Vaikai moka nustebinti. Ar mokame nustebti?

Toks mano darbas – pažinti ir mokyti. Jau ne pirmą kartą čia pateikiu testus ir atsakymų komentarus.

Pažiūrėkite į šį testą, kurį per penkias minutes turėjo atlikti mano penktokai. Atlikite patys! Kiek teisingai atsakėte? (Nes neabejoju, kad iškart po tų penkių minučių puolėte į internetą…)

Išvadas apie penktokų rezultatus padarykite patys. Aš tik vėl atkreipsiu dėmesį į bauginantį kontrastą – nuo devynių iki dviejų…

***

Kita išvada, apie kurią jau rašiau: po įvairiausių testavimų sakau, kad iš esmės reikia keisti tuos testus, tuos egzaminus, iš esmės reikia juos apsukti kitu galu.

Netinka klausti to, ką aš žinau, ką mes žinome ir manome, kad jie turi žinoti! Reikia jiems leisti parašyti tai, ką jie žino ir mano, kad tai svarbu, reikšminga.

***

Dabar kuriu naujo tipo testus, užduotis… Su studentais kelerių metų eksperimentai buvo nesėkmingi, nes užduotį „rašyk, ką nori“ jie atlikdavo nė kiek ne geriau, nei užduotį „rašyk, ką liepiu“. Bet pažangūs moksleiviai, mokytojai, suaugę žmonės, ieškantis prestižinio darbo, turėtų pamėgti naujo tipo testus…

Atsakymai

Burgis, 2013-02-25 12:26:15

Įverčiams…

laisvamanis, 2013-02-25 13:00:27

kodėl gi kontrastas – bauginantis? blogai, jei būtų vien tik blogi, ar vien tik puikūs atsakymai. o dabar – man rodos normalu – žmonės yra ir turi būti skirtingi

Arvydas R., 2013-02-25 13:13:15

Pateikiu savo atsakymus. Čia – nesitikrinus internete. Prie atsakymų trumpai parašiau mąstymo eigą.

  1. Mėnulio skersmuo ~3500 km. Prieš pusantros savaitės skaičiau nemažai naujienų apie Čeliabinsko meteoritus bei meteoritus apskritai. Mėnulio skersmuo buvo paminėtas ne kartą.

  2. Lajus – avies taukai. Iš kažkur žinau ir tiek.

  3. Letos upė – nežinau.

  4. Amalas – nežinau.

  5. Ukrainos sostinė – Kijevas. Mokyklinė geografija.

  6. Albertas Einšteinas. Viena ryškiausių asmenybių žmonijos istorijoje.

  7. Valgomoji druska – natrio chloridas. Mokyklinė chemija.

  8. Misingis – žalvaris. Terminą prisimenu iš vaikystės, o vienu metu su žalvariu teko susidurti ir gamyboje.

  9. “Karvės ola” – nežinau.

  10. Giliausia Baltijos jūros vieta – 459 metrai. Kažkada rašiau straipsnį į mokyklos laikraštį, todėl gerai atsimenu šį faktą.

  11. Kauno Prisikėlimo bažnyčios bokšto aukščio nežinau.

  12. Priekulė – Klaipėdos rajone. Ganėtinai dažnai tenka lankytis šiame miestelyje.

  13. Vilniaus įkurimo metai – turėtų būti 1323. Čia logiškai išmąsčiau, nes tikslaus atsakymo nežinojau. 1009 – pirmą kartą paminėtas Lietuvos vardas. 1410 – Žalgirio mūšis. Na, o 1492 bei 1547 – Vilnius būtų labai jau “jaunas” miestas 🙂 Liko tik 1323.

  14. Žinau, kad kamža – kunigo rūbas. Pusiau apsiaustas, pusiau marškiniai. Kitų drabužių nežinau, tačiau atsakymas būtų – bažnytiniai rūbai.

