Hedonizmas – etikos teorija, teigianti, kad malonumas yra svarbiausias dalykas, vienintelis gėris ir galutinis žmonijos tikslas. (Vikipedija)
*
Anądien radijas man aiškina: mokyklose vis dar mokytojas – prieš klasę, vaikai sėdi eilėmis, negali per pamokas vaikščioti, kalbėtis ir užsiimti tuo, kuo labiausiai nori užsiimti. Kokia atgyvena!
Iškart prisiminiau I.Krylovo pasakėčią „Kvartetas“:
*
…
Stok, stok! Brolyčiai! – suklykė Beždžionė, –
tai nereikėjo nė pradėti, jei neišmanot, kaip sėdėti.
…
Apie tai kalbu su moksleiviais, su studentais, rašau – mokykla negali būti malonumų šalis! Negalima eiti į mokyklą pramogauti! Nejaugi jūs, jaunieji mano draugai, tik tiek tevertinate savo gyvenimą, kad sutiktumėte jį nugyventi lyg koncerte, cirke, kine, pokylyje…?!
*
Mokytis – reiškia dirbti. Sunkiai dirbti! Jei mokslas lengvai įveikiamas, jis nieko vertas. Kodėl? Todėl, kad tokį „mokslą“ gali įveikti bet kuris tinginys, bukagalvis, prasčiokas, nemokša… Jūs gi – mokslo aristokratai! Jūs esate tie, kuriems žvaigždės ne per aukštai. Jūs esate tie, kurie galite kalbėtis, bendrauti tokiame intelekto, erudicijos, išprusimo aukštyje, į kurį jus žmonija pakėlė per tūkstančius metų.
*
Tai kaip susėsti? Taip, kaip patogiausia dirbti. Sunkiai dirbti! Taip, kaip patogiau sutelkti dėmesį, galvoti, priimti informaciją. Man atrodo, kad tai jau seniai seniai surasta… O tie, kurie bando jus susodinti kitaip, turėtų paskaityti, ką I.Krylovas rašė apie beždžionės, lokio, ožio ir asilo pastangas…
Atsakymai
Burgis, 2012-09-03 20:19:22
Pritarsite?…
Vytautas, 2012-09-03 20:38:18
Manau mokykla ir yra “malonumų šalis”. Ten gali pasisemti žinių, jaustis kažką išmokęs, sužinojęs, o tai ir yra malonumas.
Bet hedonistai, regis, kitaip galvoja, nes tada internete nesklaidytų įvairiausi akronimai kaip “YOLO” kurie naudojami galvojančių tik šia diena.
Matilda, 2012-09-03 21:13:22
Taip.Tik dirbdamas, ir sunkiai, gali kažką pasiekti. Ir man nusispjaut, ką rašo kažkokios edukologės. Dirbu taip, kaip man atrodo tinkamiausia. Dar nė vienas man neįrodė, kad svajodamas, plepėdamas, šmirinėdamas iš kampo į kampą kažkas viską išmoko.Žaisti galima, bet žaidimams turi būti laikas ir vieta. O visko pagrindas- sunkus darbas.
RascalLT, 2012-09-03 21:13:48
Mokytojas ne dievas, o ir stovėti sakykloje ne jo pareiga. Ypač jaunesniems vaikams mokytojas turi būti palydovas, kuris padeda ir paaiškina, tiem kurie nesupranta, duoda papildomų užduočių tiem kurie supranta iš pusės žodžio. Sėkmingas ne tas mokytojas, pas kurį sunku dirbti, o tas, kuris net ir sunkią temą paverčia įdomia, o grįžus namo norisi ne mesti knygas į sieną stipriai, o atsiversti ir dar pasiskaityti apie tai kas pasirodė įdomu.
Žinoma, yra dalykų kuriuos reikia papasakoti visiems, kur reikia visų dėmesio. Bet taip pat yra klasėje ir laikas praktinėms užduotims, ir turėtų atsirasti vietos komandiniam darbui – čia jau mokytojas nebus geras, jei knapsės už savo tribūnos ar virs kavą ateinančiai pertraukai.
