Riba išdrįsti

Jis taip atkakliai galvojo apie dešrą, kad aplink ėmė rinktis šunys.

Michailas Žvaneckis

***

Lietingas ruduo – tpfu, pavasaris! – tai vis skaitau visokias knygas ir atkakliai galvoju apie tuos, kurie jas parašė. Gal ir aš galėčiau parašyti? Parašysiu, bet tai vėl bus matematika…

Bet gal ką nors parašyti grožinio? Ką nors iš savo patirties? Ką nors iš savo jausmų gelmės? O, tos patirties ir tų gelmių yra tiek, kad, perskaitę tiesą, žado netektumėte! Bet aš neparašysiu… Neišdrįsiu. Ne dėl to, kad man būtų gėda! Ne, visai ne tokios drąsos reikia.

*

Reikia patikėti, kad esi rašytojas. Reikia patikėti, kad savo rašiniu neįžeisi artimųjų, nesumenkinsi savęs, savo jausmų ir nepaniekinsi literatūros…

Kiti tuo patiki ir parašo, bet, Dieve, Dieve, tik vienas iš penkių nepažeidžia trijų mano paminėtų nuostatų…

*

Ir tai – ne tik literatūroje.

Tas patikėjo, kad moka dainuoti, lipa ant scenos ir dainuoja. Devyni iš dešimties turėtų lipti nuo scenos.

Tas patikėjo, kad moka piešti, ir tapo dailininku. Ne, netapo, nors tapo, piešia, lipdo…

Tas patikėjo, kad yra mokslininkas, apgynė jau dvi disertacijas ir toliau iš bezdalų virves veja…

Tas patikėjo, kad yra patrauklus, seksualus, pakeitė jau dvi žmonas, bet ir toliau kolekcionuoja moteris…

Tas patikėjo, kad yra apsukrus verslininkas, bet apsiriko ir pradėjo vogti…

***

Bet taip yra ir taip turi būti! Nes visiškas drovumas gali pražudyti talentą.

Rašėme ir parašėme bent tuziną neblogų knygų (rinka patikrino…), o juk galėjome neišdrįsti.

Keturiasdešimt metų laimingai pragyvenau su geriausia pasaulyje moterimi, o juk galėjau neišdrįsti jos užkalbinti…

*

Sunku, labai sunku pajausti tą drovumo ir drąsos ribą… Tiesos ir gėrio blyksniai išlieka matomi tik tada, kai jų neužtemdo pernelyg didelės prasčiokiškumo, menkavertiškumo, arogancijos, pasimėgavimų savimi bangos…

Atsakymai

Burgis, 2014-06-22 16:10:52

Įvertinkite nuostatą… Ne pirmą kartą apie ją rašau…

Giedrius, 2014-06-22 17:17:05

Baisiausia netikėti savimi… Prieš metus trumpam įžengiau į darbo rinką (informatikos sritis), kuriai savarankiškai mokydamasis neturėjau susiformavęs tinkamo pasiruošimo – daugiausia mokiausi skaitydamas ir galvodamas, kaip tai daro matematikai, o ne bandymų-klaidų keliu, kuriuo paprastai einama programuotojo darbe. Pakliuvo teoretikas į varžtų fabriką… Nuo to laiko maniau, kad kai kurių sugebėjimų man tiesiog gamtos neduota. Dabar, praėjus metams, išbandinėdamas dominančias technologijas, pastebėjau, kad galiu dirbti jau taip pat diletantiškai ir greitai, kaip ir buvę mano kolegos. Gerai, kad per tuos metus dar stūmiausi, nors be tikėjimo ėjosi tik po truputį. Pamenu neseniai irgi rašėte, kad darbo stiliui pakeisti reikia laiko. Net nustebau, kaip nejučiomis save galima “permainyti”.

Galbūt dabar reikėtų parašyti knygą…? 🙂

Burgis, 2014-06-22 17:32:00

Giedriui: žinoma, parašykite! Knyga apie informatiko kelią dabar labai paklausi!

qwerty, 2014-06-22 20:42:51

Įgulos bažnyčios kunigas Tomas Karklys apie Kauno Šv. Arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčios remontą ir tai, kur jam gauti pinigų:: „Jeigu Vyriausybė ar kultūros paveldas irgi negali finansuoti, tai iš kur paimti tuos pinigus? Aš juk ne bandelių kepėjas… stebuklų nebūna!”.

