Nebeliks ekscelencijų?

Nagi vis tiek šiokios tokios naudos turėtume turėti iš tos rinkimų kampanijos! Aš jau turiu! Netikėtai gerą mintį pakišo Artūras Paulauskas.

*

Aš nežinojau, kad kadaise, Prancūzijos ambasadoriaus paklausus, ar jie į savo prezidentą irgi kreipiasi „Jūsų ekscelencija…“, tas ambasadorius atsakęs:

– Ne, pas mus buvo revoliucija…

*

Kaip aš apie tai nebuvau pagalvojęs! „Laisvė, lygybė, brolybė, tapo šūkiu koviniu…“ Liberté, égalité, fratenité…

Po galais, tai pas mus nebuvo revoliucijos?! Ar mums tas prancūziškas požiūris netinka? Nejaugi Sąjūdis jį atmetė?

*

Visada nejaukiai jaučiuosi, kai matau: visi lygūs, bet yra lygesnių… Visos pareigos garbingos, bet yra garbingesnių. Kai kurie postai, pasirodo, pakeičia ir jį užėmusio žmogaus išsilavinimą, ir išprusimą, ir gebėjimus, ir dorą, ir … Viską viską pakeičia! Žmogus tampa „ekscelencija“. Ką tik, prieš rinkimus, jis buvo keikiamas ir peikiamas, o po rinkimų (kuriuose dalyvavo tik pusė piliečių…) staiga visiems ir visur tampa „ekscelencija“!

*

Tik neaiškinkite man, kad kreipiniu mes pagerbiame ne žmogų, o pareigybę! Tai būtų dar didesnis absurdas, šamanizmas. Valstybė yra tiek pat mano, kiek ir tavo. Mano valstybėje stabų nėra ir nebus. Mano valstybėje nuo šiol nebus jokių ekscelencijų!

Atsakymai

Burgis, 2014-05-14 10:14:00

Įvertinkite…

petras, 2014-05-14 10:26:06

Tai čia kiekvieno reikalas kaip kreiptis. Galima į prezidentą kreiptis ir be “ekscelencijų”, nematau tame problemos (ne viduramžiai, galvos nenukirs už “nepagarbą”). taip kad nėra tame jokios problemos visai.

skaitovas, 2014-05-14 10:40:43

Deja, deja. Tikriausiai, tenka pripažinti, kad “ekscelencija” yra toks pat pareigybės (ne žmogaus) atributas, kaip rezidencija, apsauga, specialios transporto priemonės ir t.t. ir pan. Visa tai atėję dar iš senųjų Rytų despotijų – garbinamas ne žmogus, o jo statusas, postas, rangas. Valstybės, kurios atsikratė tokio mąstymo, atsikratė ir “ekscelencijų”. Lietuvoje tas mąstymas dar gajus. Sakau, gal atsikračius Prezidento institucijos, ir vieną vinį į tokio mąstymo karstą įkaltume?

Sarunas, 2014-05-14 10:41:07

Klausiau prezidentės interviu, žurnalistė kreipėsi “Jūsų ekscelencija..” Grybauskaitė pataisė: tiesiog prezidente..

Rasa, 2014-05-14 10:42:18

Petriukui: 🙂 Bet, prisimenant vakarykštį tavo žmonių apibūdinimą, gal tada tu būsi mauglis? (pagal taviškį apibūdinimą, nes aš Mauglį matau kitaip) ir negalėsi vadintis civilizuotu žmogumi, nes, pasak tavęs “1.) Civilizuotas žmogus – vadovaujasi žmonių tarpusavio sutarimu sudarytais įstatymais, taisyklėmis, normomis ir t.t.” 😀

aina na, 2014-05-14 10:53:06

Kai kuriei prezidentei sako “BOBA”

ir, 2014-05-14 11:22:31

Va tai tau,tik vakar pritarėt žmonių skirstymui į banderlogus ir pan.,o šiandien ieškot lygybės tarp žmonių:)Iš tikrųjų tai džiaugiuosi tokiais minčių viražais,nes tikiu,kad pagrindinis įstatymas tarp žmonių yra Meilės,o ne džiunglių…

Rasa, 2014-05-14 11:33:59

ir: 🙂 O gal dar svarbu KAS vadovaujasi vienais ar kitais “įstatymais”? Kažkas iš didelės “meilės” pripjauna kitą. Kažkas iš “džiunglių” draugiškai sako- “mes vieno kraujo- tu ir aš…”

ir, 2014-05-14 11:59:31

Rasai:tada jums reikia įsigyti(jei dar neturit) knygą ‘Kas yra kas Lietuvoje’ 😀

petras, 2014-05-14 13:15:02

Va, pirma nuoroda gūglėje: http://www.vlkk.lt/lit/103194

lietuvių kalbos komisija išaiškino, kas yra kas 🙂

dar ir pakomisės (?) rekomendacija yra

tai kaip suprantu, prezidentams šitas iškilmingas kreipinys ir neturėtų būti taikomas 🙂 tai gal tiesiog parodo kai kurių žmonių (žurnalistų) nežinojimą ir tiek

Indra, 2014-05-14 16:19:04

Kas jungia dvi žmogaus egzistencines kraštines – lopšį ir karstą? Kreipiniai, titulai, pareigos?

