Patikrinau penktokų ir šeštokų „Mokslo lyderių turnyro“ darbus. Sakiau ir sakysiu – laikas keisti požiūrį į testus, į egzaminus! Neklausk, o leisk pasakyti. Tikrink, ką jie moka, o ne ką jie moka iš to, ką tu moki, žinai, išmanai.
Paprašiau parašyti apie bene žymiausią Edvardo Muncho (norvegų dailininkas Edvard Munch, 1863–1944) paveikslą „Klyksmas“ (The scream), nutapytą 1893 metais. Aprašyti įspūdį ir parašyti trumpą istoriją, kuriai paveikslas tiktų kaip iliustracija.
*
O, kaip įdomu skaityti tuos rašinius! Kokie skirtingi tie rašiniai!
Vienas vaikas parašė tik vieną (!) sakinį: „Šis paveikslas man kelia šiurpą.“
Keli vaikai parašė paveikslo pavadinimą, tuo mane labai nustebindami. Ar aš ką nors žinojau apie E.Munchą, kai mokiausi mokykloje?
Keli vaikai spėjo, kad tai M.K.Čiurlionio paveikslas. Ką gi, ką gi – stilius panašus!
Ne vienas parašė, kad paveiksle matome tiltą į jūrą Palangoje…
*
Paskaitykite keletą citatų.
*
-
Jis taip išsigando, taip išsigando, kad pradėjo klausinėti, kodėl gi pasaulis visas kreivas, tik žmonės ir tiltas tiesūs.
-
Jaučiuosi, lyg nebūčiau savimi, lyg galvočiau ne savo galva.
-
Likau bespalviame pasaulyje ir norėjosi pabėgti nuo savęs.
-
Ir ji dabar kiekvieną vakarą būtent ant to tilto vaidenasi.
-
Mergina pamatė banditus ir išsigando.
-
Šiame pasaulyje yra ir dvasių (mirusių žmonių), kurios yra nematomos. Jos yra lyg vėjas vasaros viduryje, nes niekas jų nemato, negirdi.
-
Šis paveikslas man sukelia siaubą.
-
Kartą vieną kaubojų šeimą išdavė.
-
Paveiksle iliustruotas sekamas žmogus, kuris padarė daug baisių dalykų.
-
Gelbėtojai išgelbėjo gyvus, įsodino į sraigtasparnį ir išskraidino į aukščiausią vietą.
-
Dvasia prisikėlė, tačiau pragare, dvasių prikėlimo departamente, įvyko techninių nesklandumų.
-
2018 metais buvo susprogdintos penkios atominės bombos vienu metu.
-
Nuo jo dvelkė supuvusia mėsa ir šalčiu.
-
Abelė mano, kad klykiantis šešėlis supyko, jog jos įžengė į jo teritoriją.
***
Bendros išvados:
-
Vaikus reikia pratinti rašyti.
-
Vaikus reikia skatinti kurti.
-
Vaikus reikia išmokyti nerašyti didžiosios I su tašku.
-
Vaikus reikia mokyti rašyti tvarkingai.
-
Vaikus reikia skatinti padaryti kuo daugiau, kuo geriau.
***
Šio MLT testo rezultatas yra tik vieno žmogaus (mano…) nuomonė, nepamirškite to!
Atsakymai
Burgis, 2013-12-09 09:00:29
Pasitikrinkite…
sonata, 2013-12-09 10:29:18
Penktokai, šeštokai jau primiršę ankstyvos vaikystės nuoširdžią kalbą (“troleibusas troleibusuoja”), besistengiantys kalbėti suaugusiųjų žodžiais ir stilium. Nusišypsoti privertė: “Dvasia prisikėlė, tačiau pragare, dvasių prikėlimo departamente, įvyko techninių nesklandumų.” Vaiko mintis skriejo, tik jai buvo užmestas biurokratinio- technokratinio veblenimo lasas.
