Vasaros pabaiga. Nesiginčykite…

Už lango – liūtis. Tamsu kaip naktį. Atostogauju savo kabinete gimnazijoje. O kur dingti? Vakar mūsų saulutę išsivežė į šiaurę…

Prieš akis – savaitraštis “Dialogas”. Perskaičiau, kad iš ministerijos pasitraukęs Renaldas Čiužas spėjo apginti edukologijos daktaro disertaciją “Pedagogų didaktinės kompetencijos raiška kintant edukacinei paradigmai”. Smalsu, kas buvo darbo vadovas? Koks komitetas patvirtino laipsnį? Gėda? Ne! Visi patenkinti, tik BB vėl edukologai užkliūva… Kodėl aš taip nemoku? Kodėl mano vaikai taip nemoka? Štai sūnus pučia muilo burbulus, bet nevadina to darbu…

Kokia turi būti pirmoji šeimos karta, kad ir ketvirtoji būtų patenkinta?

Turi būti šis tas tikro. Savęs neapgausi. Turi sąžiningai atsakyti, kas iš tiesų gero yra tavyje. Po to jau gėris traukia gėrį – kaip magnetas. Aš nemėgau žaislų – mėgau žaisti su tikrais daiktais. Ir Lukas labiausiai mėgsta darbą, tikrus įrankius.

Jie vis sunkesni – tie mūsų džiaugsmai… Mėnesį forsuotas varikliukas dirbo be poilsio. Dabar poilsis, bet kodėl taip tuščia, ilgu? Norėdamas patirti susitikimo džiaugsmą, turi nubraukti išsiskyrimo ašarą. Pasidžiaugęs vasara, turi kažkaip įtikinti save, kad ruduo – geriau. Tikrai, vasarą saulė pernelyg šviečia į akis, nematai laiko tėkmės, nespėji pasirengti, jei likimas numatęs tave stumtelti. Rudenį geriau. Rudenį daugybę metų žinojai, kada kelsi, ką dirbsi, kaip dirbsi. Rudenį nereikia lėkti kaip vasarą leki nuo kalno: lėkti smagu, bet gali nugriūti…

Dabar tos kalbos, tie straipsniai apie krizę. Susirgsiu paranoja, neuroze ir dar nežinau kuo begalvodamas, kaip mes turime mokyti gimnazistus: kaip sunkiais pokario metais ar kaip atsigaunančios ekonomikos Europoje? Kaip gyvena, ką galvoja mūsų gimnazistų tėvai: mes neišgalėsime? ar savo vaikui visada rasime pinigų? Pusę salės grindų jau paklojo – man gražu! Jūsų vaikams gal irgi bus gražu? Velniop tuos pinigus! Tuoj važiuosiu savo kriaušių skinti, gal dar ne visos nubyrėjo. Yra uogų, ir jos valgomos! Sukaupsime uogienių tiek, kad trims šeimoms užtektų. Nebijau krizės, nebijau žiemos, nebijau negandų – bijau nesantaikos, bijau išdavystės…

Bet laikas rengtis mokslo metų pradžiai. Atsiverčiu žmonių Knygą žmonėms – “Naująjį testamentą”…

Atsakymai

Evaldas, 2009-08-18 11:18:06

Kadangi po ranka neturiu popierinio “Dialogo”, negaliu pasakyt, ar Jūs ne taip supratote, ar “Dialogas” klaidina? Tačiau RČ disertaciją apsigynė dar prieš porą metų… Beje, gynimo vieta – KTU. Jei ką – http://www.education.ktu.lt/index.php?option=content&task=view&id=43&Itemid=57&lang=lt

apb, 2009-08-18 11:39:57

Ruduo – puikus metų laikas. Aš taip pat nekantriai laukiu rudenėlio, pasiilgau ryškių gamtos spalvų, žvaigždžių lietaus naktimis, rasotų ir miglotų rytmečių, obuoliais apkibusios obels.

Burgis, 2009-08-18 14:40:00

Evaldui: ar Jums svarbiausia, KADA RČ apgynė “disertaciją”?! Man užtenka to, kad jei RČ apgynė TOKIĄ disertaciją, tai V. Uspaskichas tikrai baigė Plechanovo akademiją.

Evaldas, 2009-08-18 15:55:42

Ne, man pasirodė, kad Jums svarbu… Būtent iš Jūsų pasipiktinimo darbo vadovu ir disertacijos gynimo vieta, ir dar vienu kitu žodžio susidarė įspūdis, kad akcentas ne PAVADINIME, o LAIKE. Ne taip supratau. Matot, kaip būna. Kartais ne tik žodžius perfrazuojantys žurnalistai būna kalti. Įvairiai galima suprasti net ir tai, kas pasakyta/parašyta tiesiogiai. O dėl tų edukologinių disertacijų… Nenorėčiau Jūsų (kaip turinčio glaudų ryšį su KTU) užgauti, bet man atrodo taip – vien pats faktas, kad disertacija apginta KTU edukologijos centre, ar kaip jis ten vadinasi, jau daugiau mažiau pasako apie tos disertacijos naudą. Todėl mūsų herojaus disertacija nei geresnė, nei prastesnė už jo kolegų. KTU ir edukologija – na, nesiderina man šios sąvokos, nors nusišauk. Panašiai kaip kokiam VPU – ekonomika… Jeigu jau apsišaukei specializuotu UNIVERSITETU (aišku, ir čia nesusipratimas!), tai ir ugdyk savo srities specus!

