Pakalbėkime apie matematiką

IMG_0134

Gyvenimas gražus!

(Tik pažvelkite į šio įrašo nuotraukas…)

Šiandien abiturientai laiko matematikos VBE.

Tikiuosi, kad jau šiandien šioje svetainėje Sokolovas pateiks sunkiausių uždavinių sprendimus… 🙂

***

Šįryt radijo laidoje dalyvavo NEC direktorė Saulė Vingelienė ir šioks toks NEC oponentas dr. Dainius Dzindzalieta.

Ir vėl – abu pašnekovai bandė pagrįsti, kad matematika reikalinga, nes gyvenime reikia šį tą apskaičiuoti, šį tą suskaičiuoti… Santa Barbara!

Laimė, kad žurnalistė įsiterpė, jog matematika tikriausiai reikalinga kaip mąstymą lavinantis dalykas. Na, pragmatikai galėjo paminėti, kad mokyklinė matematika reikalinga ir dėl to, kad be jos negali studijuoti aukštosios matematikos. Ar ne dėl to VBE ir yra privalomas stojantiems į valstybės finansuojamas vietas?

***

Įsidėmėjau kelis skaičius.

Iš viso abiturientas galės surinkti 60 balų. Bet tai ne tas skaičius, kuris bus atestate! Jei surinks 93 proc. balų ar daugiau, atestate bus 100.

S.Vingelienė patikino, kad tik 10 proc. užduočių (balų?) yra aukščiausio lygio, vadinasi, „šimtukininkams“ iš to reikia sugriebti bent tris procentus…

Egzaminas bus išlaikytas, jei abiturientas surinks 16 proc. balų (tik !!!), o kaip tik 16 proc. užduočių (balų?) yra žemiausio lygio. Pasirūpinta tinginiais ir bukagalviais, pasirūpinta…

***

Kur einame?

Kaip tik šiandien į tai atsakė lrytas.lt, vėl prisiminęs dešimtokų PUPP.

*****

Visoje Lietuvoje matematikos patikrinimą laikiusiųjų vidurkis – 5,76 balo. Šį patikrinimą iš viso laikė 30 730 kandidatų. Sėkmingiausiai šiame patikrinime pasirodė Palangos miesto savivaldybė, kurios bendras vidurkis – 6,82. Be Palangos, šešių balų vidurkį perkopti pavyko tik dar trims savivaldybėms – Vilniaus (6,54), Kauno (6,35) ir Klaipėdos (6,01).

***

Patikrinimo rezultatai parodė, kad prasčiausias matematikos žinias turi Kalvarijos rajono savivaldybės dešimtokai. Jų vidurkis – 4,39. Prastus rezultatus parodė ir Akmenės rajonas (4,61), Ignalinos rajonas (4,93), Kupiškio rajonas (4,96) bei Švenčionių rajonas (4,97).

***

Geriausias matematikos žinias pademonstravo Vilniaus Licėjaus moksleiviai, kur iš šimto laikiusių patikrinimą net 86 gavo dešimtukus. Jų bendras vidurkis – 9,83. Didesniu nei devyni vidurkiu gali pasidžiaugti ir Kauno technologijos universiteto gimnazija (9,65), Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazija (9,52),Vilniaus Jėzuitų gimnazijos dešimtokai (9,18) bei Širvintų r. Bartuškio mokykla-daugiafunkcis centras (9,00).

***

Bendras lietuvių kalbos ir literatūros rezultatų vidurkis – 6,54 balo. Šį patikrinimą iš viso laikė 28 745 Lietuvos dešimtokai.

*****

Dabar visi, kurie girdėjo mane sakant, kad dabartinį Lietuvos švietimą galima apibūdinti vienu žodžiu „kontrastai“, turėtų sutikti.

Ir visi turėtų sutikti, kad ne kažką, o viską reikia keisti toje švietimą valdančioje viršūnėje…

IMG_0129

Atsakymai

Sokolovas, 2016-06-10 11:16:24

“GYVENIME” REIKIA NE TIK “SKAIČIUOTI”

Gyvuok,

mokslų Karaliene!

Svarbiausia ( ir tik tada aplanko susidomėjimas)- pažint DĖSNINGUMUS, juos įžvelgti, gilintis, tirti…

“Gyvenime” reikia mokėt orientuotis vietovėje (plačiąja to žodžio prasme), lanksčiai reaguot į “aplinkos trikdžius”, gebėt pasirinkt optimaliausią (esamomis sąlygomis) variantą.