D., 2013-12-09 11:47:49
Man atrodo, jog penktokai yra matę filmą “Klyksmas”, todėl ir žinojo tą pavadinimą 🙂
petras, 2013-12-09 12:34:24
sonata, tokia vaiko mintis galėjo ateiti iš animacinio filmo. tad su biurokratija tai gali būt visai nesusiję. nereikia vaikų matuot pagal save.
sonata, 2013-12-09 12:44:56
petrui: tai gal jūs esat girdėjęs dvylikamečius kada nors tarp savęs kalbant maždaug tokiu tekstu: “Pateikiau tėčiui prašymą dėl nugabenimo nuosava transporto priemone į papildomo ugdymo įstaigą atlikti man pavestas pradinio muzikinio išsilavinimo užduotis”? Kuo blogiau už “techniniai nesklandumai dvasių departamente”? 😉
petras, 2013-12-09 13:52:27
va būtent apie dvasių prikėlimo departamentą girdėjau. dėl to ir sakau.
Dovilė, 2013-12-09 15:50:02
Manau tas vaikas tiesiog turi gerą humoro jausmą.
ak, 2013-12-09 15:55:23
Na, vaikai, iš tiesų bijo garsaus riksmo. Taip jau yra – net ir aš krūpteliu išgirdęs.
Aušrius, 2013-12-09 16:15:47
Mažieji puikiai jaučia būseną! Jūsų testas tą įrodė.
Kaip norėčiau, kad mano vaikai sudalyvautų bent viename MLT! Bent jau tam, kad pajustų: egzaminas gali būti ir kitoks, jis nebūtinai būna baisus. Kodėl dabar jie mano, kad tapti KTUG gimnazistais jiems neverta net svajoti? Kas jiems įdiegė šitą nepasitikėjimą savimi? Taaip. Valstybinė švietimo sistema vaikus luošina.
Random, 2013-12-09 16:27:49
Vaikai dabar turėtų bijot mokamo mokslo visiems…
Adefagija, 2013-12-09 21:27:25
Labai mėgstu testus, todėl atšaukiu atostogas.
****
Paskaičiau įrašą, paskaičiau komentarus….
Įrašas puikus, o apie komentuojančius…., -geriau nieko, negu rašyti blogai.
Netgi Aušrius parašė ne apie tai, apie ką norėjo parašyt.
****
Taigi, gerbiamieji Suaugusieji, gal nekrikituokit Vaikų, gerai?
*****
Tarkime, toks pats ekspromtinis testas jums visiems, su klausimais: staigiai apibūdinkite šitą paveikslą; kokias emocija jis jums kelia; kaip manote kas jį nupiešė( kas nupiešė jau pasufleruota, bet įsivaizduokit, kad sąžiningai nežinot); parašykite viską ką galite susieti su šiuo paveislu per 10 minučių.
Rašykit!
****
Aš parašysiu už pusvalandžio.
Adefagija, 2013-12-09 22:42:41
Pirmas įspūdis atsidarius šitą įrašą,buvo toks- vėl B. Burgis giriasi savo mylimos anūkutės Mildutės dailės kūrinukais :)….
****
Taigi, pabandysiu MLT laikyti aš, Adefagija…
Munch’o pavardę girdėjau, bet jo darbų nežinau, nes nesu madinga pižonė; ir jeigu būtų manęs užklausta, kaip manai, kas galėjo nupiešti šitą paveikslą, atsakyčiau :
- pradinės klasės moksleivis;
arba
- labai, labai garsus dailininkas, kuris galėtų paprasčiausiai nupiešti baltam fone baltą tašką, arba atvirkščiai, – juodam fone juodą tašką…
ir apie tą pavekslą dailėtyrininkai galėtų parašyti mažiausiai penkių lapų recenziją;
Vieną iš dviejų būčiau vistiek pataikius!
*****
Ką aš matau šitame paveiksle?
Vaizduojamojo meno čia yra labai mažai ir jo meninė vertė yra maža. Tiesiog, kiekvienas iš jūsų, ką mintimis įdėsit į šį paveikslą, tą ir turėsite.