Saulius, 2012-09-03 22:24:12
Gruzinai sako: “Dirbk iš širdies, valgį gamink su meile”, – man tai patinka, o sunkaus darbo eskalavimas ne.
Filo, 2012-09-04 10:32:15
“Mokymasis yra sunkus darbas” susumuoja žmonijos pedagoginės minties tūkstantmečius? Tikrai ne.
Molio minkymas rankomis ir kojomis irgi yra darbas, sunkus darbas, bet puodų ir vazonų “aukštuoju” menu lyg nevadinam?
Burgis, 2012-09-04 10:51:57
Sauliui, Filo ir kt. Ar aš sakiau, kad sunkus darbas negali, neprivalo būti įdomus, patrauklus? Aš, pavyzdžiui, dirbu daug ir sunkiai – man patinka!
Antra, sunku anglis iš vagonų krauti, bet sunku ir Stokso teoremą įrodyti… Kodėl jūs iškart galvojate apie darbą „rankomis ir kojomis“?…
Filo, 2012-09-04 11:44:24
Tai gal tiesiog reiktų pašlifuoti formuluotes, kad tokių automatinių asociacijų nekiltų.
O kai taip kapotomis frazėmis trankotės, tai tikrai kyla klausimas ar nenutolstat nuo bendražmogiškų pagrindų.
Juk, kažin, ar sunkus darbas visada yra aukščiausia darbo forma. Darbas gi gali būti įtemptas, intensyvus, nuoseklus, kryptingas, tikslingas, prasmingas, kruopštus, kūrybiškas, įkvėptas, su polėkiu
…
O kai darbo esmė bendrauti su žmonėmis tai darbas tampa bendravimu, arba tikslingu žaidimu. Ir tada darbas būna toks, koks yra dirbantis: nuoširdus, paprastas, jaukus, džiugus, ramus, meilingas, pakylėtas, laisvas
…
Žinom gi, kai norite, kalbate labai poetiškai, tai gal ir apie darbą išeitų kažkaip labiau įkvėptai, o ne vien per “asilo pastangas”…
Burgis, 2012-09-04 12:58:00
Filo: o dabar paskaitykite, kaip Jūs čia mane griežtai paauklėjote… Bijosiu eiti į šią svetainę, nors ji ir mano… :-).
*
Gerbiamasis, jei norite „pašlifuotų formuluočių“, kad Jums nekiltų „automatinių asociacijų“, tai gal geriau skaitykite disertacijas? O čia aš tik rašinėju, ne darbą dirbu, o laisvalaikį leidžiu…
petras, 2012-09-04 15:21:25
skirtingiems žmonėms skirtingo išsilavinimo reikia. todėl vieni dirba daug ir sunkiai, o kiti mažiau ir atsipalaidavę 🙂 man asmeniškai į mokyklą patiko eit dėl to, kad susitikdavau su draugais ir smagiai laiką leidau. taip pat ir dėl to, kad sužinodavau ir išmokdavau kai ką naujo ir įdomaus. taip pat būdavo momentų, kai mokytis visai nepatiko ir per jėgą to nedariau. (pvz. prancūzų kalbos praktiškai nesimokiau, nes tingėjau, nepatiko, buvo per sunku, buvo neįdomu, mokymasis reikalavo per daug po mokyklinio laiko + ganėtinai prasta mokytoja. ar aš dabar gailiuosi dėl to, kad nemoku prancūzų kalbos ? nelabai)
bet problemos sprendimas visada yra. gali eit mokytis į “geresnę” mokyklą ar gimnaziją, jei esi motyvuotas ir pasiruošęs dirbti, gali net toj pačioj mokykloj pereit į “geresnę” klasę (būna tokių mokyklų) ir pan. arba sėdėt su įvairaus plauko kolegom jei tau to užtenka.