Matematika FENIKSU PRISIKELIA ten, kur gilinamasi į dėsningumus. Tai- dėsningumų pažinimo Mokslas.

Burgis, 2016-06-10 13:25:14

Paskambino abiturientė, pasiguodė, kad neišsprendė paskutiniojo uždavinio. Užmečiau akį į sąlygas. Žinoma, tie užduočių sudarytojai (nekenčiantys geriausiųjų, pataikaujantys nemokšoms…) kitaip nemoka – „gaudo“ net stropius abiturientus, kurie negirdėjo mano pamokymų: 1) nespręsk iš eilės! 2) iškart diagnozuok, kurie (1-3) uždaviniai yra žudantys „šimtukininkus“; 3) tiems uždaviniams pasilik ne mažiau trečdalio egzaminui skirto laiko.

*

Sakiau, kad kartais užtenka surasti tik santykį, sandaugą, o ne tuos du dydžius? Sakiau…

petras, 2016-06-10 13:50:09

Na, negali geriausias abiturientas spręsti uždavinius tik iš eilės 😀 Nemanau, kad moksleivis, kuris mokosi geriausiai, strigęs ties tarkim trečiu uždaviniu jam skirtų visą likusį laiką, net nepabandęs spręsti kitų uždavinių. o šiaip egzaminas padarytas, kad galima spręsti realiai iš eilės. nes pradžioje eina testas, kuris atima mažai laiko, nes paprasti uždaviniai ir tuo pačiu tai kaip apšilimias ir bendroj sumoj sudaro svarią dalį balų. na o toliau sprendi kas lengvai einasi, o kas sunkiau, grįžti prie to vėliau (sunkiausi uždaviniai gale). manau tą supranta bet kas sveikai mąstantis. jau nekalbant apie geriausius.

Sokolovas, 2016-06-10 14:33:16

VALSTYBINIO MATEMATIKOS EGZAMINO UŽDUOTIS

http://www.egzaminai.lt/failai/6265_2016-1-Matem-GALUTINIS.pdf

Sokolovas, 2016-06-10 15:27:43

22.1 C(10, 6) = 210.

22.2 P(A) = C(9,6)/C(10,6)= 0,4

22.3 P(B)= 0,4*0,3 + 0.6*0,9 = 0.66

23 Tegu Rūtos greitis x, Julijos greitis y, Džesikos greitis z.

Rūtos plaukimo laikas T, Julijos plaukimo laikas t.

xT=100

yT= 98, t.y. y=0,98x.

yt=100

zt=99, t.y. z=0,99y

Taigi, z=0,99*0,98x= 0,9702x.

Per laiką T= 100/x Džesika muplaukė

s=zT = 0,9702x* 100/x= 97,02m

Atsakymas: 2,98m.

kestas, 2016-06-10 15:28:27

paskutinio atsakymas 2.98

Sokolovas, 2016-06-10 16:38:44

POVANDENINĖ SROVĖ

Iki 55 procentų ( 33 balų) vidutinių matematinių gebėjimų abiturientui neturėtų būti sunku.

Po to jau “į mišką toliau, krūmų daugiau” 🙂

Ten jau teka “povandeninės srovės”. Su tikimybių teorija sunku vaikams, judėjimo uždavinys…Daug kas suklys nelygybėje, pamiršdamas atsižvelgt į apibrėžimo sritį ( 19.3 uždavinys).

Na, bet tie, kas sistemingai mokėsi, spręsdavo uždavinius, nelaukdami, kad jiems “užduotų”, gali ir šimtą procentų gaut iš šio egzamino. Tiesiog reikia mokytis, domėtis, mėgti matematiką…

Sokolovas, 2016-06-10 16:50:37

Apmaudu- nesidomi skaitytojai nei matematika, nei mūsų abiturientais….

Tai rodo ir Burgio gero straipsnio reitingavimas, ir komentarų skaičius…

Tualetų tema ir tai daugiau domėjosi…:)

BuvesStudentas, 2016-06-10 16:52:03

Peržiūrėjau egzamino užduotis. Dabar norėčiau paklausti tų kurie jį laikė. Ar neįsižeidėte pamatę tokius uždavinius kaip B03 ar B07? Tik parodo į ką orientuotas egzaminas. Gaila.