Čia yra užfiksuota emocija, momentinis jausmas, grimasa….Čia yra palikta pakankamai erdvės vaizduotei, abstrakčiam mąstymui, kuriam kryptį suteikia paveikslo pavadinimas (Šauksmas, Klyksmas, etc.)
Nes gal šiaip ir nesuprastume kodėl žmogysta yra išsižiojusi.
**
Taigi, ką aš čia matau?
Pirmiausia aš matau labai išsigandusią moterį, apribotoje turėklais erdvėje, galimai ant tilto…
Už nugaros tolumoje stovi du nagli vyrškiai ( nagli todėl, kad vienas dėvi blatną skrybėlę);
Iš priekio, jaučiu, kad irgi yra ne mažiau du vyriškiai…
Ji yra užspęsta, ji yra išsigandusi….
*****
Nu bet neee….
Ji yr labai negraži,ir net rankinuko ant peties neturi….Tai kas ją ten ims????
****
Man asmeniškai įtikinamiausias varijantas, kad Ji paliko ir užmiršo namuose įjungtą prosą, arba ant dujinės užkaistą šaltieną….
…ir išvarė keliom parom trali vali….
o po to PRISIMINĖ ir gavosi ŠAUKSMAS.
LinaL, 2013-12-09 22:59:46
Adefagija jėga. Sakiau jau, atrodo 🙂
Rasa, 2013-12-09 23:41:50
LinaiL: Gal būt ji jėga. Nes tikrai ji nupūtė pakankamai daug žmonių iš čia, su kuriais buvo malonu bendrauti metų metais. Bet jėgų visokių būna. Taigi gal ji tikrai gana nevaldoma jėga, na pav. kaip tryda. Užpuola su tokia energija, kad tikrai sunku sustabdyt. Bet ne visiems “tai” kvepia… 🙂 Ir… paprastai čia rinkdavomės pailsėti, o ne š… uostyt. Na, gal būt tiesiog atėjo laikas keistis publikai šioj svetainėj.
🙂 Galit minusuot į sveikatą 🙂
Darius, 2013-12-09 23:56:09
Rasa, gaila, kad nemoku uždėti tūkstančio pliusų 🙂
Nors mūsų nuomonės vaikų auklėjimo klausimais nesutampa, bet dėl Adefagijos sutampa 110 proc.
Gaila tų, kurie dėl visokių Adefagijų nustojo lankytis šioje svetainėje, ar bent jau komentuoti 🙁
Aušrius, 2013-12-10 00:06:48
Adefagija, tu nesupratai to, ką suprato vaikai. Čia ne siužetas. Čia jausmas. Tas iškreiptas pasaulis tik sustiprina įspūdį. Nes tik didelis siaubas gali taip iškreipti pasaulį, kad detalės jau nebesvarbu.Ir tyčia palikti visai neiškreipti vyrai ant visai neiškreipto tilto. Nes vargšės moters siaubas neiškreipia tų daiktų kurie yra negyvi, arba tų žmonių kuriems jos siaubas nesvarbus.
Mano toks vaikiškas įspūdis.
sonata, 2013-12-10 05:01:01
Rasa, kaip sveikatėlė?
petras, 2013-12-10 08:32:32
na šiaip iš tikro tie piešiniai įvairūs yra dažnai mados reikalas, juk neveltui paveikslus perka už meleonus pinigų ir dažniausiai autoriai nieko negauna, nes išpopuliarėja po mirties, o gyvena gan skurdžiai. kažkas tiesiog gal nelabai vertus paveikslus sugeba prastumti už gerą kainą, t.y. gera vadyba. panašiai kaip deimantus prastūmė per jėgą į mados rinką.