galima žiūrėt ir truputi iš kitos pusės. pasikeitė laikai, dabar nebėra tokio poreikio daug ir sunkiai dirbti mokykloje. jei vidurinę galima baigt nesimokant, kaip beje ir bakalauro diplomui gaut užtenka minimalių pastangų ir žinių (aišku tai galioja toli gražu ne visom sritim, bet daugumai). o į universitetus ar kolegijas priima beveik visus norinčius.
o gal visada žmonijoj egzistuoja panaši dalis tingesnių žmonių ?:)
Filo, 2012-09-04 15:25:18
Jūs parašėt, aš pakomentavau. Jūs paklausėt, aš atsakiau. Neimkit taip į širdį. 🙂
Lop, 2012-09-04 15:43:24
Žodžių žaismas kažkoks 🙂
Darbas (bet kokio tipo) tėra tik procesas kažkokiam rezultatui pasiekti. Daryti jį mažiau efektyviai ir sunkiai, nei labiau efektyviai ir lengvai, gaunant tą patį rezultatą yra visiška … mmm … nesamonė. O tačiau Žmogus, žinia, turi teisę pasirinkti ką ir kaip 🙂
“Sunkiai dirbti”, jei paimti paprastą asociaciją, reiškia: nežinoti kaip tai atlikti efektyviau, nežinoti kaip pasiekti rezultatą kitaip, nenorą tobulėti ir tobulintis, neieškoti tinkamų įrankiu darbui atlikti ir t.t. ir pan.
Žinia, kalbu ne apie tarkim selekcininko darbą, kur matyt nepagreitinsi, tiesiog eksperimentuoji, skiepiji ir lauki vaisių, ir ne apie tuos darbus, kurie technologiškai ilgai užtrunka, arba sunkiai vykdomi, sakykim angliakasių ir pan. …
Kas liečia mokymąsi, nieko “sunkaus” tenainas nėr. Yr žmogaus motyvacijos nebuvimas, gal būt jis nemato/nežino ko jam darbar reik, kad ateityje kaip tik “dirbtų lengviau”. Taip pat yr žmogau įstojimas į aukštąją, nes taip reik ir pan.
Čia dar ir kitos disproporcijos rinkoje atsiranda, bet koks darbdavys, bet kokiam nesudėtingam darbui nori priimti žmogų su aukštuju, o dar geriau su dviem …
Burgis, 2012-09-04 16:41:00
Filo: aš neimu nei į širdį, nei į galvą… 🙂 Bet dabar 10 balų Jums už korektišką sprendimą. Ačiū!
Giedrius, 2012-09-04 16:52:46
Sunkiai dirbti?
O gal išvis geriau nedirbti? Gal geriau mėgautis mokslu taip, kad tai norėtųsi daryti ne tik darbo metu? Gal geriau tai lai būna hobis?
Gal gyvenime išvis nedirbkime, o tik pramogaukime ir sugebėkime pragyventi iš tų pramogų?
Lop, 2012-09-04 17:30:55
Giedrius
O kas yra šiame kontekste darbas? Darbas už pinigus maistui ir buičiai pas darbdavį?
Ar kalba apie savirealizaciją ir su tuo susijusią veiklą?
“Darbas”, tai tik procesas …. Jei sugebėsi išgyvent iš lošimo kazino, kodėl ne? 🙂
jurgis, 2012-09-04 18:59:20
Negalima eiti į mokyklą pramogauti!
Kaip suprantu, Jūs neesate prieš tai, kad mokymasis patiktų? O jeigu patinka, tai pramoga ar ne? net jei ir sunku – gali būt pramoga (pvz, ekstremalus sportas 🙂
Turbūt tiesiog norite, kad žmonės nepriprastų prie per lengvo rezultato. Kita vertus, pasirodo “mokyklos” prasmė pradžioj buvo – “laisvalaikio leidimas”! 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/School#Etymology
Nejaugi jūs, jaunieji mano draugai, tik tiek tevertinate savo gyvenimą, kad sutiktumėte jį nugyventi lyg koncerte, cirke, kine, pokylyje…?!
o kas čia blogo?