Be pykčio, 2016-06-10 17:24:35

Kad niekam apart matematikos mokytojų ta matematika neįdomi. Absoliučiai pervertintas dalykas kažkokiu būdu vis dar gyvas tik klišėmis kalbėti tesu gebančių pagalba.

-Matematika lavina protą, mąstymą, pasakytų toks.

Kai paklausi kokiu konkrečiu būdu lavina ir kokį mąstymą, tai labai užpyksta, atseit, tu nieko nesupranti. Neneigiu, yra keletas profesijų kur reikia naudoti ir inegralus, ir vektorių skaliarinę sandaugą, ir kitus mandriai skambančius dalykus. Tačiau didžioji dalis abiturientų to mokosi tik egzaminui, bet tikrai ne gyvenimui. Taip pat nelabai įsivaizduoju darbo pokalbio, kur potencialus darbdavys prašytų aplikanto išspręsti trigonomtrinę lygtį ar pan. Va, kad užsienio kalbos (-ų) nepriekaištingo mokėjimo pareikalaus, tai net neabejoju. O svarbiausia puiki profesinė kompetencija. Matematika – kaip ten bebuvus. ..

Giedrius, 2016-06-10 17:43:22

Problema. Mūsų švietimo sistema daro viską, kad atimtų iš vaikų bet kokį norą mokytis. Kokie tada gali būti rezultatai? Galbūt toks yra keliamas tikrasis tikslas? Mąstančių nereikia! Galvojantys jie vėliau pradeda visokius protingus klausimus uždavinėti kodėl valstybės gyvenime vyksta visokie keisti dalykai. Nėra kaip po to į tuos klausimus protingai atsakyti.

Licėjus ir kitos prestižinės gimnazijos nugriebia grietinėlę, todėl ten rezultatai ir geriausi, o ką daryti su likusiais niekam nerūpi.

Vilniaus mieste yra pačios geriausios mokyklos Lietuvoje ir tuo pat metu pačios blogiausios. Jas baigusių išsilavinimo lygis skiriasi maždaug 2-3 mokslo metai (šiuo metu).

Kai iš mokyklos ar klasės į Licėjų išeina geriausi, nebelieka pavyzdžių į ką lygiuotis ir bendras lygis toje mokykloje ar klasėje krenta.

Niekas nekelia tikslo išmokyti bei pakelti bendrą išsilavinimo lygį. Tikslas veikiau yra priešingas, atrinkti nedidelę dalį geriausiųjų, kurie reikalingi valdančiajam ir administraciniam lygmeniui užpildyti. Visų kitų gelbėjimas… pačių besigelbėjančių reikalas.

Sokolovas, 2016-06-10 18:09:24

Gerb. Burgi

Sistema (ne Jūs) nepraleidžia vieno mano komentaro. Gal galite pažiūrėt ?

Loreta, 2016-06-10 18:28:19

geriausiųjų, kurie reikalingi valdančiajam ir administraciniam lygmeniui užpildyti.

Giedriui: nuo kada geriausieji valdo??

Giedrius, 2016-06-10 19:13:50

Loretai: Galvojau prieš rašydamas žodį valdančiajam, kad bus jis ne taip suprastas. Reikia suprasti kaip klusniai valdantys pagal komandą iš aukštesnio administracinio vieneto, patys nieko nesprendžiantys, nebent kokia spalva dažyti tvoras.

Be to, geriausieji tam tikroje mokslo srityje dar savaime nereiškia geriausieji plačiąja prasme. Išsilavinęs žmogus, neturintis supratimo apie sąžinę ir dorą, yra žymiai pavojingesnis nei beraštis.

Apie tai dar sakė Bhaktivedanta Swami Prabhupada (Krišnos sąmonės org-os įkūrėjas), skaitydamas paskaitą Londone 1960 m.

Sokolovas, 2016-06-10 19:13:53

Loretai:

Valdo visada APSUKRIAUSIEJI. Taip buvo, taip bus…

D., 2016-06-10 22:57:37

Pagal NEC ir PUPP rezultatus reikalai su matematika Lietuvoje gerėja 🙂 – http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/desimtoku-ziniu-patikrinimas-paaiskejo-geriausi-ir-blogiausi.htm

miklis, 2016-06-11 05:43:10

…Pakalbėkime:

http://www.15min.lt/mokslasit/straipsnis/laboratorija/matematikas-kestutis-cesnavicius-kaip-ismokti-matematikos-nekalant-formuliu-650-639407

Sokolovas, 2016-06-12 12:54:28

EGZAMINŲ CENTRAS IR VĖL SUKLYDO

Valstybinio matematikos egzamino užduotyje, šalia 18.1 uždavinio, pažymėta B.

