Sunku, todėl neįdomu…

Funny-Sketch

Šiandien į mokyklą sugrįžtantys mokiniai neretai būna įsitikinę, kad mokytis sunku ir neįdomu. Lapkričio 6–7 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyksiančioje švietimo parodoje „Mokykla 2015“ bus griaunami stereotipai apie tai, kad mokytis yra nuobodu, kartu teigiama, kad šiandien būti  mokytoju yra garbinga ir įdomu.

_(http://parodamokykla.weebly.com/)_

***

Mokytis sunku dėl to, kad neįdomu, ar neįdomu dėl to, kad sunku?

Kada pagaliau baigsis ta hedonistinė (malonumų) edukologija?!

Tada, kai mokykla ir cirkas, kinas, žaidimų kambarys nebebus tas pats.

Tada, kai išmirs tie mokytojai, kurie patys blogai mokėsi todėl, kad jiems nebuvo įdomu.

Tada, kai žmonės vėl supras, kad tai, kas nėra sunku, jokios vertės gyvenime neturi. Tai, ką gali kiekvienas bukagalvis, tik bukagalviams ir turi vertę. Nei atominė energetika, nei kosminiai tyrimai, nei sudėtingos chirurginės operacijos, nei genetiniai eksperimentai, nei šiuolaikiškų statinių projektavimas, nei išmaniųjų prietaisų kūryba, nei programinės įrangos priežiūra, tobulinimas nėra lengva. Nėra ir niekada nebus!

*

Parodose stengiamasi sužavėti tuo, ką sukūrė kiti, bet visaip stengiamasi nuslėpti, kiek sunkaus darbo valandų prireikė tam sukurti, kiek matematikos, fizikos, chemijos, biologijos tie žmonės turėjo išmokti visai nepramogaudami, o sunkiai, ilgai dirbdami. Ar jiems, tiems kūrėjams buvo ne tik sunku, bet ir nuobodu? Tikrai taip nemanau!

*

Vis prisimenu, ką sukūriau, padariau, rašydamas savo disertaciją „Didelių hibridinių integrinių schemų suskaidymas gedimų diagnostikos efektyvumui padidinti“. Labai nedaug… Bet du dalykai turėjo vertę: 1) pasinaudojau nelygybe 2^^n>2^n1+2^n2 +…2^nk, n=n1+n2+…nk; 2) sukūriau itin taupaus skirtingo ilgio informacijos fragmentų dinaminio supakavimo į fiksuoto 32 bitų ilgio žodžius algoritmą.

Ar man buvo įdomu?

Labai!

Ar man buvo sunku?

Labai!

Ar man buvo nuobodu?

Tikrai ne, nes buvo sunku ir nebuvo kada galvoti apie nuobodumą…

***

Aš labai bijau, kad mano anūkėliai neįprastų reikalauti įdomumo! Aš labai noriu, kad mano anūkėliai įprastų mėgautis tuo, kas sunku.

Atsakymai

Sokolovas, 2015-11-06 10:13:03

TINGINIAMS NIEKAD NEBUS ĮDOMU

Esmė tai, jog jau “pradinėje stadijoje” mokymo(si) vyksmas yra dviejų pakopų:

Iš pradžių- “pirmoji pažintis”, susieta daugiausiai su “vykdymu”, ir tik po to- gilinimasis, analizė, taikymai…

Kai buvau pirmokas, man irgi buvo neįdomu mokytis daugybos lentelės. Mane privertė. Dėkingas už tai. Nes tik dėka to įžengiau į “antrąją pakopą”.

“Supratimas atsilieka nuo vykdymo”. Kitaip tariant, kad taptų įdomu, iš pradžių reikia pereiti per tam tikrą “rutiną”. Pavyzdžiui, kol išmoksti ieškot išvestinę, reikia įdėt daug “juodų pastangų”. Bet po to, kai, ja “apsiginklavęs”, imi skverbtis į funkcijų paslaptis, tai ir “miegą užmiršti, ir alkio nejauti..”.

