Šiandien grįžau iš Švenčionių. Kelyje nuo Nemenčinės pro Turniškes greitį ribojantys ženklai: 60, 60, 60… Įspėjimai: „Radarai, kameros…“. O mane lenkia lenkia lekiantys 70, 80… greičiu. Ką tu pasakysi – Turniškės.
***
1637 metais Pierre de Fermat parašė, kad lygtis x^n+y^n=z^n neturi sveikųjų sprendinių x, y, z, kai n>2. 1995 metais Andrew Wiles įrodė tą teoremą. O 2010 metais „The Simpsons“ serijoje „The Wizard of Evergreen Terrace“ herojus Homeras pateikė paneigimą:
3987^12+4365^12=4472^12.
Žinovai žiūrėjo ir savo akimis netikėjo… Tikrino skaičiuotuvais (ir jūs tai padarykite!) – lygybė teisinga!
Ir vis tik… Kairėje lygybės pusėje reikšmė yra 0,000000002 procento didesnė už dešinėje esančią reikšmę!
(Simon Singh. „The Simpsons and their Mathematical Secrets“)
Tokios didingos teoremos nebūna įrodytos „maždaug“. Talentingų kompiuterininkų pokštai kartais būna labai subtilūs, bet matematikoje ir gyvenime dažniausiai nebūna „beveik“. Tik eismo kontrolės sistema gali veikti „beveik“. Prie Turniškių.
***
Anais laikais, kai buvau dar labai jaunas, gražus ir kūriau savo mokslą integrinių schemų diagnostikos srityje, buvo paskelbtas toks Roto d-algoritmas. Visi žino, kad algoritmas yra tokia procedūra: darai, darai taip, kaip pasakyta – ir gauni rezultatą. Ir štai vienas mokslininkas staiga paskelbė kontrpavyzdį – skaitmeninės schemos pavyzdį, kuriai taikant Roto d-algoritmą tinkamas rezultatas negaunamas. Ir algoritmas nebėra algoritmas…
***
Metams baigiantis, dar kartą jums primenu:
moteris nebūna truputį nėščia;
bedugnės negalima peršokti dviem šuoliais;
vagis žino, kad jis vagis;
melagis žino, kad jis melagis.
O jūs gyvenate teisingai, todėl 2016-ieji jums bus geresni, dosnesni už gerus ir dosnius 2015-uosius. Ir nesiginčykite.
Atsakymai
Sokolovas, 2015-12-29 20:56:03
Tai, kad lygybė
3987^12 + 4365^12 = 4472^12
nėra teisinga, matyti jau iš to, kad jos kairioji pusė yra 9 kartotinė ( dalijasi iš 9^12), o dešinioji pusė nėra 9 kartotinė.
Dalius, 2015-12-29 21:06:22
O kap tas ženkliuks “stogelis” vadinasi?
Burgis, 2015-12-29 21:10:10
Daliui: pakelti laipsniu…
Sokolovas, 2015-12-29 21:29:08
PANAŠUS “BAJERIS” 🙂
1782^12 + 1841^12 = 1922^12.
Sokolovas, 2015-12-29 21:57:57
Negalima būti “truputį netiksliam” 🙂
Gerb. Burgi, Jūs rašote:
“1637 metais Pierre de Fermat parašė, kad lygtis x^n+y^n=z^n neturi sveikųjų sprendinių x, y, z, kai n>2…”
Tačiau juk 0 irgi yra sveikasis skaičius. O tokių sprendinių yra be galo daug, pavyzdžiui, ( 0, 0, 0), arba ( 0, 1, 1), arba ( esant nelyginiam n) (-1, 1, 0), ir t.t….
Tad turėtini omeny natūraliųjų skaičių trejetai ( x, y, z), kai n- natūralusis skaičius, didesnis už 2.
Gal nesupyksite dėl šio pastebėjimo…:)
Burgis, 2015-12-29 22:02:56
Sokolovui: į Jūsų tris komentarus atsakau:
-
Jau viršijote komentarų limitą.
-
Primenu, kad neįmanoma numesti svorio vien karpant nagus.
-
Kodėl Nobelis nepaskyrė premijos matematikams?
-
Simon Singh parašė „… has no whole number solutions.“ Parašykite jam, o ne man, pastabą.
qwerty, 2015-12-29 23:14:56
Sokolovai, “bajeris” kabutėse -wtf?