Tačiau pagal turinį tai nėra bendrojo kurso programos uždavinys. Žr. programos punktus 3.8- 3.11.

miklis, 2016-06-12 18:01:08

Sokolovui: internete buvo iškelta diskusija, ar įmanoma paskutinį uždavinį išspręsti be formulių ir lygčių. Manau, kad taip ir spręsčiau, jei būčiau tokį uždavinį gavęs per egzaminą prieš 4 metus.

***

Pirmos ir antros plaukikės greičių santykį galima parašyti kaip 100/(100-2)=100/98.

Antros ir trečios plaukikės greičių santykį galima parašyti kaip 100/(100-1)=100/99.

Vadinasi, pirmos ir trečios plaukikės greičių santykis bus jų sandauga: (100*100)/(99*98)=10000/9702.

Belieka iš gauto pastarojo santykio nustatyti, kad pirmajai plaukikei finišavus, trečioji bus įveikusi 97.02m ir gauti atsakymą 2.98m.

***

Bet juk šį uždavinį tuomet galima išspręsti pagal 9 – 10 klasės kursą supratus, kaip reikia paaiškinti sudėtinių palūkanų skaičiavimo esmę, t.y., ką reiškia santykiai.

Dar vienas klausimas, kuris iš mūsų sprendimų būtų suprantamesnis platesnei matematikų auditorijai, ir kuris – vidutiniam mokiniui?

Ir dar vienas klausimas – o kaip reikėtų paruošti vidutinį mokinį, kad jis būtų pajėgus per egzaminą išspręsti tokį uždavinį? Gal yra kokia nors konkreti pamokų tema, kurią gerai išmokus, tokie uždaviniai tampa įkandamais?

Raminta, 2016-06-12 19:43:26

Ne tik 18-1, bet ir 18-3 uždavinys ne iš programos.Jo neturėtų būti egzamine iš vis. Programoje nurodyta :

3.4.2. Žinoti funkcijų, išreikštų daugianariais, pirmykščių funkcijų nustatymo taisykles.

Bet kam tai rūpi.

Sokolovas, 2016-06-12 21:01:11

Ramintai.

Visiškai sutinku. Teks tuo klausimu susisiekt su ŠMM.

Sokolovas, 2016-06-12 21:02:58

Mikliui:

Būsiu atviras- aš pats iš pradžių gavau teisingą atsakymą…grafiškai, naudodamasis trikampių panašumu….

miklis, 2016-06-12 21:28:44

Įdomu. Ne pirmoj vietoj jau matau, kad spręstų per trikampius. Visgi egzaminas – ne sprendimo čempionatas. Turi būti kažkokios instrukcijos, pagal kurias mokintų tokio pobūdžio uždavinius spręsti.

Sokolovas, 2016-06-12 21:35:00

Mikliui”

Aš sprendžiau taip, kaip man buvo įdomu 🙂

Po to išsprendžiau ir remdamasis lygtimis ( jau žinodamas atsakymą).

Jokių instrukcijų būti negali. Abiturientas SPRENDŽIA TAIP, KAIP NORI. Svarbu tik, kad būtų teisinga.

miklis, 2016-06-12 21:44:44

Žinau, kad spręsti gali kaip nori, bet aš kalbu ne apie sprendimo būdus, o apie mokymo programas, kurios pasiūlytų bent vieną būdą tokiems uždaviniams spręsti. Ar yra skyrelių vadovėlyje, kuriuos išmokus, būtų aiškus sprendimo kelias? Nemanau, kad modelis ,,vieni išsisuks, sumąstys būdą ir išspręs, o likę nepadarys, nors gerai mokėsi” yra teisingas egzaminuose.

Sokolovas, 2016-06-12 21:50:20

Mikliui:

Esmė tai, jog tokio pobūdžio ( tekstiniai) uždaviniai nėra TEMA. Todėl čia yra tas atvejis, kur lankstumas vyrauja prieš schemas. Čia panašiai, kaip….gebėjimas orientuotis vietovėj nesusiveda vien į žemėlapio mokėjimą.

Tokie uždaviniai nepaklūsta principui “daryk taip”.