  15. Žymiausias muzikantas šioje draugijoje – Paul McCartney. Kitus žmones taip pat galėčiau suskirstyti į jiems priklausančias “lentynas” 🙂

Burgis, 2013-02-25 13:20:35

Arvydui R.: sveikinu, puikus rezultatas – 11!

Jei jau išdavėte atsakymus, tai parašysiu ir tuos keturis:

Letos upė – užmaršumas (iš mitologijos); amalas – žaibas be griaustinio ir parazitiniai augalai medžiuose; „karvės ola“ – Biržų rajone; Bažnyčios aukštis – 70 metrų.

*

Komentaras toks – aš pats nežinau atsakymų, kol nepaklausiu… Jau rašiau, kad tokie testai turi skatinti atsakyti tiek, kiek žinai, spėti ir tikėtis pataikyti, nesijaudinti, jei nežinai to, kas ir nesvarbu (pavyzdžiui, apie bežnyčios aukštį). Testas turi skatinti mąstyti, lyginti. Pavyzdžiui, apie smegduobes visi girdėjo, todėl sunkiame teste nerašau, tarkime, Kauno rajono…

Burgis, 2013-02-25 13:26:04

laisvamaniui: šį kartą nesutiksiu… Akivaizdu, kad atsakinėdamas į tokį testą žmogus, kuris visai nesupranta lietuviškai, vidutiniškai atsakytų į tris klausimus. Žinoma, jei labai nesisektų, gal atsakytų tik į 1, 2 ar net 0… Bet atsakinėjo mokantys lietuviškai! Tai laukiamas rezultatas buvo toks: vaikai žinos atsakymus į 3-4 klausimus (ne visi – į tuos pačius klausimus!), o dar 2-3 pataikys atsitiktinai. Taigi laukiamas rezultatas yra 5-7 teisingi atsakymai. Taip ir yra! O kur gyvena, kaip mokosi, kuo domisi atsakiusieji mažiau? Tai turi mus dominti!

Arvydas R., 2013-02-25 13:46:20

Gerb. B. B., aš ne savo žiniomis norėjau pasipuikuoti 🙂 Tiesiog aš atvirai parodžiau, kad ir suaugusiems žmonėms penktokų testai – nėra lengvas pasivaikščiojimas! Mačiau lentelėje, kad dauguma vaikų atsakė į 7 klausimus. Man atrodo, jog tai – tikrai geras rezultatas. Beje, mano atsakymuose net 4 klausimai buvo atsakyti dėl laimingo atsitiktinumo (mėnulio skersmuo) arba mąstant (bažnytiniai rūbai), t. y. atsakinėdamas aš taip pat 100 proc. nežinojau teisingų atsakymų.

petras, 2013-02-25 13:52:49

Testas manau pakankamai sunkus, reikalaujantis nemažai žinių. todėl net ir 2,3 teisingi atsakymai manyčiau pakankamai normaliai. nemanau, kad būtų galima apie tuos mokinius manyt, kad jie niekuom nesidomi, mažai mokosi ar prastai mąsto. ypač turint minty, kad jie dar tik penktokai.

Kirke, 2013-02-25 14:02:33

Gėda prisipažinti, bet mano rezultatas be spėliojimų (tiesiog to nebandžiau daryti, nes buvo tiesiog įdomu, ką žinau, o ko ne) yra 7.

Kuo daugiau būtų aukščių, pločių, datų, tuo mano rezultatas būtų blogesnis.

Iš penktokų mano akimis, norima nemažai.

O bendrai paėmus, tokio bendro pobūdžio testai asmeniškai man kelia šiokį tokį įtarimą. Tikriausiai todėl, kad man jie žiauriai nesiseka, nes nemėgstu geografijos visai, o istoriją nors mėgstu, vis tiek pamečiui nieko nepamenu.