Burgis, 2012-09-04 19:49:33
Jurgiui: a) taip, sutinku, kad galima eiti ekstremaliai pramogauti;
b) atsakau į paskutinį klausimą nelabai žinomo poeto Vlado Mozuriūno (ar Mozūriūno?) žodžiais:
Gyvenimo aitrų skonį
Pajausti noriu pilnai,
O jei nepajausiu, tai duona
Suvalgyta bus dovanai.
*
Aš tikrai mirčiau iš siaubo, jei gyvenimui baigiantis suprasčiau, kad pragyvenau kaip koncerte, cirke, kine, pokylyje…
Lop, 2012-09-04 22:50:11
Mokykla (arba mokymasis apskritai) tas pats darbas, kurį reikia maksimaliai efektyviai atlikti. t.y. maksimaliai išmokti/sužinoti/įgauti įgūdžių. Kuo geriau tai bus atlikta, tuo geriau bus rezultate. Kitaip tariant, mokymo metodikose puikiai gali derėti ne “sunkus darbas”, o “maloni veikla”. Bus žymiai lengviau išmokinti vaikus tarkim chemijos žaismingai, su naudingais laboratoriniais, o ne tiesiog priverčiant iškalt formules, ko pasekoje vaikai nežino, kad, pvz. natrio hidrokarbonatas yra Soda.
Vladas Mozūriūnas musėt rašė senoviniais sovietiniais laikais, kai buvo priesprieša su kapitalizmu ir informacija “iš ten” 🙂 Todėl šie žodžiai skamba šiektiek dviprasmiškai, kitaip tariant, juos galima perfrazuoti į “gyvenime reik išbandyti viską (nuo blogio iki gėrio, labiau nuo blogio)” kažkas panašiai “nepajutus blogio, nežinosi kas yra gėris” :):)
O gyvenimui baigiantis galima daug ką sužinoti, ir visai nebūtinai, kad tai, kaip gyvenai, buvo labai teisingai ir, kad visa aplinka buvo ne visuotinis cirkas (įvairiom prasmėm) 🙂
Matrix has You …
Pažiūrėkit kaip “spaudėsi laikas istoriškai” … kiek metų truko viduramžiai, kiek vėlesni laikai, ir kaip greitai viskas kinta ir keičiasi dabar 🙂
Ignas, 2012-09-05 01:05:33
http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/200808/children-educate-themselves-iv-lessons-sudbury-valley
Mokytis galima ir be klasių.
Vladas, 2012-09-05 09:01:43
“Vakarėjančioje mūsų visuomenėje kančios kultą po truputį keičia laimės kultas. Senoji karta dar mėgsta pasipuikuoti kentėjimais (“Kaip mes kentėjom, kaip kentėjom!”), o jaunesnieji kartu su plastikine amerikoniška šypsena jau perima ir pareigą būti laimingais. Bet nemanau, kad neigiamas arba teigiamas pasaulio modelis yra tik ideologijos štampas. Yra kažkas tokio labai individualaus.”
(iš Petro Dargio komentaro jo puslapyje)
Manau, Vlado Mozuriūno ir Bronislovo Burgio požiūris būtų visai pateisinamas pakliuvus į koncentracijos stovyklą iš kurios nėra jokių šansų ištrūkti savo jėgomis. Tada lieka ieškoti kančios prasmės. Nelaimės ir kančios kartais tikrai duoda teigiamą postūmį asmenybės brandos link, bet gal nepradėkim patys jų ieškoti ar juo labiau specialiai kurti neigiamą aplinką kitiems.