Stebuklų nebūna…

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/kas-isgelbes-yranti-kauno-sobora.htm

Regina D., 2014-06-22 22:54:13

Aš dar kartelį IŠDRĮSIU apie egzaminus, apie tuos žmones, kurie IŠDRĮSO rengti tokias užduotis…

Štai tik menkutė ištrauka iš lietuvių kalbos VBE instrukcijos vertintojui: “Atmintis: kodėl žmoguje gyva tai, ko jau nėra? Autoriai pasirinkti:

V. Mačernis, A. Škėma, M. Martinaitis”

Reikalavimai temos plėtotei: “temos plėtotė paremta įvairiais jos apmąstymo būdais. Atminties problematika turi ir filosofinį, ir psichologinį, ir socialinį parametrą.”

Va čia ir stabtelkim – juk kalbam apie lietuvių kalbos egzaminą, ne filosofijos, ne psichologijos, ne sociologijos! Ar TEISINGA vertinti tai, ko nemokome, ko jokioje lietuvių kalbos programoje nėra? Kaip IŠDRĮSO užduoties rengėjai surašyti instrukcijoje tai, ko užsimušdamas nerasi jokioje programoje? Ir štai kas slypi už žodžių, kad kartais mokytojai moko vaikus egzaminui – aš, pavyzdžiui, mokau ir filosofijos (skaitome J.Baranovos filosofijos vadovėlius), ir psichologijos (skaitome ne tik psichologijos vadovėlius, bet ir atskirų psichologų veikalus, aptariame jų idėjas), ir sociologijos (mano studentai patvirtins, kad daugelį socialinių eksperimentų jie išmoko per mano pamokas, universitetuose tai jiems buvo ne naujiena), o didžioji dauguma lituanistų vis dar moko apie epochas ir autorius – samprotavime, deja, autoriaus vertė vos 3 taškai iš 50 galimų (tad ar verta “ardytis”???).

Kaip IŠDRĮSTI pareikalauti atsakomybės už tokią situaciją?

sonata, 2014-06-23 13:07:23

Esu profanė edukologijoj, bet iš šalies girdint ir skaitant atsiliepimus, pagalvojau, ar nevertėtų iš viso lietuvių kalbos žinias egzaminuoti ne “temomis”, o diktantu, prilygstančiu nacionaliniam. Mažas pavyzdys – pernykštė abiturientė, gavusi 86 proc. iš lietuvių kalbos VBE, “dukters” rašo su “g”, o ne “k”. Ko verti “platūs apmąstymai”, jei po jais slepiasi beraštystė 🙁

Indra, 2014-06-23 14:10:57

Gal reikėtų skelbti konkursą – „ Šiuolaikiniam abiturientui tinkamiausias lietuvių kalbos egzaminas“?

Geriausieji šalies lituanistai išeitų kūrybinių atostogų ir sukurtų TOBULĄ egzamino strategiją ir taktiką.

Kiek daug minčių jau išsakyta, kiek pasipiktinimų, aistrų… Rezultatas nesikeičia vis vien. Reikia išdrįsti veikti. Siūlyti konkrečius variantus. Gelbėti lietuvių kalbos ir literatūros padėtį mokyklose.

Simonas, 2014-06-23 15:07:29

na tai ir gerai, kad ne “g” ar “k” vertina, o “plačius apmąstymus”. Plačiuose apmąstymuose yra liekamosios vertės, o nosines gali ir Microsoft Word automatiškai pataisyt. Feynmanas irgi savo užrašuose su gramatinėm klaidom rašė ir niekas neišgyveno perdaug 🙂

chemikas Rimas, 2014-06-23 15:43:47

na, Nobelio premijos laureatas Richard Feynman tikrai ne skiedė “plačius apmąstymus”, o dirbo rimtą darbą. O jei kalba eina apie jo užrašus, tai ką jis sau rašė, tai jau ne kitiems ten klaidų ieškoti.

Beje, ar tai nebus dar vieno mokslinio folkloro baikutė, tolygi tai, kad A.Einšteinas elementarios matematikos nemokėjo?

O “plačiais apmąstymais” ginti neraštingumą…. na, man tai keista.

chemikas Rimas, 2014-06-23 15:44:39

o jei stebuklų nebūna – iš kur šventieji atsiranda?

daiva, 2014-06-23 18:40:43

Reginai:

Jūs profė, daugybės lituanistų gerbiama, apie Jus buvo kalbama per vertinimus, kiek žinau, visose grupėse, taip pat buvo aptarinėjamas per Lietuvą nuvilnijęs seminaras. Ne visi mokytojai nori mokyti filosofijos, psichologijos ir kt.dalykų, ko nėra programoje. Aš, pvz, noriu lankyti anglų kalbos kursus, sportuoti, pasižiūrėti filmą, pabendrauti su savo vaikais (ir vyru, kuris jau grasina, kai taisau sąsiuvinius), noriu skaityti neprograminę literatūrą, pasakoti mokiniams, kas populiaru, įdomu ar nevertinga… NENORIU liepsnoti mokykla visą parą, nors man tikrai patinka šis darbas, man sekasi. Kodėl tokia sunki mano dalia??? Noriu, kad visi žiūrėtų į mūsų egzaminą paprasčiau (tai tik maža gyvenimo dalytė), noriu, kad programa būtų siauresnė, o egzamino užduotys nebestebintų, o būtų tiesiog normalios, be klaidų.