Rasa, 2013-12-10 08:44:31
Sonatai: Ačiū 🙂 Nesu tikra, bet atrodo, kad lyg ir dar gyva 🙂 Bet kai pažiūriu į veidrodį, puikiai imu suprast šį Muncho paveikslą… 🙂
Adefagija, 2013-12-10 12:40:39
Aušriau, realybėje emocijos nevaikšto kaip dvasios atskirtos nuo kūno. Tam yra reikalingi du subjektai – žmogus, kurio sąmonėje kyla ta emocija ir subjektas, kuris sukelia tą dvasinę būseną.
Tačiau dailėje ir aplamai kūryboje įmanoma viskas!
Tarkime, šiame paveiksle, psichodeliškas dailininkas tolumoje nupiešė dviejų vyrų siluetus, o priekyje, dvasios pavidale, jų emociją. Tačiau vyriškių atsaini poza( tvirta stovėsena, rankos kišenėse), rodo, kad jų dvasinė būsena stabili, – nei jie ko nors bijo, nei jie klykia….
Tai kažkas čia tada nesusiveda! Kieno tas klyksmas klykia net išsirietęs?
Manau, kad tiktai pats autorius galėtų tiksliai pasakyti, ką jis norėjo pavaizduoti.
Žinoma yra meno kritiko profesija, kurie iš tokių spėliojimų valgo net duoną su sviestu.
*****
Bet aš, jeigu teisingai supratau p.B.Burgį, pagrindinis jo tikslas buvo – mokyti vaikus mąstyti, fantazuoti, kurti, interpretuoti ir savo mintis reikšti raštu.
Tuo pačiu patikrino vaikų gebėjimus.
**
O aš pati norėjau pasakyti, kad toli gražu net ne kiekvienam suaugusiam yra duoti tokie dalykai.
Iš čia dalyvaujančių diskusijose, aš manau, kad geriausiai improvizuotų pats Šeimininkas, – dėl to jis ir yra labai visų mėgiamas.
Neblogai parašytų Rasa, Sonata, Aušrius….
ak parašytų, bet sausoku, publicistiniu stiliumi…Ir labai silpnai arba kanceliariniu stiliumi paveikslą aprašytų Petras, Qwerty, chemikas Rimas…
*****
O jeigu aš mokėčiau piešti, tai perskaičius Rasos post’ą apie save, nupieščiau tokią emociją: maža nuskriausta mergaitė, užsidariusi tualete, sėdi apsiverkusi ant unitazo…..Nes kurgi daugiau gali sočiai paverkti, pabūti su savim, kad tavęs niekas netrukdytų ir nematytų…..
Tai dabar būsiu užsidariusi tualete tol, kol manęs pats Šeimininkas iš jo neiškrapštys ir nenušluostys mano ašarų 🙁
Gintare, 2013-12-10 13:01:10
Na, maniškis buvo iš tų, kurir dalyvavo MLT ir rašė istoriją. Įdomu bus pamatyti įvetinimą, nors iš to, ką papasakojo jis pats, didelių stebuklų nesitikiu 🙂
Aušrius, 2013-12-10 14:41:09
Adefagija, tu daug prarandi vietoj savo tikro vardo pasirašinėdama tuo kvailu pseudonimu.
Gintare, baisiai įdomu būtų išgirsti, ką apie MLT testus galvoja jūsų vaikas.
Adefagija, 2013-12-10 15:47:21
Aušriau, nedrįsau anksčiau parašyti, bet man tavęs labai nuoširdžiai gaila.
Niekaip negaliu pateisinti tokių tėvų, kurie berniukams duoda mergaitiškus vardus: Gitanas, Aldonas, Aušrius, Anelius, Birutis, Eglius, Elvyras, Kristinas…ir t.t.
Matomai laukia mergaitės, o gimsta berniukas…
Bet jie niekaip nesuvokia, kad vaiką mokykloje patys padaro patyčių objektu! Ir tokiam vaikui reikia žymiai daugiau už save pakovoti, kad nebūtų uždūchintas.
