Protui amen…

Dvi dienas Vilniuje filmavausi. Lentoje sprendžiau abiturientams skirtus uždavinius, o mane filmavo. Tai toks projektas… Po mėnesio ar kelių rezultatas turėtų pasirodyti žiniatinklyje. Gal…

*

Tik kokia prasmė? Šįryt per radiją išgirdau, kad Švietimo ir mokslo ministrė sako: „Taip, privalomas matematikos brandos egzaminas bus, bet reikalavimų kartelę nuleisime…“

Nuleisti žada beveik dvigubai žemiau!

Tik kur nuleisti?! Tie, kurie bent šiek tiek lankė mokyklą, tie, kurie bent peržvelgė pastarųjų metų VBE užduotis, tie supranta – žemiau tik devintasis pragaro ratas…

*

Ministerija vėl ruošiasi suvaidinti tragikomediją: egzaminas yra, bet egzamino nėra… Išmes į balą dešimtis tūkstančių eurų ir pasigirs, kad skatina mokytis tiksliuosius mokslus…

*

Mokyklinė matematika nėra tam, kad ją iškart, tiesiogiai pritaikytum! „Taikymai – plebėjų darbas. Aristokratai tuo neužsiima“, – sakė senovės matematikas. Matematika yra tam, kad išmoktum galvoti. O galvoti, tiksliai, logiškai galvoti, pravartu ir medikams, ir teisėjams, ir verslininkams, ir politikams, ir darželių auklėtojoms, ir tėvams, ir močiutėms, ir seneliams…

*

Per vasarą išsprendžiau apie 500 abiturientams skirtų uždavinių. Amerikiečių, rusų, lietuvių abiturientams skirtų, bet apie 70 proc. tų uždavinių pats sugalvojau, sukūriau. Fantastiškai įdomus darbas! Pramoga. Nenustebsiu, jei kas nors pakvies pasidalyti tuo, ką sukūriau. Važiuočiau ir į Skuodą, ir į Biržus, ir į Varėną, ir į Marijampolę… Skleisčiau matematikos grožį ir gėrį, raginčiau žmones nenustoti lavinti proto. Kojos pačios lavinasi, kai bėgama į kitus kraštus…

Atsakymai

T2, 2015-08-26 12:17:17

Aristokratai tuo neužsiima, bet valgyti irgi nori. Tai kas juos maitins? Įdėkite skelbimą: už atlygį Aristokratas išmokys jus galvoti ir pažiūrėkite kiek atsilieps. “Aristokratinių burnų” įrodinėjančių savo reikalingumą jau pilna ir tik daugės. Deja..

Mindaugas, 2015-08-26 16:52:54

Kaip tik su žmona diskutavom matematikos naudą ugdyme.

Mano manymu vienas iš matematinio mąstymo išskirtinumų yra mokėjimas mąstyti abstrakčiomis sąvokomis, bet jas taikyti logiškai ir tiksliai. Kiti matematika besinaudojantys mokslai matematines abstrakcijas pakeičia konkretesniais objektais ir sąvokomis.

Dažnai galima girdėti “see the big picture” vadovų, analitikų, mokslininkų, politikų kalbose. Matematika gerai ištreniruoja protą mąstyti plačiomis sąvokomis ir abstrakcijomis, suprasti jų savybes, o po to šį supratimą taikyti iškeltiems uždaviniams spręsti, nors tie uždaviniai gali būti visai ne matematiniai.

Sokolovas, 2015-08-26 19:21:43

PIRMOJI PAŽINTIS…

“Esu Alfa ir Omega,

Pirmoji ir Paskutinioji…”

Būtent- matematika ( beje, ne tik “mokyklinė) yra ne tam, kad ją “iš karto taikytume”.

Iš pradžių turi įvykti Pirmoji pažintis. Sąvokos, savybės, jų nusakomi dėsningumai.

Matematika- mokslas apie dėsningumus. O ne apie mokesčius ar vekselius, kaip aiškina vanagai-reformatoriai, siekiantys taikomuoju priedėliu išstumti Esmę.

Jei manęs besimokantis žmogus klausia-“kam to reikia”, niekad nepuolu ieškoti dirbtinių, ir todėl iki karikatūriškai-kvailų, pavyzdžių, neva iliustruojančių, “kaip tai gyvenime taikoma”. Nes…O kas tada yra Gyvenimas. Juk jį kiekvienas matuoja pagal savo pažangos ir gedimo laipsnį.

Tokiam besimokančiajam atsakau taip-Tai yra reikalinga dėl to, kad įdomu. Kad prieš akis išaušta dar viena dėsningumo apraiška. Kad gimė vardan veržliosios Tąsos. Ir tik kantriai keliaudami jos labirintais, mes natūraliai, be pragmatinio pritempimo, prieisime ir prie “taikymo”.