Rimas, 2009-08-18 16:24:08

nagi, tikrai, Caltech ir MIT universitetais nesivadina, jie yra Institutai (specializuoti, technologiniai). Aš pats esu chemikas, taigi nederėtų man daug kalbėti apie edukologiją, bet…. Evaldo nuorodoje ir kitos disertacijos atrodo panašios į RČ “kūrinį”

Burgis, 2009-08-18 16:30:35

Aš nieko negaliu kalbėti apie KTU, bet gal kas nors nori žinoti, kad žymiausios KTU edukologės prof. habil. dr., baigusios Chemijos fak., pirmoji disertacija buvo apie komjaunuolišką visuomeninę-politinę praktiką… (cha, kompiuteris raudonai pabraukė žodį “komjaunuolišką” – nežino bukas daiktas tokio žodžio…)

Evaldas, 2009-08-18 16:54:20

Be abejo, tokių perliukų rasim ne tik KTU, bet ir VPU, ir ŠU, ir kitų universitetų edukologų biografijose. O ir KAI KURIŲ garsesnių istorikų sovietines disertacijas pažiūrėjus…

Na, tiek to! O vasara jau tikrai – į pabaigą!!! Tačiau ginčytis truputį noriu. Ne mano sugalvota, o Lietuvos mąstu garsaus šventraščio tyrinėtojo Antano Rubšio parašyta: “Tai Dievo knyga žmonių rankomis įraštinta. Tai staklės, kuriomis Dievas audža istoriją”… Tiesa, o kodėl Naująjį?

Burgis, 2009-08-18 17:52:31

Evaldui: man tą knygą kažkas padovanojo… Rugsėjo pirmąją padirbėsiu “rašto aiškintoju”.

V.R., 2009-08-19 12:30:25

p. Burgiui

nenoriu jūsų keisti ar mokyti (vis pabrėžiate:”manęs niekas nepakeis”, bet leiskite papolemizuoti.

Ar taip jau esate tikras, kad visi JŪSŲ darbai ir darbeliai nėra muilo burbulų pūtimas? Iš jūsų paties viešų šnekų galima suprasti, kad… visaip būna. Cituoju:” Kodėl aš taip nemoku? Kodėl mano vaikai taip nemoka? Štai sūnus pučia muilo burbulus, bet nevadina to darbu…” nesate jau tokie tobuli, nesigirkite.

Dėl edukologijos – tikrai keista, kad toks išsilavinęs žmogus kaip jūs viešai pripažįsta nematantis tame mokslo. Didelėje dalyje pasaulio (Europoje ir ypač Amerikoje) edukologija laikoma labai svarbiu dalyku. Jūs tai atvirai niekinate – o ar visų matematikų disertacijos ko nors “vertos”?

Kita vertus, ar švietimo srityje dirbantis žmogus turėtų gilinti žinias kokiam bulvių auginime, o ne tiesiogiai susijusioje su švietimu srityje-edukologijoje?

Kalbu todėl, kad su edukologija teko išsamiai susipažinti – kiekvienam pedagogui, sakyčiau, būtinos ir edukologijos studijos(daug metų dirbu ir pedagoginį darbą aukštojoje mokykloje). Viskas priklauso nuo požiūrio – juk nepaneigsite, kad žmogaus psichologija, lavinimas, mokymas, ugdymas turi savus dėsnius ir savą metodiką. Gal nevertėtų taip šaipytis iš to, ko (galbūt) gerai nežinai?

Atsakau tam, kuris nesuprato, kas bendro taro KTU (technologijos universiteto) ir edukologijos studijų. Edukologija – tai žmogaus lavinimo technologijų visuma, labai paprasta.

Aurelija, 2009-08-19 13:49:25

Aš irgi nelaikau to mokslu… labiau išmintimi, kuri yra mūsų gyvenimo druska.

ir šiai V.R. ar kada nors bandete pūsti muilo burbulus? Ir ar žinote, kad į tą buteliuką reikia įpilti tam tikru santykiu muilo ir vandens? Ar ne darbas čia? Ne mokslas?

Burgis, 2009-08-19 14:35:21

V.R.: puiku, papolemizuokime! Pirma, nors ir žinau, kad nesu tobulas, bet esu žemaitis ir niekada nepučiu miglos į kais, muilo burbulų nevadinu kūriniais: dirbu paprastą, konkretų darbą, domiuosi jo prasmingumu bei rezultatais.