Turbūt paprasti darbai, garbingai atlikta pareiga. Motinos – vaikui, tėvo – sūnui, žmogaus – žmogui.

„Aš supratau, jog žmogus turi teisę pažvelgti į kitą žmogų iš viršaus tik tam, kad padėtų jam atsistoti ant kojų…“ (G. G. Markesas)

qwerty, 2014-05-14 19:21:08

…žmogaus egzistencines kraštines – lopšį ir karstą…)

sonata, 2014-05-14 19:40:24

gal mes sureikšminam tuos visus atributus tiek, kiek mums patiems jie reikšmingi? Kartą gavau iš kurijos dalykinį laišką, adresuotą “Jos ekscelencijai”…man. Darbe visos krykštavom pusę dienos – vienos siūlė apsaugą, kitos-rezidenciją Lapių soduose. O laišką adresavę žmonės kreipėsi tiesiog jiems įprastu stilium. Esmė nesikeičia. Galiu ir į nekvalfikuotą darbą dirbantį kreiptis “Jūsų didenybe”, svarbu, kad darbas būtų atliktas.

Ema, 2014-05-14 19:50:04

Kada pas mus buvo revoliucija? Jei kalbama apie 1991-ų m., tai ten šūkis buvo ,,nepriklausomybė”.Rašau tik dėl tikslumo. Išties galima pasakyti ,,tu” su gerokai didesne pagarba nei ,,Jūs”. Bet man patinka gerbti žmones, patinka sakyti ,,Jūs”, žinoma, jei tai sakosi natūraliai. Į kai kuriuos savo pavaldinius kreipiuosi ,,Jūs”, į kai kuriuos savo vadovus – vardu, ,,tu” (bet ne familiariai). Ekscelencija gražus žodis, bet į Grybauskaitę kreipčiausi tik ,,prezidente”, man atrodo, jai taip labiau tiktų.

qwerty, 2014-05-14 20:21:01

Čia vienas komentatorius pasipiktino, kad tinklaraštininkas pritaria žmonių skirstymui į banderlogus ir kitus.Tas prakeiktas politkorektiškumas…Esmė tame, kad banderlogai egzistuoja. Jie realiai yra.Juos pažinsi iš jų taršos:žemo dažnio bumčikų kiaurą parą kieme, bute ar iš automobilio,nedrausminamo šuns lojimo, to šuns šūdų nesurinkimo, etc.Tedega pragare tie, kurie dėl suknisto politkorektiškumo “nemato” banderlogų.Banderlogus reikia įvardinti. Reikia tiesiai į akis jiems sakyti, kad jie yra banderlogai. Nulis tolerancijos ir jiems būdinga bausmės baimė-vienintelė veiksminga priemonė prieš banderlogus.Vienintelis būdas juos pažaboti.

Jovita, 2014-05-14 20:29:04

Klausimas, ar zmogus vertas tokio atributo, o ne atributas… Jei lyderis yra tikras lyderis, tai jokiu klausimu nekiltu. Noreciau taip kreiptis tarkim i Dalai Lama

sonata, 2014-05-14 20:33:30

Nežinau kodėl, bet man pagarbiausias kreipinys yra “tamsta”. Gal nuo pradinukų “tamstaaa mokytojaaa” ir atkakliai keliamos rankelės… kaip balsuojant.

Rasa, 2014-05-14 20:46:14

Jovitai: 🙂 Bet… mano giliu įsitikinimu būtent religiniai lyderiai, save laikantys dvasiniais mokytojais turėtų būti kuklumo pavyzdys. Ir tai taip absurdiška, tie kreipimaisi, nes… Štai meldžiasi žmogus Dievui: Tėve mūsų, kuris esi danguje, tebūnie tavo valia… Niekada nesu girdėjus, kad kas melstųsi: Jūsų Didenybe, Jūsų Eminencija, gal teiktumėtės man štai padėti va tokiu iškilusiu klausimu… 😀 Tai jei į Dievą žmonės kreipiasi kaip į Tėvą, draugą, kaip į savą, kodėl jo tarnai (berods kardinolai) turi būti vadinami Eminencijomis? Jei kažkam iš jų reikia, kad į juos taip kreiptųsi, jei jie to nori, jiems tai priimtina, vadinasi jie tikrai to neverti 🙂

qwerty, 2014-05-14 20:56:09

O kas iš jūsų matė kuklų Dievo? Aš tai ne. Nebent toks tėvas Stanislovas. Tačiau jis jau miręs. Matant Dievos tarnus auksu papuoštais rūbais, matant jų naujus, blizgančius automobilius, tarnaites (šeimininkes), kurios jiems namie ruošia sočius pietus, jų keliones, neslepiamą prabangos mėgimą, mane visuomet ištinka kognityvinis disonansas.