Beje, prie visos pagarbos gerb. Burgiui, drįsiu teigti- uždavinių neįmanoma “sugalvoti”. Uždaviniai APSIREIŠKIA tiems, kas yra to verti.

Nes, kaip daug kartų patyriau,- matematikos uždaviniai yra GYVI. Ir tyčia niekada neišsikviesime jų iš to nuostabaus “Penktojo išmatavimo”, kuriame

ši Gyvastis turi pradžią.

Kas patyrė, tas žino- apsireiškia nelauktai, netikėtai. Ir tada tenka mesti “antraeilius darbus”, ir stvertis rašiklio. Kad tik popieriaus lapelis netoliese atsirastų…

Sokolovas, 2015-08-26 19:40:25

UŽDARAS “PRIVALOMO MATEMATIKOS EGZAMINO” RATAS

Reformos vykdomos

vardan kvailių bei tinginių.

Gabieji liks už borto.

Vanagų-reformatorių požiūris į matematiką sąlygojo padėtį, kuomet daugelis abiturientų ne tik nemoka spręst elementarių lygčių, bet ir sunkiai randa bendrą vardiklį.

Ir toks ilgalaikis požiūris tiesiog verčia švietimo “strategus” mažinti egzamino kartelę. Nes kitaip jo neišlaikys apie ketvirtadalį “reformos” sugadintų abiturientų.

Kitaip tariant, tektų “paaukoti” net dvi-tris abiturientų laidas, kad vėliau ateisiantieji suprastų- mokykloje reikia mokytis, ir daug mokytis.

Tai būtų vienintelė išeitis. Nes ligšiolinė padėtis priveisė tinginius, ir daugelį atpratino mąstyti.

Tačiau…Ar mūsų vanagai-reformatoriai, įpratę tik girtis “pasiektais rezultatais”, sutiks parodyti TIKRĄJĄ PADĖTĮ? Kad ir per dvi abiturientų laidas? Ne už ką! “Reforma” turi veikt. Ir kiekvienas kvailys turi “parodyti”, kad išmoko.

Taip ir susidaro čia uždaras ratas. Ir nesvarbu, kad bus dar labiau sukarikatūrintas egzaminas. Ir nesvarbu, kad kentės, erdvės netekdami, geri ir gabūs vaikai. Jų- nereikia.

Visos reformos vykdomos vardan kvailių bei tinginių. Tarp jų- ir “privalomas matematikos egzaminas”. Toks, kokį dabar įveda.

chemikas Rimas, 2015-08-26 21:23:49

O aš kuriu chemijos uždavinius. Juos naudoju mokydamas būsimus medikus, farmacininkus, biotechnologus, chemijos inžinierius ir poetus (taip taip, vienas iš buvusių mokinių dabar studijuoja mikrobiologiją/biotechnologijas ir nemažai poezijos kuria).

Pakartosiu B.B. – fantastiškai malonus darbas, nors koks gi darbas, aš ne dirbu, aš – mėgaujuosi 🙂

Pažintis su Direktoriumi įtikino mane, kad tokia veikla (papildomas mokymas motyvuotiems) yra puikus dalykas. Ačiū

miklis, 2015-08-29 13:26:29

Manau turėtų būti įdomios tinklaraščio skaitytojams ir Vilniaus licėjaus direktoriaus mintys. Man patiko, kad šįkart savo tekste jis nekritikavo vien moksleivių, kūrybiškiau parašė apie švietimo problemą ir plačiau papasakojo, kaip mokytojai galėtų padėti mokiniams tapti labiau išsilavinusiais:

http://lzinios.lt/lzinios/Mokslas-ir-svietimas/sokame-dainuojame-ar-mokytis-jegu-liks/207943

miklis, 2015-08-29 13:28:43

O dabar apie tai, kur mano požiūriu gali būti pagrindinė problema su švietimu.