Tačiau tinginiui nelemta įveikt “pirmosios pakopos”. Jis “užmigs iki pirmosios trupmenos”, tad jam nelemta įžengt į antrosios pakopos erdves! Ir nebus jam įdomu…

Tuo tarpu vanagai-reformatoriai, pataikaudami tinginiams, siekia paversti švietimą cirku, o mokyklas- “žaidimų aikštelėmis”.

petras, 2015-11-06 14:18:22

Kažkaip atrodo, kad labai paviršutiniškai pažvelgta į reikalą. daug kas daug ko nori. bet kaip tai įgyvendinti ? dažnai reikia priimti kompromisą.

arba reiktų vėl gi švietimo visą sistemą keisti, suskirstant vaikus: į gabius ir ne tinginius; gabius ir tinginius; ne gabius ir tinginius. ir visus mokyti atskirai. (bet toks įgyvendinimas taip pat labai sudėtingas, gal net sunkesnis už dabartinę sistemą). o kol vienam katile visi, tai norais nieko nepakeisi.

skaitytojas, 2015-11-06 14:40:43

Man susidaro įspūdis,kad labiausiai pas mus visuomenėje propaguojama idėja -kaip mažiausiomis pastangomis užsidirbti daugiausiai pinigų (“loterijos pavers jus turtingais” arba : “baigė keturias klases,o tapo milijonieriumi” ,” reikia įsitaisyti į “šiltą” vieta valstybinėje tarnyboje-gera alga,darbo nedaug”). Sunkiai dirbantiems,ieškantiems naujų kelių mokslininkams dažnai trūksta pakankamai lėšų tyrimams,eksperimentams- ar jie gali būti pavyzdys trokštantiems greitai praturtėti be mokymosi,žinių? Viešieji pirkimai vėlgi dažnai baigiasi pasiūliusio pigiausią, o ne geriausią,profesionaliausią ,pažangiausią paslaugą…Kas gali pakeisti šias pragaištingas,mano nuomone,nuostatas?

irena skaitytojui, 2015-11-06 14:55:33

pakeisti tokias “nuostatas” , manau,gali pakeisti tik NEBALSAVIMAS! už praeitį(tai a.a. S.Lozoraičio žodžiai, ne mano), t. y. nebalsavimas už naftalininius komunistus, nesvarbu, kaip jie dabar besivadintų ar TT, ar socdemais ar “ikanamistais-viarslynykais”(o čia jau mano žodžiai ir nuomonė, gal Burgis gi neištrins?)

Pentium100, 2015-11-06 18:26:16

O kodėl blogai yra noras padaryt mokymąsi šiek tiek įdomesniu ar pan.?

Taigi, jei aš gerai suprantu, tai tikslas yra, kad kuo daugiau mokinių išmoktų reikiamą medžiagą, o ne “nufiltruoti” tuos, kurie tingi ar kuriems neįdomu. Taip pat, manau, galima sutikt su tuo, kad yra įvairių mokinių – vieni gali mokytis ir labiausiai neįdomiai dėstomo dalyko, kitus reikia labiau sudominti. Tai kodėl dabar tuos, kuriuos reikia sudominti, norima iškart ir atmesti, tik todėl, kad jiems neįdomu matematika ar geografija?

Apskritai, gal tada nereikia mokytojų? Knygą į rankas ir tegu kiekvienas mokinys mokosi – kurie tikrai norės išmokti, tai ir knygą perskaitys ir internete pasieiškos informacijos apie tai, ko nesuprato…

Aš manau, kad reikia ieškoti būdų kaip mokinius sudominti mokslu – labai mažai 10mečių gali suvokti “tau šito reikės po 9 ar daugiau metų, jei nesimokysi – gailėsies”, kadangi 10mečiui 9 metai yra siaubingai ilgas laiko tarpas – jis nė neprisimena savo paskutinių 9 gyvenimo metų, tai kaip gali įsivaizduoti dar 9 į priekį?

Kai kurie “blogi mokiniai” turi sugebėjimus išmokti – tereikia jš paklausti ko nors apie jų mėgiamą krepšinio komandą ar kompiuterinį žaidimą – jie gali papasakoti labai daug. Tai kodėl, nepadarius taip, kad jiems mokytis realios istorijos būtų taip pat įdomu kaip fantastinės istorijos žaidime?