Gintare, 2013-12-10 16:12:39
Aušriau, mūsų vaikas stresavo prieš pirmąjį MLT, nes kažkaip labai netikėtai buvo pastatytas prieš faktą 🙂 Į antrąjį ėjo visai ramus. Kadangi jau ne primas mūsų vaikas dalyvauja MLT, mes tiesiog visi pakalbėjom, kad tai yra puiki proga pasitikrinti žinias, pažiūrėti, kur yra spragos ir kur reikia daugiau pasistengti. Tai jis panašiai tuos MLT ir traktuoja – kaip žinių patikrinimą. Šį kartą anglų kalba jam pasirodė nesunki, praeitą kartą strigo lietuvių kalba (žinom šią spragą tik nerandu protingo sprendimo, kaip ją užpildyti), matematikos irgi buvo, berods, vienas uždavinys, kurio net nepradėjo spręsti, nes nesuprato. Gaila, kad negalima pamatyti užduočių (kažkada tokia galimybė būdavo), tad nėra kaip pasiaiškinti nesuprastų uždavinių arba pažiūrėti, kas buvo ne taip padaryta lietuvių ar anglų kalbos testuose. Dėl “Klyksmo” – mūsiškis tikrai nežinojo nei pavadinimo, nei autoriaus – juos pasakėme mes, kai apibūdino paveikslą (nors, prisipažinsiu, meno žinovai esame menki. “Klyksmas” įstrigo iš kažkokios neseniai girdėtos su paveikslu susijusios istorijos). Ir tame paveiksle jis matė Palangos tiltą ir istoriją, mano akimis žiūrint, primityvoką sukūrė 🙂 Na, bet juk ne visi gimsta rašytojais 🙂 Mums labai svarbu, kad vaikas išmoktų adekvačiai save vertinti ir stengtis ne dėl mūsų, ne dėl pažymio, o dėl savęs paties, nors kartais pagauni save betramdantį nusivylimą, kad MLT rezultatas – tik kažkur per viduriuką – betgi nusivilti pirmiausia reikia pačiu savimi, o ne vaiku 🙂 ). Sunku kol kas kalbėti apie rezultatus – mokomės kartu su savo vaikais 🙂
sonata, 2013-12-10 17:21:28
Rasai: taigi čia klykia Jūsų išvaryta liga – nesitikėjo, kad jūs tokia stipri:). Laikykitės!
Aušrius, 2013-12-10 17:21:40
Adefagija, aš esu dėkingas mamai už savo vardą. Privalumas jau vien tik tas, kad niekada neprilipo jokia pravardė ir jis nesitrumpina. O dabar džiaugiuosi, kad jis nesiverčia į jokią pasaulio kalbą, visi turi išmokti tarti teisingai.
Gintare, ačiū! Gerų tėvų – geri vaikai. Tik dar kartą supratau, kad MLT ir gerų tėvų kombinacija yra labai vykusi. Ji padeda vaikams daryti pažangą. Net jei į tą Gimnaziją ir nepapuls. Bet jūsų vaikai papuls.
Random, 2013-12-10 22:02:18
Aušriau, pravardes aš tau bent tris, iškart perskaičius tavo teiginį, galėčiau duot – nesusireikšmink…
Jei gerai pamenu, tai „Klyksmas“ kabėdavo KTUG ant sienos trečiam aukšte. Puiku, kad MLT supažindina žmones su vieta į kurią jie ruošiasi patekti.
Adefagija, 2013-12-11 07:29:30
Direktoriau, rimtai kabojo trečiam aukšte?
O tai kur dingo, ar nuciongino kas nors? – Nu netikiu, ar galėjo kas žinoti jo vertę?
Bet manau, kad toks paveikslas labiau tinka psichiatrijos kliniką, o ne mokyklą puošti; nes iš karto asocijuojas su fizinėm ir dvasinėm kančiom.
Burgis, 2013-12-11 14:05:13
Ne, gimnazijoje niekada nekabinamos paveikslų reprodukcijos (išskyrus dovanotas…).