Antra, edukologija, kaip ir visos kitos “-logijos”, YRA mokslas, niekada to neneigiau, bet šiuo metu mūsų šalyje tai lengviausiai muilo burbulais paverčiamas mokslas. Neįtikinsite manęs, kad dokumentų klastotojas R.Č. apgynė EDUKOLOGIJOS disertaciją – jis pateikė muilo burbulą, o visa “edukologų” svita linkčiojo: kaip gražu, kaip prasminga, išmintinga… Štai mūsų nelaimė. Tokia pat, kaip “elito” susibūrimas Plechanovo akademijos auklėtinio gimtadienyje.

O KTU “edukologų” mokyklą aš tikrai žinau geriau nei bet kuris šios svetainės lankytojas – tuo neabejokite.

dz0, 2009-08-19 16:05:29

įdomu, kaip jūsų nuomone turėtų atrodyti gera edukologijos disertacija? arba filosofijos? ar pan?

ar yra Lietuvoje tokių?

Burgis, 2009-08-19 17:29:58

dz0: o, taip, Jurgi, gerų disertacijų Lietuvoje parašyta daug! Pavyzdžiui, mano klasės draugas profesorius Domas Kaunas kiekviena nauja knyga parodo, kas yra mokslas, kas yra kruopštumas, tikslumas, naujumas knygos istorijos moksle (įdomus mokslas, tiesa?). Ministrui siūliau edukologijos disertacijos temą: penkių Europos šalių moksleivių egzaminavimo sistemų analizę. Puiki tema – lietuvių kalbos nuotolinio mokymo problemos (su įdiegimu Airijoje ir Anglijoje). Konkrečias, naudingas disertacijas gina medikai, farmacininkai, technikos mokslų doktorantai, mūsų katedros matematikai…

Aurelija, 2009-08-19 18:16:23

Geras! Čia dėl Jūsų prof Domo Kauno 🙂 Aš tiesą sakant visada stebiuosi kaip istorikai gali atrasti dar ką nors naujo istorijoje 🙂

Evaldas, 2009-08-19 20:45:26

V.R.: be abejo, jei Jūs edukologiją prilyginate technologijoms, tada tie žodžiai dera tarpusavy. Bet vargas tokiai edukologijai, kuri nusirita iki technologijų (kad ir visumos) lygio… Antra, edukologija tikrai nesiejama nei su konkrečiu amžiaus tarpsniu, nei su konkrečia specialybe. Tad, labai gerai dera ir su universalumu – universitetu. Bet apie sąvokos “universitetas” sąlyginumą, kai kalbama apie KTU (VPU, VGTU ir pan.), jau buvo užsiminta. Koks čia universitetas, jei nerengia humanitarų (istorikų, kalbininkų)? Beje, jei KTU Edukologijos institutas tęstų tą kryptį, nuo kurios pradėjo savo egzistenciją dar gūdžiais sovietiniais laikais (universitetinė didaktika etc. – sprendžiant pagal jų pačių pateiktą istoriją), reikėtų tik pasidžiaugti. Deja, deja… Marazmas, kuris, sprendžiant iš pavadinimų, dominuoja tarp Edukologijos institute gintų disertacijų, nė iš tolo nepanašus į tai, ką galima būtų pateisinti KTU propaguojama ir reikalinga edukologija.

dz0, 2009-08-20 00:26:06

dėl matematikų disertacijų konkrečios naudos pasidarė įdomu — gal galima pavyzdį? 🙂

aš žinau pavyzdį apie alfa stabilių skirstinius ar pan. (teoriškai skirtus rinkos analizei), kur konkretumo (bet sąlyginio — tikimybinio) yra, bet naudos tai ne — ir pats autorius sakė — nepritaikoma…

Burgis, 2009-08-20 11:28:24

dz: man aktualios ir naudingos disertacijos apie matematinę kardiogramų analizę ir kitus matematinius medicininių dalykų tyrimus…

df, 2009-08-20 15:20:39

Iš Žemės ūkio ministerijos už sklypų vagystes išmestas sekretorius buvo įdarbintas Žemės ūkio universitete, paskirtas jo tarybos nariu, jam parašė disertaciją, netgi suteikė docento vardą (nors niekas nėra buvęs kokioje nors jo paskaitoje – už jį dirba visokie pensininkai, be to pagal įstatymą tarybos narys negali dirbti universitete). Keisčiausia, kad kitų akyse krislus matantys profesoriai-senatoriai “nepastebi” tokio didžiulio rąsto savosiose. taigi RČ disertacija tik gėlytė…

mamaR, 2013-03-29 12:03:33

Sveiki, Jūsų diskusija vyko gan seniai, tačiau ir mane nustebino R.Čiužo karjeros viražai. Šis ponas ne dėl garbingų priežasčių priverstas išeiti iš darbo ŠMM, nuo 2012 metų dirba Lietuvos edukologijos universitete, Socialinių mokslų institute, SOCIALINIŲ LIGŲ TYRIMŲ CENTRO direktoriumi. Kažin, ar tas centras pajėgus kokią tai socialinę ligą nustatyti, jei ligotus priima į darbą? Tokie atvejai kompromituoja edukologiją kaip sistemą, kaip mokslą.