D., 2015-12-30 00:12:49
Man ir įdomu kodėl Nobelis nepaskyrė matematikams premijos? (atmetus legendas) 🙂
Burgis, 2015-12-30 10:09:10
D.: nepaskyrė premijos todėl, kad būtų tekę tą premiją skirti Sokolovui. 🙂
Arba tokiems, kaip Sokolovas…
Bet čia tik mano versija. Šiaip žinau tik tą legendą, kad A.Nobelio žmonos meilužis buvo matematikas…
Burgis, 2015-12-30 12:42:15
Čia žinoma, mano bėda, bet vis tiek smalsu, kodėl Sokolovo komentaras apie nulius ir vienetus Fermat teoremoje sulaukė tiek daug jūsų pliusų? Kodėl? Pokštaujate? Keršijate man?
*
Aš džiaugiuosi, kad nei populiarioje, nei mokslinėje literatūroje niekada neteko susidurti su skrupulingu trivialių dalykų aprašymu. Matyt, mokslininkai negaišta tam laiko, manydami, kad jų darbus skaito protingi žmonės, o mokslo populiarintojai nesureikšmina lingvistikos…
ainna, 2015-12-30 12:42:23
SVEIKI VISI,
NAUDODAMASIS PROGA NORIU PALINKĖTI VISIEMS SĖKMĖS 2016 METAIS.
ADEFALIJAI IR LAUREATUI SOKOLOVUI TAIP PAT SĖKMĖS.
Raimonda, 2015-12-30 18:03:59
Pamąstmai apie “beveik” ir melagius (arba kuo skiriasi teisingumas (Lietuvoje) nuo matematikos):
Ir mes ir mūsų kaimynai žino kas pastatė tvorą. Kaimynai nesutinka nugriauti tos tvoros, pastatytos mūsų sklype, neva tvora ne jų, bet mūsų statyta. Kažkuris iš mūsų meluoja. Teismas nuspręs. Bet ar verta teistis? Burgį teismas nubaudė nors buvo ir sutartis ir taisyklės, kurias pažeidė moksleivė, bet… į teisiamųjų suolą atsisėda Burgis. Kaip bus mums? Mes net sutarties neturime, tik gal atkasime archyvines statybų nuotraukas na ir prašysimės ekspertų sveikos logikos, kas galėjo būti tuos 10 metų tikrasis tvoros naudos gavėjas. Bet… Burgis ir sutartį turėdamas nelaimėjo (bet dar nepralaimėjo!). Mes bandysime laimėti be sutarties – tvoros dokumetų. Visur man čia “beveik”. Tai kodėl esime į teismą? Nes tikimes (jau norime pasakyti), kad teismai atstatys teisingumą, turėdami įrodymus. O jei tų įrodymų pritruks? Burgio atveju ir įrodymų buvo, ir jie buvo pakankami. Įrodymai akivaizdžiai bylojo jo naudai. Ir vėl “beveik”. Ką vis tik atstato teismai- teisingumą ar teisybę?- filosofinis, o gal ne, klausimas.
Va tik be dvejonės sutinku, kad melagis žino, kad jis melagis. Tą ir kaimynams pasakiau, kad jie galės teismus apgauti, bet mūsų ir savęs (!) jie neapgaus. Teisybei (ne teisingumui) atstatyti ir teismų nereikia. Tai ar verta eiti į teismus? Iš serijos- gal verta, gal netyčia “beveik” virs į “tikrai”… O gal velniai nematė tos tvoros, jei jau tiek metų su ja pragyvenom… Va kokie pamąstymai apie ateinančius išvakarėse.
Bet nėra taip liūdna kaip atrodo, gyvenimas nuotykis- ryžkis jam!
AČIŪ už visada įsimintinus Jūsų palinkėjimus metų pabaigoje!
Burgis, 2015-12-30 18:19:18
Raimondai: labai teisingai parašėte – gyvenimas yra nuotykis. Jei nuotykio nenori, gyvenk kaip A.Čechovo žmogus futliare. Aš nesutikčiau!
Vilkas, 2016-01-04 14:47:15
atsiprašau už dėmesį, bet nesusilaikiau patylėti.