Simonas, 2014-06-23 20:36:50

Aš tik sakau, kad nereikia suabsoliutint gramatikos. Jeigu žmogus padaro klaidų, dar nereiškia, kad jis neturi nieko vertinga pasakyt. Jau kartą atsipurtėm nuo visokių raidžių įrašinėjimo žodžiuose; tegul žmonės daugiau laiko skiria sklandžiam minčių reiškimui, o raideles Wordas pataisys

sonata, 2014-06-23 21:00:35

Simonui: vertėtų pažiūrėti seną multiką apie Perestukiną, kuris ilgai suko galvą ties žodžių junginiu “bausti negalima pasigalėti”. Tik mažas, sakyčiau, niekingas kablelis kableliūkštis – o labai daug gali nulemti. Nemanau, kad smulkmenos – jei gramatikos mokėjimą galima pavadinti smulkmena- yra tokios jau nereikšmingos. Net nesigilinu į darbo ieškotojo magistro CV išvardintus nuopelnus, jei randu gramtinių klaidų. Beje, rašančiųjų taisyklingai ir mąstymas būna platesnis bei gilesnis. Gi gramatikos, sintaksės išmanymas yra netiesioginis požymis, kad to, “temose” taip laukiamo minties atsiskleidimo, galima tikėtis – tie žmonės tiesiog daug skaito. Ne komiksų:)

qwerty, 2014-06-24 20:34:27

Dabar Delfyje skaitau rašinėlį apie Dubajų. “…Nuolatos trikdė arabiški žvilgsniai, reikėdavo pagalvoti ką apsirengti, nes tuo metu trupais sijonukais ar didesne iškirpte jokiais būdais eiti negalėdavai”. Gyvenimas mane suvedė su daugybe žmonių. Tame tarpe ir su musulmonais. Buvau net kai kurių jų vadas). Normalūs žmonės. Kai kurie nuostabūs. Tačiau, kuomet skaitai, kad žmogus negali apsirengti tuo, kuo nori apsirengti, nes prasideda persekiojimas, tai duokit man lazdą…

http://www.delfi.lt/pilietis/naujienos/dubajus-skurdas-prabanga-viesumoje-smerkiami-buciniai.d?id=65050089#ixzz35ZxdVmuf

Regina D., 2014-06-24 20:55:05

Daivai: aš irgi norėčiau mokyti tik savo dalyko, o užvėrusi gimnazijos duris gyventi savo gyvenimą 🙂 Visi to norėtų. Ir dar norėtųsi, kad kiti mokytojai baigtų tą amžiną giesmę: “Ir vėl tie lituanistai…” Ne eiliniai lituanistai kuria sistemos absurdą. Jį kuria ŠMM ir jos pumpurinės įstaigos – jiems svarbu tik ES SF pinigus pasiimti, o visa kita…

Dėl filosofijos, psichologijos ir sociologijos man gal lengviau dėl to, kad šie dalykai man labai labai patinka – mokslinės knygos nekeisčiau į jokią grožinę. Esu mokslininko tipo žmogus, net baigiau VVU, o ne pedagoginį, tačiau tai nereiškia, kad kiekvienas lituanistas turi taip gyventi, taip dirbti ar imti iš manęs pavyzdį :))) Lietuvių kalbos VBE reikalavimai tapo žaidimu “Atspėk melodiją” – tik mes bandom atspėti gero rašinio reikalavimus; manot, mokiniams buvo kur nors bent užsiminta, kad jie privalo temą atskleisti VISAIS TRIMIS aspektais: filosofiniu, psichologiniu, socialiniu? O dar spėkit, ar nors vienas iš nurodytų prie temos autorių leido temą analizuoti visais trimis minėtais aspektais…

sonata, 2014-06-24 21:54:45

Reginai D.: VBE užduočių formuluotojai užmiršo (va tau ir atmintis) “politinį parametrą” – jei jau kraut, tai viską. “Niekas neužmiršta, niekas nepamirštas” ir pan… arba “evoliucinį parametrą” – iš skruzdėlių gyvenimo- skruzdėlytės instinktyviai nepamiršta kelio namo. Sarkastiška. Labai noris tikėti, kad, kol mano būsimi anūkai laikys VBE, dabartinio kirpimo ŠMM su visais pumpurais bus išnykęs dinozaurų pavyzdžiu, o užduotis sudarinės Jūsų ir svetainės Šeimininko mokiniai. Tik kad edukologiją nelabai renkasi:(