Rasa, 2014-05-14 21:10:55

qwerty: ar galiu paklausti? Man visada buvo smalsu, kodėl žmonės vartoja tokius žodžius kaip “kognityvinis disonansas” ar pan. Sakyk, ar tu turi problemų su lietuvių kalbos žinojimu? Nerandi lietuviškų žodžių savo mintims išteikšti? Ar čia tas minties svoris turi padidėti, kai imami vartoti tokie protingi žodžiai 🙂

Aš nesišaipau, bet man tikrai visada buvo įdomu, kodėl žmonės vartoja taip daug sudėtingų žodžių ten, kur galima gražiai, paprastai ir sklandžiai pasakyti. Lietuviškai. Gal taip patvirtinamas jų didelis išprusimas? Jų nuomone?

Atsiprašau, jei skamba nemandagiai. Nenoriu “įkąsti” 🙂

Jovita, 2014-05-14 21:21:14

Rasa, – 100% sutinku, kad lyderiai turi buti kuklus. Bet kalba apie ju pagarba. Pavyzdziui: kodel as tureciau vadinti direktoriu direktoriumi? Juk jis toks pats mirtingas zmogus kaip ir as… Beje, as jau seniai ne gimnaziste, bet vis dar labai malonu kreiptis “direktoriau”, o ne “ponas Burgi”… O darbe mano pareigos “Director”, – bet tai tik pareigos, o ne pagarba… mano komanda i mane taip nesikreipia:)

Rasa, 2014-05-14 21:40:21

Jovitai: 🙂 🙂 Ir man patinka šitą direktorių Direktorium vadint 🙂 Tai jis visada bus direktorius, nes tai jau ne tik pareigos, tai emocijos, tai jo apibūdinimas 🙂 Jis jau gal bus ir pamiršęs tą gimnaziją kažkada, kai labai labai pasens, bet bus direktorius labai labai daugeliui visada. Direktorius gerąja prasme. Čia jau kaip “mama”. Visam gyvenimui 🙂 Bet negražu pletkint už akių 😀

O ponu Burgiu kai jį pavadinu, tai, po teisybei, turiu prisiversti ir sau priminti, kad reikia būti mandagiai… 🙂 Bet man taip nepatinka 🙂 Labai nemėgstu ponais vadinti, nei jokiom ekslencijom, nei kitokias brudais 😛

Nes visada juokiuosi stebėdama, kaip žmonės kalba su manimi. Kartais vadina Rasele, kartais Rasa. Tada galima bendraut. Kai ima sakyt ponia Rasa, jau suklūstu, nes tai reiškia, kad arba jau ko nors nori arba ima pykt, “atšala” arba ims šiknalindžiaut… Kai jau sako : gerbiama ponia Rasa, tada jau amen… Žinau kad mintyse siunčia rusiškai ir toli… Tik žmogus mandagus papuolė… 😀 Taigi išoriškai pagarba didesnė, bet išties tai tik atstumo ir šalčio padidinimas 🙂 Skirtumo tarp žmonių.

Na, turbūt visaip būna, tik šiuo metu man va taip atrodo 🙂

qwerty, 2014-05-14 23:11:44

Rasa, nerandu lietuviškų žodžių savo mintims išteikšti/minties svoris turi padidėti, kai imami vartoti tokie protingi žodžiai/taip patvirtinamas mano didelis išprusimas. Kažkaip taip,mano atveju

Rasa, 2014-05-14 23:15:43

qwerčiui: 🙂 aišku dabar… 🙂 dėkui.

ir, 2014-05-15 10:18:50

qwerty:na kam jau čia taip keikti ir pragaru gąsdinti.Ar kartais šiuo pasisakymu neatsidūrėt banderlogų pusėje:))

Aš kalbėjau ne apie toleranciją,kuri yra modernių laikų produktas,pakeitęs artimo meilę.Blogybes matyti ir jas įvardinti tikrai reikia,bet dar svarbiau kiekviename,net ir labiausiai atsidūrusiame užribyje, pamatyti šviesos dalelę.Sutinku,kad tai įmanoma tik tokiems kaip tėvas Stanislovas.Tikrai LT yra dar ‘stanislovų’,tik jų nieks dabar(ne taip kaip prieš 20 m) nerodo per tv

sonata, 2014-05-15 12:38:31

pabandžiau išsiversti “kognityvinį disonansą”… pažintinis neatitikimas… žodžiu, kaip sako mielasis Ostapas – kvaziunofantazija:)