Burgis, 2012-09-05 09:19:15
Visiems: Įtariantiems mane ginant senovinę, asketinę sistemą, kviečiant sunkiam darbui (ne kančiai!), o ne pramogai, malonumams, turiu vieną svarų argumentą: aš gyvenu gerai, laimingai, esu patenkintas tuo, ką iš mokyklos gavau, ką iš gyvenimo gavau, kokia veikla galėjau užsiimti ir vis dar galiu, o kodėl dabar tiek daug dejuojančių, nerandančių darbo, nerandančių vietos gyvenime, nusivylusių viskuo ir visais?…
petras, 2012-09-05 09:46:42
gal ne visai į temą, bet tikrai apie išsilavinimą.
http://i48.tinypic.com/1z5kqw5.jpg
kodėl daug išsilavinusių žmonių, baigusių mokyklas ar net universitetus, visiškai nesistengia rašyt be klaidų, tvarkingai ? čia gal 21a. mada ?:)
Ignas, 2012-09-05 10:08:46
Daug priklauso nuo to, kaip supranti žodžio “darbas” reikšmę.
Jei darbas – procesas, reikalaujantis energijos ir laiko, tada sutinku, kad mokymasis yra darbas. Jei prie apibrėžimo dar prijungtume tai, jog jis yra privalomas – nesutikčiau. Mokslas per prievartą yra labiau prievarta, nei mokslas.
Lina, 2012-09-05 10:27:15
Petrai, ar galima pasiskolinti šią nuorodą su el. laišku platesniam paviešinimui? Tikrai labai baisi situacija, kai universitete dirba ir mokosi beraščiai…
Lop, 2012-09-05 11:15:44
“Kančia” arba “sunki situacija” normaliam žmogui, bus postūmis ne dejuoti ar verkšlenti, o ieškoti sprendimų, keisti gyvenimo būda, veiklą ir pan. (kaip rašyta dėl koncentracijos stovykols, tas pats Balio Sruogos pvz.) Bendru atveju žmogus ieškos harmonijos ir balanso, t.y. jei darbas neneša “kaifo”, jis bus arba su laiku užmestas, arba daromas nevykusiai, o atskirais atvejais (jų beje nėra taip mažai) su tokia situacija yra susitaikoma ir tuomet prasideda verkšlenimai, tačiau realių pastangų (va čia jau “sunkus darbas”) ką nors pakeisti į geresnę pusę, imasi labai nedaugelis 🙂
He, universiteto darbuotojams bent jau spellerį reiktų įsijungti, jei su rašyba yra sunkumų, jei čia ne fake’as, tai eilinis pvz dėl nemokėjimo efektyviai atlikti darbą, netgi nesunkų 🙂 Ką jau kalbėt apie sunkų …
LinaL, 2012-09-05 11:16:44
Nelabai patikima ta nuoroda, pažiūrėkite koks ten ženklas su trispalviu LT kontūru ;))
petras, 2012-09-05 11:44:12
Na, tas el. laiškas tikrai gali būt nepatikimas. juk iš interneto platybių.
bet manau daugelis susiduria su neraštingumu bendraujant tiesiogiai su žmonėmis. aš taip pat darau klaidas rašydamas, bet bent jau stengiuosi rašyt kiek įmanoma geriau 🙂
bet man įdomiausia, ar tie žmonės tikrai nežino rašybos taisyklių, ar tik prisitaiko prie naujos “rašymo mados” (kai bendraujama pusiau oficialiai).
Ir dar vienas įdomus dalykas. kaip manot, ar tautinių mažumų atstovai turėtų valdiškose įstaigose ar įmonėse mokėt kalbėt bei rašyt lietuviškai ? ar tarkim tautinių mažumų tankiai apgvendintose teritorijose užtektų jiems kalbėti sava kalba ? nes buvo man tokių nuotykių Šalčininkuose, kai su įmonės vadove negalėjau susikalbėt 🙂 ar dėl to kalta švietimo sistema, politikai, patys žmonės, o gal problemos nėra ?
laisvamanis, 2012-09-05 11:49:31
petrui – VALDIŠKOSE įstaigose – privalo. Net privačios įmonės turi teikti duomenis apie save valstybine kalba. Ar kam nors kiltų abejonių, kad pilietis reikalaujantis, kad Vokietijos mokesčių inspekcijoje jį konsultuotų suahili kalba yra tikrai sveikas?
laisvamanis, 2012-09-05 12:03:17
girdamas ir kritikuoju – tai ne aukštoji pedagogika (kas tai yra?) – tai tiesiog pedagogika
laisvamanis, 2012-09-05 12:18:27
dar pridedu – tikra pedagogika (kaip ir priklauso internete) – tai mano nuomonė be ilgų argumentų.