Visgi įdomu, kokie bus tie p. Burgio minimi naujo tipo testai 🙂

Burgis, 2013-02-25 14:09:23

Kirkei: po mėnesio, po ketvirtojo MLT, aš galėsiu jums pateikti savo visai kitokį testą. Man jis labai patinka!

mokytoja, 2013-02-25 14:13:45

Kažkodėl iš vaikystės išlikę, kad lajus – jaučio taukai. Kaime močiutė taip sakė, mama taip pat. Teko panaršyti internete. Bet Jūsų pateiktuose atsakymuose jaučio nėra, tai tiko avies:)

Kirke, 2013-02-25 14:14:07

Gerb. p. Burgi o Jūs tikriausiai “pažįstate” tuos penktokus, t. y. jų bendrą pažangumą (žinias, išmanumą, t.y. ką bandėte įvertinti šiuo testu)? Būtų įdomu, koks Jūsiškio testo validumas 🙂

Burgis, 2013-02-25 14:19:14

Kirkei: aš dirbu su tais vaikais tik kartą per savaitę. Mano uždavinys – parodyti jiems ir jų tėvams skirtumus, paskatinti lygiuotis į lyderius, sužadinti smalsumą, išmokyti valdyti dėmesį, pamokyti mokymosi būdų…Testas patvirtina tai, ką spėjau esant – yra faktų „kaupikai“, yra minčių, vaizduotės laisvės žmonės, yra tikslaus mąstymo šalininkai. Noriu, kad visuose juose visi trys komponentai būtų kuo geriau subalansuoti pagal jų prigimtį.

laisvamanis, 2013-02-25 14:22:18

Mėnulio skersmenį atspėjau, o bokšto aukščio ir jūros gylio – ne.

Laukiu naujų testų 🙂

Kasparas, 2013-02-25 14:25:09

Labai įdomu! Skaitydamas ir atsakydamas jaučiausi kaip pagrindinis herojus “Lūšnynų milijonieriuje” – kiekviena žinia, rodos, būtent iš kažkur netyčia atėjusi. O lajus ir Priekulės geografija kaip lošimas kazino – sako, kad kai praloši labai mažu skirtumu ar jau buvai arti pergalės, smegeninė tai palaikys laimėjimu ir toliau kortuosi…

Arvydas, 2013-02-25 15:11:35

Letos upė -užmaršumas?-įdomi interpretacija-gal norėjote pasakyti Užmaršties (tai upė ,kuria iškeliauja mirusieji (jų sielos).

Burgis, 2013-02-25 15:18:45

Arvydui: čia tai bent… Užmarštis atsiranda be užmaršumo?…

Arvydas, 2013-02-25 15:25:24

beje-iniciatyva nebloga-labai jau žemas bendrojo išsilavinimo lygis.aišku,klausti apie Einšteiną šiek tiek banaloka-siūlau kitą kartą paklaust ,kas buvo atominės bombos kūrėjas (idant nebūtų taip paprasta).Na ,Ukrainos sostinė-tai jau irgi (matyt testo sudarytojai patingėjo)-nors jau Rumuniją ar Moldovą kokią būtų sugalvoję.Vienu žodžiu įvertinant testo kūrėjus ,galima pasakyti-šešetukui…

Burgis, 2013-02-25 15:30:06

Reikia aiškumo: panašu, kad čia komentarus rašo Arvydas ir Arvydas R., ir tai – ne tas pats žmogus. Panašu, kad Arvydas R. mano darbo nebūtų įvertinęs šešetu… O Arvydas, kuris visaip maskuoja savo neraštingumą, įvertino. Kom pats kvep, tou kėtus tep…

laisvamanis, 2013-02-25 15:30:48

Arvydai – o ar tikrai galima pasakyti, kas yra tas vienintelis atominės bombos kūrėjas?

Arvydas, 2013-02-25 15:31:15

Burgiui-na ,graikų mitologija,galima sakyti pradžių pradžia-aišku,galimos interpretacijos,tačiau neblogai būtų ir žinoti originalią versiją-tai Užmaršties ,o ne užmaršumo upė,kaip pasakytų mokytojas -kažką kažkur esate girdėjęs-Jums rašome penkis (bet pagal dešimtainę…).Čia tai bent -užmaršumo-dar gerai ,kad ne išsiblaškymo.