Raimonda,
niekada, nemeskite užsiėmimo bylinėtis dėl tvoros, juk tie keli centimetrai ar kvadratiniai metrai yra gyvenimo ir mirties klausimas. Juk nugriovus tvorą, šitiek naudingų dalykų bus galima patvory prisodint, gal atsikovotoje žemėje tilps netgi nauja komposto dėžė. Jei nesuspėsite sutvarkyti kadastrinių matavimų ar įteisinti legalios ar nelegalios tvoros iki mirties, nenusimikite – Jūsų įpėdiniai turės smagaus galvos skausmo tęsti procesą (patirtis praves, net jiems atsiras dar vienas rūpestis – reikės suprojetktuot ir pastatyt naują tvorą, skirtą aptverti maždaug 3m x 4m plotui). Mes Žmonės mėgstame tvoras. Kuo aukštesnė tuo geriau. Jei tvora pastatyta ne vietoje, griaukite ją negalvodama, buldozerio paslauga pigesnė negu ieškinio surašymas, tik svarbiausiai nepamirškite pastatyti naują – didesnę, storesnę, tvirtesnę tvorą kiek labiau link kaimyno, ir armatūros kuo daugiau į pamatus primeskite, tepaspringsta kaimyno buldozeris Jūsų naują tvorą griaudamas…
P.S. kolega iš Rusijos klausia manęs kartą: “pas mus mieste ant kiekvienos tvoros yra parašytas žodis iš 3 raidžių, na jei neparašytas tai bent jau nupieštas, o kiekvienas save gerbiantis turistas jaučia pareigą tą žodį parašyti, o va pas jus tvoros palyginti švarios… tai čia pas jus turbūt mažai turistų atvažiuoja?” – nežinojau ką atsakyt tiesa pasakius. Dabar žinosiu, sakysiu “mes tvoras griaunam ir statom naujas”
Ronaldas, 2016-01-04 22:37:20
Sveiki, p. Burgi!
noriu užduoti Jums keletą klausimų:
-
Karts nuo karto paminite kapitalizmo svarbą ir tai, jog už darbą turi būti atlyginta. Ką manote apie tuos, kurie užsiima nemokama švietėjiška veikla, pvz. populiarina mokslą „Tyrėjų naktyse“, „Mokslo festivalyje“ ir t.t. Ar jie turėtų siekti uždarbio iš šios veiklos, ar tai visgi išimtis?
-
Dažnai minite klasiką, tačiau ar skaitote (-ėte) mokslinę fantastiką („Marsietis“ iš naujesnių, Azimovo „Fondas“ iš klasikos) arba nebūtinai mokslinę fantastiką (J.R.R Tolkien „Hobitas“/„Žiedų valdovas“)?
Dėkoju,
R. M.
Burgis, 2016-01-04 22:46:16
Ronaldui:
-
Ne, iš mokslo populiarinimo užsidirbti nereikia. Aš, pavyzdžiui, sausio 22 važiuosiu į kauną vien tam, kad 1,5 val. pabūčiau su jaunimu, papasakočiau jiems šį tą…
-
Skaičiau Azimovą, Lemą, Verną dar vieną kitą klasiką, bet – anksčiau, jaunystėje… Dabar fantastika nesidomiu.
raimonda, 2016-01-09 16:56:37
Neesu dar bendravusi su Vilku (bet gal čia pavardė, tai irgi atsiprašau):
ne, aš galvoju ne taip jau ir toli nuo tos Rusijos esame paėję per 25 metus, dar Lietuvoje yra pilna ir iki šiol statoma naujų betoninių tvorų. Taip kad tikrai galėsite papasakoti kolegoms rusams, jog nostalgija geležinei uždangai (betonkėje yra nemažai armatūros) vis dar yra…
Ir tikrai ne naujiena būtų rusui, kad griaunam ir statom naujas tvoras. Griauti iš tiesų yra lengviau bet ką, tvoras, santykius. Va statyti ir kurti grožį – žymiai sunkiau, bet verta- rezultatas teikia džiaugsmo. Be abejo statant tik savo žemėje 🙂
Tai čia nelabai ką naujo pasakysit rusams, nes jie tikrai griauna ir stato ne savo žemėje (pvz. Ukraina, ne taip seniai ir Lietuva)…
Siūlau paieškoti kitų temų, kuo gaime nustebinti rusus (ne visus aišku ,čia turiu omeny tik tuos
~90proc.).
O tikrai galime!
p.s. atsiprašau Burgio, bet panašu kad nuo temos ne “beveik”, o tikrai nukrypom 🙂