Giedrius, 2012-09-05 14:04:17
Lop:
Darbas? Pastangos tikslui pasiekti. Už kai kurį darbą moka pinigus, už kitą darbą pasako ačiū, o padaręs trečią darbą didžiuojuosi savimi. Ar tai darbas? Ne, tai malonumas. Turbūt, kaip jaunosios kartos atstovas, jaučiu pareigą būti laimingas.
Direktoriau, o atsakant į Jūsų klausimą, kodėl tiek daug dejuojančių?
Todėl, kad žmonėmis per daug rūpinamasi. Todėl, kad įpratę gyventi šiltnamio sąlygomis. Todėl, kad jaučiame, kad mumis gali pasirūpinti ir pasirūpins.
Nelabai seniai skaitytame straipsnyje man patiko argumentas, deja, neatsimenu autoriaus. O esmė tokia. Kodėl emigravę žmonės nedejuoja, nors dauguma dirba daug prastesnį (fiziškai sunkesnį, neptrauklesnį, nuobodesnį, prastesnėje aplinkoje) darbą? Nes niekam jų dejonės nerūpi. Jie jaučiasi patys priėmę sprendimą išvykti, patys atsakingi už savo ateitį, o nuo dejonių niekas nepasikeis. O vat Lietuvoje, yra ką kaltinti: tai visi vagys, tai čia korupcija, tai prasti ir godūs politikai (už kuriuos pats balsavo). Visi kalti, tik ne aš pats: mane išmetė iš darbo, o mano kolegos ne – juk kaltas tik darbdavys, ar ne?
Manyčiau, kad jaunam žmogui labai svarbu suprasti, kad jis yra savarankiškas ir atsako už savo veiksmus. Jei nesiseka rasti darbo (pragyvenimo šaltinio), gal jis pats kaltas? O jei jau situacija tokia apgailėtina, kad pilna bedarbių aplink ir trūksta darbo vietų, yrapalanki galimybė išnaudoti aplinką ir sukurti sau darbo vietą bei nebrangiai pasisamdyti žmonių.
Manyčiau mūsų visuomenė dar nėra subrendusi eiti skandinaviškojo socializmo keliu, todėl kiekvienas už save ir tik už save (savo šeimą). O tik po to ir už savo kaimyną.
Dalia, 2012-09-07 16:13:13
Žemai lenkiuosi užšį įrašą. \\labai reikėjo. Atstatėt pusiausvyrą, kaed mokslas turi būti sunkus ir reikalaujantis pastangų.
\dabar tokių atsiranda dvelkiančių didybės manija
„švietimo lyderių“ kuriems pagrindinis reikalavimas, tai išstumdyti suolus į vidurį, kitaip sovietine sistema dvelkia. Nors nežinau, kas dvelkia, ar kad jų nuomonei nepasirašome?
Vaikų darželi, kur suolus išstumdyk į visurį ir rodyk savo kaprizus, ko nori ir ko ne. Mokykla jau visai kitas lygis, tuo pačiu pasiruošimo ir pažinimo.
Glumina mane tokios idėjos. \nors ką padarysi, kai kurie suaugę neišauga iš vaikų darželio lygio. Ką padarysi. Gyvenimas tęsiasi.
laisvamanis, 2012-09-10 14:21:34
o kodėl gi mokslo siekimas (o ir pasiekimas) negali tapti malonumu? matyt aš neteisus (dėl panašių minčių net super universitetų forumuose reitingo), bet (argi ne???) G.Perelmanui neužtenka malonumo, kad nebereikia milijono?