan Academy yra video apie Laplaso transformaciją

google

John, 2016-03-07 13:52:14

Pentiumui dėl Uber

progresas juda o tai dar būtų inkvizicija su savo taisyklėmis

Pentium100, 2016-03-07 17:38:09

John dėl Uber.

Progresas tai gerai, tik bėda, kai atsiranda “išskirtinių” kuriems taisyklės negalioja. Tarkim nusprendžiau įkurti taksi firmą. Kokie reikalavimai būtų keliami man ir mano vairuotojam (pagal įstatymus)? Ar tie patys reikalavimai yra keliami Uber? Jei taip, tada nėra problemos. Jei ne, tai kaip įprastai taksi firmai irgi išsisukti nuo tų reikalavimų? Gal tada atšaukiam tuos reikalavimus visiem ir padarom lygias sąlygas. Jei ne, tai kodėl?

Random, 2016-03-08 13:09:04

Pentium, luditai irgi protestavo, skundėsi…

Kodėl tu turi kurt įprastinę taksi įmonę, kai gali įkurt Uberį? Ir iš tikrųjų, geros, kokybiškas paslaugas teikiančios, įmonės bent artimiausiu metu tikrai niekur nedings.

petras, 2016-03-08 13:47:03

Pentium,

tai logiškai mąstant, taksi įmonės ar vairuotojai turėtų kurt naujas ar keisti senas įmones analogiškai pagal uber pavyzdį ir nusimest visus dabartinius reikalavimus. aišku persitvarkymas kainuoja, bet tai įvykdžius susilygintų galimybės ir galutiniame rezultate viskas atsipirktų.

nebent.. nebent daugelis dabartinių taxi firmų jau dirba nesąžiningai ir vengia mokėti mokesčius ir pan., apgaudinėja klientus ir t.t. tada jiems gerų variantų kaip ir nėra.

Pentium100, 2016-03-08 22:29:38

Tai tokiu atveju gal tiesiog panaikinam tuos papildomus reikalavimus? Pripažįstam, kad tie įstatymai yra pasenę, juos panaikinam ir viskas, bus visi lygūs.

Kai man prireikia taksi (labai retai, nes turiu mašiną ir alkoholio nevartoju), tai paskambinu ir išsikviečiu, nelabai man yra skirtumas iš kokios firmos atvažiuos, tik jei yra konkurencija tai ji turėtų būti sąžininga, o ne “tau negalima, o jam galima”.

Vilkas, 2016-03-24 18:27:18

2 centai: kai kuriose pamokose labai trūksta vizualumo “pradedantiesiems” ir projekto organizatoriams būtinai rekomenduokite prie video medžiagos prisegti titrus (bent jau lietuvių kalba).