Arvydas R., 2013-02-25 15:32:50

Taip, Arvydas R. ir Arvydas – tai du skirtingi žmonės 🙂

Studentas, 2013-02-25 15:34:41

Gal kokį testą ir mums sėdintiems 310?

Kirke, 2013-02-25 15:35:12

Iš karto atsiprašau už ciniškumą prieš p. Arvydą, bet panašu. kad jis tie du klausimai apie Einšteiną ir Ukrainą bus vieninteliai, į kuriuos jis žinojo atsakymus ir tai jam kažkodėl nelabai patiko, tai užsipuolė testo kūrėją. Gi geriausia nuo 5 klasės suvarinėt vaikus ir parodyt jiems, kad jie nieko nežino, nieko nemoka ir gauna 0 taškų! Iš karto parodytume, kas čia viršininkas!

Kirke, 2013-02-25 15:36:25

P. S. Atsiprašau už nesklandų pirmą sakinį, matyt kažkas buvo pertraukęs mintį 🙂

Arvydas, 2013-02-25 15:37:04

laisvamaniui-na man jo pavardė patinka Openheimeris -primena oupen geimerį -argi ne naujo Žaidimo ‘atidarytojas”-oficiali versija.Įdomu ,ką sukurs End gameris…

Arvydas, 2013-02-25 15:40:07

Miela Kirke-aš žinau netgi kuo pamaitinot Odisėjo draugus.Reikia gerbt jaunimą ir neuždavinėt juokingų klausimų.Beje -aš kiaulienos nevalgau.

Arvydas R., 2013-02-25 16:01:14

Beje, man patiko testo sudarymo principas. Galima pamatyti, kiek vaikai kartu su tėvais keliauja po Lietuvą. Kiek jie bendrauja su seneliais ar vyresnio amžiaus žmonėmis. Kiek jie domisi populiariuoju mokslu. Kiek jų seka naujienas. Ir, žinoma, kaip gerai jie įsisavina mokykloje dėstomą medžiagą. Tiesiog reikia teisingai parinkti klausimus! 🙂

Kirke, 2013-02-25 16:02:13

Arvydai, dėl Jūsų žinių vertinimo tai galiu dar kartą atsiprašyti, bet vis tiek nesutiksiu, kad paprasti klausimai yra mokinių negerbimas. P. Burgiui geriau žinot, bet mano nuomone geriausi testai – atitinkantys normalų pasiskirstymą, kur maža dalis labai lengvų klausimų, didžiausia – vidutinio sunkumo, ir dar maža labai sunkių. Ir nors šių penktokų akivaizdu, kad negalima nuvertinti, nes kai kurie jų atsakė tikrai puikiai, bet tai, kad kai kas gal būtų gavęs 0, nepadėtų nei patiems vaikams, nei vertintojui (kaip tada žinoti, ar iš viso tas vaikas ką nors žino?).

Burgis, 2013-02-25 16:14:52

Įdomiai čia… 28 komentarai ir tik septyni įverčiai.

Arvydas, 2013-02-25 17:13:49

Kirke,paprasti ,tai paprasti-su tuo aš sutinku ,kaip ir su Jūsų nuomone-tačiau yra tokia tendencija ,kad VIENINTELIU 20 amžiaus mokslininku palaipsniui tampa Einšteinas-reikia vengti tokių šablonų ,bus tik įdomiau.

Arvydui, 2013-02-25 18:33:07

Pone Arvydai, ar nemanote, kad kablelį reikėtų dėti po žodžio, o ne prieš žodį?

“Kirke, paprasti, tai” vietoj “Kirke ,paprasti ,tai”.

Toksai visapusiškai išsilavinęs žmogus tikrai turėtų nujausti atsakymą..

Arvydas, 2013-02-25 20:18:50

Tik savo klaidų -niekad netenka gailėtis…Ačiū.