Aišku, jei mokyklos tikslas yra atrinkti tuos, kurie gali klausytis nuobodžiai dėstomo (jiems) neįdomaus dalyko neužmigdami nuo visų kitų, tai tada pilnai sutinku – viskas turi būti kuo nuobodžiau ir uždrausti bet kokius energetinius gėrimus, kavą ir arbatą.

Burgis, 2015-11-06 18:54:35

Pentium100: parašėte tokį ilgą komentarą, lyg kas ginčytųsi, kad mokyti reikia kuo įdomiau. Žinoma, reikia! Žinoma, geri mokytojai tai ir stengiasi daryti. Tie, kurie nesistengia, neturėtų dirbti mokykloje.

***

Bet aš kalbu apie nuostatą! Aš kalbu apie tai, kad pirma turi būti svarba, gylis, esmė, o tik šalia to – įdomumas. Aš kalbu apie tai, kad moksleiviui būtina išmokti mokytis ir sunkių dalykų, o ne vien „pramoginių“.

*

Gyvenime tenka ir sušlapti, ir sušalti, ir pavargti, ir neišsimiegoti, ir išalkti… Žmogus turi būti tvirtas, kietas, kantrus, atkaklus.

*

O mūsų mokykla vis labiau stengiasi įtikti lepūnėliams, tinginiams, žiopliams…

nuoba, 2015-11-06 20:29:06

Problemų gamyboje gal ne mažiau.

Darbuotojas prastai dirba, kadangi darbdavys mažai moka. Darbdavys mažai moka, kadangi darbuotojas prastai dirba. Ir tinkamo sprendimo matyt nėra.

Ina, 2015-11-06 22:08:58

  1. Šiandien mano kolegė, fortepijono mokytoja pasakė 2-oko mamai, kad jos sūnelis turi skirti nors truputį laiko ir išmokti, kur rašosi bent 5-ios boso rakto natos (pirmokai tai moka). Mama pasipiktino. Ji yra pradinių klasių mokytoja ir žino, kad užduotys vaikus gali nuliūdinti.

  2. Vienoje Vilniaus mokykloje pažangi psichologė vedė seminarą mokytojams. Pagrindinė mintis – siekti, kad medžiaga būtų tik išdėstoma. Nedera tikrinti (klausti, rašyti kontrolinius ir t.t.), nes tai gali mokinius traumuoti.

Čia aš nieko nehiperbolizavau. Tokia realybė. Ne vaikai problema, o suaugusieji, ypač tėvai.

Ina, 2015-11-06 22:14:13

http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2015-11-06-kada-girti-zalinga/136955

Pentium100, 2015-11-07 04:42:50

@Burgis: Ne taip supratau jūsų tekstą tada.

“Aš kalbu apie tai, kad moksleiviui būtina išmokti mokytis ir sunkių dalykų, o ne vien „pramoginių“.”

Pritariu. Bet taip pat labai esu už “gamification” – mokymosi pavertimą beveik žaidimu (žinoma, paliekant tuos pačius dalykus ir t.t.).

Launė, 2015-11-07 11:40:43

Dieve,kaip aš nemėgstu tų ilgų komentarų…..Negi nesugebat trumpiau rašyt?Būtinai reikia parašyt,kas kitiems neįdomu?Prastas šios svetainės elitas…

Rasa, 2015-11-07 11:48:54

Galvoju apie “Mokytis sunku dėl to, kad neįdomu, ar neįdomu dėl to, kad sunku?” 🙂

Sunkumas sunkumui nelygu. Išties sunku būna tada, kai tam, ką darai, nematai prasmės. O daugeliui vaikų mokytis tolygu kaip Sizifui ridenti akmenį 🙂 Pentiumas gana gražiai pasakė apie amžių. Tarkim jūs būtumėte dar riboto proto, kaip vaikas, ir žinotumėte, kad tam, kad galbūt (galbūt) kažką gyvenime turėtumėte geresnio, turėsite mokytis tiek, kiek visas jūsų (turiu galvoje p. Burgį) gyvenimas, t.y. kokius 60-65 metų. Sutikit, tai atrodytų labai jau toli 🙂