Netrumpą laiką paskaitęs šį tinklaraštį manau, kad kas norėjo, tas seniai suprato, kad ŠMM sudaro visas sąlygas mokytojams ir moksleiviams nuvertinti mokslą ir mūsų šaliai visokeriopai smukti, nes piliečių mąstysena yra pagrindinis raktas į laimingą ir saugų gyvenimą mūsų valstybėje. Tikrai buvo galimybė visas smulkmenas detaliai suprasti (Burgio ir Sokolovo nuomonių – per akis), bet dažnai viskas tuo ir užsibaigia, kad problemą suprantame, bet per mažai žmonių turi realių minčių, ką gali padaryti moksleiviai, studentai, mokytojai, dėstytojai ir kiti idėjų turintys žmonės, kad efektyviai prisidėtų prie švietimo pagerinimo. Džiugu, kad šiuo metu atsiranda daug privačių mokyklų ir darželių, projektų, skirtų padėti mokiniams mokytis ir netgi matyt pirmoji korepetitorių mokykla Vilniuje. Bet tas daroma tik pavienių žmonių iniciatyva, bet bendro švietimo lygio stipriai nepakeičia. To neužtenka. Manau viena didesnių problemų yra ta, kad žmonės yra per mažai informuoti apie tai, kuo užsiima didžiausią atsakomybę turinčių institucijų darbuotojai ir kokios yra galimybės paprastiems (pėstiesiems, o ne sparnuotiems) piliečiams paveikti jų sprendimus. O informacijos šiai dienai yra per mažai, dėl to net tikrai protingų ir turinčių potencialą žmonių mąstymas, ką galima būtų padaryti dėl žmonių gerovės, yra visiškai neįjungiamas.

qwerty, 2015-08-29 15:59:08

Mikli, esate jaunas, veiklus.Kurkite savo mokyklą. Pakalbinkite tinkaraštininką, Sokolovą, dar dešimtį kitų profesionalių mokytojų. Jų yra daug. Galėsite pasirinkti.Patalpų nuoma yra sočiai. Mokymo programą surašyti, taio pat nėra neišsprendžiama problema.Geranoriškai pabendravus su LR ŠM institucijos, kuri atliks ekspertizę ir spręs dėl licenzijos suteikimo formaliam mokymui, rezultatas bus.

qwerty, 2015-08-29 16:15:21

Beje, licencijos formaliam mokymui gavimas Lietuvoje labai sunkus? Gal kas žinot klausimą?

miklis, 2015-08-30 01:50:59

qwerty: mane domina ne tik matematika ir mokytojavimas. Gyvenimas per sparčiai bėga, vos spėju su jo tempais ir ši kryptis nėra mano prioritetas. Norint mokytojauti, reikėtų bent poros metų įgyti pedagoginiam išsilavinimui, nes matematikos bakalauro tikrai tam nepakanka. Aišku, neformaliai ir dabar užsiimu mokymu, tačiau turiu kitas svajones, ką norėčiau dirbti ateityje. Kur kas paprasčiau būtų pasinaudoti idėjomis kitų žmonių, kurie organizuoja įvairius projektus, skirtus padėti mokiniams, o gal net ir kukliai užsidirbti. Mano mintis buvo, kad reikia ne tik kritikuoti, išdėstyti problemas, bet ir išgryninti būdus joms spręsti. Mano pasiūlymas – pasirūpinti, kad informacija apie tą pačią ŠMM būtų prieinamesnė ir kokią įtaką paveikti jos sprendimus turi paprasti, veiklūs, specialaus išsilavinimo neturintys žmonės.

Vytas, 2015-08-30 13:54:36

Visais laikais mėgau matematiką, ir Gimnazijoj, ir po to universitete. Gimnazija ir Leonas Narkevičius sugebėjo matematiką paversti žaidimu, kai be jokios prievartos (namų darbų nebuvo) – patys sprendėme uždavinius iš Pekarsko ir “Skanavi” uždavinynų. Tai buvo savotiškas žaidimas, savotiška konkurencija. Super efektas. Man žaidimas prasidėjo nuo dešimtos klasės. Mano vaikai į šį žaidimą įsivėlė nuo trečios klasės šeštadieninėje mokykloje – lygiai taip pat noriai ir be prievartos !

Dabar esu šio to pasiekęs, dirbu su daug matematikų/informatikų, lyginu juos tarpusavy, su savim, lyginu su tais, kurie mokslo nebaigę. Aš sau ir kitiems taip pat teigiu, “Mokyklinė matematika nėra tam, kad ją iškart, tiesiogiai pritaikytum”. Tą patį pasakyčiau ir apie universitetinę. Tačiau kaip be jos treniruoti loginį, analitinį, abstraktų mąstymą, kuriuo paremtos visos inžinerinės sritys.

Labai linkiu, kad Lietuvoje būtų kuo daugiau matematikos evangelistų, ambasadorių, misionierių. Ne tik ekonomiką atgaivintume.

Aš esu dėkingas tuometei Gimnazijai, kad standartai buvo aukštesni, nei reikalavo/leido ministerijos (pvz. buvo uždrausta mokytis daugiau nei 2 ar 3 dalykus S lygiu, bent jau mūsų laidoje – vienintelis kas pasikeitė, tai pavadinimas buvo pakeistas į A, o turinys išliko toks pats).